» سلامت دستگاه گوارش » آنتروم معده چیست ؟ همه آنچه باید در مورد آنتروم معده بدانید
آنتروم معده چیست ؟ همه آنچه باید در مورد آنتروم معده بدانید
سلامت دستگاه گوارش

آنتروم معده چیست ؟ همه آنچه باید در مورد آنتروم معده بدانید

تیر 23, 1402 381235

آنتروم در اصطلاح پزشکی عمومی به معنای حفره در بدن است. هر نوع آنتروم هدف منحصر به فردی را در بدن دنبال می‌کند. همه انواع آنها برای عملکرد صحیح سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن بسیار مهم هستن. اما آنتروم معده چیست؟ آنتروم معده قسمتی قبل از خروجی معده است که توسط مخاط پوشانده شده است و اسید تولید نمی‌کند. آنتروم به راحتی از بدن معده با مخاط آن که صاف تر و بدون رگه تشخیص داده می‌شود.

 آنتروم معده چیست؟
آنتروم چیست؟

آنتروم یک حفره درون بدن است. در بدن هر انسان انواع مختلفی از آنتروم وجود دارد. آنها برای هر مکانی که به آن تعلق دارند یک هدف منحصر به فرد و مهم را ارائه می‌کنند. در حالی که آنتروم یک اصطلاح پزشکی عمومی است که فقط به معنای حفره در بدن است، شباهت های بین انواع مختلف آنتروم اساسا به همین جا ختم می‌شود. در به جواب سوال آنتروم معده چیست می‌پردازیم.

بخوانید  12 علائم ترش کردن معده + پیشگیری ، درمان خانگی و پزشکی

آنتروم معده چیست؟

دو آنتروم مختلف در داخل یا نزدیک معده وجود دارد. اولین مورد آنتروم قلب است. دوم آنتروم پیلور است. معمولاً به عنوان آنتروم معده نیز شناخته می شود. این قسمت وسیع‌تر پیلور است که قسمت باریک‌تر معده است. در بالادست کانال پیلور و محل اتصال آن اسفنکتر پیلور به دوازدهه یا قسمت اول روده کوچک قرار دارد.

پیلور دورترین قسمت معده است که به دوازدهه متصل می‌شود. به دو قسمت آنتروم که به بدن (body) معده وصل می‌شود و کانال پیلور که به دوازدهه متصل می‌شود تقسیم می‌شود. پیلور دریچه‌ای است که در حین هضم باز و بسته می‌شود. این اجازه می‌دهد تا غذای نیمه هضم شده و سایر محتویات معده از معده به روده کوچک منتقل شود. آنتروم معده حاوی سلول‌های ترشح کننده مخاط و سلول های غدد درون ریز ترشح کننده گاسترین است.

شرایط پزشکی تأثیرگذار بر آنتروم معده چیست؟

تعدادی از شرایط پزشکی مختلف وجود دارد که می‌تواند آنتروم معده را در بدن تحت تاثیر قرار دهد. این شرایط عبارتند از:
گاستریت

التهاب معده به گاستریت معروف است. گاستریت می‌تواند آنتروم معده را درگیر کند. برخی از افراد علائم گاستریت را تجربه نمی‌کنند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، شایع‌ترین آنها عبارتند از:

بخوانید  بهترین فوق تخصص کبد معیارهای انتخاب + مزایا و هزینه

حالت تهوع
استفراغ
گرفتگی معده
سوء هاضمه

گاستریت می تواند دلایل مختلفی از جمله سیگار کشیدن، استرس شدید، آسیب به معده و… داشته باشد. درمان آن بر اساس علت متفاوت خواهد بود.

 نقش آنتروم معده چیست؟

تاثیر زخم معده بر آنتروم معده چیست؟

زخم معده همچنین می‌تواند بر آنتروم معده تأثیر بگذارد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، اغلب به آنها زخم آنترال می‌گویند. اینها در امتداد پوشش داخلی این قسمت از معده ایجاد می‌شوند.

شایع‌ترین علامت زخم آنترال، سوزش یا شکم درد است که معمولاً بلافاصله بعد از خوردن غذا رخ می‌دهد. حتی گاهی اوقات هنگام غذا خوردن بدتر می‌شود. سایر علائم رایج عبارتند از کاهش وزن، حالت تهوع، استفراغ، خون در مدفوع. توجه داشته باشید که این یک وضعیت جدی است و در صورت داشتن این علائم باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

نقش آنتروم معده چیست؟

بزرگترین قسمت معده به سادگی به عنوان بدن (body) شناخته می‌شود. در درجه اول به عنوان یک مخزن برای غذا و مایعات بلعیده شده عمل می‌کند. اما نقش آنتروم معده چیست؟ آنتروم، پایین ترین قسمت معده، تا حدودی قیفی شکل است که انتهای پهن آن به قسمت پایینی بدن معده و انتهای باریک آن به کانال پیلور متصل می‌شود که به دوازدهه تخلیه می‌شود.

بخوانید  بهترین متخصص تغذیه در تهران برای مشاوره تغذیه و رژیم غدایی

معده قادر است بدون افزایش فشار روی خود، گشاد شود تا بیش از یک لیتر (حدود یک لیتر) غذا یا مایعات را در خود جای دهد. این آرامش پذیرای بخش فوقانی معده برای قرار دادن یک وعده غذایی تا حدی به دلیل یک رفلکس عصبی است که هنگام تماس اسید هیدروکلریک با مخاط آنتروم معده، احتمالاً از طریق ترشح هورمونی به نام پپتید وازواکتیو روده، ایجاد می‌شود. انبساط بدن معده توسط غذا یک رفلکس عصبی را فعال می کند که فعالیت ماهیچه‌ای آنتروم را آغاز می‌کند.

همچنین بخوانید : بهترین دکتر اسلیو معده در مشهد

آنتروم در انقباضات معده

سه نوع فعالیت حرکتی معده مشاهده شده است. اولین موج انقباض کوچک دیواره معده است که از قسمت بالایی معده منشا می‌گیرد و به آرامی به سمت اسفنکتر پیلور حرکت می‌کند. این نوع انقباض باعث ایجاد فرورفتگی جزئی در دیواره معده می‌شود.

امواج رتروگراد اغلب از اسفنکتر پیلور به آنتروم و تا محل اتصال آن به بدن معده می‌روند، که منجر به حرکت رفت و برگشتی محتویات معده می‌شود که اثر اختلاط و خردکننده دارد. نوع دوم فعالیت حرکتی نیز یک موج انقباضی است، اما ماهیتی پریستالتیک دارد.

بخوانید  چگونه کمبود ویتامین b12 را جبران کنیم؟

انقباض از قسمت فوقانی معده نیز منشا می‌گیرد و به آرامی به سمت اسفنکتر پیلور منتشر می‌شود. این نوع انقباض معده باعث ایجاد فرورفتگی عمیق در دیواره معده می‌شود. همانطور که موج پریستالتیک به آنتروم نزدیک می‌شود، فرورفتگی به طور کامل لومن یا حفره معده را مسدود می‌کند.

سپس موج انقباض بر روی آنتروم حرکت می‌کند و مواد را از جلوی آن از طریق اسفنکتر پیلور به داخل دوازدهه می‌راند. این نوع انقباض به عنوان مکانیزم پمپاژ برای تخلیه محتویات آنتروم معده از طریق اسفنکتر پیلور عمل می‌کند. انقباضات پریستالتیک معده با سرعت ثابت سه انقباض در دقیقه زمانی که از آنتروم معده ثبت می‌شود، رخ می‌دهد.

آنتروم معده در آناتومی

معده از سه ناحیه تشریحی (فندوس، جسم و آنتروم) و دو ناحیه عملکردی (اکسینتیک و پیلور) تشکیل شده است. ناحیه عملکردی اکسینتیک تقریباً ۸۰ درصد معده را شامل می‌شود و حاوی سلول‌های جداری است که اسید معده تولید می‌کنند. همچنین در غدد ناحیه اکسینتیک سلول‌های عصبی غدد درون ریز وجود دارند که عوامل پاراکرین و هورمونی تولید می‌کنند که فعالیت سلول جداری را تغییر می‌دهند.

غدد اکسینتیک حاوی سلول‌های حاوی گرلین، سلول‌های شبه انتروکرومافین حاوی هیستامین و سلول‌های D ترشح کننده سوماتوستاتین هستند. آنتروم معده که در ناحیه عملکردی پیلور است حاوی غدد پیلور است و ویژگی اصلی آنها وجود سلول های G ترشح کننده گاسترین است. این سلول‌ها فقط در آنتروم معده و گاهی در دیگر مناطق دستگاه گوارشی یافت می‌شوند.

بخوانید  ترکیدن بواسیر و معضلات آن

در آناتومی، سلول G یا سلول گاسترین، نوعی سلول در معده و دوازدهه است که گاسترین ترشح می‌کند. گاسترین سبب ترشح اسید معده می‌شود. سلول G در ارتباط با سلول‌های اصلی معده و سلول‌های جداری کار می‌کند. سلول های G در اعماق غدد پیلور آنتروم معده و گاهی اوقات در پانکراس و دوازدهه یافت می‌شوند.

سخن آخر

در این مقاله به جواب سوال‌های آنتروم معده چیست؟ کجا قرار دارد نقش آنتروم معده چیست و… پرداختیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

همچنین بخوانید : بوتاکس معده باعث لاغری می شود؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار علی ربیعی
    علی ربیعی

    بسیار مفید ‌قابل درک بود ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×