» بیماریها » آندوسکوپی معده چیست و چقدر طول میکشد؟
آندوسکوپی معده چیست و چقدر طول میکشد؟
بیماریها - سلامت دستگاه گوارش

آندوسکوپی معده چیست و چقدر طول میکشد؟

تیر 16, 1402 180215

یکی از اصلی ترین و بهترین راه های تشخیص بیماری های دستگاه گوارش بخصوص معده آندوسکوپی معده است . اندوسکوپی می تواند تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان معده، انواع زخم های گوارشی و عفونت های معده مثل هلیکوباکترپیلوری را به راحتی میسر سازد .” اندوسکوپی چیست ؟” و ” اندوسکوپی معده چقدر طول می کشد؟” سوالات فوق عموما در ذهن اکثر افرادی که پزشک برای آنها اندوسکوپی معده را تجویز کرده است وجود دارد .

آندوسکوپی معده چقدر طول میکشد؟

در این مطلب قصد داریم به بررسی سوالاتی راجع به اندوسکوپی معده بپردازیم؛ پس تا انتهای این مطلبه با ما همراه باشید:

اندوسکوپی چیست ؟

اندوسکوپی یکی از روش های بررسی و تشخیص انواع مشکلات دستگاه گوارش بالاخص معده می باشد و به پزشک امکان معاینه ی داخلی از معده و مری و اثنی عشر را می دهد.

در این روش پزشک لوله ای انعطاف پذیر را که مجهز به دوربین و عدسی های مختلف می باشد را از طریق دهان بیمار وارد مری و معده شخص می کند و به بررسی کامل دستگاه گوارش فرد می پردازد و در صورت نیاز، نمونه برداری را انجام می دهد تا این نمونه بیوپسی از جهت بیماری هایی نظیر سرطان و … به طور دقیق تر بررسی گردد . اندوسکوپی عموما دردناک و غیر قابل تحمل نیست ولی برای برخی از بیماران ناراحت کننده و ترسناک می باشد به همین دلیل پزشک برای کمک بیمار به وی داروهای ارامش بخش یا بیهوشی تجویز می نماید.

بخوانید  آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

بنابراین بیمار در حین انجام پروسه ی آندوسکوپی در خواب به سر می برد و پزشک به آرامی لوله اندوسکوپ را وارد دهان بیمار می کند این نوع آندوسکوپی موجب راحت بودن بیمار و کاهش بسیار زیاد حالت تهوع وی خواهد شد .

کاربرد آندوسکوپی

· بررسی و تشخیص علایم غیر متعارف بیمار

· نمونه برداری ار بافت های نامعمول دستگاه گوارش و ارسال آن به آزمایشگاه جهت بررسی دقیق تر

· برداشتن سنگ کیسه صفرا یا تومورهای مشاهده شده در دستگاه گوارش

· سوزاندن زخم های معده و اثنی عشر و جلوگیر یاز خونریزی بیشتر

 

اندوسکوپی معده چقدر طول می کشد؟

همانطور که قبلا اطلاع داده شد اندوسکوپی معمولی با بی حسی انجام می شود ولی گاهی پزشک جهت کاهش ناراحتی بیمار از اندوسکوپی با بیهوشی استفاده می نماید؛ در این روش بیمار در طی فرایند آندوسکوپی معده کاملا خواب است و بعد از بیدار شدن تمام فرایند آندوسکوپی به پایان رسیده است این فرایند در اندوسکوپی با بی حسی حدودا ده الی پانزده دقیقه طول خواهد کشید و به مدت سی الی چهل دقیقه نیز در اتاق ریکاوری حضور خواهید داشت .

بخوانید  9 دلیل و علت اصلی قهوه ای شدن زبان چیست ؟ رنگ های متفاوت زبان نشانه چیست ؟

اندوسکوپی معده

چه اقداماتی را باید قبل از آندوسکوپی معده انجام دهیم ؟

حدودا یک هفته قبل از آندوسکوپی معده از مصرف داروهایی نظیر قرص های آهن و آسپرین و محصولات اسپرین خودداری نمایید همچنین پنج روز قبل از اندوسکوپی ار مصرف داروهای غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن نیز خودداری کنید.

در شب قبل از آندوسکوپی نیز از خوردن هر گونه غذای جامد و دیر هضم بپرهیزید (هشت ساعت قبل از نوبت اندوسکوپی معده از خوردن و آشامیدن خوراکی های سنگین و جامد بپرهیزید ).

حتما لباس های گشاد و راحت بپوشید . اگر اندوسکوپی شما همراه با بیهوشی است حتما یک نفر همراه را با خود ببرید تا در انجام کارهای مهم نظیر رانندگی و راه رفتن کمکتان کند. توجه داشته باشید که حتما در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت یا بیماری قلبی و ریوی ، کلیوی

بیماری سیستم عصبی، از جمله سکته مغزی، بیماری کبدی و فشار خون بالا و مصرف دارو یا حساسیت به برخی دارها پزشک معالج را در جریان قرار دهید.

چه غذاهایی را قبل و بعد از اندوسکوپی بخوریم ؟

در طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از آندوسکوپی معده از غذاهای سبک و آبکی و در حجم بسیار کم شروع کنید. از جمله این غذاهای آسان هضم می توان به انواع سوپ ، پودینگ و اب میوه و … اشاره کرد.

بخوانید  کبد چرب چیست و برای کبد چرب چی بخوریم چی نخوریم ؟

نتایج آندوسکوپی چه زمانی مشخص می شود

در صورتی که نمونه برداری (بیوپسی ) انجام شده باشد نتایج آزمایشگاه چند روز بعد آماده می شود.

ولی عموما نتیجه اندوسکوپی ۱ الی ۲ ساعت بعد آماده خواهد بود.

کلام اخر

یکی از روش های بسیار دقیق جهت ارزیابی و بررسی دستگاه گوارش بیمار آندوسکوپی می باشد . این روش عموما دردناک نیست اما برای راحتی برخی از بیماران هراسان از روش آندوسکوپی با بیهوشی استفاده می شود.

آندوسکوپی حدودا ده الی پانزده دقیقه طول می کشد ولی اندوسکوپی با بیهوشی نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت .

در صورتی که بعد از آندوسکوپی معده مشکل خاصی داشتید حتما پزشک خود را مطلع سازید.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×