» زیبایی دندان ها » آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟
آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟
زیبایی دندان ها

آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟

مرداد 6, 1402 130306

آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟ دندان یکی از اعضای بدن محسوب می‌شود که در زیبایی فرد تأثیر بسیار زیادی دارد. امروزه خیلی از عمل‌های ترمیمی و زیبایی دندان‌پزشکی رواج پیدا کرده است و مراجعین فراوانی برای این عمل‌ها به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند. از طرفی به‌صورت کلی مراجعه به دندان‌پزشکی یکی از درمان‌های پرهزینه‌ در حال حاضر محسوب می‌شود که پرداخت هزینه لمینت دندان ممکن است برای همه افراد مقدور نباشد.

در دنیای اکنون که زیبایی یکی از عوامل مهم محسوب می‌شود و همان‌طور که گفتیم دندان هم یکی از عوامل اصلی آن است؛ برای رفع مانع هزینه زیاد باید تدبیری اندیشید. ازاین‌رو دندان‌پزشک‌ها دست به ابداع وسیله‌ای جایگزین برای عمل زیبایی دندان زدند. این گروه از پزشکان خلاق برای جایگزین لمینت و کامپوزیت و همچنین برای رفع تمامی مشکلات ظاهری دندان مانند پوسیدگی، زردی، شکستگی و مواردی ازاین‌قبیل، لمینت متحرک را به جامعه معرفی کردند.

بخوانید  ایا لمینت به دندان و مینای دندان اسیب میزند ؟

لمینت متحرک یا اسنپ اسمایل جایگزینی موقت برای عمل زیبایی لمینت و کامپوزیت است که در چند سال اخیر طرف‌داران خاص خود را پیدا کرده است. البته همان‌طور که متوجه شدید لمینت متحرک به‌صورت موقتی استفاده می‌شود و برای کسانی که وقت کافی برای عمل لمینت ندارند؛ مانند کسانی که در مجلسی یا در عروسی می‌خواهند شرکت کنند؛ راه‌حل خوبی است. اینکه لمینت متحرک چگونه استفاده می‌شود؛ مزایا و معایب استفاده از آن چیست و چگونه باید آن را تهیه کرد از موضوعاتی است که ما سعی داریم در مجله پزشکی دندان لند به آن اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

لمینت متحرک چیست؟

یک کاور و یا روکشی است که بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند به‌صورت موقت معایب دندان را بپوشاند. به لمینت متحرک، اسنپ اسمایل و یا کامپوزیت متحرک نیز گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت که این وسیله یک نوع پلاک موقت است که از جنس پلیمر غیرسمی مناسب دندان فرد ساخته شده است.

البته لازم به ذکر است که در بازار یک نوع آماده لمینت متحرک نیز وجود دارد که قیمت پائینی دارد و حتی می‌توان در داخل داروخانه‌ها نیز آن را تهیه نمود. دررابطه‌با این نوع از لمینت‌ها باید این‌گونه گفت که قالب ساخت این لمینت‌ها یکسان بوده و تفاوت‌های فردی رعایت نمی‌شوند. از طرفی در بعضی از موارد کیفیت ساخت بسیار پایین است و ممکن با قرارگیری در آب گرم از هم باز شود و یا به‌درستی روی دندان‌های شما قرار نگیرد؛ لذا این نوع لمینت‌های متحرک برای استفاده توصیه نمی‌شوند.

بخوانید  راهنمای روش صحیح مسواک زدن/ نکاتی که باید هنگام مسواک زدن بدانید

شما برای تهیه کردن لمینت متحرک باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک باید این مورد را بررسی کند که آیا دندان‌های شما برای استفاده از لمینت متحرک مناسب است یا نه؟ پس از تأیید دندان‌پزشک باید رنگ روکش را انتخاب نمایید و پلاک شما بعد از قالب‌گیری برای ساخت آماده می‌شود.

مراقبت از لمینت متحرک چگونه است ؟

شما برای استفاده از لمینت باید قسمت انتهایی آن را با دو دست خود بگیرید و به آرامی بر روی دندان خود قرار دهید یا آن را خارج نمایید. یادتان باشد که پس از هر استفاده باید لمینت را از دهان خارج کنید و آن را شست‎‌وشو نمایید تا از پوسیدگی دندان اصلی و ایجاد بوی بد دهان جلوگیری شود.

برای شست‌وشوی لمینت متحرک از خمیردندان استفاده ننمایید. خمیردندان حاوی موادی است که می‌تواند باعث ایجاد خراش بر روی لمینت‌ها بشود. برای انجام این کار از صابون‌های مایع و فرچه‌های مخصوص خود لمینت استفاده نمایید. پس از اتمام لمینت را داخل کاور مخصوص خود قرار بدهید. عمر لمینت‌ها بسته به نحوه نگهداری شما از آن متفاوت است. اگر مراقت شما به‌درستی صورت بگیرد؛ می‌توانید به مدت ۲ الی ۵ سال از لمینت خود استفاده نمایید.

بخوانید  چطور لبخند هالیوودی داشته باشیم ؟

آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟

اما برگردیم به موضوع اصلی مقاله و اینکه آیا با لمینیت متحرک دندان میشه غذا خورد؟ بسیاری از دندان‌پزشکان پس از تهیه لمینت متحرک به شما توصیه می‌کنند که با آن غذا نخورید و هنگام خواب آن را از دهان خارج کنید. در ابتدای امر این توصیه‌ها به دلیل حفظ سلامتی شما است. از آن جایی که لمینت‌ها بر روی دندان قرار می‌گیرند و به آن چسبانده نمی‌شود؛ باقی‌ماندن غذا بر روی لمینت و یا در زیر آن باعث می‌شود که پوسیدگی دندان شما سریع‌تر شود. از طرفی خارج نمودن آن در هنگام شب نیز به همین دلیل است.

دلیل دیگری که باعث می‌شود دندان‌پزشک شما را از خوردن غذا با لمینت متحرک باز دارد این است که جنس این لمینت‌ها نسبت به تغییر رنگ مقاوم نیست. خوردن نوشیدنی‎‌‌های رنگی و یا غذاهای رنگی ممکن است که در رنگ لمینت تغییر ایجاد کند. همچنین خوردن غذاهای سفت نیز با لمینت متحرک توصیه نمی‌شود چرا درصد شکستن آن را بالا می‌برد.

آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟
آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟

پس در کل در پاسخ به سوال اینکه آیا با لمینت متحرک دندان میشه غذا خورد؟ یا نه، باید بگوییم که معمولا این موضوع توسط پزشکان توصیه نمی‌شود.

بخوانید  دندان های لمینت شده، نیازمند مراقبت های ویژه

مزایا و معایب استفاده از لمینت متحرک

لمینت متحرک نیز مانند سایر موضوعات دارای مزایا و معایب خود می‌باشد که به مختصر به آن اشاره می‌کنیم. البته این نکته را در نظر داشته باشید که موارد ذکر شده پیرامون لمینت متحرک سفارشی است و نوع آماده آن که در بازار وجود دارد مورد تأیید نیست و جای بحث ندارد.

مزایای استفاده از لمینت متحرک

  • قیمت پائین‌تری نسبت به لمینت دائم دارد.
  • در لمینت متحرک فرایند بیهوشی و تراشیدن وجود ندارد.
  • نصب آن نیاز به آماده‌سازی دندان‌ها ندارد.
  • می‌تواند به‌صورت موقتی و با حداقل زمان موردنیاز به رفع مشکل ظاهری دندان بپردازد.

معایب استفاده از لمینت متحرک

  • ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود و یا آلرژی ایجاد کند.
  • در بعضی از موارد باعث آسیب‌دیدگی لثه‌ها می‌شود.
  • حداکثر زمانی که می‌شود از آن استفاده نمود با رعایت نکات بهداشتی حداکثر ۵ سال است و برای طولانی‌مدت مناسب نیست.
  • امکان شکستن و یا تغییر رنگ وجود دارد.
  • غذا خوردن با آن توصیه نمی‌شود و باید آن را از دهان خارج کنید.
  • لمینت متحرک، راه‌حلی موقت و ارزان‌تر

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشد که ابهامات داخل ذهن شما را برطرف نماید. همچنین در مورد موضوع این مقاله یعنی با لمینت دندان میشه غذا خورد یا خیر، نیز توضیح دادیم که این موضوع امکان پذیر هست اما به دلایلی توصیه نمی‌شود.

بخوانید  آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

اگر شما هم می‌خواهید که در زمان کوتاهی خود را برای یک مراسم آماده کنید و نیاز به لمینت متحرک دارید؛ پس خواندن این مطالب و تصمیم قطعی به یک دندان‌پزشک مراجعه بفرمایید. در سایت مجله پزشکی دندان لند سعی نموده‌ایم تا مقالات متعددی در خصوص مطالب مختلف سلامت و پزشکی برای شما عزیزان آماده کنیم؛ تا در صورت علاقه، به مطالعه‌ی بیشتر پیرامون موضوعات مختلف از جمله زیبایی و مراقبت از پوست و دندان بپردازید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 3.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×