» اعتیاد » آیا قرص سرماخوردگی تست اعتیاد را مثبت میکند؟
آیا قرص سرماخوردگی تست اعتیاد را مثبت میکند؟
اعتیاد

آیا قرص سرماخوردگی تست اعتیاد را مثبت میکند؟

آذر 3, 1402 201232

تست اعتیاد می‌تواند وجود برخی داروها و مواد را در بدن تشخیص دهد. رایج‌ترین نوع تست اعتیاد، آزمایش ادرار است. متأسفانه، این احتمال وجود دارد که تست اعتیاد نتایج نادرستی را نشان دهد.حالا آیا مصرف قرص سرماخوردگی تاثیری رو نتیجه تست اعتیاد دارد یا نه ؟

به عنوان مثال، نتیجه آزمایش «مثبت کاذب»زمانی اتفاق می‌افتد که تست اعتیاد وجود دارو یا ماده‌ای را نشان می‌دهد که شما در واقع مصرف‌کننده‌ی این ماده نیستید. اما چگونه ممکن است چنین خطایی رخ دهد؟ گاهی اوقات نتیجه «مثبت کاذب» می‌تواند در اثر یک خطای آزمایشگاهی اتفاق بیفتد. اما بیشتر اوقات، مصرف برخی داروها موجب علت یک نتیجه مثبت کاذب هستند. در ادامه‌ی این مطلب چند مورد را که احتمالاً این تأثیر را در تست اعتیاد دارند، موردبررسی قرار خواهیم داد.

بخوانید  آیا با کمک ویپ می‌توان سیگار را ترک کرد؟

تست اعتیاد چیست؟

قبل از اینکه به داروهایی بپردازیم که می‌توانند نتیجه مثبت کاذب ایجاد کنند، بیایید در مورد اینکه تست اعتیاد ادرار چیست و چرا احتمال دارد آن را انجام دهید، بحث کنیم. تست‌های اعتیاد ادرار وجود مواد خاصی را در بدن موردبررسی قرار می‌دهند. این مواد شامل داروهای تجویزی یا برخی مواد غیرقانونی می‌شود.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است غربالگری دارویی ادرار را انجام دهید. این دلایل عبارت‌اند از:

  • در صورتیکه برای شما یک ماده کنترل‌شده مانند مواد افیونی تجویز شده است. پزشک شما احتمالاً برای اطمینان از اینکه مواد دیگری در سیستم بدنتان وجود نداشته باشد که در ترکیب با مواد افیونی خطرناک آفرین شود، ممکن است درخواست تست اعتیاد کند.
  • در صورتیکه این تست بخشی از فرآیند مصاحبه شغلی باشد. برخی از شرکت‌ها ممکن است از متقاضیان استخدام بخواهند که یک غربالگری اعتیاد انجام دهند.
    درصورتیکه این غربالگری اجباری، درخواست کارفرما باشد. همانند مصاحبه‌های شغلی، برخی از کارفرمایان نیز ممکن است از کارکنان خود بخواهند، هرچند وقت یک‌بار تست اعتیاد را انجام دهند.در صورتیکه این تست بخشی از یک عملیات پزشکی باشد. آزمایش ادرار اعتیاد می‌تواند بخش رایج ارزیابی در بخش اورژانس باشد. همچنین این تست‌ها در طول ارزیابی سلامت روان نیز رایج هستند.
بخوانید  راهکارهای دفع سریع مرفین و سم زدایی بدن چیست ؟ 15 روش معجزه آسا

تست اعتیاد

تست اعتیاد به دنبال تشخیص کدام مواد است؟

بسیاری از تست‌های ادرار برای تشخیص مواد دارویی زیر مورداستفاده قرار می‌گیرند:

  • THC یا تتراهیدروکانابینول، یک ماده فعال در حشیش
  • داروهای تجویزی و مواد افیونی مانند اکسی کدون (روکسی کودون، اکسی کونتین)، هیدروکودون و مورفین (MS Contin)
  • مواد افیونی و مواد مخدر غیرقانونی (مانند هروئین)
  • فن سیکلیدین (PCP)
  • آمفتامین‌ها (مانند آمفتامین‌های تجویزی مانند آدرال و متامفتامین‌های غیرقانونی)
  • کوکائین
  • باربیتورات‌ها (مانند فنوباربیتال، بوتالبیتال)
  • بنزودیازپین‌ها مانند آلپرازولام (زاناکس) و لورازپام (آتیوان)

برخی از تست‌های ادرار برای تشخیص یک دارو و مواد خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. این تست‌ها شامل تست‌های اعتیادی است که به دنبال موارد زیر هستند:

  • برخی از مواد افیونی و مواد مخدر تجویزی (مانند متادون، فنتانیل و ترامادول)
  • لیسرژیک اسید دی اتیل آمید (LSD)
  • متیلن دی اکسی مت آمفتامین (MDMA) که بیشتر به عنوان اکستازی شناخته می‌شود

چه چیزهایی تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

چه چیزهایی تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

داروهایی که ممکن است باعث ایجاد تست اعتیاد مثبت کاذب شوند شامل موارد زیر هستند:

قرص سرماخوردگی

قرص‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی بدون نسخه که حاوی مواد تشکیل‌دهنده سودوافدرین هستند، می‌توانند موجب مثبت شدن آزمایش دارویی برای آمفتامین‌ها شوند.

بخوانید  بهترین راهکارهای از بین بردن بوی بد قلیان و سیگار چیست؟ 9 روش سه سوته

 دکسترومتورفان

دکسترومتورفان جزء اصلی بسیاری از داروهای سرکوب‌کننده سرفه OTC است. اگر دکسترومتورفان مصرف کرده‌اید، احتمال دارد که تست اعتیادتان مثبت کاذب شود.

دیفن هیدرامین (بنادریل)

دیفن هیدرامین یک آنتی‌هیستامین است که می‌تواند به درمان آلرژی، خارش و علائم سرماخوردگی کمک کند. دیفن هیدرامین می‌تواند یک نتیجه مثبت کاذب برای برخی از مواد افیونی و مواد اعتیادآور ایجاد کند. اما مشخص نیست که چه دوزی از دیفن هیدرامین می‌تواند نتیجه مثبت کاذب ایجاد کند. دوزهای معمولی دیفن هیدرامین معمولاً نتیجه مثبت کاذب ایجاد نمی‌کنند. همچنین برخی گزارش‌ها نشان داده‌اند که دیفن هیدرامین می‌تواند تست اعتیاد را برای PCP مثبت کند. اما این مورد بسیار نادر است.

برخی از داروهای ضد احتقان

سودوافدرین که برای احتقان سینوس و بینی استفاده می‌شود، می‌تواند موجب نتایج آزمایش اعتیاد مثبت کاذب آمفتامین یا مت آمفتامین شود.

فنترمین

فنترمین برای کمک به کاهش وزن در برخی افراد مورد تائید FDA قرار گرفته است. مکانیسم اثر این دارو این‌گونه است که بر روی کاهش اشتها تأثیر می‌گذارد. مصرف فنترمین می‌تواند موجب ایجاد نتایج آزمایش ادرار مثبت کاذب برای آمفتامین‌ها شود.

داروهای ضدالتهابی ضداستروئیدی NSAIDs

ایبوپروفن و ناپروکسن در گروهی از داروها به نام داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) جای می‌گیرند. این داروها برای کمک به درمان تب، التهاب و درد مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر یکی از این داروهای ضدالتهابی ضداستروئیدی برای درمان OTC مصرف می‌کنید، احتمال کمی وجود دارد که آزمایش ادرار شما برای باربیتورات‌ها (نوعی آرام‌بخش) یا THC مثبت شود.

بخوانید  اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟

یکی دیگر از NSAID ها، یعنی اگزاپروزین، می‌تواند برای درمان درد ناشی از آرتریت مورداستفاده قرار گیرد. مصرف اگزاپروزین می‌تواند منجر به نتیجه مثبت کاذب تست بنزودیازپین ها شود.

برخی از داروهای ضدافسردگی

چندین داروی ضدافسردگی وجود دارد که می‌توانند نتایج مثبت کاذب را در تست اعتیاد ایجاد کنند. نمونه‌هایی از این داروها عبارت‌اند از:

  • ونلافاکسین و دسوونلافاکسین تعدادی از داروهای ضدافسردگی به نام مهارکننده‌های باز جذب سروتونین- نوراپی نفرین هستند. مصرف هر یک از این داروها می‌تواند منجر به ایجاد نتیجه مثبت کاذب برای PCP شود.
  • سرترالین یک مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین است. سرترالین می‌تواند نتیجه مثبتی برای ال اس دی توهم‌زا در تست اعتیاد ایجاد کند. همچنین احتمال دارد یک نتیجه مثبت برای بنزودیازپین ها ایجاد کند.
  • ترازودون یک داروی ضدافسردگی قدیمی است که دیگر برای درمان افسردگی استفاده مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. مصرف ترازودون می‌تواند باعث ایجاد نتیجه آزمایش مثبت کاذب آمفتامین یا مت آمفتامین شود.
  • بوپروپیون می‌تواند منجر به نتایج مثبت کاذب برای آمفتامین یا متامفتامین شود.

کوئتیاپین

داروهای ضد روان‌پریشی غیرمعمول می‌توانند به درمان برخی از بیماری‌های روانی مانند اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی کمک کنند. کوئتیاپین یکی از انواع آنتی سایکوتیک‌های غیرمعمول است که می‌تواند موجب مثبت شدن تست اوپیوئیدها (به‌ویژه متادون) شود.

بخوانید  عوارض وحشتناک قرص ترامادول 100 و 200 که نمی دانید

بازدارنده‌های پمپ پروتونی

مهارکننده‌های پمپ پروتونی (PPIs) می‌توانند بیماری رفلاکس معده و علائم سوزش سر دل را درمان کنند. مصرف PPI ها – به‌ویژه پانتوپرازول (پروتونیکس) – می‌تواند باعث ایجاد نتایج مثبت کاذب برای THC شود.

آنتی‌بیوتیک‌های کینولون

آنتی‌بیوتیک‌های کینولون بسیاری از عفونت‌های باکتریایی را درمان می‌کنند. لووفلوکساسین (لواکین) و افلوکساسین بیشترین احتمال را از بین آنتی‌بیوتیک‌های کینولون دارند که موجب ایجاد نتیجه مثبت کاذب آزمایش ادرار برای مواد مخدر می‌شوند. افلوکساسین همچنین می‌تواند یک نتیجه مثبت کاذب برای آمفتامین یا متامفتامین ایجاد کند.

 پرومتازین

پرومتازین تعدادی از دسته‌ای از داروها به نام فنوتیازین‌ها است. می‌توان از این دارو برای تسکین حالت تهوع و استفراغ استفاده کرد. این دارو می‌تواند نتایج مثبت کاذب برای آمفتامین یا مت آمفتامین ایجاد کند.

داروهای نادر (اما محتمل) که می‌توانند باعث ایجاد نتیجه مثبت کاذب شوند شامل موارد زیر هستند:

این داروها به‌ندرت می‌توانند موجب ایجاد نتیجه مثبت کاذب شوند و شامل لابتالول، دوکسیلامین و ترامادول هستند.

لابتالول

لابتالول در گروهی از داروها به نام بتابلوکرها قرار دارد. این دارو به کاهش فشارخون در افراد مبتلابه فشارخون بالا (هایپرتنشن) کمک می‌کند. بااینکه احتمال لابتالول نادر است، می‌تواند موجب ایجاد نتیجه آزمایش مثبت کاذب آمفتامین یا مت آمفتامین شود.

بخوانید  عوارض وحشتناک قرص ترامادول 100 و 200 که نمی دانید

دوکسیلامین

داکسیلامین یک داروی OTC است که می‌تواند به افرادی که در شب برای به خواب رفتن مشکل دارند، کمک کند. دوزهای زیاد داکسیل آمین می‌تواند موجب بروز نتیجه مثبت کاذب مواد افیونی (به‌ویژه متادون) شود.

ترامادول

ترامادول یک داروی مخدر است که برای درمان درد مورداستفاده قرار می‌گیرد. غربالگری داروی شما می‌تواند برای متادون یا PCP با دوزهای زیاد ترامادول مثبت شود.

استامینوفن تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

جایگزین‌های ایبوپروفن مانند آسپرین و استامینوفن تأثیری مشابه با ایبوپروفن ندارند و استفاده از آن‌ها قبل از غربالگری اعتیاد بی‌خطر است.

آلپرازولام تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

قرص آلپرازولام جزو دسته داروهای بنزودیازپین است که قرص‌های دیازپام و لورازپام نیز در این دسته دارویی قرار می‌گیرند. این دارو داروی ضدافسردگی، ضد اضطراب و اختلالات پانیک است که با تأثیر بر روی سیستم عصبی مرکزی موجب اثر آرام‌بخشی می‌شود. مصرف این دارو در طولانی‌مدت اعتیادآور بوده می‌تواند موجب مثبت شدن تست اعتیاد شود.

آیا متیل فنیدات موجب ایجاد نتیجه مثبت کاذب آمفتامین می‌شود؟

متیل فنیدات یک داروی محرک است که برای درمان بیش فعالی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از منابع بیان می‌کنند که متیل فنیدات می‌تواند نتایج مثبت کاذب برای آمفتامین‌ها ایجاد کند. اما تحقیقات نشان داده‌اند که این فرض درست نیست. اگر متیل فنیدات برای بیش فعالی برای شما تجویز شده است، نباید نگران داشتن نتیجه مثبت اعتیاد برای آمفتامین باشید.

بخوانید  اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟

منفی شدن تست اعتیاد

سریع ترین روش برای منفی شدن تست اعتیاد

اگر نگران این هستید که نتیجه تست اعتیاد شما در اثر مصرف داروهای دیگر مثبت کاذب شود، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تست اعتیاد خود را منفی کنید. در ادامه چندین روش برای منفی شدن تست اعتیاد را معرفی خواهیم کرد:

مصرف آب فراوان

مصرف آب فراوان موجب می‌شود مواد سمی بدنتان بیشتر خارج شده و اثری از داروهای مصرفی در بدنتان باقی نماند. حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید و از مصرف یک‌باره آب به میزان زیاد خودداری کنید. یک هفته قبل از تست اعتیاد نوشیدن آب را به‌شدت افزایش دهید.

ورزش کردن

هر دارویی که مصرف می‌کنید می‌تواند در بافت چربی ذخیره‌شده و تست اعتیاد شما را مثبت کند. ورزش کردن چربی‌های اضافه بدن را آب کرده و به دفع مواد از بدن کمک می‌کند. البته این کار مستلزم تمرین و ممارست فراوان است و ورزش کردن در روزهای باقی‌مانده به تست اعتیاد نتیجه‌ای نخواهد داشت. برای منفی شدن تست اعتیاد به صورت مرتب و در طولانی‌مدت ورزش کنید.

مصرف ویتامین B کمپلکس

مصرف آب و مایعات فراوان باعث کم‌رنگ شدن رنگ ادرار شده و احتمال شک کردن به نمونه آزمایش را در پی خواهد داشت. برای رفع این مشکل چند ساعت قبل از آزمایش یک واحد ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید تا رنگ ادرار شما به رنگ زرد تغییر پیدا کند.

بخوانید  بهترین راهکارهای از بین بردن بوی بد قلیان و سیگار چیست؟ 9 روش سه سوته

مصرف چای سرد

ازآنجاکه چای سرد یک ماده ادرارآور است، مصرف آن باعث افزایش متابولیسم بدن شده و آثار داروها و مواد مخدر را از بدنتان دفع خواهد کرد. برای نتیجه دهی برای تست اعتیاد باید یک پارچ بزرگ چای سرد بنوشید. توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های کافئین دار در این مورد نتیجه عکس می‌دهند!

در صورتیکه در تست اعتیاد نتیجه مثبت کاذب گرفتیم چه باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید که در تست ادرار اعتیاد، مثبت کاذب بوده‌اید، در نظر داشته باشید که آیا داروهایی که مصرف می‌کنید موجب بروز این مشکل شده است یا خیر.

سپس با پزشک خود مشورت کنید. احتمالا آن‌ها بتوانند نتایج را با اجرای آزمایش دوم تائید کنند. تست‌های تائید بیشتر برای ماده یا داروی موردنظر اختصاص دارند. احتمال کمی وجود دارد که نتیجه یک تست تائید، نتایج مثبت کاذب نشان دهد.

اگرچه در برخی موارد، ممکن است اجرای آزمایش دوم تائید امکان‌پذیر نباشد. اگر نگران نتایج آزمایش مثبت کاذب هستید، این مورد را با پزشک خود در جریان بگذارید.

سخن پایانی

این احتمال وجود دارد که نتایج مثبت کاذب در تست‌های اعتیاد رخ دهد. نتیجه مثبت کاذب زمانی اتفاق می‌افتد که تست اعتیاد وجود دارو یا ماده‌ای را نشان دهد که شما واقعاً آم ماده را مصرف نکرده‌اید.

بخوانید  راهکارهای دفع سریع مرفین و سم زدایی بدن چیست ؟ 15 روش معجزه آسا

چندین دارو می‌توانند موجب ایجاد نتایج مثبت کاذب شوند. برخی از مثال‌های این داروها عبارت‌اند از NSAID ها، دکسترومتورفان و برخی داروهای ضدافسردگی. اگر فکر می‌کنید که نتایج تست اعتیاد ادرار شما نادرست است، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید. آن‌ها احتمالاً بتوانند آزمایش دوم تائیدی را که دقیق‌تر و صحیح‌تر است، انجام دهند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 1

  1. آواتار سکوتی
    سکوتی

    روش صددرصد تضمینی برای تست شیشه و مرفین

    تلفن تماس ۰۹۳۳۴۱۸۴۲۹۵

    لطفا فقط از طریق پیامک تماس حاصل فرمائید

    اگر ۴۸ ساعت قبل از تست فرصت داشته باشید تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×