» تغذیه و سلامت » آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟
آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟
تغذیه و سلامت - سلامت کودکان

آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟

خرداد 29, 1402 130215

آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟ : غذا خوردن و تغذیه کودکان یکی از مواردی است که والدین باید بسیار به آن توجه کنند. غذا و خوراک است که باعث رشد و سالم ماندن بدن کودک می شود. دغدغه بسیاری از والدین غذا خوردن یا نخوردن کودک شان است. احتمالا شما نیز کودکانی را در اطرافتان دیده اید که غذای کافی نمی خورند و یا بد غذا هستند. والدین این کودکان همواره به فکر این هستند که چگونه به کودکشان غذا بدهند. وادار کردن کودکان به هیچ کاری درست نیست. زیرا ما می خواهیم کودکانی مستقل تربیت کنیم. در اینجا منظور از وادار کردن، تشویق کودکان به خوردن غذا می باشد. در ادامه می خواهیم به صورت مفصل به موضوع تغذیه کودکان بپردازیم.

بخوانید  اگر بدنسازی را رها کنیم چاق میشویم؟ عوارض ترک ورزش چیست ؟

چرا کودکان از غذا خوردن امتناع می ورزند؟

آیا لازم است کودک را به خوردن غذا وادار کنیم؟
اگر می خواهید مشکل غذا نخوردن کودک خود را رفع کنید. ابتدا باید صورت مسئله را بشناسید. باید کشف کنید که ریشه اصلی غذا نخوردن کودک شما از کجاست و چرا از خوردن غذا امتناع می کند. دلایل زیادی وجود دارند که به صورت گسترده می توانند باعث شوند تا کودک از غذا خوردن پرهیز کند. این دلایل هم شامل دلایل فیزیکی می باشند و هم روانی. در ادامه به برخی از دلایل مهم غذا نخوردن کودکان اشاره می کنیم.

دلایل بی اشتهایی کودک

اشتها نداشتن هم باعث غذا نخوردن بزرگسالان و هم خردسالان می شود. آیا شما می توانید وقتی که اشتها ندارید به زور غذا بخورید؟ مسلما جواب شما منفی است. در نتیجه نباید از کودکان نیز انتظار داشت با بی اشتهایی خود مبارزه کنند و به زور غذا بخورند. به جای آن باید سعی کنیم خودمان مشکل بی اشتهایی کودکان را حل کنیم.

داشتن درد

درد داشتن و مریض بودن می تواند عامل مهمی در غذا نخوردن کودک باشد. این درد می تواند هم در ناحیه فک و دهان و هم در سیستم گوارش کودک باشد. اگر کودک احساس درد داشته باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

بخوانید  ویتامین c در چه چیزهایی وجود دارد ؟ چرا بدن ما به این ویتامین نیاز دارد ؟

مشکلات روحی

مشکلات روحی کودکان می توانند تاثیر زیادی بر روی غذا نخوردن آن ها داشته باشد. اگر کودک شما افسرده است و یا همیشه استرس دارد و میلی به غذا خوردن ندارد سعی کنید با اون حرف بزنید. والدین باید ریشه مشکل روحی کودک را پیدا کرده و آن را رفع کنند. مشکل کودک هر چیزی که باشد باید به سرعت شناسایی و حل شود. زیرا مشکلات تغذیه ای کودکان می تواند تاثیر منفی زیادی بر رشد طبیعی آن ها داشته باشد.

بهترین دارو ها برای درمان بی اشتهایی کودکان

آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟
اگر قصد دارید از داروهای پزشکی و گیاهی جهت افزایش اشتهای کودک خود استفاده کنید، هرگز به صورت خودسر این کار را انجام ندهید. زیرا کودکان از فیزیک بدنی بسیار حساسی برخوردارند و هر گونه داروی غیراستاندارد و نامناسب می تواند سلامتی آن ها را به خطر بیندازد. تشخیص بهترین دارو برای درمان بی اشتهایی کودک وظیفه پزشک متخصص می باشد. زیرا ممکن است دلیل غذا نخوردن کودکی با دلیل غذا نخوردن کودکی دیگر متفاوت باشد. بر اساس توصیه دیگران هرگز هیچ دارویی را به کودک خود ندهید.

آیا کمبود ویتامین ها می تواند باعث بی اشتهایی کودکان شود؟

ویتامین ها نقش مهمی در سوخت و ساز بدن انسان دارند. به گونه ای که کمبود برخی از آن ها می تواند تمام ساز و کار بدن انسان را به هم بریزد. ویتامین هایی که کمبودشان باعث بی اشتهایی کودک می شوند کم نیستند. اما وجود برخی از آن ها برای داشتن اشتهای کودک ضروری است. ویتامین آ، ویتامین د، ویتامین های گروه ب و آهن تاثیر مهمی در اشتهای کودک دارد. آزمایش خون به سادگی می تواند میزان ویتامین های موجود در بدن کودک را نشان دهد.

بخوانید  بهترین آموزشگاه شیرینی پزی تهران

روش های درمان بی اشتهایی کودکان زیر دو سال

کودکان زیر دو سال به علت های مختلفی ممکن است بی اشتها شوند و میلی به غذا خوردن نداشته باشند. برای درمان بی اشتهایی کودک زیر دو سال ابتدا سعی کنید دلیل غذا نخوردن کودک را بیابید. برخی از کودکان ممکن است بد غذا باشند و یا انرژی زیاد آن ها باعث شود که نتوانند در جای خود به مدت زیادی بنشینند و غذا بخورند. سعی کنید برای کودکان زیر دو سال از غذاهای مخصوص خودشان استفاده کنید تا خوردن غذا برایشان آسان باشد و انرژی زیادی از آن ها نگیرد. وعده های غذایی کودک را به وعده های کوچک تر و بیشتر تبدیل کنید. هر دو ساعت یک بار به کودک خود مقداری غذا بدهید. کودکان به علت معده کوچک خود نمی توانند در یک وعده غذایی مقدار زیادی غذا بخورند.

چگونه کودک را به غذا خوردن وادار کنیم؟

وادار کردن و تشویق کردن کودکان به غذا خوردن می تواند کاری بسیار آسان و یا پیچیده باشد. این امر بستگی به والدین و کودک دارد. سعی کنید در پروسه تشویق کردن کودکان به غذا خوردن صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و همواره آرامش خود را حفظ کنید. در ادامه به برخی از کارهایی می پردازیم که می توانند باعث غذا خوردن کودک شوند.

بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

غذاهای مورد علاقه کودک را بپزید

کودکان غذاهای مورد علاقه خود را با اشتهای فراوان می خورند. به همین دلیل پختن غذاهای مورد علاقه کودک می تواند باعث تشویق آن ها به غذا خوردن شود.

از بشقاب غذای کودکانه و تزئینات غذا کمک بگیرید

خریدن بشقاب طرح کارتون مورد علاقه کودکتان باعث شوق و اشتیاق هر چه بیشتر او به غذا خوردن می شود. غذاهای کودک را در بشقاب او تزئین کنید و از مواد غذایی دارای رنگ های متنوع استفاده کنید. با یک سرچ ساده در اینترنت می توانید ایده هایی برای تزیین غذای کودک دریافت کنید.

از تنبیه بدنی و روانی و فشار آوردن به کودک خود پرهیز کنید

نگذارید میز غذا به مکانی برای سرکوفت زدن و سرزنش تبدیل شود. اگر کودک شما غذا نمی خورد به او زیاد فشار نیاورید و او را تهدید به تنبیه نکنید.

کودک خود را در غذا خوردن همراهی کنید

هنگامی که کودک می خواهد غذا بخورد در کنار او بنشینید. اگر می توانید مقداری غذا نیز با او بخورید تا این گونه کودک احساس تنهایی نکند. غذا خوردن به صورت جمعی نیز برای کودکان بسیار خوشایند است.

بخوانید  21 درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو و علل شایع آن

برای آنکه کودک خودش غذا بخورد چه اقداماتی انجام دهیم؟

دندانپزشکی کودکان
کودکان از سن هشت ماهگی می توانند با استفاده از انگشتان خود غذا بخورند اما نه به صورت مستقل. زیرا کودک در این سن نمی تواند خودش به تنهایی تغذیه خود را انجام دهد. اما می تواند تلاش خود را شروع کند. اگر کودک شما هشت ماهه است در یک سینی مقداری غذای نرم قرار دهید و اجازه دهید کودک غذا را لمس کرده و بو کند. به کثیف شدن لباس و دست های کودک اهمیتی ندهید. در سن ۱۲ ماهگی کودک به او قاشق بدهید و او را راهنمایی کنید تا مسیر دهان خود را یاد بگیرد.

در مقابل کودک غذا بخورید تا او نیز از شما تقلید کند و یاد بگیرد که چگونه از قاشق استفاده کند. بعد از یادگرفتن کار با قاشق، می توانید چنگال را نیز به او معرفی کنید. استفاده از قاشق و چنگال مخصوص کودکان باعث اشتیاق هر چه بیشتر آن ها می شود. غذای مورد علاقه کودک خود را بپزید و جلویش قرار دهید. سپس به بهانه های مختلفی برای دقایقی کودک خود را تنها بگذارید. این گونه کودک تلاش بیشتری برای خوردن غذا به صورت مستقل می کند. زیرا به آن نیاز پیدا کرده است.

بخوانید  بهترین داروها و قرص‌های ضد تهوع و زمان مصرف آن‌ها

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×