» زیبایی دندان ها » آیا لمینت دندان درد دارد ؟ راهکارهای کاهش عوارض و درد لمینت چیست ؟
لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟
زیبایی دندان ها

آیا لمینت دندان درد دارد ؟ راهکارهای کاهش عوارض و درد لمینت چیست ؟

مرداد 5, 1402 140332

بسیاری از مردم وجود دارند که درصدد اصلاح لبخند خود و افزایش زیبایی خود هستند. یکی از توصیه‌های که به این افراد می‌شود؛ عمل زیبایی لمینت است. در این عمل برای اصلاح خنده و رفع مشکلات ظاهری دندان، از لایه‌های پرسلین استفاده می‌شود که با لایه روی دندان‌های جلویی پیوند داده می‌شود. این عمل باعث رفع زردی دندان، تیرگی آن، شکستگی و دیگر مشکلات ظاهری دندان می‌شود. انجام این عمل قبل از قراردادن لمینت‌ها به این صورت است که مقداری از دندان‌ها تراشیده می‌شود و سپس لمینت بر روی آن قرار می‌گیرد. سؤالی که در این جا مطرح است این است که آیا لمینت درد دارد؟

از طرفی بعضی از مراجعه‌کنندگان به دندان‌پزشکی برای انجام عمل لمینت نیاز به جراحی دندان خود دارند که از مقدمات لمینت محسوب می‌شود. انجام این عمل در اذهان عمومی این موضوع را به وجود می‌آورد که لمینت درد دارد. ما در این مقاله سعی داریم که شما به‌صورت کامل با موضوع لمینت و همچنین وجود درد ناشی از عمل لمینت آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

بخوانید  همه چیز درباره قلم سفید کننده دندان + معرفی بهترین مارک

 آیا لمینت درد دارد

لمینت چیست؟

لمینت یک راه‌حل طولانی‌مدت برای رفع مشکلات ظاهری دندان است. این روش در مقابل کامپوزیت از مقاومت بیشتری نسبت به تغییر رنگ برخوردار است و کیفیت قابل قبولی دارد.

مراحل عمل لمینت به شرح زیر است.

آماده‌سازی و تراش دندان پیش از قراردادن لمینت
قالب‌گیری از دندان‌های آماده شده
قراردادن ونیرهای موقتی به‌منظور جلوگیری از واکنش دندان‌ها
کاشت لمینت سرامیکی آماده شده توسط متخصص دندان‌پزشک

در حین فرایند مراحل آماده‌سازی و گاهی اوقات کاشت لمینت ممکن است که برای فرد درد داشته باشد که باعث به وجود آمدن این تفکر می‌شود که لمینت درد دارد ولی ما در ادامه این موضوع را به‌صورت کامل برای شما شرح می‌دهیم و به‌تمامی نکات آن اشاره می‌کنیم. پس با مجله پزشکی دندان لند همراه باشید.

چرا لمینت درد دارد؟

ما در این جا سعی دارم که درد لمینت را در دو بازه کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت بررسی کنیم. هرکدام از این بازه‌های زمانی مربوط به بخشی از عمل زیبایی لیمنت هستند که علل خاص خود را دارند.

درد لمینت در بازه کوتاه‌مدت

این بخش مربوط به توضیحاتی پیرامون درد لمینت پیش از کاشت آن است. اساسا دو موضوع اصلی در این بخش وجود دارد: درد لمینت در هنگام تراشیدن دندان برای آماده‌سازی و دیگری درد حاصل از جراحی دندان برای آماده‌سازی که به‌صورت مختصر به آن اشاره می‌کنیم.

بخوانید  فرق جرم گیری لثه با جرم‌ گیری دندان چیست؟

درد لمینت در هنگام تراشیدن دندان به دلیل ایجاد فضای کافی برای قرارگیری لمینت صورت می‌گیرد. البته که در حالت عادی این تراشیدن کمتر از ۵/۰ میلی‌متر از سطح مینای دندان است ولی در بعضی از موارد این مقدار باتوجه‌به ظاهر دندان افزایش پیدا می‌کند. انتظار می‌رود که فرد در این بخش مقدار احساس درد داشته باشد. هرچه میزان تراشیدگی دندان بیشتر باشد؛ درد ناشی از آن نیز بیشتر است. البته دندان‌پزشک برای کاهش مقدار این درد لمینت از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. در این جا نباید از مهارت دندان‌پزشک در تراشیدن دندان چشم‌پوشی کرد. اگر دکتر شما مهارت بالایی داشته باشد؛ می‌تواند عمل تراشیدن را بدون درد برایتان انجام دهد. در این موارد نیاز به آمپول بی‌حسی موضعی نیز وجود دارد.
در هنگامی که دکتر متخصص شما صلاح بداند که دندان شما برای نصب لمینت آمادگی کافی را ندارد و به‌عنوان‌مثال دارای پوسیدگی است؛ برای رفع این عامل مزاحم تلاش می‌کند. بخش دیگری که باعث می‌شود فکر کنید لمینت درد دارد آماده‌سازی دندان در این عمل‌های جراحی است که بسته به نوع مشکل، درد ناشی از آن افزایش می‌یابد.

بخوانید  جرم گیری دندان چیست و آیا احساس درد دندان بعد از جرم گیری دندان ها طبیعی است ؟

چرا لمینت درد دارد؟

درد لمینت در بازه طولانی‌مدت

در بخش قبلی به صحبت پیرامون درد لمینت در بازه کوتاه‌مدت پرداختیم. مواردی که ذکر شد پیرامون قبل از کاشت لمینت بودند که توضیح داده شد. در این بخش سعی بر آن داریم که به ذکر مواردی که موجب درد لمینت در طولانی‌مدت می‌شود اشاره کنیم. تمامی این عوامل به دوران بعد از کاشت لمینت مربوط می‌شوند. این بخش شامل سه قسمت می‌شود که عبارت‌اند از:

بروز مشکل برای دندان‌های زیرین لمینت؛ به دلیل آنکه لمینت از دیدن عوامل ظاهری خرابی دندان جلوگیری می‌کند؛ ممکن است این اتفاق رخ دهد که دندانی با پوسیدگی و خرابی بر زیر لمینت قرار داشته باشد و به دلیل عدم دیدن آن موجب عفونت و درد بسیار شود؛ بنابراین چکاپ‌های منظم توسط دندان‌پزشک الزامی است.
آسیب‌دیدن لمینت و ونیر لمینت؛ جنس لمینت‌ها از سرامیک محکمی است ولی باز هم امکان آسیب‌دیدن آن و بروز درد وجود دارد. توصیه دندان‌پزشکان به شما بعد از عمل زیبایی لمینت این است که از خوردن غذاهای سفت و همچنین از خوردن یخ خودداری کنید. طول عمر لمینت‌ها بسته به نوع نگهداری و مراقبت شما از آنان متفاوت است.
اشتباهات پیرامون قالب‌گیری لمینت و نصب آن؛ گاهی پیش می‌آید که افراد پس از عمل لمینت، با خوردن غذا و یا گاز زدن دچار دندان‌درد می‌شوند. این دندان‌درد اصولا ناشی از عدم قالب‌گیری و نصب درست لمینت‌ها می‌باشد. اگر بعد از چند هفته از نصب لمینت هنوز احساس درد دارید باید لمینت خود را دوباره تنظیم کنید.

بخوانید  ترمیم های زیبایی دندان با روکش های زیرکونیا کودکان و بزرگسالان

کاهش درد ناشی از لمینت

همان‌طور که در بالا گفتیم؛ در جواب سؤال آیا لمینت درد دارد باید این‌گونه گفت که بسته به افراد مختلف و پزشکان گوناگون متفاوت است. این عمل به‌صورت کلی تنها در بخش آماده‌سازی فرد را با درد مواجه می‌کند و که مقدار آن نیز باتوجه‌به وضعیت دندان‌های فرد متفاوت است. برای کاهش درد ناشی از عمل لمینت شما می‌توانید طبق نظر دکتر خود قرص‌های مسکن مصرف کنید. البته در کنار این موضوع رعایت بهداشت دهان برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در آینده الزامی است.

قبول درد لمینت برای ایجاد زیبایی

لمینت در حال حاضر طرفداران بسیار زیادی در سرتاسر جهان دارد. یکی از عواملی که شاید در ذهن شما هم موجب شود که دست به انجام این کار نزنید؛ این سؤال است که آیا لمینت درد دارد؟ ما در این مقاله توضیح دادیم که عمل لمینت یکی از کم درد ترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود که میزان درد ناشی آن نیز باتوجه‌به افراد گوناگون، متفاوت است. برای خواندن مطالب پزشکی دیگر پیرامون عمل‌های زیبایی دندان، به سایت مجله پزشکی دندان لند سر بزنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×