» بیماریها » آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟+ علائم شایع معده درد و سرگیجه
آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟+ علائم شایع معده درد و سرگیجه
بیماریها - سلامت دستگاه گوارش

آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟+ علائم شایع معده درد و سرگیجه

تیر 13, 1402 310314

یکی از سوالات پرتکرار مراجعه‌ کنندگان و بیماران این است که آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله ممکن است در برخی مشکلات مربوط به معده فرد با سردرد و سرگیجه مواجه شود. برای علت‌یابی این مشکل ترکیبی بایستی به این نکته دقت کنید که کدام یک از این دو بیماری یعنی سرگیجه و معده درد شروع شده است.

در برخی اوقات ممکن است سرگیجه بعد از احساس درد در معده به عنوان علامت ثانویه به وجود می‌آید. در بسیاری از موارد معده درد و سرگیجه بعد از گذشت مدتی ممکن است برطرف شود. در ادامه این مقاله دررابطه‌با پرسش آیا معده درد باعث سرگیجه می‌شود به توضیحات بیشتر و کامل‌تری می‌پردازیم.

آیا معده درد باعث سرگیجه می شود؟

ارتباط بین معده درد و سرگیجه چیست ؟

در صورتی که شخص درد را در ناحیه اطراف شکم یا سراسر بدن خود احساس کند ممکن است سایر نواحی بدن از جمله ناحیه سر طریق سیستم عصبی تحت تاثیر قرار گیرند.

بخوانید  عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی

آشنایی با بیماری نوریت وستیبولار

بیماری نوریت وستیبولار نوعی بیماری التهابی است که موجب مختل شدن عملکرد سیستم دهلیزی می‌شود. سیستم دهلیزی اطلاعات مربوط به حرکات سر و داده‌های دریافتی از حواس مختلف را به سیستم عصبی اصلی منتقل می‌کند. مشکل نوریت وستیوبلار زمانی رخ می‌دهد که عصب مربوط به سیستم دهلیزی دچار التهاب شده و سیستم انتقال اطلاعات آن دچار اختلال شود.

با مختل شدن سیستم عصبی و عملکرد ناحیه دهلیزی شخص دچار سرگیجه می‌شود. این نوع سرگیجه بیشتر با درد معده ارتباط مستقیمی دارد. اما برای تشخیص و درمان سریع‌تر معده درد و سرگیجه بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

آیا معده درد باعث سرگیجه می شود

دلایل بروز سرگیجه و درد معده

در بسیاری از موارد افراد بلافاصله بعد از خوردن غذا دچار در معده و سرگیجه می‌شوند. علت این امر افت ناگهانی فشار بعد از واردشدن غذا به معده است.

در تعریف علمی و دقیق از این عارضه می‌توان به این نکته اشاره کرد که هنگام غذا خوردن جریان خود در ناحیه معده و روده کوچک افزایش یافته و جریان خون در سایر نواحی بدن کاهش می‌یابد. عدم وجود توازن در جریان خون باعث بروز عوارضی همچون درد معده، سرگیجه، حالت تهوع و تاری دید می‌شود.

بخوانید  بهترین راه کارها و درمان ویتیلیگو در ایران و ترکیه چیست؟

عارضه سرگیجه به همراه درد معده در افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند بیشتر از سایر افراد اتفاق می‌افتد. با توجه کردن به علائم رایج مصرف مشروبات الکلی می‌توان به ارتباط نزدیک سرگیجه و معده درد پی برد:

  • تشنگی
  • خستگی
  • سردرد
  • معده درد و دل‌پیچگی
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • کم‌آبی

 دلایل بروز سرگیجه و درد معده

یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز هم‌زمان سرگیجه و معده درد کم آب بودن بدن است. بهترین راهکار برای درمان کم‌آبی بدن مصرف مرتب مایعات مفید است. برخی از علائم کم‌آبی نشان‌دهنده بروز سرگیجه و معده درد است:

تشنگی
سرگیجه
ادرار تیره
خشکی دهان و لب

بروز التهابات عفونی در معده

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به معده گاستریت یا التهاب حاد معده است. این عارضه می‌تواند به دلیل وجود باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و انگل‌ها در معده ایجاد شود. این بیماری علائم بسیاری دارد اما در نوع حاد بیماری التهاب عفونی معده که نوروویروس نام دارد بیمار با استفراغ و اسهال مواجه است.

التهابات عفونی در معده و ارتباط آن با سرگیجه

استفراغ و اسهال هر دو موجب کاهش حجم مایعات در بدن شده و در نتیجه باعث بروز سرگیجه می‌شوند. یکی از دلایل اصلی بروز بیماری گاستریت مصرف غذاهای آلوده و فاسد است. بیماری گاستریت یا گاستروانیت اغلب در عرض یک تا سه روز به صورت کامل درمان می‌شود. در طول درمان این بیماری برای جلوگیری از سرگیجه بهتر است مایعات مفید را به صورت مرتب مصرف کنید.

بخوانید  علائم مرگ ناگهانی در جوانی چیست ؟

اما در صورتی که بعد از گذشت ۳ روز مشکل گاستریت معده شما برطرف نشد بایستی به یک متخصص گوارش و معده مراجعه کنید.
اختلالات اضطرابی

افرادی که به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند در شرایط حادتر و خطرناک‌تر مانند آزمون‌های سراسری و ارتباطات اجتماعی این احساس اضطراب در آن‌ها تشدید یابد. این درجه از اضطراب گاهی با برخی از علائم زیر همراه است:

تعریق بیش از حد
افزایش ضربان قلب
احساس درد در ناحیه شکم و معده
سرگیجه
حالت تهوع

در برخی موارد ممکن است فرد مضطرب هم‌زمان با سرگیجه درد شدیدی را در نواحی شکم یا معده خود احساس کند.
احساس درد معده هم‌زمان با سرگیجه در دوران یائسگی

بر اساس مطالعات پزشکی انجام شده در سال ۲۰۱۴ ممکن است برخی از زنان در دوران یائسگی و تغییرات سطح هورمونی دچار معده درد و سرگیجه به صورت هم‌زمان شوند.
جمع‌بندی

پاسخ دقیق به پرسش پرتکرار آیا معده درد باعث سرگیجه می‌شود نیازمند بررسی‌های دقیق توسط متخصص است. اما در مواقع بسیاری ممکن است در اثر کمبود مایعات در بدن و بروز بیماری‌های گوارشی همچون گاستریت علاوه بر معده درد شخص احساس سرگیجه داشته باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×