» دانستنی های بارداری » آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟
آیا معده درد نشانه حاملگی است
دانستنی های بارداری - سلامت دستگاه گوارش

آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟

مرداد 7, 1402 190326

آیا معده درد نشانه حاملگی است : سونوگرافی و آزمایش بارداری رایج‌ترین روش‌های تشخیص بارداری هستند. حاملگی نشانه‌های متعددی دارد که با بروز این علائم، می‌توان حاملگی را تاحدودی تشخیص داد. یکی از نشانه‌های بارداری، درد و گرفتگی در ناحیه زیر شکم و معده است. البته نمی‌توان به طور صددرصد این سخن را تایید کرد اما در برخی از موارد درد معده و زیر شکم از نشانه‌های بارداری می‌باشد.

برای اینکه از حاملگی خود اطمینان حاصل کنید باید با پزشک مربوطه مشورت نمایید و مراحلی ازجمله انجام آزمایش و سونوگرافی را به اتمام برسانید. در ادامه به سوال آیا معده درد نشانه حاملگی است پاسخ کاملی خواهیم داد پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. اگر به مطالعه مقالات پزشکی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم به سایت دندان لند مراجعه فرمایید.

 

علت درد و گرفتگی معده یک هفته قبل از پریودی

احتمالا علت درد و گرفتگی معده یک هفته قبل از پریودی، لانه گزینی است. لانه گزینی به این معناست که تخمک بارور شده در داخل رحم کاشته می‌شود. برای اینکه تخمک بارور شده بتواند وارد رحم شود، حدود یک هفته الی دوازده روز زمان لازم است که این عمل با درد ملایمی در قسمت زیر شکم و معده همراه است. اگر درد معده و زیر شکم شما چندین روز قبل از پریودی آغاز می‌شود، به احتمال زیاد لانه گزینی رخ داده است.

بخوانید  علت یبوست طولانی مدت + عوارض 5 راه درمان فوری خانگی و پزشکی

در نظر داشته باشید که درد و گرفتگی عضلات شکم در یک الی دو روز قبل از پریودی امری طبیعی است در حالی‌که گرفتگی معده و زیر شکم یک هفته الی دوازده روز قبل از پریودی می‌تواند به دلیل لانه گزینی باشد. همچنین اگر یک الی سه روز قبل از پریود شدن احساس درد و گرفتگی ناخوشایندی در قسمت زیر شکم دارید اما پریود نشده‌اید، احتمال بارداری شما تاحدودی بالا است. تنها راه تشخیص قطعی بارداری انجام آزمایشات لازم و سونوگرافی می‌باشد البته شما می‌توانید بدون مراجعه به پزشک و با استفاده از تست بارداری از باردار بودن یا نبودن اطمینان حاصل فرمایید.

آیا معده درد نشانه حاملگی است

نشانه‌های بارداری و حاملگی چیست ؟

در این قسمت از مقاله به چندین نشانه اولیه بارداری اشاره خواهیم کرد. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

قطع پریودی یکی از رایج‌ترین نشانه‌های بارداری می‌باشد چراکه احتمال حامله شدن در دوره پریودی بسیار پایین است و تعداد معدودی از افراد در هنگام بارداری، خونریزی دارند.

  • حالت تهوع یا تهوع صبحگاهی از دیگر نشانه‌های بارداری است که در حدود هشتاد درصد از خانم‌ها دیده می‌شود. در برخی از موارد حالت تهوع با استفراغ همراه باشد. البته باید اشاره کرد که حالت تهوع یا تهوع صبحگاهی در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد و پس از گذشت سه ماهه اول، به اتمام می‌رسد.
  • تورم و درد سینه نیز می‌تواند از نشانه‌های اولیه بارداری باشد که یک الی دو هفته پس از بارداری رخ می‌دهد.
  • معمولا بسیاری از خانم‌ها در اوایل بارداری احساس خستگی و بی‌حالی شدیدی دارند و با انجام جزئی‌ترین کارها خستگی زیادی به سراغ آنها می‌آید. در زمان بارداری، بدن به خون بیشتری نیاز دارد و باید برای محافظت از جنین آن‌را تولید کند درنتیجه تولید خون بیشتر باعث افزایش خستگی مادر خواهد شد.
  • در دوره بارداری، مقدار خون موجود در رگ‌ها حدود پنجاه درصد افزایش پیدا می‌کند و افزایش این مقدار خون باعث سردرد خانم‌ها خواهد شد.
  • در دوره بارداری احتمال تغییر خلق‌وخو مادران بسیار زیاد است و علت آن تغییرات هورمونی می‌باشد. این تغییرات هورمونی باعث می‌شود که حساسیت افراد نسبت به کوچک‌ترین موضوعات به شدت افزایش پیدا کند و حتی ممکن است باعث گریه کردن فرد شود. نوسانات خلقی در دوره بارداری امری کاملا طبیعی بوده اما اگر دچار افسردگی شدید شده‌اید حتما با روان‌پزشک مشورت نمایید.
بخوانید  بیماری های مجاری صفراوی [تشخص + راه درمان و هزینه]

همه چیز در مورد آزمایش‌های بارداری

گرفتگی پریودی یا گرفتگی لانه گزینی

دردی که در زمان پریودی با آن مواجه خواهید شد شباهت بسیار زیادی به درد و گرفتگی لانه گزینی دارد. چگونه می‌توان آن‌ها از هم تشخیص داد؟ تنها راه تشخیص این دردها، توجه به زمان وقوع درد است. معمولا درد پریودی یک تا سه زور قبل از خونریزی احساس می‌شود در حالی‌که درد لانه گزینی یک هفته قبل از پریودی به وجود می‌آید. درد و گرفتگی‌های پریودی تاحدودی زیاد است و پس از خونریزی کمتر شده و به اتمام می‌رسند در حالیکه درد لانه گزینی کمی خفیف رخ می‌دهد.

معده درد و بارداری! آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟

درباره سوال آیا معده درد نشانه بارداری است باید گفت در برخی از موارد معده درد و گرفتگی عضلات زیر شکم، از نشانه‌های اولیه بارداری می‌باشد. برای اطمینان از حاملگی بهتر است ابتدا از تست بارداری استفاده کنید و در صورت مثبت بودن جواب تست، به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. برای مطالعه دیگر مقالات پزشکی به سایت دندان لند مراجعه فرمایید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×