» تغذیه و سلامت » آیا میشود گل گاوزبان و پروپرانولول را باهم خورد ؟
گل گاوزبان
تغذیه و سلامت - معرفی دارو و قرص

آیا میشود گل گاوزبان و پروپرانولول را باهم خورد ؟

شهریور 5, 1402 200220

گل گاوزبان با گل های آبی کوچک و ساقه های کرک دار خود باغ های سبزیجات را زنده می کند. این گیاه زیبا برای پوست و تسکین دردهای مختلف نیز مفید است. گل گاوزبان گیاهی علفی یکساله است که از خانواده Boraginaceae است. از ساقه های ایستاده تشکیل شده است که با برگ های بیضی شکل، رگبرگی، سبز و کرک دار مشخص شده اند. گل گاوزبان با گلهای آبی با پنج گلبرگ ستاره ای پوشیده شده اند. برچه های بنفش یک مخروط در قلب گلبرگ ها تشکیل می دهند.

فواید درمانی گل گاوزبان

به طور سنتی گل گاوزبان برای مصارف آشپزی و دارویی کشت می شد، اگرچه امروزه کشت تجاری عمدتاً به صورت دانه روغنی است.
گل گاوزبان به عنوان سبزی تازه یا سبزی خشک استفاده می شود. به عنوان سبزی تازه، گل گاوزبان، با طعمی شبیه خیار، اغلب در سالاد یا به عنوان چاشنی استفاده می شود.
این گل طعمی شیرین و عسل مانند دارد و اغلب برای تزئین دسرها و کوکتل ها استفاده می شود،که معمولاً در قالب های یخ منجمد می شوند.
گلها شهد فراوانی تولید می کنند که زنبورهای عسل از آن برای تهیه عسل سبک و لطیف استفاده می کنند.

بخوانید  جویدن سیاه دانه صبح ناشتا

در اختلالات بیش فعال گوارشی، تنفسی و قلبی عروقی، مانند دستگاه گوارش (کولیک، کرامپ، اسهال)، راه های هوایی (آسم، برونشیت)، قلبی عروقی، (قلبی، کاهش دهنده فشار خون) و ادرارآور و اختلالات کلیه/مثانه مورد استفاده قرار می گیرد.
یک مورد از وضعیت صرع گزارش شده است که با مصرف روغن گل گاوزبان بهبود یافته است.

فواید درمانی گل گاوزبان

گل گاوزبان به عنوان غذا

استفاده گیاهی از گل گاوزبان در آلمان، در مناطق اسپانیایی آراگون و ناوارا، در جزیره یونانی کرت، و در منطقه شمالی ایتالیا، لیگوریا، رایج است.
اگرچه اغلب در سوپ استفاده می شود، یکی از بهترین دستور العمل های معروف گل گاوزبان آلمانی، grüne Soße مخصوص فرانکفورت (“سس سبز”) است.
در لیگوریا، ایتالیا، گل گاوزبان (به ایتالیایی، بوراژین) معمولاً به عنوان پرکننده پاستاهای سنتی راویولی و پانسوتی استفاده می‌شود.
در لهستان و روسیه برای طعم دادن به ترشی ترشی استفاده می شود.

چگونه گل گاوزبان مصرف کنیم؟

روغن گل گاوزبان

روغن گل گاوزبان از دانه ها به دست می آید. شما می توانید آن را برای درمان به مدت یک ماه، بر اساس یک قاشق غذاخوری روغن در روز مصرف کنید. این کار باعث بهبود کیفیت پوست و کاهش درد روماتیسم می شود. همچنین می‌توانید آن را مستقیماً روی پوست بمالید تا با ماساژ ملایم با دست‌هایتان، خاصیت ارتجاعی آن را افزایش دهید.

بخوانید  قرص منیزیم اکساید جالینوس برای چیست؟

روغن گل گاوزبان

گل گاوزبان به صورت تزریق

همچنین می توان به طور مستقیم برگ و گل را برای تهیه چای گیاهی چید. سپس ۲۰ گرم گیاه خشک را در ۱ لیتر آب قرار دهید. بگذارید بجوشد، سپس بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. دم کرده در برابر سرفه، تحریکات پوستی مفید خواهد بود. خاصیت مقوی، ملین و خلط آور خواهد داشت.

پرورش گل گاوزبان در باغ

کاشت گل گاوزبان

گل گاوزبان از خورشید برای رشد خودش قدردانی می کند! آن را در یک بستر غنی، عمیق، خنک اما زهکشی قرار دهید. این یکساله هر سال از اواخر اسفند تا مهر کاشته می شود. برای بهره مندی از آن در تمام فصل زیبا، ایده آل این است که نهال ها را تکان دهید، زیرا به سرعت شکوفا می شود. بعد از هرس کردن علف های هرز از خاک، بذرها را پخش کنید. با یک لایه نازک خاک و آب در یک باران ملایم بپوشانید. خاک را تا زمان سبز شدن کمی مرطوب نگه دارید.

هنگامی که نهال ها ۳ تا ۴ برگ شدند، آنها را نازک کنید و ۴۰ سانتی متر از هم فاصله بگیرید. همچنین می توانید در ظرفی بکارید و به محض اینکه گیاهان ۳-۴ برگ شدند، در ظرفی قرار دهید. وقتی ارتفاع آن به ۱۰ سانتی متر رسید، می توانید آن را بچینید. این به گیاه اجازه می دهد تا کمی منشعب شود و رشد بذر را کندتر کند. آبیاری فقط تا ۳ هفته پس از کاشت لازم است، مگر اینکه بارندگی وجود داشته باشد.

بخوانید  موارد مصرف قرص پردنیزولون ۵ چیست؟

 

گل گاوزبان چگونه برداشت می شود؟

گلدهی این گیاه آسان پس از کاشت حدود دو ماه طول می کشد. اگر نهال ها را تکان نداده اید، نترسید، آنها ممکن است خود بذر شوند. سپس می‌توانید در صورت نیاز برداشت کنید. به طور کلی، برداشت از خرداد تا دی ادامه دارد. هنگام برداشت، می توانید بذرهای نهال خود را برای سال آینده نیز جمع آوری کنید! برگ ها و گل ها برای تزریق خشک می شوند.

گل گاوزبان چگونه برداشت می شود؟

یک ویژگی جالب گل گاوزبان

گل گاوزبان نه تنها از ما، بلکه از سیاره نیز مراقبت می کند! این بخشی از گل های عسلک است که حشرات گرده افشان را جذب می کند و بنابراین تولید مثل این گونه را تضمین می کند. در باغ سبزی، حلزون ها را دور نگه می دارد و طعم بیشتری به توت فرنگی می دهد. و این قطعاً بسیار خوب است، توانایی غنی سازی خاک با پتاسیم و کلسیم را دارد. در نهایت گل گاوزبان نقش فعال کننده کمپوست را ایفا می کند و فرآیند کمپوست سازی را ارتقا می دهد.

فیتوشیمی گل گاوزبان

دانه ها حاوی ۲۶ تا ۳۸ درصد روغن دانه گل گاوزبان هستند که ۱۷ تا ۲۸ درصد آن گاما لینولنیک اسید (GLA، روغن امگا ۶)، غنی ترین منبع شناخته شده است. روغن همچنین حاوی اسیدهای چرب پالمتیک اسید (۱۰-۱۱٪)، اسید استئاریک (۳٫۵-۴٫۵٪)، اسید اولئیک (۱۶-۲۰٪)، اسید لینولئیک (۳۵-۳۸٪)، اسید ایکوزنوئیک (۳٫۵-۵٫۵٪) است. اسید اروسیک (۱٫۵-۳٫۵٪) و اسید عصبی (۱٫۵٪).

بخوانید  ویتامین c در چه چیزهایی وجود دارد ؟ چرا بدن ما به این ویتامین نیاز دارد ؟

این روغن اغلب به عنوان “روغن گل گاوزبان” برای استفاده به عنوان مکمل GLA به بازار عرضه می شود، اگرچه بزرگسالان سالم معمولاً GLA کافی را از اسید لینولئیک رژیم غذایی تولید می کنند. برگها حاوی مقادیر کمی (۲ تا ۱۰ پی پی ام گیاه خشک) از آلکالوئیدهای پیرولیزیدین سمی کبد (PA) اینترمدین، لیکوپاسامین، آمابیلین و سوپینین و PA اشباع غیر سمی تزینین هستند.

PA ها در روغن دانه گل گاوزبان نیز وجود دارند، اما ممکن است با فرآوری حذف شوند. موسسه فدرال آلمان برای ارزیابی خطر توصیه کرده است که عسل گل گاوزبان حاوی PA است که از طریق گرده جمع‌آوری شده در گیاهان گل گاوزبان به عسل منتقل می‌شود و توصیه می‌کند که تولید عسل تجاری می‌تواند عسل خام با محتوای PA محدود را برای جلوگیری از آلودگی انتخاب کند.

فیتوشیمی گل گاوزبان

آیا نگرانی های برای استفاده از گل گاوزبان وجود دارد؟

روغن دانه گل گاوزبان زمانی که به صورت خوراکی مصرف شود یا به طور مناسب روی پوست استفاده شود، احتمالاً ایمن است. زمانی که محصولات حاوی مواد شیمیایی خطرناک به نام آلکالوئیدهای پیرولیزیدین (PAs) به صورت خوراکی مصرف شوند، روغن دانه گل گاوزبان احتمالاً ناایمن است.

بخوانید  طرز تهیه ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت با بهترین روش ها

قسمت های گیاه گل گاوزبان از جمله برگ، گل و دانه ممکن است حاوی PA باشد، PA ها می توانند به کبد آسیب بزنند یا باعث سرطان شوند، به ویژه زمانی که در دوزهای بالا یا برای مدت طولانی استفاده شوند. فقط از محصولاتی استفاده کنید که دارای گواهی و برچسب بدون PA هستند.

احتیاطات و هشدارهای ویژه:

کودکان: روغن گل گاوزبان در صورت مصرف خوراکی، احتمالاً ایمن است. روغن دانه گل گاوزبان زمانی که محصولات حاوی PA به صورت خوراکی مصرف شود، احتمالاً ناایمن است.

بارداری و شیردهی: استفاده از روغن دانه گل گاوزبان در دوران بارداری و شیردهی غیر ایمن است. اجتناب از محصولات گل گاوزبان که ممکن است حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین (PAs) باشند، مهم است.

PA برای مادر خطر دارد زیرا می تواند باعث بیماری جدی کبد و سرطان شود. PA همچنین برای کودک خطر دارد زیرا می تواند باعث نقص مادرزادی شود و به شیر مادر منتقل شود. محققان مطمئن نیستند که محصولات گل گاوزبان که دارای گواهینامه فاقد PA هستند در دوران بارداری و شیردهی بی خطر هستند یا خیر. بهتر است در امان باشید و از گل گاوزبان دوری کنید.

بخوانید  ۱۴ عوارض مصرف چای سبز در شب [چرا و جاگیزین ها و پیشگری]

اختلالات خونریزی: نگرانی هایی وجود دارد که روغن گل گاوزبان ممکن است زمان خونریزی را طولانی کند و خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. اگر اختلال خونریزی دارید، گل گاوزبان را با احتیاط مصرف کنید.

بیماری کبد: محصولات گل گاوزبان که حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین هپاتوتوکسیک (PA) هستند، می توانند بیماری کبدی را تشدید کنند.

جراحی: گل گاوزبان ممکن است خطر خونریزی در حین و بعد از جراحی را افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف گل گاوزبان را متوقف کنید.

آیا تداخل دارویی برای گل گاوزبان وجود دارد؟

داروهایی که تجزیه کبدی سایر داروها را افزایش می دهند (القا کننده های سیتوکروم P450 3A4 (CYP3A4) )رتبه تداخل: متوسط ​​مراقب این ترکیب باشید. با پزشک خود صحبت کنید. گل گاوزبان توسط کبد تجزیه می شود. برخی از مواد شیمیایی که در هنگام تجزیه روغن گل گاوزبان در کبد ایجاد می شوند، می توانند مضر باشند.

داروهایی که باعث می شوند کبد روغن دانه گل گاوزبان را تجزیه کند، می تواند اثرات سمی مواد شیمیایی موجود در روغن دانه گل گاوزبان را افزایش دهد. برخی از این داروها عبارتند از کاربامازپین ((تگرتول)، فنوباربیتال، فنی توئین ((دیلانتین)، ریفامپین، ریفابوتین (مایکوبوتین) و غیره.

بخوانید  شربت ایمیونیس چیست و چه کاربردی دارد؟

داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند (ضد انعقادها / عوامل ضد پلاکتی) رتبه تداخل: متوسط ​​مراقب این ترکیب باشید. با پزشک خود صحبت کنید. روغن دانه گل گاوزبان ممکن است لخته شدن خون را در برخی افراد کند کند. روغن دانه گل گاوزبان حاوی GLA (گاما لینولنیک اسید) است. GLA بخشی از روغن گل گاوزبان است که می تواند لخته شدن خون را کند کند.

مصرف روغن گل گاوزبان همراه با داروهایی که لخته شدن خون را نیز کند می کنند، می تواند خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. برخی از داروهایی که انعقاد خون را کند می کنند عبارتند از: آسپرین، کلوپیدوگرل ((پلاویکس)، دیکلوفناک ((ولتارن، کاتافلام، سایرین)، ایبوپروفن (ادویل، موترین، سایرین)، ناپروکسن (آناپروکس، ناپروسین، دیگران)، دالتپارین (فراگمین)، انوکساپارین. (لونوکس)، هپارین، وارفارین ((کومادین) و دیگران.

داروهای مورد استفاده در حین جراحی (بیهوشی) رتبه تداخل: متوسط ​​مراقب این ترکیب باشید. با پزشک خود صحبت کنید. روغن دانه گل گاوزبان می تواند با داروهایی که در حین جراحی استفاده می شود تداخل داشته باشد. قبل از انجام عمل جراحی حتما به پزشک خود بگویید که چه محصولات طبیعی مصرف می کنید. برای ایمن بودن، مصرف روغن گل گاوزبان را حداقل دو هفته قبل از عمل قطع کنید.

بخوانید  اگر بدنسازی را رها کنیم چاق میشویم؟ عوارض ترک ورزش چیست ؟

رده‌بندی تداخل NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی): کمتر مراقب این ترکیب باشید. با پزشک خود صحبت کنید. NSAID ها داروهای ضد التهابی هستند که برای کاهش درد و تورم استفاده می شوند. روغن دانه گل گاوزبان به عنوان یک داروی ضد التهاب نیز استفاده می شود. گاهی اوقات NSAID ها و روغن گل گاوزبان با هم برای آرتریت روماتوئید استفاده می شوند.

با این حال، به نظر می رسد که روغن دانه گل گاوزبان متفاوت از NSAID ها عمل می کند. برخی از دانشمندان معتقدند که مصرف NSAID ها همراه با روغن دانه گل گاوزبان ممکن است اثربخشی روغن دانه گل گاوزبان را کاهش دهد. اما هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا این حقیقت دارد یا خیر. برخی از NSAID ها عبارتند از: ایبوپروفن (ادویل، موترین، نوپرین، سایرین)، ایندومتاسین(ایندوسین)،ناپروکسن(Aleve، Anaprox، Naprelan، Naprosyn)،پیروکسیکام (Feldene)، آسپرین، و غیره.

تداخل دارویی برای گل گاوزبان

تنظیم ضربان قلب نامنظم با گل گاوزبان و تداخل آن با پروپرانولول

در مطالعه‌ای، ده گروه از موش‌های صحرایی نر به مدت ۶ روز با مقادیر ۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم دم کرده گل گاوزبان و همچنین ترکیب آن با ۲۵۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم مرکبات گل گاوزبان تغذیه شدند. سپس ضربان قلب آنها با روش های غیرتهاجمی قبل و بعد از تزریق فنیل افرین در دم آنها اندازه گیری شد. مصرف گل گاوزبان همراه با آهک خشک باعث کاهش ضربان قلب اولیه و ضربان قلب پس از تزریق فنیل افرین شد.

بخوانید  بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟

بیشترین اثر مربوط به عصاره آهک خشک و گل گاوزبان با دوز ۱۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم بود. خاصیت کاهش ضربان قلب این عصاره ها بیشتر از خاصیت کاهش ضربان قلب فنیل افرین در دوز ۶۸۸٫۶ میلی گرم بر کیلوگرم بود.

نتایج این آزمایش نشان داد که مصرف دم کرده گل گاوزبان باعث افزایش فشار خون به ویژه در بیماران با فشار خون بالا می شود پس نمیتوان این گیاه را با گروه خانوادگی پروپرانولول مصرف نمود. پروپرانولول متعلق به گروهی از داروها به نام مسدود کننده های بتا است. اما مصرف گل گاوزبان با لیموترش خشک شده برای کاهش ضربان قلب مفید است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×