» اعتیاد » اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟
اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟
اعتیاد - اخبار - ایمپلنت

اثر ترامادول تا چند روز در بدن میماند؟

آذر 1, 1402 214336

اثر ترامادول چند روز در بدن می‌ماند؟ چه زمان بعد از مصرف ترامادول می‌توانیم تست اعتیاد دهیم؟ این‌ها سوالاتی مهم و پرتکرار هستند که در این نوشته قصد داریم مفصلا به آن پاسخ دهیم. درد یک سازوکار مهم و حیاتی برای هوشیاری نسبت به آسیب‌های محیطی است. اما در شرایطی که عامل آسیب‌زا در حال برطرف شدن باشد، درد می‌تواند طاقت فرسا و بیهوده به نظر برسد.

احساس درد هم مثل حواس دیگر از طریق ناقل‌های عصبی که در سیناپس‌های متعدد به مغز و اعصاب مرکزی مرتبط می‌شوند، فعال می‌گردد. پس می‌توان با مواد اپیوئیدی یا افیونی بر این ناقل‌های اثر گذاشت و درد مزمن آن‌ها که می‌تواند در پی عمل جراحی، یا به دلیل بیماری‌های سرطان، نوروپاتی و… ایجاد شده باشد را کاهش داد.

بخوانید  ایا زگیل تناسلی بدخیم درمان دارد

ترامادول؛ دستکاری نوروترانسمیترها و وابستگی دارویی

قرص‌هایی مثل ترامادول، کدئین، اکسیکودون‌ها و هیدروکودون‌ها، مورفین و… همه با دستکاری سیستم عصبی و نوروترانسمیترها سلسله اعصاب منتهی به درد را دچار اختلال می‌کنند و با تسکین درد و سرخوشی می‌توانند اثرات اعتیاد و وابستگی دارویی را نمایان سازند. در واقع ترامادول نوعی مخدر نسخه‌ای است که بر گیرنده‌های عصبی مربوط به دوپامین، نوراپی‌نفرین، سروتونین و دیگر هورمون‌ها و ناقل‌های عصبی، اثر گذاشته و هر بار عطش مصرف این ماده را بالا می‌برد.

این، کاری مشابه دیگر مخدرها است که مغز را وابسته به سرخوشی بیشتر می‌کنند و اصطلاحا آستانه تحمل مغز را تغییر می‌دهند و هر بار برای دریافت همان میزان احساس آرامش، فرد را نیازمند مصرف بیشتری از مخدر می‌کنند.

ترامادول

وابستگی دارویی ترامادول وقتی ایجاد می‌شود که فرد بیشتر از مقدار معین توصیه پزشک، مصرف کند و دچار سوء مصرف ترامادول شود که در این صورت اثر ترامادول در بدن ماندگارتر بوده و عوارض آن، بیشتر از قبل گریبانگیر فرد خواهد شد. اگرچه ترامادول در دوزهای پایین‌تر ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و… می‌تواند احساس سرخوشی و آرامش را برای فرد به ارمغان بیاورد، اما از آنجا که این ماده بر ناقل‌های ستیز و گریز نوراپی‌نفرین نیز اثر می‌گذارد، در استفاده شدید می‌تواند موجب افسردگی، تشنج و افکار خودکشی نیز شود! در ادامه بیشتر با اثرات این ماده آشنا می‌شویم.

بخوانید  آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟

عوارض و اثر ترامادول برای بدن

ناقل‌های عصبی و هورمون‌ها دو سازوکار اصلی تنظیم فعالیت‌های بدن هستند. از این رو دستکاری آن‌ها و جلوگیری از بازجذب ناقل‌های مهمی چون نوراپی‌نفرین و دوپامین و… می‌تواند برای بدن گران تمام شود. خصوصا اگر فرد به عطش بدن خود برای احساس سرخوشی ناشی از ترامادول پاسخ مثبت دهد و دچار سوء‌مصرف این ماده ضد درد شود.

اگرچه ترامادول تا حد زیادی می‌تواند درد متوسط یا شدید را کاهش داده و احساس سرخوشی و آرامش را برای فرد به ارمغان آورد، اما اثرات و عوارضی نیز برای مصرف‌کننده این دارو محتمل است. از جمله عوارض خفیف و متوسط ترامادول بر ارگان‌های مختلف بدن و ایمنی، اثراتی چون سردرد، تهوع، خستگی و بی‌حالی، ضعف، خشکی دهان، یبوست، افسردگی و میل به خودکشی، سرگیجه، خارش، تعریق زیاد، گیجی، توهم و پارانویا (بدگمانی)، وز وز گوش، اضطراب و خواب رفتگی اندام‌ها را نام برد.

این اثرات برای فردی که طبق برنامه دارویی پزشک به مصرف ترامادول بپردازد، محتمل است، اما اگر فرد دچار سوء‌مصرف دارو شود، به خود می‌آید و می‌بیند مادام عطش بیشتری برای مصرف دارو دارد.

بخوانید  عوارض جانبی ایمپلنت دندان در دوران بارداری

اثر ترامادول برای بدن

در شرایط سخت به مصرف هر چه بیشتر این ماده مخدر مصنوعی روی می‌آورد و کنترلی بر وظایف کاری، اجتماعی، خانوادگی و..‌ ندارد. اثرات و ماندگاری عوارض ترامادول با اعتیاد به آن تشدید می‌شود. در مصرف طولانی و شدید ترامادول، علاوه بر عوارض نامبرده، موارد دیگری چون خواب الودگی، تشنج، دیرانزالی و مشکلات جنسی، دردهای عضلانی، گلودرد، حالت کما، کاهش اشتها، اسهال و استفراغ، ضعف شدید، بروز لک‌های پوستی و… نیز محتمل هستند.

ترامادول بعد چند ساعت اثر می‌کند؟

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، ترامادول یک مخدر نسخه‌ای برای تسکین دردهای مزمن سرطان، نوروپاتی، سندروم پای بی‌قرار، و البته کاهش دردهای متوسط تا شدید جراحی است. اثر ترامادول معمولا پس از یک ساعت از مصرف، آغاز شده و در ساعت دوم پس از مصرف، به اوج خود می‌رسد. مدت اثر ضد درد این دارو، ۳ تا ۷ ساعت است و نیم عمر آن ۶، ۷ ساعت می‌باشد.

البته این بدان معنا نیست که پس از این مدت اثر ترامادول به کلی از بین می‌رود. بلکه رد پای ترامادول را تا روزها می‌توان در خون، بزاق، مو و البته ادرار مشاهده کرد؛ که این موضوع موجب نگرانی افراد برای تست اعتیاد و مسائلی چنین می‌شود.

بخوانید  عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

اثر قرص ترامادول چند روز در ادرار می‌ماند؟

به طور کلی تمام مواد خوراکی و قرص‌ها بعد از تاثیر بر بدن، به همراه جریان خون وارد کلیه و دستگاه دفعی شده و به صورت ادرار از بدن خارج می‌شوند. ادرار یکی از نمونه‌های پرکاربرد در انجام آزمایشات مختلف از جمله تست‌های اعتیاد است که می‌تواند مصرف ترامادول را نشان دهد.

از این رو، یکی از سوالات مهم مصرف کنندگان این ماده مخدر دارویی این است که اثر قرص ترامادول چند روز در ادرار می‌ماند؟ در این مورد باید بدانید، ماندگاری اثر ترامادول به عوامل متعددی از جمله میزان و زمان مصرف، سن، متابولیسم و… وابسته است. همچنین ماندگاری اثر قرص در اندام‌های مختلف فرق می‌کند. اثر ترامادول در ادرار به طور متوسط ۲۴ تا ۷۲ ساعت ماندگار است.

اثر ترامادول چند روز در خون، بزاق و مو می‌ماند؟

با توجه به نحوه استعمال ترامادول، اثر ان در اندام‌های دیگر بدن نیز می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ترامادول در بزاق (تف) و خون تا ۴۸ ساعت ماندگاری دارد. اما میزان ماندگاری اثر آن در مو می‌تواند به ۳۰ تا ۹۰ روز هم برسد. اما به راستی طول اثر ترامادول به چه عواملی بستگی دارد؟

بخوانید  لیست و اطلاعات دندانپزشک و ایمپلنت در اراک

اثر ترامادول چند روز در خون، بزاق و مو می‌ماند؟

عوامل موثر در میزان ماندگاری ترامادول چیست؟

عوامل زیادی در میزان ماندگاری ترامادول در بدن موثر هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان مصرف؛ هر چه میزان مصرف ترامادول بیشتر باشد، ماندگاری اثر آن بر بدن نیز بیشتر خواهد بود. برای کاهش این اثر و عدم اعتیاد به دارو، باید طبق تجویز پزشک آن را مصرف نمایید.
  • فواصل زمانی مصرف؛ به طور عادی یک دوز مصرف ترامادول اثر طولانی مدتی بر بدن نخواهد داشت. اما مشکل این است بسیاری افراد به مصرف ترامادول به مقدار معین شده راضی نمی‌شوند و در فواصل کوتاه‌تر، مادام دوز دیگری از دارو را مصرف می‌کنند.
  • پیشینه مصرف ترامادول؛ اثر ترامادول در بدن افرادی که عادت به مصرف این ماده دارند، بیشتر از افرادی که تازه شروع به مصرف کرده‌اند، ماندگار است.
  • متابولیسم پایه بدن؛ متابولیسم یعنی سوخت و ساز یا به زبان ساده‌تر، فرآیند دریافت، تجزیه و جذب مواد خوراکی یا دارویی وارد شده به بدن. هر چه متابولیسم بدن بالاتر باشد، مدت اثر دارو کوتاهتر خواهد بود. ژنتیک، میزان فعالیت روزانه و رژیم غذایی، همه بر متابولیسم بدن تاثیرگذار هستند.
  • سن؛ با افزایش سن، متابولیسم بدن کاهش می‌یابد. از این رو هر چه سن مصرف‌کننده بیشتر باشد، اثر ترامادول بر بدن وی نیز ماندگارتر خواهد شد.
  • سلامت دستگاه تصفیه و متابولیسم دارویی بدن؛ ارگان‌هایی مثل کبد و کلیه نقش مهمی در متابولیسم دارو ایفا می‌کنند. متناسب با فعالیت این اندام‌ها، اثر ترامادول ماندگاری خواهد داشت.
  • روش مصرف ترامادول؛ ترامادول را می‌توان به صورت قرص، کپسول، قرص جویدنی، قرص جوشان، قطره خوراکی، تزریق آمپول و دیگر روش‌ها دریافت کرد. مسلما هر کدام از این روش‌ها به نحوی خاص خود وارد خون می‌شوند و اثری با ماندگاری متفاوت بر بدن می‌گذارند. به عنوان مثال اثر تزریق ترامادول زودپا تر از قرص است. همچنین مصرف همزمان ترامادول با مواد دیگر می‌تواند به ماندگاری اثر آن بیفزاید.
بخوانید  تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

شیره تریاک چند روز در بدن می‌ماند؟

شیره تریاک از مشتقات گیاه خشخاش و تریاک با اثر قوی مخدر است. حال که به ماندگاری اثر ترامادول در بدن پرداختیم، خوب است در مورد این مخدر رایج و محبوب هم بدانیم. اثرات تریاک نیز مانند ترامادول به عوامل متعددی از جمله مقدار و تداوم مصرف، سوخت و ساز، ژنتیک و سن وابسته است. به طور میانگین اثرات این ماده ۲ روز تا یک هفته در بدن می‌ماند و باعث جواب مثبت تست اعتیاد خواهد شد.

چند روز قبل از تست اعتیاد نباید قرص خورد؟

تست اعتیاد از جمله تست‌ها و آزمایشاتی است که پیش از ازدواج، برای استخدام در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و بسیاری اقدامات دیگر از افراد گرفته می‌شود. تست‌های مختلف اعتیاد از طریق ادرار، خون، مو و بزاق دهان امکان پذیر هستند که تست اعتیاد از طریق ادرار از بین سایر طرق رایج‌تر است‌. با توجه به ماندگاری ترامادول در ادرار (۲۴ تا ۷۲ ساعت) که پیش‌تر آن را شرح دادیم، چند روز پیش از تست الزامی است قرص ترامادول مصرف نشود.

البته خوب است بدانید که در تست‌های اعتیاد ۵ و ۱۰ پنلی، معمولا آیتمی برای تشخیص ترامادول وجود ندارد و به منظور ارزیابی وجود یا عدم وجود ترامادول باید از تستی مخصوص استفاده کرد.

بخوانید  کلینیک سریتا: دندانپزشکی در آرامش کامل!

ترک ترامادول۲۰۰ چند روز طول می‌کشد؟

ترک عادت موجب مرض است. اگرچه ترامادول نوعی دارو است که به منظور کاهش درد به کار می‌رود، اما با اثری که بر مغز می‌گذارد، مثل مواد مخدر دیگر می‌تواند اعتیاد ایجاد کند. ترک ترامادول با دوزهای مختلف از جمله ۲۰۰ گرم، با عوارضی چون تهوع و استفراغ، درد، سرگیجه، اسهال، بدگمانی، بی حسی و خواب رفتگی اندام‌ها، اضطراب و نگرانی بالا همراه خواهد بود. البته که این علائم هیچگاه کشنده و ماندگار نبوده‌اند، اما می‌توانند فرد را دچار رفتارهای غیرقابل قبول و جبران ناپذیر کنند. از این رو اولا توصیه می‌شود بیش از دوز مجاز از ترامادول مصرف نکنید و ثانیا هنگام ترک، به مراکز معتبر این حوزه مراجعه نمایید.

سخن پایانی

در این نوشته به تفصیل در مورد ماندگاری اثر ترامادول در بدن دانستیم. فراموش نکنید که مهمترین نکته در مصرف ترامادول، مشورت با پزشک و عمل به توصیه‌های وی است. اگر طبق دستور پزشک از این ماده مصرف کنید، بدون آسیب به بدن و اعتیاد و عواقب خانمانسوز آن، می‌توانید از خواص تسکین دهندگی و آرامش‌بخشی‌اش بهره‌مند شوید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 4

  1. آواتار مهدیس
    مهدیس

    سلام من همسرم ده سال ک ترامادول مصرف میکنه روزی نصف ۱۰۰ یعنی ۵۰ مصرف داره رفتاراش خیلی عوض شده بددهن شده فحش میده حتی منو بچعه امو کتک میزنه توروخدا راهنماییم کنید من میخام ازش جدا بشم ولی زیر بار نمیره حتی مصرفش هم قبول نمیکنه

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      برای این مورد حتما با یک روانپزشک مشورت کنید

  2. آواتار علیرضا
    علیرضا

    سلام
    ببخشید من دندون درد داشتم نصف یه قرص ترامادول ۲۲۵ عصر روز دوشنبه مصرف کردم حقیقتش قراره یا روز پنجشنبه یا شنبه با فرد مورد نظرم برای ازدواج قراره بریم آزمایش خون بدیم
    خواستم ببینم تا اون موقع اثرش هنوز هست تو آزمایش یا نه
    تو رو خدا جواب بدین خیلی نگرانم نمیدونم چیکار کنم

    • آواتار ظهور
      ظهور

      سلام، ترامادول یک داروی مخدر است که می‌تواند در آزمایش‌های دوپینگ و برخی آزمایش‌های دیگر تشخیص داده شود. مدت زمانی که ترامادول در بدن باقی می‌ماند ممکن است بسته به فاکتورهای مختلف مانند میزان مصرف، متابولیسم بدن شما، وزن بدن، و سلامت کلی شما متفاوت باشد. به طور کلی، نیمه عمر ترامادول حدود ۶ تا ۷ ساعت است، اما ممکن است تا چند روز در بدن قابل شناسایی باشد.

      اگر نگران هستید، بهتر است با یک دکتر صحبت کنید و شرایط خود را با او در میان بگذارید. همچنین، اگر امکان دارد، می‌توانید زمان دادن آزمایش خود را تغییر دهید تا اطمینان حاصل کنید که دارو کاملاً از بدن شما خارج شده است. به یاد داشته باشید که پنهان کردن اطلاعات پزشکی هنگام برنامه‌ریزی برای ازدواج می‌تواند بعدها مشکلاتی را ایجاد کند؛ بنابراین صادق بودن و بحث در مورد مصرف داروهایتان با شریک زندگی آینده‌تان مهم است.

      توجه داشته باشید که این توصیه‌ها تنها اطلاعات عمومی هستند و نباید جایگزین مشاوره پزشکی شوند. از یک دکتر یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی برای به دست آوردن پاسخ دقیق‌تر کمک بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×