» دانستنی ها » ارتفاع صندلی اداری تا زمین چقدر باید باشد؟
ارتفاع صندلی اداری تا زمین چقدر باید باشد؟
دانستنی ها - سبک زندگی

ارتفاع صندلی اداری تا زمین چقدر باید باشد؟

تیر 25, 1402 130309

یکی از اولین اقدامات و در عین حال از مهم‌ترین آنان برای تجهیز یک محیط اداری، انتخاب مبلمان آن است. اهمیت این موضوع به دلیل آن که افراد به‌صورت مداوم با میز و صندلی اداره در ارتباط هستند؛ بسیار زیاد است. تنظیم ارتفاع صندلی اداری تا زمین، در نظر گرفتن ابعاد آن، بررسی ویژگی‌های محیط اداری از مواردی هستند که شما باید در انتخاب یک صندلی اداری به آن توجه بفرمایید.

 ارتفاع صندلی اداری تا زمین چقدر باید باشد؟

شما برای انتخاب صندلی مورد نظر خود با طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی مواجه می‌شوید انتخاب را برایتان سخت‌تر می‌کند. در کنار این تنوع رنگ و طرح باید این نکته را به شما یادآوری کنیم که انتخاب یک صندلی و میز اداری که از نظر ارتفاع مناسب باشد؛ رابطه بسیار نزدیکی با سلامت جسمی شما دارد. در صورت رعایت نشدن نکات استاندارد، مشکلات بسیاری گریبان‌گیر شما خواهد شد که تا سالیان درازی شما را به خود مشغول می‌کند. پس برای اقدام خرید یک صندلی و میز اداری مناسب باید به تمامی نکات مورد نیاز توجه نمود.

از طرفی در زمان حال که هزینه خرید یک صندلی اداری به مقداری زیاد است؛ باید برای خرید آن با اطمینان اقدام نمود. برای یک خرید مطمئن نیز شما باید با ویژگی‌های صندلی اداری مناسب آشنا باشید. در این مقاله در مجله پزشکی دندان لند ما سعی داریم تا شما را با انواع صندلی اداری، ویژگی‌های یک دست مبلمان اداری مناسب، ارتفاع صندلی اداری تا زمین و نکاتی که پیرامون خرید یک صندلی اداری مناسب نیاز دارید؛ آشنا کنیم.

بخوانید  عوارض خوردن شراب و عرق

صندلی اداری چیست؟

در یک محیط اداری ما سه نوع وسیله داریم؛ مبلمان اداری، وسایل اداری و تجهیزات فناوری. مبلمان اداری از مهم‌ترین بخش یک اداره است که روزانه افراد به مدت زیادی با آن سروکار دارند لذا می‌توان گفت که در واقع بخشی از هویت یک محیط اداری محسوب می‌شود. به‌صورت کلی مبلمان اداری شامل میز، صندلی، کتابخانه، کمد، کشو و از این قبیل وسائل است. از آنجایی‌که یک کارمند اداری، بخش قابل توجهی از زمان روزانه‌ی خود را با نشستن بر روی صندلی خود سپری می‌کند؛ گزینش یک صندلی راحت و مناسب می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی سلامت و راحتی وی داشته باشد.

میز و صندلی ابتدایی‌ترین جز مبلمان اداری هستند که در هر محیط اداری آن را مشاهده می‌کنید. صندلی اداری باید ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی نسبت به سایر صندلی‌ها از نظر ارتفاع و ابعاد و اندازه داشته باشد تا از بروز مشکلات جسمی جلوگیری کند. عموما با مطرح‌شدن نام صندلی اداری ذهن به سمت صندلی‌های چرخشی و با قابلیت تحرک می‌رود. البته که این ویژگی گفته شده نیز باید برای خرید یک صندلی اداری مناسب در نظر گرفته شود ولی کافی نیست. ارتفاع صندلی اداری تا زمین، ابعاد صندلی اداری و این چنین موارد نکاتی هستند که باید به آن بسیار توجه فرمود.

بخوانید  مزایای بازی های رایانه ای و رسانه ای و ویدئو گیم‌ها چیست؟

شما برای آن که بتوانید صندلی اداری موردنظر خود را که متناسب با نیاز شما است تهیه کنید؛ باید در ابتدا با انواع صندلی‌های اداری آشنا بشوید. این کار باعث رفع سردرگمی شما می‌شود.

صندلی اداری چیست؟
انواع صندلی اداری

با توجه ‌به بخش‌های مختلف یک اداره مانند بخش مدیریت، کارمندان، ارباب‌رجوع و غیره؛ هر کدام صندلی‌های خاص خود را دارند و بایستی‌که برای هر بخش صندلی‌های گوناگونی تهیه بفرمایید. ویژگی‌های صندلی اداری هر بخش با دیگر بخش‌ها تفاوت دارند که هنگام خرید باید به آن توجه نمایید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری بفرمایید.

از طرفی باید این نکته را در نظر بگیرید که صندلی اداری با توجه ‌به محیطی که می‌خواهید آن را استفاده کنید متفاوت است. به ‌عنوان ‌مثال صندلی مورد نیاز برای دندان‌پزشکی با صندلی محیط بانکی از نظر ساختار و ارتفاع و ابعاد متفاوت است و باید ویژگی‌های خاص خودش را داشته باشد اما به‌صورت کلی و بدون در نظر گرفتن موارد خاص این تقسیم‌بندی برای انواع صندلی‌های یک محیط اداری وجود دارد.

صندلی مدیریت

این صندلی همان‌طور که از اسمش مشخص است مخصوص به بخش مدیریت و شخص مدیر است لذا از ویژگی‌های زیادی برخوردار است. اگر بخواهیم به‌صورت کلی صندلی مدیریت را توصیف کنیم؛ راحت‌ترین صندلی در یک محیط اداری، صندلی مدیریت است. ویژگی‌هایی که این صندلی دارد عبارت‌اند از:

بخوانید  خرید زغال کبابی با قیمت ارزان

رعایت حداکثر اصول طراحی از نظر ارتفاع مناسب، ابعاد استاندارد برای راحتی بیشتر این صندلی هنگام استفاده کردن که اصطلاحا صندلی ارگونومی نام دارد.
وجود قسمتی با نام پشت‌سری برای استراحت در بین کارهای اداری نیز باعث خاص بودن این صندلی است. دیگر صندلی‌های اداری بخش‌های مختلف اداره این بخش را ندارند.
در صندلی مدیریت دو نوع جک به کار رفته است که بسیار با اهمیت است یکی برای تنظیم زاویه است و دیگری برای تنظیم ارتفاع صندلی استفاده می‌شوند. تنظیم ارتفاع صندلی از نکاتی است که توجه به آن اهمیت بسیاری دارد.

این صندلی امکان چرخش و حرکت را نیز دارد که دسترسی مدیر به وسائل مختلف را راحت‌تر کرده است.

صندلی کارشناس

این نوع صندلی مخصوص کارشناس اداری است که نسبت به صندلی مدیریت از ویژگی‌های کمتری برخوردار است. همین موضوع باعث کاهش قیمت آن نسبت به صندلی اداری از نوع مدیریت شده است. ویژگی‌های این صندلی عبارت‌اند از:

از ویژگی‌های خوب این صندلی‌ها قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع را می‌توان نام برد.
ارتفاع صندلی اداری تا زمین در این نوع کمتر از مدل کارمندی است.

صندلی کارمندی

این صندلی مخصوص به کارمندان یک محیط اداری است که باید ویژگی‌های خاص خود را برای طراحی داشته باشد. طراحی این صندلی‌ها به دلیل آنکه زمان استفاده از آن زیاد است باید به گونه‌ای باشد که فرد کمتر احساس خستگی کند و آناتومی بدن او دچار مشکل نشود. این صندلی باید راحت باشد و ارتفاع مناسبی تا زمین داشته باشد.

بخوانید  8 نکته از مزایا و معایب تلویزیون جنرال مکس

صندلی کنفرانس

این صندلی‌ها بیشتر برای جلسات و میزهای کنفرانس طراحی شده‌اند. از آن جایی که استفاده از این صندلی‌ها به‌صورت کوتاه‌مدت و موقتی است از ویژگی‌های کمتری نسبت به سایر برخوردار است. این صندلی‌ها نیاز به تغییر زاویه ندارند. ارتفاع این صندلی اداری تا زمین قابل تغییر نیست. نکته‌ای که برای این نوع صندلی‌ها وجود دارد این است که به دلیل آن که این صندلی‌ها نیاز به جابه‌جایی ندارند از نوع پایه ثابت آن نیز می‌شود استفاده نمود.

صندلی انتظار

این صندلی‌ها بسیار ساده هستند و در بیشتر محیط‌های اداری که مراجعه‌کننده دارند، دیده می‌شوند. این صندلی‌ها از ویژگی‌های کمی برخوردار هستند. جنس این صندلی‌ها اصولا از چوب یا پلاستیک است و مدل‌های متنوعی دارند. در بعضی از صندلی‌ها نیز از پارچه استفاده شده است که به گردش هوا کمک می‌کند.
تشخیص ارتفاع استاندارد صندلی اداری تا زمین

انواع صندلی اداری

برای خرید صندلی اداری باید به نکات مختلفی توجه کنید. ابعاد و مقدار فضای موجود، ویژگی‌های جسمی فردی که قرار است از صندلی استفاده کند مانند وزن و قد، نوع دکوراسیون محیط اداری و … از جمله مواردی است که باید هنگام خرید صندلی اداری به آن توجه نمود.

بخوانید  برای پاجوش زدن سانسوریا از چه کودی استفاده کنیم؟

همان طور که در ابتدای مبحث اشاره کردیم؛ ارتفاع صندلی اداری تا زمین از فاکتورهای مهم برای انتخاب صندلی است. اگر برای خرید صندلی بتوانید نوعی را انتخاب نمود که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد؛ خیلی بهتر است. این امر موجب می‌شود که هر فرد باتوجه‌به نیاز خود، ارتفاع صندلی را تغییر دهد. شاید برایتان این سؤال مطرح شود که چگونه میزان ارتفاع مناسب برای صندلی را متوجه شویم؟

برای این موضوع شما باید ابتدا روی صندلی در پشت میز بنشینید. دست‌های خود را به آرامی بر روی میز قرار دهید. در این حالت شما نباید احساس فشار و یا سختی در دست‌ها و شانه خود داشته باشید. وقتی دست خود را بر روی میز قرار دادید به زاویه‌ای بازو و ساق دست شما ساخته است توجه کنید. این زاویه باید حدود ۱۱۰ درجه باشد. در صورتی که میز پایین‌تر از سطح استاندارد باشد و یا بالاتر از آن قرار بگیرد؛ به دست شما در طولانی‌مدت فشار وارد می‌شود و اثر آن در گذر زمان به گردن و ستون فقرات شما وارد می‌شود.

در رابطه با ارتفاع صندلی اداری تا زمین باید چنین گفت که قابلیت قابل تنظیم بودن صندلی‌ها، بسیار کارآمد است. شما در هنگام نشستن بر روی صندلی باید به‌راحتی پاهای خود را روی زمین بگذارید و پای شما به زمین برسد. آویزان بودن پا موجب مشکلات زیادی می‌شود و به قسمت پشت ران فشار زیادی وارد می‌کند و باعث آسیب‌دیدن بافت نرم پشت ران می‌شود. اگر این ارتفاع بیشتر از حد مجاز باشد، سبب آسیب به استخوان لگن می‌شود.

بخوانید  دیزل ژنراتور منبع برق مطمئن و پایدار

از لحاظ استاندارد باید ارتفاع نشیمن‌گاه تا زمین به گونه‌ ای باشد که کف پای شما به ‌راحتی روی زمین قرار بگیرد و زاویه‌ای زانوی شما می‌سازد؛ ۹۰ درجه باشد. لازم به ذکر است که قرارگیری درست پاها و ارتفاع مناسب صندلی باعث چرخش خون منظم و درست می‌شود.

چند نمونه از ارتفاع استاندارد میز اداری

همان‌طور که متوجه شدید ارتفاع میز نیز برای راحتی و حفظ سلامتی شما باید در نظر گرفته شود. شما در این بخش از مجله پزشکی دندان لند با ارتفاع مناسب انواع میزهای اداری آشنا می‌شوید.

ارتفاع استاندارد میز مدیریت بسته به محیط و فرد مدیر متفاوت است و حدودا بین ۷۵ الی ۸۵ سانتی‌متر است.
ارتفاع میز کارمندی نیز باید متناسب با شرایط افراد انتخاب شود تا سلامتی این افراد بعد از استفاده طولانی‌مدت دچار مشکل نشود. این ارتفاع استاندارد برای میز اداری کارمندی بین ۷۵ الی ۸۸ سانتی‌متر است.
برای میزهای کنفرانس و جلسه این ارتفاع بسته به ارتفاع صندلی‌ها متفاوت است.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که برای خرید میز باید توجه داشته باشید که ارتفاع آن حداقل نصف قد فرد باشد. برای خرید صندلی نیز باید این نکته را بدانید که نشیمن‌گاه صندلی باید حداقل یک سوم قد فرد را داشته باشد.

بخوانید  فواید بینظیر برگ کرفس / با برگ کرفس چه کنیم ؟

ارتفاع استاندارد میز اداری
حفظ سلامتی با انتخاب ارتفاع مناسب صندلی اداری

در حال حاضر با فراگیر شدن مشکلات و عوارض نشستن بر روی صندلی اداری به‌صورت طولانی‌مدت، طراحان صنعتی شروع به طراحی صندلی‌های متناسب با آناتومی بدن کردند. اولین نکته‌ای که این طراحان در نظر گرفتند ارتفاع صندلی اداری تا زمین است. تنظیم این ارتفاع باعث می‌شود که گردش خون به خوبی انجام گیرد و همچنین از آسیب‌های وارد بر عضلات پا جلوگیری می‌کند. راحت بودن نشیمن‌گاه صندلی نیز از مواردی است باید برای جلوگیری از آسیب دیدن ستون فقرات به آن توجه نمود. اما باید بدانید که استانداردترین صندلی‌های اداری نیز برای نشستن طولانی بدون استراحت مناسب نیستند. توصیه ما به شما این است که حداقل هر یک ساعت یک بار بلند شوید و تغییر وضعیت بدهید.

انجام کارهای ساده‌ای مانند کشیدن دست‌ها، حرکت‌دادن گردن به طرفین به‌صورت آرام، قراردادن پاها بر روی نوک انگشتان پا و نرمش‌هایی از این قبیل به رفع خستگی بدن شما کمک زیادی می‌کند. البته باید گفت که اگر در هنگام استفاده از میز و صندلی اداری خود همیشه دچار درد و ناراحتی می‌شوید باید آن را عوض کنید.

قیمت صندلی‌های اداری

اگر بخواهیم بدون درنظرگرفتن موارد خاص انواع صندلی‌های اداری را از گران‌ترین به ارزان‌ترین بگوییم باید به ترتیب از صندلی مدیریت شروع کرد و در بعد صندلی کارشناس، صندلی کارمند و در انتها صندلی انتظار قرار می‌گیرد.

بخوانید  جشنواره بزرگ زمستانه فروش تلویزیونهای 4K

عواملی که در تعیین قیمت انواع صندلی اداری دخیل هستند عبارت‌اند از:

جنس و کیفیت مواد ساخت
قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی و تنظیم زاویه آن
نوع قطعات استفاده شده در هر یک از صندلی‌ها
مدل و نحوه ساخت صندلی
شرکت سازنده و برند صندلی

گاهی اوقات پیش می‌آید که کسانی که برای خرید صندلی اداری مراجعه می‌کنند به دلیل راحتی صندلی مدیریت، قابلیت تنظیم ارتفاع، قابلیت تنظیم زاویه و دیگر ویژگی‌های آن، این صندلی را برای دیگر بخش‌های یک محیط اداری انتخاب می‌کنند که این انتخاب درست نمی‌باشد. هر یک از صندلی‌های بخش‌های مختلف یک اداره باید ویژگی‎های خاص خود را داشته باشند و نباید آن‌ها جایگزین یکدیگر کرد. شما با تغییر ارتفاع صندلی اداری تا زمین باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در طولانی مدت خواهید شد.

نکات تکمیلی خرید صندلی اداری

تا این جا به صحبت پیرامون انواع صندلی اداری و ارتفاع صندلی اداری تا زمین و بیان نکاتی پیرامون میز اداری پرداختیم. در این بخش از مجله پزشکی دندان لند می‌خواهیم نکات تکمیلی خرید یک صندلی و میز اداری استاندارد را برایتان بازگو کنیم.

شیب نشیمن‌گاه باید ۱۰ الی ۱۵ درجه رو به ‌جلو باشد.
سطح میز نباید صاف و موازی با زمین باشد و باید ۱۰ الی ۱۵ درجه به طرف فرد شیب داشته باشد.
توجه به تفاوت‌های فردی در انتخاب میز و صندلی اداری بسیار توصیه می‌شود.
انحنای تکیه‌گاه باید به گونه‌ای باشد که گودی کمر را پر کند و در غیر این صورت باید از یک بالشتک استفاده نمود.
برای افرادی که باید به‌صورت مکرر بنشینند و بلند شوند استفاده از صندلی‌هایی با ارتفاع بیشتر توصیه می‌شود.
انتخاب نوع و مدل میز و صندلی اداری و ابعاد آن بسته به شرایط و محیط مورد نیاز متفاوت است.
ابعاد و ویژگی‌های استاندارد میز و صندلی مدیریتی و غیر مدیریتی با هم متفاوت است. شما نمی‌توانید به دلیل راحتی بیشتر این مدل‌ها را جایگزین یکدیگر کنید.
تکیه‌گاه متحرک باعث آسیب به ستون فقرات می‌شود لذا از استفاده از آن بپرهیزید.
توجه به زاویه قائمه زانوها و همچنین قرارگرفتن کف پا بر روی زمین از نکات بسیار مهم است.
صندلی دسته‌دار برای رفع خستگی گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
بهتر است در حداکثر امکان از صندلی‌های دارای پوشش ابری استفاده نمایید.
طول کفی صندلی برابر با فاصله کمر تا زانو می‌باشد.
ارتفاع میز اداری باید به گونه‌ای باشد که زانوها در زیر میز قرار داشته باشند و فضای مناسب جهت جابه‌جایی داشته باشند.
ارتفاع صندلی اداری تا زمین باید به گونه‌ای باشد که کف پا به آرامی بر روی زمین قرار بگیرد و آویزان نباشد.
ارتفاع صندلی و میز اداری باید به گونه‌ای باشد که سر فرد برای مطالعه بیشتر از ۲۰ درجه خم نشود.
کفی صندلی باید به میزانی نرم باشد که فرد در آن احساس راحتی کند ولی فرو نرود.
برای افرادی که زیاد بر روی صندلی می‌نشینند استفاده از صندلی‌های قابل تنظیم بهترین گزینه است.

بخوانید  The best ways to clean your rugs

انتخاب ارتفاع مناسب برای صندلی، یک عمر سلامتی برای شما

انتخاب ارتفاع مناسب برای صندلی، یک عمر سلامتی برای شما

همان‌طور که گفتیم میز و صندلی اداری از ابتدایی‌ترین اجزای یک مبلمان اداری محسوب می‌شوند که بسته به نوع نیاز فردی و همین طور محیط موجود، می‌توان انواع مختلفی از آن را تهیه کرد. در خرید صندلی اداری باید نکات زیادی را اعم از ارتفاع صندلی اداری تا زمین، محیط به کار برده شده، تفاوت‌های فردی و مواردی از این قبیل را رعایت کنید.

صندلی اداری از آن جهت که افرادی که با آن سر و کار دارند مدت زیادی را بر روی آن می‌نشینند؛ اهمیت می‌یابد؛ لذا باید در انتخاب آن حداکثر دقت را نمود. چه بسیار افرادی هستند که به دلیل انتخاب نامناسب صندلی اداری خود دچار مشکلات جسمانی جبران‌ناپذیری شده‌اند؛ لذا اندک دقت و توجه اکنون شما به میزان استاندارد ارتفاع صندلی، میزان استاندارد ارتفاع میز، ابعاد صندلی و میز اداری باعث یک عمر راحتی شما می‌باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم که به‌صورت مختصر به توضیح پیرامون انواع صندلی اداری و ویژگی‌های آنان، ارتفاع صندلی اداری تا زمین و نکات تکمیلی خرید یک صندلی اداری استاندارد بپردازیم. شما با خواندن این مطلب می‌توانید به راحتی مدلی مناسب با شرایط جسمی و ویژگی‌های محیط خود را انتخاب نموده و خریداری بفرمایید. در نظر داشته باشید که هدف مجله پزشکی دندان لند، حفظ سلامتی و زیبایی شما است. شما در این سایت می‌توانید مطالب گوناگونی را مورد مطالعه قرار دهید.

بخوانید  9 دلیل برای خرید هدایای شخصی سازی شده

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×