» بیماریها » از بین بردن بوی بد پا و کفش با ۷ راهکار تضمینی خانگی
از بین بردن بوی بد پا و کفش با 7 راهکار تضمینی خانگی
بیماریها - تغذیه و سلامت - سبک زندگی - سلامت و پزشکی

از بین بردن بوی بد پا و کفش با ۷ راهکار تضمینی خانگی

اسفند 20, 1402 260313

بوی بد پا و بالطبع کفش ها، از مشکلات شایعی است که اکثر افراد را به ویژه در فصل تابستان درگیر می کند؛ همچنین این مشکلات حالت ناخوشایندی است که می تواند سبب شرمساری فرد از حضور در مکان های عمومی گردد.

اما نگران نباشید!

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل به وجود آورنده ی بوی بد پاها و راه کارهای تضمینی برای رفع آن ها بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بخوانید  رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع چگونه است ؟

علت بوی بد پاها و کفش چیست؟

علت بوی بد پاها و کفش چیست؟

علل زیادی موجب ایجاد بوی بد در پاهای فرد می شود اما یکی از اصلی ترین علل، در ایجاد بوی بد پاها و کفش فرد، تعریق بیش از حد وی می باشد.

گردهمایی محیط حاوی رطوبت و گرما و تاریکی از جمله ایده ال ترین محیط ها برای رشد سریع میکروارگانیسم هایی نظیر باکتری و قارچ هاست؛ این میکروارگانیسم ها از سلولهای پوستی مرده و مواد زائد عرق فرد تغذیه کرده و موادی موسوم به اسید پروپیونیک تولید می کنند.

این مواد عامل اصلی بوی بد پاها هستند بنابراین توصیه می شود جوراب های خود را به طور مرتب عوض کنید و همچنین از جوراب هایی با جنس مناسب استفاده نمایید تا گردش هوا به خوبی صورت پذیرد.

استرس و سایر عواملی که سبب تعریق بیش از حد می شود را کنترل کنید. بنابراین رعایت بهداشت پاها به خصوص بین انگشتان پا و کنترل استرس نیز سبب درمان قطعی بوی بد پاها می شود.

رژیم غذایی چه تاثیری در بوی بد پاها دارد ؟

شاید دانستن این نکته برایتان بسیار جالب باشد که رژیم غذایی تاثیر بسزایی در ایجاد بوی بد پاها دارد.

بخوانید  چجوری قربون صدقه عشقم برم ؟

باکتری ها از کربوهیدرات های تصفیه شده تغذیه کرده و تکثیر می شوند به همین دلیل توصیه می شود غذاهایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده را با چربی های مفید و پروتئین و انواع کربوهیدرات های پیچیده جایگزین کنید به علاوه مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار را نیز به حداقل برسانید چرا که کاهش مصرف این مواد نقش موثری در کنترل تعریق داشته و از ایجاد بوی بد پاها جلوگیری خواهد نمود.

رژیم غذایی چه تاثیری در بوی بد پاها دارد ؟

رفع بوی بد پا با جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص آنتی باکتریال می باشد و استفاده از آن جزو یکی از درمان های خانگی برای از بین بردن بوی بد پا و کفش محسوب می شود. ابتدا ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین را به ۱ لیتر آب تقریبا گرم بیافزایید؛ سپس به مدت یک ربع پاها را در آن قرار دهید و بعد به طور کامل خشک کنید.

این عمل را روزی دو مرتبه تکرار نمایید.

رفع بوی بد پا با سرکه

یکی دیگر از روش های قطعی خانگی، جهت از بین بردن بوی بد پاها استفاده از سرکه سیب یا سرکه انگور است.

بخوانید  جشنواره بزرگ زمستانه فروش تلویزیونهای 4K

سرکه دارای اسیدی به نام اسید استیک می باشد و واجد خواص ضد باکتریایی قوی بوده و قدرت نابود کردن قارچ ها و باکتری هایی که سبب ایجاد بوی بد پاها و بیماری هایی نظیر پای ورزشکار و زگیل می شود را دارد.

برای رفع بوی بد پاها با سرکه به روش زیر عمل کنید:

۱٫دو فنجان آب ولرم را با یک فنجان سرکه مخلوط کنید این عمل را تا زمانی که ظرف حاوی آب و سرکه پر شود با نسبت ۲:۱ آب و سرکه ادامه دهید

۲٫پاها را در محلول حاصل قرار دهید (به مدت ده الی بیست دقیقه)

۳٫هر روز یک بار این عمل را انجام دهید تا مشکل به طور کامل حل گردد.

از بین بردن بوی بد کفش با الکل

جهت از بین بردن بوی بد کفش تان می توانید از الکل استفاده کنید.

توصیه می شود پیش از پوشیدن کفش ها به پاها و کفش خود الکل زده و سپس ان ها را بپوشید این عمل به ظاهر ساده نقش فوق العاده موثری در زدودن بوی بد پاها و کفش ها خواهد داشت.

برای از بین بردن بوی بد کفش از مریم گلی و جو دوسر غافل نشوید

سه قاشق غذاخوری مریم گلی را با سه قاشق غذاخوری جو دو سر خرد و به خوبی مخلوط کنید سپس آن ها را به مدت دوازده ساعت در کفش های خود بریزید. این ترکیب قدرت بوزدایی فوق العاده ای دارد.

بخوانید  درمان فوری سردرد و سرگیجه ناشی از گاز زغال و قلیان

رزماری و درمان بوی بد پا و کفش

رزماری یکی از گیاهان موثر در کاهش تکثیر میکروارگانیسم هایی نظیر انواع قارچ و باکتری ها است این گیاه دارای خاصیت قابض می باشد و بنابراین می تواند به نحو موثری محیط مورد نیاز برای تکثیر میکروارگانیسم ها را تغییر دهد؛ این تغییر به کاهش تعداد آنها می انجامد.

دو قاشق غذاخوری رزماری را در ۷۰۰ میلی لیتر آب به آرامی بجوشانید و بعد از ۵ دقیقه درب ظرف مورد نظر را ببندید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم شود این محلول را در ظرف مناسبی بریزید و هر روز مقداری از ان را روی پاهای خود اسپری کنید تا از رشد بی رویه ی میکروارگانیسم های دخیل در بوی بد ها پاها جلوگیری شود.

پاهای خود را خوش نمک کنید!

همان طور که پیش تر اطلاع داده شد تعریق بیش از حد یکی از عوامل بو گرفتن پا و کفش است.

مقداری نمک را داخل کفش خود به خصوص قسمت های پنجه بریزید تا بوی بد کفش از بین برود توصیه می شود در این روش زیاده روی نکنید چرا که می تواند سبب خارش و سوزش پاهای شما شود (به اندازه نمک بریزید ).

بخوانید  چرا لمینت ناخن ترک میخورد/4 علت ترک خوردن لمینت ناخن چیست ؟

علاوه بر آن نمک یکی از مناسب ترین مواد انتی باکتریال می باشد یک فنجان سرکه را با یک فنجان نمک مخلوط کنید و محلول حاصل را با دو فنجان آب بیامیزید. هر روز به مدت پانزده دقیقه پاها را در این محلول قرار دهید و این عمل را تا ۱۴ روز مداومت نمایید.

با چای کیسه ای از کفش های بد بود خداحافظی کنید

تانین موجود در چای یکی از موثرترین روش های خانگی جهت از بین بردن بوی بد پا است برای این منظور ابتدا ۲ چای کیسه ای را در مقداری اب در حال جوش رها کنید و و پس از ۵ دقیقه ان را خارج کرده و در هوای آزاد خشک کنید سپس چای درون کیسه را خارج کنید و در کفش خود ( به ویژه بخش جلویی کفش ) بریزید و ۱۲ ساعت صبر کنید تا بوی بد کفش ها کاملا زدوده شود

از خورشید کمک بگیرید

میکروارگانیسم ها شیفته گردهمایی سه عامل گرما، رطوبت و تاریکی هستند و محیط پر نور مانع از رشد آنها می شود به همین دلیل توصیه می شود جهت از بین بردن بوی بد پاها و کفش، از نور خورشید کمک بگیرید.

بخوانید  کمیسیون ماده ۷

کفش ها را به مدت کوتاهی در معرض هوای آزاد و تابش نور خورشید قرار دهید تا رشد میکروارگانیسم های عامل بوی بد کفش مختل شود.

البته به یاد داشته باشید که به مدت طولانی از این روش استفاده نکنید چرا که طول عمر کفش شما به شدت کاهش می یابد.

آیا نیاز است که به دلیل بوی بد پاها و کفش به پزشک مراجعه کنیم ؟

آیا نیاز است که به دلیل بوی بد پاها و کفش به پزشک مراجعه کنیم ؟

سوال فوق یکی از پر تکرار ترین سوالات افراد درگیر با این مسئله است توصیه می شود که اگر با درمان های خانگی مشکلتان برطرف شده نیازی به ملاقات با پزشک نیست.

اما گاهی مشاهده می شود که زخم های پا در مدت سه الی چهار هفته بهبود نمیابد یا اینکه فرد دارای بیماری های زمینه ای مزمن نظیر دیابت است یا اگر فرد به یکباره دچار این مشکل شده و … در این شرایط بهتر است این مسئله را به طور جدی پیگیری کنیم تا از بروز مشکلات اتی جلوگیری گردد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×