» بهداشت و سلامت دندان » از چه سنی میتوان لمینت کرد؟ آیا لمینت دندان برای سن شما مناسب است ؟
از چه سنی میتوان لمینت کرد؟ آیا لمینت دندان برای سن شما مناسب است ؟
بهداشت و سلامت دندان - زیبایی دندان ها

از چه سنی میتوان لمینت کرد؟ آیا لمینت دندان برای سن شما مناسب است ؟

تیر 24, 1402 120208

لبخندی زیبا با داشتن دندان های ردیف و منظم ارزوی هر فردی در قرن های قبل بود اما هم اکنون علم دندانپزشکی برای محقق کردن این ارزو پیشرفت زیادی کرده است؛ امروزه روش های زیادی برای اصلاح عیوب دندان ها و زیبایی هرچه بیشتر لبخند افراد در نظر گرفته می شود یک از این روش های مهم لمینت دندان هاست.

. در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامعی را راجع به لمینت دندان ها و پاسخ به این سوال که” از چه سنی می توان دندان ها را لمینت کرد ؟” خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

از چه سنی میتوان لمینت کرد

لمینت دندان چیست ؟

لمینت، لایه ای از مواد دندانپزشکی است که بر روی دندان های فرد قرار می گیرد تا عیوب ظاهری آن مانند رنگ نامناسب دندان ها و شکستگی و تیرگی ان ها را پنهان کند.

به این ترتیب فرد به سرعت به فرم و رنگ مناسب برای دندان های خود می رسد. لمینت دندان باید توسط متخصص دندانپزشکی و در مطب انجام شود در این روش پزشک معالج رنگ دندان را با سلیقه و نظر بیمار انتخاب می نماید برخی افراد رنگ های بسیار سفید و برخی دیگر رنگ های طبیعی تر را برای لمینت می پسندند .

بخوانید  بهترین خمیر دندان های ایرانی و خارجی موجود در بازار کدامند ؟

انواع لمینت دندان

به طور کلی دو نوع لمینت دندان وجود دارد که در ذیل به بررسی مفصل ان ها می پردازیم

۱٫ لمینت کامپوزیتی

این نوع لمینت از جنس مواد ترمیمی بوده و عموما نیازی به ساخته شدن در آزمایشگاه ندارد و توسط پزشک در مطب ساخته می شود و بر روی دندان بیمار قرار می گیرد. این روش بسیار سریع است و بیمار در انتهای جلسه ی درمانی به دندان هایی بسیار زیبا دست می یابد . مشکلاتی نظیر رنگ نامناسب دندان ها یا فواصل ناهنجار بین دندان ها و شکستگی بین دندان ها توسط این روش به آسانی حل می شود.

۲٫ لمینت سرامیکی

این نوع لمینت نیاز به زمان بیشتری دارد چرا که با جزییات بیشتری در لابراتوار ساخته می شود و امکان ساخت ان در مطب پزشک معالج وجود ندارد.

این نوع لمینت از جنس پوسته های چینی بسیار نازکی از سرامیک است که با استفاده از مواد و ابزار به سطح دندان بیمار چسبانده می شود لمینت سرامیکی بسیار مقاوم تر از کامپوزیت بوده و قادر است تقریبا تمام مشکلات دندانی بیمار را حل کند. اصلاح دندان های ریز و بد فرم دندانهای بد رنگ و شکسته و نامتوازن و فواصل نا به هنجار دندانها با این روش به اسانی قابل حل می باشد.

بخوانید  اورجت چیست ؟ / درمان اورجت و دندان خرگوشی

کاربرد لمینت دندان

۱٫ بهبود سازی فاصله بین دندان ها

۲٫ تغییر مناسب رنگ دندان هایی که نسبت به بلیچینگ مقاوم شده اند

۳٫ اصلاح نامنظمی دندان ها

۴٫ برای لمینت نیازی به بی حسی وجود ندارد

۵٫ طول عمر و ماندگاری این روش بالاست

۶٫ ظاهر بسیار جذاب و طبیعی

۷٫ مقاوم نسبت به جذب رنگ چای و قهوه

 

از چه سنی می توان لمینت کرد؟

یکی از مهم ترین موضوعات عصر حاضر که والدین را درگیر خود کرده است گرایش کودکان و نوجوانان به زیبایی است لمینت دندان نیز یکی از روش های زیبایی است که مورد استقبال نوجوانان زیادی قرار گرفته است. بهتر است در این شرایط با دندانپزشک معالج خود ارتباط بگیرید ولی توصیه عموم پزشکان این است که بهترین سن برای لمینت دندان ها بالاتر از بیست سالگی است چرا که تا حدود بیست سالگی رشد دندان ها کامل شده وبعد از این سن رشد دندانها متوقف می شود.

تا این سن تکامل و رشد استخوانی فرد به پایان رسیده است. اگر قبل از بیست سالگی اقدام به لمینت کنید به مشکلات عدید ای برخورد خواهید کرد. مثلا: نصب لمینت در سنین نامناسب می تواند از رشد طبیعی دندان ها جلوگیری کند یا رشد همزمان دندان ها با وجود روکش لمینت می تواند سبب دور شدن روکش و دندان از هم دیگر شده و به جای بهبود ظاهر و اعتماد بنفس فرد سبب ظاهر بسیار ناخوشایند شود یا این فاصله می تواند محلی مناسب برای تجمع میکروارگانیسم ها و ایجاد عفونت های خطرناک دهان و عفونت دندان گردد.

بخوانید  ایمپلنت All On 4 و تفاوت آن با ایمپلنت معمولی در چیست؟

قبل از لمینت دندان نیاز به چه اقداماتی است؟

۱٫ قبل از اقدام به لمینت دندان باید وضعیت دندان های فرد و سلامت دهان و دندان وی توسط متخصص بررسی شود و در نهایت این پزشک متخصص است که تصمیم می گیرد که ایا لمینت بهترین گزینه برای این بیمار است یا خیر ؟ پوسیدگی و شکستگی دندانها و همچنین سلامت لثه ها باید توسط پزشک بررسی شود و بعد لمینت انجام شود تا از بروز خطرات دیگر نظیر پوسیدگی بیشتر یا عفونت های شدید جلوگیری شود.

۲٫ بررسی سابقه و میزان آسیب دندان های بیمار

در صورتی که دندانی بیش از حد آسیب دیده باشد و یا ریشه ان باز باشد و نیاز به عصب کشی و سایر درمان ها را داشته باشد نیاز است که قبل از لمینت مشکلات ساختاری این دندان ها برطرف شود از طرفی در صورتی که دندان مورد نظر اسیب بسیار شدیدی دیده باشد نیاز به استفاده از سایر روش های جایگزین می باشد.

۳٫ بررسی میزان رشد فرد

متخصص دندانپزشک قبل از شروع مراحل لمینت از رسیدن شما به بلوغ و تکمیل دوره رشد شما مطمئن خواهد شد

بخوانید  عمر کامپوزیت دندان های جلو

۴٫ مینای دندان به حد کافی وجود داشته باشد

در روش لمینت مینای دندان تراشیده می شود و مواد سرامیکی لمینت به سطح دندان چسبانده می شود بنابراین قبل از شروع پروسه میزان مینای دندان توسط پزشک بررسی می گردد

۵٫ بررسی عدم وجود عادتهای نامناسب نظیر دندان قروچه یا جویدن ناخن و یخ و تهدیگ و …

این موارد به لمینت آسیب می رساند و می تواند سبب شکستگی و ترک خوردن ان شود بنابراین متخصص دندانپزشکی قبل از شروع درمان با لمینت تمامی این موارد را بررسی می نماید.

 

چه نوع درمانی جایگزین لمینت می باشد ؟

ارتودنسی یکی از روش های مهم برای اصلاح ناهنجاری های دندان ها در سنین ده الی چهارده سالگی است؛ در این سنین رشد فکین و دندان ها هنوز تکمیل نشده است و می توان به راحتی از این روش برای اصلاح دندان ها استفاده نمود.

دومین روش برای اصلاح دندان ها کامپوزیت است این روش بسیار سریع بوده و مواد ان در مطب ساخته می شود علاوه بران مینا و سطح دندان تراشیده نشده و آسیبی به دندان ها وارد نمی شود.

بخوانید  ایا لمینت به دندان و مینای دندان اسیب میزند ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×