» تغذیه و سلامت » انسولین چیست و چه غذاهایی باعث ترشح انسولین میشود؟
انسولین چیست
تغذیه و سلامت - دانستنی ها - سلامت و پزشکی

انسولین چیست و چه غذاهایی باعث ترشح انسولین میشود؟

مهر 12, 1402 100310

بدن انسان برای ادامه حیات به هورمون های متعددی نیاز دارد، تا بتواند به طور صحیح کارهای مختلف مربوط به خود را انجام دهد. هورمون انسولین، نیز یکی از مهمترین هورمون های ضروری برای تداوم حیات ماست. این هورمون توسط سلولهای بتای پانکراس یا لوزالمعده تولید می شود. عدم پاسخ بدن به این هورمون یا عدم توانایی سلول های بتای پانکراس در تولید آن سبب بروز مشکلات و بیماری های خطرناکی در فرد خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی هورمون انسولین، انواع آن و جزئیاتی راجع به آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

انسولین چیست؟ به زبان ساده

پانکراس دارای سلولهای خوشه ای شکلی به نام جزایز لانگرهانس می باشد. وظیفه اصلی این سلولها تولید انسولین در مواجهه با گلوکز سطح خون می باشد. بنابراین مقدار تولید هورمون انسولین وابسته به میزان گلوکز موجود در خون می باشد. از دیگر وظایف این هورمون، تجزیه انواع پروتئین ها و لیپید ها می باشد؛ تا انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز سلول ها فراهم شود. بنابراین بروز هر گونه اختلال در روند تولید این هورمون سبب بروز مشکلات بسیار زیادی برای سلامتی فرد خواهد شد.

انسولین چگونه قند خون را کاهش میدهد؟

انسولین چگونه قند خون را کاهش میدهد؟

هورمون انسولین در پاسخ به گلوکز موجود در سطح خون به سرعت از سلولهای پانکراس ترشح می شود؛ زمانی که غذا می خوریم، پانکراس متوجه گلوکز دریافت شده توسط بدن می شود و به سرعت هورمون انسولین را به داخل خون میفرستد. انسولین این پیام را به اندام ها مخابره می کند که باید گلوکز را از رگهای خونی بردارند و به سلولهای خود برسانند و همین مسئله سبب کاهش قند خون فرد بعد از میل کردن غذا خواهد شد.

بخوانید  5 خاصیت شگفت انگیز پرتقال از خواص پرتقال را بشناسید

در صورتی که هورمون انسولین به طور صحیح ترشح نشود یا سلولها در برابر هورمون انسولین مقاومت داشته باشند و هیچ گونه واکنشی را در مواجهه با این هورمون از خود نشان ندهند، گلوکز غذای مصرف شده در خون تجمع می یابد و سبب ایجاد سموم خطرناک و بروز بیماری ها و اختلالات متعددی خواهد شد که در صورت عدم پیگیری، می تواند منجر به مرگ نیز گردد.

انواع انسولین

عموما انواع داروهای انسولین را بر اساس شروع اثر دارو و مدت زمان حداکثر اثر، طبقه بندی می کنند.

از دیگر ارکان مهم در طبقه بندی انسولین می توان به اوج اثربخشی دارو، غلظت و نحوه دریافت دارو توسط بیمار(تزریق زیر پوستی، داخل رگ و یا استنشاق از طریق ریه ها) اشاره نمود.

انسولین سریع الاثر:

انواعی از انسولین هستند که ظرف حداقل یک ربع بعد از ورود به بدن بیمار اثرات خود را آغاز می نمایند. انسولين ليسپرو انسولين آسپارت (اپيدرا) انواعی از انسولین های این گروه هستند که دارای سرعت بسیار بالایی در اثر گذاری می باشند. مدت زمان تاثیر هر دارو در بدن اشخاص مختلف متنوع است؛ ولی عموما این سری داروها تا تقریبا یک ساعت به اوج اثرگذاری خود می رسند و اثرات آنها تا ۴-۲ ساعت بعد از تزریق نیز در بدن بیمار می ماند. توجه داشته باشید که این نوع داروهای انسولین صرفا باید توسط پزشک معالج تجویز شوند.

انسولین رگولاز

این دسته از داروهای انسولین، نیم ساعت پس از تزریق وارد جریان خون بیمار می شوند و بعد از سه ساعت به اوج اثر خواهند رسید. انسولین های رگولاز که به انواع انسانی نیز معروف هستند، تا ۶-۳ ساعت در خون باقی می مانند

انسولین متوسط الاثر

یکی از انواع انسولین متوسط الاثر که به همراه انسولین رگولار تزریق می شود، ان.پي.اچ (NPH است. این نوع انسولین بین ۴۲-۲ ساعت بعد از تزریق، وارد خون می شود و بین ۴ الی ۱۲ ساعت بعد از تزریق به اوج اثربخشی خود می رسد. همچنین این دارو تا ۱۲-۱۸ ساعت بعد از تزریق نیز موثر است.

بخوانید  14 خصوصیت و نشانه مردانی که قصد ازدواج ندارند

انسولین طولانی الاثر

همان طور که از نام این نوع از داروها مشخص است انسولین های طولانی الاثر دارای مدت زمان تاثیر بیشتری هستند. و مهمترین مزیت آنها این است که نیازی به تکرار بیش از یکبار دوز دارو در طول شبانه روز نمی باشد.

گلارژين يا لانتوس (LANTUS) از مهم ترین نمونه های انسولین طولانی الاثر هستند. مدت زمان اثر این دو نوع دارو ۲۴ ساعت است؛ انسولین لانتوس دارای مزایای بسیار زیادی است. یکی از مهم ترین مزایای مصرف این دارو اوج نداشتن اثر این دارو می باشد. بنابراین بیمار با مصرف این دارو دچار عوارض جانبی افت قند خون نمی شود.

از مزایای دیگر این دارو تاثیر ۲۴ ساعته ی آن است که سبب می شود بیمار فقط یک بار در طول شبانه روز به مصرف آن نیازمند باشد. عموما در بیماران دیابتی لانتوس را با داروهای ضد دیابت خوراکی دیگر تجویز می کنند و ترکیب این دو نوع دارو بلامانع است. همچنین انسولین گلایسین نیاز برای تنظیم میزان قند خون بالاخص در هنگام شب بسیار مناسب است. این دارو دارای رنگ روشنی بوده و نباید به داخل ورید تزریق گردد. از طرفی توجه نمایید که از ترکیب آن با سایز داروهای انسولین به شدت اجتناب کنید.

انسولین از چه ساخته میشود؟

انسولین از چه ساخته میشود؟

انسولین، در کارخانه های داروسازی با شبیه سازی انسولین انسانی ساخته می شود. در گذشته از انسولین های حیوانی استفاده میشد اما در حال حاضر استفاده از هورمون های انسولین حیوانی بسیار به ندرت صورت می گیرد. انسولین به صورت خوراکی قابل استفاده نمیباشد و تزریق زیرپوستی آن توسط سوزن های ظریف و مخصوص توصیه می شود.

بخوانید  سفارش آنلاین غذا؛ گرم و سریع و خوشمزه

انسولین از چه حیوانی گرفته می شود؟

برای سال های متمادی از انسولین های حیوانی در درمان بیماران دیابتی استفاده می شد. عموما این دسته از انسولین ها از پانکراس پستاندارانی نظیر خوک و یا گاو که میزان شباهت انسولین آنها با انسولین انسانی زیاد بود استفاده می شد.

مصرف این نوع از داروهای تهیه شده از حیوانات، باعث بروز واکنش های آلرژیک در برخی از بیماران می شد لذا در سال ۱۹۸۰ دسته ای از هورمون های انسولین انسانی به کمک باکتری ها و از تزریق تکنیک های مصنوعی تولید شد و این امر به تحول بسیار زیادی در درمان بیماران دیابتی که به انسولین مشتق شده از حیوانات آلرژی داشتند مبدل گردید. انسولین حیوانی مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا نیست ولی هم اکنون نیز برخی از افراد از انواع حیوانی آن استفاده می کنند.

منابع تولید انسولین

برای بررسی منابع تولید انسولین به بسته بندی و شیشه حاوی دارو توجه نمایید. چرا که منبع تولید انسولین بر روی بسته بندی دارو نوشته می شود.

  1. انسولین های حیوانی از لوزالمعده حیواناتی که دارای انسولین مشابه انسان است استفاده می شود.
  2.  Analogue Insulin: نوعی از هورمون های انسولین نیز توسط باکتری اشرشیا کلی ایجاد می شود. این باکتری با سرعت زیادی تکثیر می شوند و در همین اثنا انسولین را نیز با سرعت بسیار زیادی تولید می کند
  3. انسولین های انسانی از بدن انسان مشتق نمی شوند و در آزمایشگاه توسط مهندسی ژنتیک و تکنیک های نوترکیب به سرعت تکثیر می شوند. عموما از انسولین های انسانی برای افرادی که دچار حساسیت به انسولین حیوانی هستند یا خانم های باردار و… استفاده می شود.

نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید این است که، به هیچ عنوان انسولین حیوانی و انسانی را با هم مخلوط نکنید چرا که این امر سبب خطرات جبران ناپذیر بسیار زیادی را برای بیمار خواهد داشت.

چه چیزی باعث افزایش انسولین میشود؟

عوامل بسیاری می توانند علت ترشح زیاد انسولین در بدن باشند که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • افزایش گلوکز خون
  • گاسترین
  • سکرتین
  • افزایش سطح اسید آمینه موجود در خون
بخوانید  آغاز فعالیت نیک‌نویس! پلتفرم بی‌نظیر تولید محتوای متنی تخصصی

علت ترشح نشدن انسولین

عوامل گوناگونی می تواند سبب تحریک لوزالمعده برای ترشح انسولین باشد مثلا در نوع دیابت مادرزادی اندام پانکراس دچار اختلال است یا فرد به بیماری خود ایمنی دار شده است که به موجب آن سلول های ایمنی به سلول های دخیل در تولید هورمون انسولین واکنش نشان می دهند. در نتیجه این سلول های بتا اسیب دیده و نمی توانند انسولین را به درستی ترشح کنند.

گلوکز نیز در سطح خون به مقدار زیادی تجمع می یابد و به مواد سمی و زاید تبدیل خواهد شد که در صورت عدم پیگیری، فرد را با عوارض بیمار دیابت دخیل خواهد نمود.

در نوع دیگری از بیماری دیابت، که تحت عنوان دیابت نوع دو نامیده می شود فرد مشکلی در سلول های پانکراس ندارد ولی در نتیجه عدم رعایت رژیم غذایی مناسب دچار عدم تعادل گلوکز در خون می شود در این حالت انسولین به حد کافی ترشح می شود ولی سلول ها واکنش لازم را نسبت به آن نشان نمی دهند.

بنابراین تفاوتی که بین دیابت نوع ۱ و دو وجود دارد این است که دیابت نوع ۱ قابل پیشگیری نمی باشد. چرا که فرد به طور مادرزادی با ضعف سلولهای بتای لانگرهانس پانکراس درگیر است ولی در دیابت نوع ۲ مشکل مادرزادی نبوده و فرد سبک زندگی نادرستی را برای خود انتخاب کرده و بیشتر در بزرگسالان دیده می شود.

داروی آریتمی قلبی چیست؟

نحوه مصرف انسولین به چه صورتی است؟

مصرف انسولین از طریق خوراکی امکان پذیر نمی باشد. چرا که تحت تاثیر آنزیم های گوارشی از بین می رود. به همین دلیل برای استفاده از این دارو باید از روش های دیگری نظیر تزریق داخل رگ، ورید و یا استنشاق از طریق ریه استفاده شود.

برای تزریق انسولین باید سرنگ و قلم یا پمپ انسولین را تهیه کنید.

پزشک معالج شما به خوبی این عمل را به شما اموزش خواهد داد. معمولا محل هایی نظیر شکم و ران و بازو و باسن محل های مناسبی از بدن بیمار برای تزریق انسولین هستند .

بخوانید  یک پزشک خوب چه ویژگی هایی دارد؟

توصیه می شود که هر بار بعد از مصرف انسولین محل تزریق را تغییر دهید در غیر این صورت در نتیجه تزریق مکرر پوست ناحیه مورد نظر زخم یا ضخیم میشود.

دوز تزریق این دارو به عوامل متعددی نظیر شدت بیماری شما و برنامه غذایی و فعالیت بدنی شما بستگی دارد پزشک معالج شما با در نظر گرفتن تمام جوانب بیماری شما، دوز مناسبی را برای کنترل بیماری در نظر خواهد گرفت.

عوارض مصرف انسولین شامل موارد ذیل می باشد:

  1. افت قند خون
  2. بثورات جلدی در کل بدن بیمار یا صرفا در ناحیه تزریق دارو
  3. چاقی و افزایش وزن در ابتدای مصرف انسولین
  4. زخم در محل تزریق انسولین

یکی دیگر از عوارض مصرف انسولین واکنش های انسولین میباشد. عموما زمانی که به فرد انسولین تزریق می شود افت قند خون را تجربه می کند که این حالت تحت عنوان واکنش های انسولین شناخته می شود که علایم این حالت شامل :

  • از دست رفت هوشیاری فرد
  • تشنج
  • تعریق سرد
  • گیج بودن فرد
  • عدم توانایی در صحبت
  • پریدگی رنگ صورت
  •  انقباض بیش از حد عضلات
  •  سفت شدن گلو در افرادی که دچار آسم یا بیماری های التهابی ریه هستند.

 

انسولین ساز طبیعی

عموما می توان با اصلاح سبک زندگی، تغذیه و همچنین داشتن فعالیت بدنی بیشتر تولید انسولین و درمان بیماری هایی نظیر دیابت نوع ۱ و ۲ را راحت تر کرد.

دسته ای از مواد غذایی معجزه آسا به به انسولین طبیعی گیاهی یا میوه های انسولین ساز معروف هستند می توانند کمک زیادی به افراد درگیر با بیماری هایی نظیر دیابت و … نمایند.

از جمله مواد غذایی انسولین ساز طبیعی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • سیر انسولین ساز طبیعی بدن

فواید بی نظیر سیر در درمان انواع مختلف اختلالات و بیماری ها بر کسی پوشیده نیست؛ سیر با خواص آنتی بیوتیکی و ضد التهابی خود به ترمیم بافتهای آسیب دیده جزایر لانگرهانس پانکراس می پردازد وهمین عامل نقش بسیار بسیار مهمی در درمان و بهبود دیابت خواهد داشت.

  • اسفناج

مقادیر بالای ویتامین ب و آهن موجود در اسفناج درمان موثری برای سلول های لوزالمعده آسیب دیده و ناتوان در ترشح هورمون انسولین به شمار می رود. از طرفی خواص بسیار زیاد اسفناج در کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز با دارا بودن ترکیباتی به نام MGDG شناخته شده است.

  •  زردچوبه ضد التهاب قوی

قرن هاست که استفاده از این ادویه پر خاصیت بین مردم رواج دارد. زردچوبه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بسیار قوی نقش موثری در کاهش استرس اکسیداتیو بدن و و در نتیجه دیابت دارد.

بخوانید  تفاوت چیلر هوا خنک و کندانسینگ یونیت چیست؟

کورکومین موجود در زردچوبه سبب کنترل سطح کورتیزول بدن و همچنین کاهش مقاومت به انسولین خواهد شد.

درمان عفونت لثه در خانه با عسل و زردچوبه

این ماده با خواص دارویی بی نظیر خود میزان حساسیت به انسولین را افزایش داده و موجب ارتقا عملکرد سلول های بتای لوزالمعده خواهد شد. مطالعات متعدد نشان داده است که دیابت نوع یک که در نتیجه حمله بدن به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس است با مصرف زردچوبه که حاوی کورکومین است بهبود می یابد.

توجه داشته باشید که با وجود فواید زردچوبه در بهبود افراد دیابتی نمی تواند جایگزین روش ها و داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج شما باشد بنابراین پیگیری دستورات دارویی پزشک و رژیم غذایی معرفی شده توسط ایشان از ضروریات است.

  • خواص دارویی گیاه انسولین ساز قاصدک

این گیاه انسولین ساز طبیعی داریا شیره ای تلخ مزه بوده و می تواند کمک موثری بر ترشح هورمون انسولین و درمان اختلالات مربوط به آن گردد.

این گیاه ادرار اور بوده و می تواند به بیماران مبتلا به دیابت کمک کند تا مازاد قند موجود در خون را از طریق ادرار دفع کنند. این امر به دفع سموم حاصل از تجمع گلوکز نیز کمک شایانی خواهد نمود. توصیه می شود پیش از مصرف گیاه قاصدک به عنوان گیاه انسولین ساز حتما با پزشک معالج خود ارتباط بگیرید تا مواد درمانی و مفید این گیاه با داروهای مصرفی شما تداخلی ایجاد نکند.

  •  رسوراترول انگور قرمز موثر بر دیابت

مطالعات نشان داده است که مصرف انگور قرمز منجر به مهار دیابت نوع ۲ خواهد شد. دانه ها و پوست انگور قرمز حاوی موادی فلاونوئیدی با خواص انتی اکسیدانی به نام رسوراترول می باشد. این آنتی اکسیدان قوی منجر به کاهش التهابات سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده شده و نقش مهمی در کنترل دیابت خواهد داشت.

  • اگر دیابت دارید کلم بروکلی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سولفورافان موجود در کلم بروکلی مسئول خواص بی نظیر این ماده غذایی در درمان و کنترل دیابت نوع دو می باشد بعلاوه کلم بروکلی داریا مواد معدنی و ویتامین های بسیار مفید برای سلول های پانکراس بوده و نقش مهمی در کنترل اختلالات مربوط به ترشح هورمون انسولین دارد.

  • افراد دیابتی با خیالی آسوده سیب زمینی شیرین بخورند:

نام سیب زمینی یادآور چاقی و منع غذایی برای افراد دیابتی و مبتلا به چربی خون و… است اما باید بدانید که سیب زمینی شیرین نسبت سیب زمینی معمولی شاخص گلیسمی بسیار محدودتری دارد. همچنین منبع خوبی برای تامین قند خون افراد دیابتی است. چرا که به طور ناگهانی قند این افراد را افزایش نمی دهد. ویتامین A به شکل بتاکاروتن، پروتئین، فیبر،کلسیم،آهن، منیزیم تنها بخش کوچکی از مهم ترین مواد مفید موجود در این ماده غذایی هستند که در بهبود دیابت نوع ۱ و ۲ موثرند.

بخوانید  خرید تشک ارزان و تهدید جدی سلامت پوست و مو به نقل از تشک آنلاین

مقاومت به انسولین چیست؟ و به چه علت ایجاد می شود؟

در شرایطی که انسولین به میزان کافی در بدن فرد تولید می شود اما سلول ها پاسخ مناسبی به این هورمون نمی دهند شرایطی تحت عنوان مقاومت به انسولین ایجاد می شود.

در این شرایط پانکراس در نتیجه عدم واکنش سلول ها به میزان انسولین تولید شده، شروع به تولید انسولین بسیار بیشتری خواهد نمود و در ادامه با ادامه ی فعالیت بیشتر دچار آسیب خواهد شد.

مقاومت به انسولین به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در ذیل به انها اشاره خواهد شد:

  • مصرف بی رویه ی منابع غذایی حاوی فروکتوز سبب مقاومت به انسولین خواهد شد فروکتوز در اثر فرایندهای مختلف در نهایت به گلوکز مبدل خواهد شد.
  •  ایجاد اختلال در فلور طبیعی میکروارگانیسمی روده

همان طور که میدانید روده دارای فلوری طبیعی از گروهی از باکتری های همزیست است. این میکروارگانیسم ها دارای نقش های بسیار گسترده ای در تولید هورمون های مختلف و جلوگیری از افزایش عفونت و… هستند و فواید بسیار زیادی برای سلامتی ما دارند.

تداخل در تعادل این میکروارگانیسم ها سبب مقاومت به انسولین و بروز واکنش های التهابی خواهد شد.

  • مصرف برخی از داروها نیز فرد را مستعد مقاومت به انسولین خواهد ساخت. از مهم ترین این داروها می توان به داروهای استروئیدی اشاره نمود.
  •  استرس و اضطراب منجر به ترشح دائمی هورمون هایی نظیر کورتیزول خواهد شد و همین امر سبب افزایش ترشح انسولین و مقاومت سلولها به انسولین می گردد.
  • سطح بالای اسید چرب خون
  • صرف غذاهای چرب توسط فرد و بزرگ شدن سلول های چربی و عدم تناسب اندام که سبب ذخیره چربی در ناحیه شکم و باسن می شود نیز از علل مهم مقاومت به انسولین شناخته می شود.
بخوانید  آغاز فعالیت نیک‌نویس! پلتفرم بی‌نظیر تولید محتوای متنی تخصصی

توصیه می شود که به دقت علایم و ریسک فاکتورهای مقاومت به انسولین را تحت پایش قرار دهید. چرا که مقاومت به انسلین سبب افزایش احتمال بیماری هاییی نظیر الزایمر و تخمدان پلی کیستیک و بیماری های قلبی و عروقی و… خواهد شد.

افزایش میل به خوردن خوراکی های شیرین و همچنین خستگی مفرط و احساس گرسنگی همیشگی از مهم ترین علایم مقاومت به انسولین می باشد.

روش های کاهش انسولین خون

در حالت مقاومت به انسولین سلولهای پانکراس دچار فشار زیادی شده و هورمون های انسولین زیادی را تولید می کنند. در نتیجه افراد در طولانی مدت دچار اختلال فزاینده ای خواهند شد.

در ذیل راهکار های موثری را برای کنترل ترشح این هورمون ارائه می دهیم تا در عوارض مقاومت به انسولین تخفیف حاصل شود:

۱٫ رژیم غذایی سالم را رعایت کنید

در رژیم غذایی خود انواع میوه ها وسبزیجات را بگنجانید و از مصرف مواد غذایی چرب و بسیار پروتئینی نظیر انواع غذاهای فست فودی جدا اجتناب کنید. این غذاها بدن شما را به متابولیسم بیشتر ذخایر چربی مجبور خواهد کرد که همین عامل سبب بالا رفتن میزان ترشح هورمون انسولین در خون است.

بخوانید  سفارش آنلاین غذا؛ گرم و سریع و خوشمزه

بنابراین هر چقدر مصرف کربوهیدرات در رژیم غذایی شما بیشتر باشد سلول های پانکراس نیز تلاش بیشتری را برای تولید هورمون انسولین انجام خواهند داد.

مواد غذایی حاوی ویتامین e

۲٫ وزن خود را کاهش دهید

سلولهای چربی موجود در بدن افراد چاق قادر به تولید هورمون هایی هستند که در نهایت سبب افزایش حس گرسنگی و تمایل افراد برای خوردن مواد غذایی مضر نظیر انواع شیرینی ها و غذاهای چرب خواهند شد. بنابراین هر چقدر بیشتر به کالری سوزی و کاهش وزن بپردازید شانس بهبودی و کنترل بیماری دیابت نیز در شما افزایش خواهد یافت.

۳٫ فعالیت بدنی منظم داشته باشید

انجام ورزش های هوازی و همچنین پیاده روی نقش موثری در ارتقا میزان حساسیت سلول ها به هورمون انسولین خواهد داشت لذا توصیه می شود روزانه حداقل نیم ساعت به پیاده روی بپردازید.

۴٫ کالری شماری کنید

سعی کنید روزانه میزان کالری های مصرفی خود را بررسی نمایید هر چقدر میزان کالری دریافت شده بیشتر باشد بدن شما تمایل بیشتری به ترشح انسولین و ذخیره سازی آنها خواهد داشت.

۵٫ مصرف ویتامین ها

مطالعات متعدد نشان داده است که کمبود ویتامین هایی نظیر ویتامین دی، امگا ۳ و منیزیم و… سبب افزایش تولید هورمون انسولین خواهد شد لذا توصیه می شود در برنامه غذایی خود انواعی از ویتامین ها ومواد معدنی مهم را بگنجانید.

۶٫ بیماری های زمینه ای خود را به اطلاع پزشک برسانید

گاهی برخی بیماری ها نظیر کم کاری یا پرکاری تیروئید سندروم کوشینگ و آکرومگالی و … نیز سبب افزایش مقاومت به انسولین و دیابت می گردد مثلا غده تیروئید به کمک هورمون های خود نقش موثری در بهبود سوخت و ساز و متابولیسم بدن دارد و زمانی که با اختلال مواجه شوند سبب افزایش قند خون شده و سلول های پانکراس را به تولید انسولین بسیار زیادتر اجبار خواهند کرد. همین عامل یکی از علل مهم مقاومت به انسولین است.

بخوانید  5 خاصیت شگفت انگیز پرتقال از خواص پرتقال را بشناسید

و یا در بیماری آکرومگالی سطح هورمون رشد در بدن فرد بالاست و این حالت سبب افزایش تولید قند خون و در نتیجه تحریک ترشح انسولین و مقاومت سلول ها به این هورمون خواهد شد که عوارض بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

نکات مهم راجع به نگهداری انسولین

برای نگهداری انسولین به نکات ذیل توجه کنید:

  1. از هر نوع انسولینی که توسط پزشک معالج تان تجویز شده است دو شیشه نگهداری کنید. عموما امکان نگهداری شیشه های باز شده انسولین تا یک ماه در دمای محیط فراهم است. ولی توصیه می شود شیشه های باز نشده انسولین را به دور از نور خورشید در یخچال قرار دهید و توجه داشته باشید که یخ زدگی خواص دارو را زایل خواهد نمود.
  2. پیش از تزریق دارو به آن توجه کنید. عموما داروهای سریع الاثر دارای رنگ روشن و شفافی هستند و نباید در آن ذرات کدر و پالپی وجود داشته باشد.
  3. انسولین های استنشاقی از طریق ریه را باید در یخچال نگه دارید و در صورت باز شدن بسته بندی آن ظرف مدت ده روز استفاده نمایید.
  4. در صورتی که دارو را در یخچال نگهداری می کنید پیش از مصرف آن را از یخچال خارج کنید تا در دمای محیط گرمتر شده و آماده استفاده گردد (داروهای خنک موجب رنجش بیمار در حین تزریق خواهد شد).
  5. از قرار دادن دارو در فریزر یا مکانی به شدت گرم خودداری کنید.
  6.  به تاریخ انقضای دارو توجه ویژه ای داشته باشید و از مصرف داروهای دچار تغییر رنگ یا دارای کریستال بپرهیزید.

 

کلام آخر

در این مقاله به جزییاتی از هورمون حیاتی انسولین برای متعادل نگه داشتن سطح گلوکز و تنظیم انرژی سلولهای مختلف بدن انسان صحبت شد. همان طور که اشاره شد تداخل در تولید این هورمون بسیار خطرناک است. لذا توصیه می شود با انجام تست های دوره ای به بررسی وضعیت قند خون خود بپردازید و در صورتی که به اختلالی در این امر پی بردید به سرعت پیگیری لازم را انجام دهید. چرا که در صورت عدم پیگیری با مشکلات بسیار بزرگتری روبرو خواهید شد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×