» اخبار » ایمپلنت دندان چیست؟
اخبار

ایمپلنت دندان چیست؟

آبان 19, 1402 110310

یکی از اجزای مهمی که در زیبایی صورت و لبخند نقش بسیار مهمی دارد دندانها هستند که باید به نحوه مراقبت از آنها و سلامتشان توجه ویژه ای داشته باشیم. خوشبختانه امروزه روش‌های بسیار جدیدی وجود دارد و دستگاه های پیشرفته ای در دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که می توانند در رسیدن به دندان های زیبا و منظم به ما کمک کنند. اگر به هر دلیلی دندان هایتان را از دست داده اید می توانید از ایمپلنت دندان استفاده نمایید.
در یک تعریف ساده ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان شده و ایمپلنت ها با دندان های طبیعی سازگاری دارند و به عنوان یک پایه قوی به منظور دندان های ثابت و دائم یا قابل جابجایی هستند. از نظر ظاهری ایمپلنت ها به میله های باریک شبیه هستند که در داخل استخوان فک قرار میگیرند و جنس تیتانیوم خالص دارند.
یکی از اصلی ترین نکاتی که در خصوص ایمپلنت دندان مطرح می‌شود، نحوه قرارگیری آن می باشد و حتماً باید به واسطه دندان پزشک مجرب و متخصص این فرایند انجام گردد چرا که اگر به صورت صحیح در فک قرار داده شود قطعاً ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت و عوارضی به دنبال ندارد. همانطور که اشاره کرده‌ایم به عنوان یکی از بهترین روش‌ها به‌منظور به دست آوردن لبخندی زیبا و جایگزینی برای دندان های از بین رفته میباشد.
ایمپلنت کل دندانها
ایمپلنت برای چندین دندان یا یک دندان استفاده می شود و جای خالی آن ها را پر می کند. در واقع هدف از استفاده ایمپلنت بهتر بودن فعالیت دهان و جویدن در کنار زیبایی خواهد بود.
اگر فردی در سطح گسترده یک یا دو فک دچار بی‌دندانی شده باشد می‌تواند از درمان ایمپلنت کامل استفاده نماید و مزیت های بسیار زیادی به نسبت درمان های سنتی نظیر دندان مصنوعی دارد. ایمپلنت کامل شامل ایمپلنت فول موس (کل دهان)، ایمپلنت فول فک (بی دندانی درسته کامل یک فک)، ایمپلنت کل دهان می باشد.
ایمپلنت کامل فک بالا به منظور انجام ایمپلنت فول فک برای فک بالا می باشد و ایمپلنت کامل فک پایین به منظور انجام ایمپلنت فول فک برای فک پایین است.
آیا ایمپلنت درد دارد؟
افرادی که می‌خواهند از ایمپلنت دندان استفاده کنند با این سوال روبرو می شوند که آیا انجام فرآیند ایمپلنت درد دارد یا خیر؟ اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم باید اینگونه گفت که بله پس از انجام این فرآیند شما کمی احساس درد خواهید نمود اما در زمان عمل کاشت دندان بیمار هیچ نوع دردی را احساس نخواهد کرد چرا که دندانپزشک حتماً از داروهای بی حسی استفاده کرده است و بعد از اینکه اثر دارو از بین رفت ممکن است احساس ناراحتی داشته باشید. جای نگرانی برای درد و ناراحتی پس از ایمپلنت باقی نمی ماند چون به صورت دائمی نیست و موقتی خواهد بود.
با توجه به تعداد ایمپلنت و روش استفاده برای کاشت میزان درد متفاوت است؛ پس هر چقدر که فرایند کاشت و روش استفاده طولانی تر شده باشد قطعاً درد بیشتری به دنبال دارد. هر فردی با توجه به شرایط جسمی و وضعیت او درد را تجربه می کند و دندانپزشک برای اینکه بیمار احساس درد کمتری داشته باشد داروهای ضد درد را تجویز می‌کند و حداکثر تا ۱۰ روز بعد از فرایند ایمپلنت علائم ناراحتی و درد باقی می ماند. گاهی تورم نیز دیده می‌شود که بعد از ۳ تا ۵ روز برطرف میشود.
برای اینکه بتوانید درد بعد از ایمپلنت دندان را مدیریت کنید حتماً دندانپزشک مناسبی را انتخاب نمایید و به دستورالعمل های دندانپزشک پس از انجام کاشت به دقت توجه نمایید و آنها را رعایت کنید.
از دیگر نکاتی که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود حفظ بهداشت دهان و دندان در کنار استراحت و استفاده از دارو می باشد. با توجه به تشخیص پزشک از غذاهای سرد و نرم، یخ، آب نمک ‌ نیز استفاده کنید.
عوارض ایمپلنت دندان
با توجه به اینکه ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد اما مانند هر چیز دیگری ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. عوارضی که پس از ایمپلنت دندان پدید می آید به صورت کلی شامل عوارض طبیعی و عوارض غیر طبیعی خواهد بود.
عوارض طبیعی همان درد مختصر، تورم و تب کوتاه مدتی است که پس از جراحی ایجاد می شود.
اما عوارض غیر طبیعی در جراحی های سخت به وجود می آید. مثلا پاره شدن غشای سینوس، افتادن ریشه دندان یا پایه ایمپلنت در درون حفره سینوس از عوارض غیر طبیعی به شمار می روند. زمانی از ایمپلنت دندان استفاده میشود که بیمار یک یا چندین دندان خود را از دست داده باشد و به واسطه متخصص ایمپلنت و دندانپزشک فرایند انجام کاشت ایمپلنت صورت می گیرد.
برخی از عوارض ایمپلنت طبیعی هستند و دندانپزشک در خصوص آنها با بیمار صحبت خواهد کرد؛ اکثرا دردهایی که بعد از ایمپلنت ایجاد می شوند با مسکن های تجویز شده برطرف خواهند شد و اگر پس از جراحی به واسطه گاز استریل خونریزی کنترل نشود حتماً باید به پزشک مراجعه نمایید تا اقدامات لازم انجام گردد. ورمی که بعد از ایمپلنت دندان ایجاد میشود با کمپرس آب نمک و آب گرم قابل درمان است ولی در صورت بروز عوارض جدی حتما پیگیری و درمان نیاز است.
عمر ایمپلنت دندان
قبل از اینکه عمر مفید ایمپلنت را بگوییم باید بدانید که انجام فرآیند ایمپلنت به واسطه دندان پزشک مجرب و متخصص قطعاً تاثیر بسیار مستقیمی بر افزایش میزان طول عمر مفید ایمپلنت خواهد داشت. به صورت کلی ایمپلنت دندان طول عمر زیادی دارند شما باید حداقل دو بار مسواک در روز را انجام بدهید و از نخ دندان نیز استفاده کنید تا در شکاف های دندانی موادغذایی باقی نماند و زمینه ای برای ایجاد عفونت ایمپلنت نباشد.
در کنار آن حداقل هر ۶ ماه یکبار از چکاب دندان استفاده کنید و بهتر است در رژیم غذایی‌تان غذاهای سفت را نگنجانید.
پارامترهای متفاوتی در تعیین طول عمر ایمپلنت دندان نقش بسیار مهمی دارند اما در یک نگاه کلی ایمپلنت ها می توانند تا ۲۰ سال و به صورت مادام العمر طول عمر مفید داشته باشند.
قطعاً یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی که سبب شده است تا استفاده از ایمپلنت دندان افزایش داشته باشد زیبایی ظاهری آنها و شبیه بودن شان به دندان های واقعی است.
قیمت ایمپلنت
عوامل متعددی منجر به تعیین قیمت ایمپلنت دندان خواهند شد و بهتر است برای دریافت قیمت های به روز و هزینه ایمپلنت به مراکز دندانپزشکی معتبر مراجعه کنید.
هزینه انجام ایمپلنت دندان و قیمت آن در ایران متفاوت بوده و با توجه به کشور سازنده و مارک ایمپلنت و تعداد ایمپلنت دندان تعیین می گردد. هزینه کاشت ایمپلنت نیز شامل مواردی مثل دستمزد دندانپزشک، هزینه درمان های جانبی ایمپلنت و هزینه پایه ایمپلنت دندان خواهد بود.
به صورت کلی کشور سازنده، نوع و متریال ایمپلنت، زمان ایمپلنت، میزان مهارت و تجربه متخصص ایمپلنت از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت ایمپلنت دندان هستند.
آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟
یکی از رایج ترین سوالاتی که برای بیماران متقاضی انجام فرایند ایمپلنت به وجود می آید این است که آیا ایمپلنت منجر به سرطان میشود یا خیر؟ بیشتر این افراد نگران کارسینومای دندان هستند چرا که نوعی خاصی از سرطان بوده که در سلول ها و پوست به وجود می آید و گاهی در تمام بدن نیز دیده می شود.
با توجه به آمارها حدود ۹۵ درصد از افرادی که مشروبات الکلی و دخانیات زیادی مصرف می‌کنند مبتلا به این عارضه خواهند شد و پنج درصد دیگر به علت عفونت ها، ژنتیک و مشکلات مزمن دندان و دهان یا سبک زندگی و مصرف برخی داروهای شیمیایی است. پس ایمپلنت دندان نمی تواند روشی باشد که منجر به سرطان گردد بلکه کمک فراوانی به رشد استخوان فک خواهد کرد و به پیشگیری از تحلیل رفتن آن نیز کمک می کند.
افرادی که دیابت کنترل نشده دارند، افراد سیگاری که سیگار می کشند، افرادی که ضخامت استخوان فک آنها کافی نبوده، افرادی که دندان پوسیده ترمیم نشده دارند و کسانی که مبتلا به بیماریهای فعال دهان و دندان مثل عفونت لثه هستند نباید از ایمپلنت به منظور کاشت دندان استفاده کنند و بهتر است که بدانید تاکنون هیچ علتی برای سرطانی شدن سلول های دهانب یافت نشده است.
دندانپزشکی ایمپلنت و طراحی لبخند دکتر سپهریان
بهترین متخصص ایمپلنت شخصی است که در این حوزه آشنایی کامل دارد و تخصص های لازم را در این زمینه کسب نموده است. متاسفانه برخی از افراد همیشه به دنبال ایمپلنت ارزان هستند و ترجیح می‌دهند ارزانترین ها را انتخاب کنند اما گاهی در برخی مرکز از مواد نامرغوب استفاده میشود و کاشت دندان برای بیماران دارای دوام چندانی نخواهد بود؛ پس فریب تبلیغات وسوسه‌انگیز را نخورید و حتماً به فرد متخصص ایمپلنت مراجعه کنید که در زمینه ایمپلنت دندان دارای چندین سال سابقه کاری باشد و حتماً پزشک مراحل ایمپلنت بیمار را پیگیری نماید.
اگر تا این قسمت مطلب را مطالعه کرده‌اید و به دنبال یکی از بهترین و مجرب ترین کلینیک های دندانپزشکی هستید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن فرایند ایمپلنت دندان را انجام بدهید می‌توانید از دندانپزشکی ایمپلنت و طراحی لبخند دکتر سپهریان استفاده نمایید. در این مجموعه انجام فرآیندهای دندانپزشکی و ایمپلنت با بهترین و باکیفیت ترین مواد و پیشرفته ترین تجهیزات انجام می شود و تمام سعی بر آن است تا قیمت های معقولانه ای نیز در نظر گرفته شود.

بخوانید  تقویم مناسبت های سال 1402 همه تعطیلات و روزهای مهم

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×