» زیبایی دندان ها » باندینگ دندان چیست؟
باندینگ دندان چیست؟
زیبایی دندان ها - سایر رسانه ها

باندینگ دندان چیست؟

تیر 10, 1402 420298

باندینگ دندان یک روش و فرآیند در دندانپزشکی است که در درمان و مرمت دندان های خراب شده استفاده می شود .علاوه بر این از باندینگ دندان برا زیبا سازی دندان های ایراد دار و طرح لبخند نیز استفاده می شود.در باندینگ دندان از یک ماده به رنگ دندان که با نام کامپوزیت شناخته می شود استفاده می شود که میتوان حتی دندان هایی که فاصله ی زیادی از هم دارند را درست کرد و به دندان ها فاصله ی یکنواختی داد.

باندینگ دندان چیست؟

در این مقاله سعی داریم باندینگ دندان و کاربرد های آن را به طور کامل توضیح دهیم تا کسانی که می خواهند از این روش برای ترمیم و یا زیبایی دندان هایشان استفاده کنند اطلاعات لازم را به دست آورند.

دندانپزشکی که میخواهد از باندینگ دندان استفاده کند ماده ای بیرنگ که همان کامپوزیت است را روی دندان قرار میدهد بعد از فرم دهی آن با گرفتن اشعه آن ماده را سفت می کند . سپس هنگامی که کامپوزیت به دندان متصل شد دندانپزشک میتواند باندینگ دندان را سیقل و تراش داده و به شکل دلخواه در آورد.

بخوانید  آیا لمینت دندان درد دارد ؟ راهکارهای کاهش عوارض و درد لمینت چیست ؟

 پس خرید باندینگ باکیفیت یکی از کار های مهم برای دندان پزشکان می باشد که نماد گستر تارویژ یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه می باشد که میتواند کالای با کیفیت را در اختیار شما مشتریان قرار دهد.

تعدادی از نمونه های ترمیم لبخند و زیبایی دندان که  با روش باندینگ دندان کامپوزیت انجام میشود به صورت زیر است:

  1. با انجام باندینگ دندان می توان شکل ظاهر دندانی که خُرد شده را حل کرد.
  1. دندان هایی  که لکه دار باشند  و یا رنگ خود را از دست داده اند ، با باندینگ دندان می توان  رنگ سفید تر و ظاهری طبیعی تر به آن ها داد.
  2. بعضی دندان ها به علت جنس ممکن است ترک خورده باشند با باندینگ دندان این مشکل را میتوان تا حدودی از بین برد.
  3. با تغییر دادن کوتاهی و بلندی دندان ها با باندینگ دندان می توان شکل دندان را تغییر داد.
  4. باندینگ دندان می تواند شکاف های کوچک بین دندان ها را درست کند .
  5. باندینگ دندان ،دندان ها را ، مستحکم تر می کند
  6. روشی مطمئن  برای رفع سوراخ شدگی ها و درمان پوسیدگی دندان باندینگ دندان می باشد.
بخوانید  نکات مهم نگهداری و افزایش طول عمر تخته وایت برد شیشه‌ای مغناطیسی

علت رایج بودن باندینگ دندان برای زیبایی و دندان پزشکی چیست؟

باندینگ دندان چیست؟

 

چرا باندینگ دندان در  مصارف زیبایی و آرایش دندان ها و ترمیم آنها در دندانپزشکی بسیار استفاده می شود ، دلیل های زیادی دارد .اما  بعضی از دلایل استفاده از باندینگ دندان شامل موارد زیر است:

از اصلی ترین موارد استفاده از باندینگ دندان، مقرون به صرفه بودن این روش در  دندانپزشکی است زیرا بیماران می توانند بدون صرف هزینه زیاد زیبایی دندان های خود را بهتر کنند.

از دیگر دلایل استفاده از باندینگ نتایج سریع آن است بع این صورت که دیگر  بیماران مجبور نیستند مدن زمان طولانی  صبر کنند تا نتایج زیبایی را بر روی دندان های خود ببینند. آنها می توانند تغییرات ظاهری دندان های خود را پس از پایان کار دندانپزشک همان روز مشاهده کنند.یعنی دیگر نیاز نیست وقت زیادی را با دندانپزشک داشته باشند مانند روکش که چندین جلسه باید دندانپزشک کار کند .روش باندینگ دندان در یک جلسه تمام می شود ..

از مزیت های باندینگ می توان به بدون درد بودن این روش اشاره کرد که  روش کار گذاری کامپوزیت در دندان نسبت به روش های دیگر  بدون درد است.ولی اگر این روش برای پر کردن سوراخ شدگی دندان نیز استفاده شود  ممکن است کمی درد داشته باشد بنابراین داروی بی حسی لازم دارد، اما اگر برای زیبایی دندان بکار رود نه تنها درد ندارد بلکه داروی بیحسی هم نیاز نیست.

بخوانید  دستگاه تسمه کش دستی سامسونگ کره‌ای بخریم یا چینی؟

در روش باندینگ دندان آماده سازی پیشرفته ای از طرف دندان پزشک لازم نیست .

 

باندینگ دندان چگونه انجام می شود؟

باندینگ دندان چیست؟

باندینگ دندان عملکردی سریع و راحتی دارد که فقط چند دقیقه طول می کشد. ولی چنانچه اگر بیماری چند دندان را باید با این روش درست کند ، تا کامپوزیت به هر دندان وصل  شود و آن دندان تراشیده شود بنابراین  ممکن است کارش بیشتر طول بکشد.

هنگام استفاده از روش باندینگ دندان چه اتفاقاتی بر روی دندان بیمار خ می دهد تا حدودی به شرح زیر است:

دندان پزشک برای اینکه رنگ مورد نظر بیمار را کار کند از یک راهنمای رنگ دندان برای انتخاب رنگ استفاده میکندبیمار باید رنگ مورد نظر خود را از آن کاتالوگ انتخاب کند که از رنگ خیلی روشن تا طبیعی وجود دارد و بنا به سلیقه ی شخصی کامپوزیت مورد نظر انتخاب میشود. نآااآاا

سطح دندان های بیمار  کی باید ناهموار  شود

از  یک محلول ملایمی استفاده میشود اسید پلی آکریلیک میباشد  که اسیدی خفیف است و برای از بین بردن لایه چرک دندان است.دندانپزشک از این محلول استفاده میکند تا مواد کامپوزیت به دندان بیمار بچسبد.

بخوانید  پلاک دندان چیست و چه عوارضی دارد؟

بعد از اینکه کامپوزیت بر روی دندان قرار داده شد  دندانپزشک به آن  شکل داده می دهد تا به شکل دندان طبیعی درآید.

سپس یک اشعه یو-وی برای سفت کردن کامپوزیت در محل دندان توسط دندانپزشک گرفته می شود.

کامپوزیت سفت شده تراشیده شده و به آن شکل داده می شودو ظاهری هر چه طبیعی تر و زیباتر داده شود.

 

معایب باندینگ دندان :

باندینگ دندان چیست؟

هر عملی علاوه بر مزیت و زیبایی ممکن است معایبی هم داشته باشد در روش باندینگ دندان با کامپوزیت نیز به غیر از مزیت های گفته شده معایبی هم دارد  که در زیر به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

یکی از معایب باندینگ دندان تغییر رنگ آن است : باندینگ دندان در مقایسه با لمینت سرامیکی قابلیت تغییر رنگ بیشتری دارد. به این صورت که باندینگ دندان اگر مراقبت نشود زودتر زیبایی و رنگ خود را از دست میدهد. بنابراین در چند روز اول درمان بایستی از خوردن قهوه و نوشابه و همچنین مصرف سیگار دوری کرد. و اگر چنانچه  از موادی که دارای رنگدانه هستند استفاده شد ، حتما بلا فاصله  مسواک زده شود  تا به مرور، باندینگ دندان شما دچار تغییر رنگ نشود.

بخوانید  آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

از دیگر عیب های باندینگ میتوان به طول عمر اشاره کرد: طول عمر طبیعی باندینگ دندان ، نسبت به لمینت سرامیکی کمتر است. بنابراین برای اینکه طول عمر باندینگ دندان زیاد شود  بایدتمام موارد  بهداشتی دهان و دندان را به طور کامل رعایت شود تا هر چه بیشتر از دندان های زیبا شده با باندینگ استفاده کرد.

 

باندینگ دندان آسیب پذیرند و این یکی دیگر از عیب ها: اا نآااآاآآآلمینت سرامیکی و یا روکش‌های دندان در برابر جویدن مواد غذایی محکم  تحمل بیشتری نسبت به باندینگ دارند. بنابراین حتما مواظب باشید تا تا باندینگ دندان شما دچار لب‌پریدگی یا شکستگی نشود.

جمع بندی

به هر حال ما در این مقاله با جمع آوری اطلاعات خواستیم به گونه ای برای کسانی که اطلاع کافی از باندینگ ندارند کمکی کنیم تا هنگامی که میخواهند از باندینگ دندان استفاده کنند آگاهی لازم را داشته باشند.آ

منبع : ngt-medical.com

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×