» تغذیه و سلامت » برای رفع باد شکم زیاد چه بخوریم ؟
برای رفع باد شکم زیاد چه بخوریم ؟
تغذیه و سلامت - سلامت دستگاه گوارش

برای رفع باد شکم زیاد چه بخوریم ؟

آبان 23, 1402 150336

به بیان ساده، نفخ یا باد شکم وضعیتی است که در آن احساس می‌کنید شکمتان به‌طور دردناکی سفت می‌شود. همچنین پف کرده به نظر می رسد – به عنوان یک قاعده، به دلیل این واقعیت که گاز بیش از حد در دستگاه گوارش تولید می شود. سایر عوارض جانبی ممکن است. علائم عبارتند از ناراحتی عمومی، گاهی اوقات شامل اسپاسم و درد، همراه با احساس “پری” (معمولاً دومی با احتباس ادرار همراه است، اما مهم است که این دو حالت را اشتباه نگیرید).

اگرچه نفخ گاهی اوقات به دلیل مشکلات جدی سلامتی ایجاد می شود، اما بیشتر اوقات صرفاً نتیجه یک رژیم غذایی نادرست یا عدم تحمل فردی به انواع خاصی از مواد غذایی است. به هر حال، باد شکم به شدت با وظایف روزانه ما تداخل می کند – به عنوان مثال، بستن کمربند دور کمر، زیرا این می تواند با ناراحتی قابل توجهی همراه باشد.

بخوانید  بهبود دهنده نان چیست ؟

پس چه چیزی باعث نفخ یا باد شکم زیاد می شود؟

اگر احساس نفخ می کنید، این نتیجه پر شدن دستگاه گوارش شما با هوا یا گاز است. هوا را می توان با غذا بلعید و تجمع گاز توسط باکتری هایی که در روده ما زندگی می کنند تشکیل می شود. علاوه بر این، هنگام یبوست، گازهای اضافی می توانند در پشت مدفوع جمع شوند و باعث افزایش ناراحتی و درد شوند.

همانطور که قبلا ذکر شد، باد شکم اغلب با غذاهایی همراه است که تولید گاز را افزایش می دهند یا حاوی موادی هستند که ما به آنها حساسیت داریم. با این حال، دلایل دیگری برای نفخ وجود دارد، به عنوان مثال:

  • پرخوری یا خوردن بیش از حد عجولانه غذا، که باعث می شود هوای زیادی وارد درون ما شود.
  • اضافه وزن
  • تغییرات هورمونی در زنان، اغلب منجر به نفخ قبل یا در طول قاعدگی می شود.
  • رفلاکس
  • در موارد دیگر، نفخ می تواند نشانه ای از شرایط جدی و حتی بیماری باشد، به عنوان مثال:
  • سندرم روده تحریک پذیر مزمن در بیماری کرون
  • عدم تحمل لاکتوز یا بیماری سلیاک حساس به گلوتن
  • انواع مختلف سرطان
  • استفاده از انواع خاصی از داروها
  • توسعه التهاب
  • انسداد روده یا مثانه
بخوانید  آیا میشود گل گاوزبان و پروپرانولول را باهم خورد ؟

نفخ شکم

همانطور که گفته شد، یک جنبه جالب دیگر در ارتباط با باد شکم وجود دارد. بسیاری از کسانی که از این نوع اختلالات بدن شکایت دارند از حساسیت بیش از حد سیستم عصبی رنج می برند که به شدت به مقدار معمول گازهای موجود در روده واکنش نشان می دهد. برای چنین بیمارانی به نظر می رسد که مقدار بیش از حد گازها بر اندام های شکمی فشار می آورد – که در واقع اتفاق نمی افتد. پزشکان به این حساسیت احشایی می گویند.

وعده های غذایی کوچک بخورید، خوب بجوید و بگذارید یکم وقت بگذرد.

اگر احساس ناراحتی و نفخ بلافاصله پس از خوردن غذای پرچرب ظاهر شد، به شما توصیه می کنیم در آینده وعده های کمتری بخورید. این به دستگاه گوارش شما کمک می کند تا غذا را بدون استرس زیاد کنترل کند – که باعث کاهش مقدار گاز پشت مدفوع در حال تشکیل می شود.

علاوه بر این، طعم آهسته و جویدن کامل هر تکه غذا از شما در برابر جذب مقدار زیادی هوا محافظت می کند. از این گذشته، هرچه غذا سریعتر جذب شود، هوای بیشتری همراه آن وارد معده می شود. و وجود هوا در دستگاه گوارش وجود تورم تقریبا تضمین شده است.

بخوانید  5 ادویه ضروری برای بهبود سلامتی و عملکرد مغزی که از آن بی خبرید

یکی دیگر از مزیت های آهسته غذا خوردن این است که می توانید اندازه هر ظرف را کنترل کنید و به موقع از بخشی که زائد می شود خودداری کنید. در واقع، طبق تحقیقات، حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد تا معده به مغز بگوید که سیر است. در صورت تمایل، می توانید به راحتی یاد بگیرید که مقدار غذایی را که می خورید کنترل کنید: کمی قبل از اینکه احساس سیری کنید، غذا را متوقف کنید. در پایان، اگر اشتباه کردید، همیشه می توانید کمی میان وعده اضافه کنید.

آلرژی و باد شکم زیاد

امروزه آلرژی های غذایی و رد برخی محصولات توسط بدن به پدیده ای رایج تبدیل شده است که چشم پوشی از آن به سادگی خطرناک است. اگر از خوردن غذاهایی که بدنتان به آنها حساسیت دارد دست نکشید، نفخ و تعدادی دیگر از مشکلات گوارشی می تواند به یکی از مشکلات تبدیل شود.

این معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که آلرژی روده‌های شما را مسدود می‌کند و اجازه می‌دهد تا گاز در پشت مدفوع شما جمع شود. همچنین، واکنش آلرژیک به یک ماده خاص در غذا می تواند انتشار گاز بیش از حد باشد. ما می خواهیم تعدادی از رایج ترین آلرژی های غذایی را که منجر به کندی هضم و نفخ می شود، فهرست کنیم:

  • آلرژی به سفیده تخم مرغ
  • عدم تحمل لاکتوز (کربوهیدرات اصلی شیر)
  • عدم تحمل گلوتن (پروتئینی که در بسیاری از غلات مانند گندم یا جو یافت می شود)
بخوانید  بعد از خوردن میوه کپک زده چه بخوریم ؟

عدم تحمل فروکتوز

بسیاری از “قربانیان” نفخ، گازهای بیش از حد یا درد شکم به دلیل ویژگی های موجود در بدنشان نمی توانند لاکتوز را هضم کنند. اگر شما یکی از این افراد هستید، برخی داروها ممکن است به شما کمک کنند پس از مصرف محصولات حاوی شیر احساس بهتری داشته باشید، اگرچه بهترین راه حل همچنان استفاده از محصولات جایگزین مانند جایگزین شیر بادام است. با این حال، عدم تحمل لبنیات را نباید حساسیت به لاکتوز در نظر گرفت.

لازم به یادآوری است که اولین مورد منجر به عواقب جدی تری مانند استفراغ، خون در مدفوع و غیره می شود. واقعیت این است که سیستم ایمنی چنین محصولاتی را تهدیدی برای بدن می داند و واکنش مربوطه را تحریک می کند.

گروه خطر دیگر برای نفخ و تعدادی دیگر از مشکلات گوارشی شامل افرادی است که از عدم تحمل گلوتن خود ایمنی یا بیماری سلیاک حساس به گلوتن رنج می برند. در چنین مواردی نفخ ناشی از التهاب دستگاه گوارش است.

اگر مشکوک هستید که نفخ و گاز شما ناشی از عدم تحمل غذایی یا آلرژی است، ساده ترین راه برای آزمایش فرضیه خود این است که حداقل برای چند هفته از محصولات لبنی خودداری کنید. تمام غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید را یادداشت کنید و به لحظاتی که تورم شروع به ایجاد می کند توجه ویژه ای داشته باشید. اگر مشکل را نمی توان برطرف کرد یا تعیین منبع آن غیرممکن است، بهترین راه حل مراجعه به پزشک است.

بخوانید  علت تلخی دهان چیست ؟

مصرف غذاهایی که باعث نفخ می شوند را به حداقل برسانید.

استفاده از برخی غذاها به سادگی باعث می شود که شما “باد معده و شکم شدیدی داشته باشید”، بنابراین عاقلانه ترین تصمیم این است که به طور کامل یا جزئی از خوردن آنها خودداری کنید. بسیاری از این غذاها سرشار از فیبر هستند، مانند لوبیا، عدس، کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل. غذاهای چرب در این لیست جای کمتری دارند.

درست مانند آلرژی های غذایی، باید واکنش های خود را نسبت به برخی غذاها پیگیری کنید (و این جایی است که داشتن یک دفتر خاطرات غذایی دقیق به شما کمک می کند).

غذاهایی که باعث نفخ می شوند

با این حال، در حالی که یک رژیم غذایی با فیبر بالا به نفخ، گاز و یبوست کمک می کند، فکر نکنید که می توانید بدون این فیبرها کار کنید. فیبر برای عملکرد مناسب دستگاه گوارش شما و همچنین کنترل کلسترول ضروری است. اگر دریافت فیبر در رژیم غذایی تأثیرات منفی بر هضم شما گذاشته است، سعی کنید این گونه مواد غذایی را به تدریج وارد رژیم غذایی خود کنید و به بدن خود زمان دهید تا خود را تنظیم کند.

بخوانید  عفونت روده + علائم علل و 3 روش درمان و تاثرات و عوارض

علاوه بر این، مهم است به خاطر داشته باشید که غذاهای حاوی فیبر قابل هضم (به عنوان مثال، جو، نخود، آجیل، حبوبات) در مقایسه با سبزیجات و سایر غذاهایی که حاوی فیبر غیرقابل هضم هستند، می توانند گاز بیشتری ایجاد کنند. فقط به یاد داشته باشید که بدن شما به فیبر نیاز دارد، بنابراین آن را به طور کامل قطع نکنید.

نحوه درمان نفخ شکم

درمان نفخ در صورتی ضروری است که افزایش تشکیل گاز قبلاً به یک وضعیت آشنا تبدیل شده باشد. ابتدا باید معاینه شوید تا علت آن مشخص شود. و سپس پزشک داروهای لازم را برای درمان آسیب شناسی زمینه ای و از بین بردن نفخ تجویز می کند.

ممکن است از داروهای زیر برای نفخ استفاده شود:

  • ضد اسپاسم – برای عادی سازی لحن روده، تسکین درد و کاهش نفخ؛
  • جاذب ها – با جذب مواد تحریک کننده تخمیر را متوقف کنید.
  • پروبیوتیک ها برای بهبود فرآیند گوارش و جلوگیری از تخمیر ضروری هستند.
  • رژیم غذایی برای نفخ، غذاهایی که تشکیل گاز را افزایش می دهند و نوشیدنی هایی که باعث واکنش تخمیر می شوند (آبجو، نوشابه، کواس) را حذف می کند.
بخوانید  قرص منیزیم اکساید جالینوس برای چیست؟

اما اگر معاینه هیچ بیماری جدی را نشان نداد و نیازی به درمان نیست، از روش های عامیانه برای از بین بردن نفخ استفاده کنید.

طب سنتی برای درمان نفخ شکم و باد شکم زیاد

چگونه به سرعت از شر نفخ در بزرگسالان خلاص شویم؟

  • چای زنجبیل – زنجبیل ترشح بزاق را افزایش می دهد و تولید صفرا را افزایش می دهد که تأثیر مثبتی بر هضم دارد. مواد موجود در گیاه دارای اثر ضد اسپاسم بوده و تشکیل گاز را کاهش می دهد.
  • دانه های رازیانه – اسانس ها و تعدادی دیگر از اجزای موجود در ترکیب آنها تشکیل صفرا را تحریک می کند و حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش تحریک می کند. برای رهایی از ناراحتی، می توانید جوشانده بپزید یا دانه ها را بعد از غذا بجوید.
  • سرکه سیب – حاوی پروبیوتیک است. هدف آنها بهبود هضم، کاهش نفخ و جلوگیری از تجمع گازها در آینده است. برای تسکین علائم، باید نوشیدنی متشکل از یک لیوان آب و ۲ قاشق غذاخوری سرکه بنوشید.
  • چای بابونه – مواد موجود در گیاه دارای خواص ضد میکروبی هستند و با موفقیت با التهاب مبارزه می کنند. آنها از چای دارویی برای عادی سازی کار دستگاه گوارش، خلاص شدن از ناراحتی هنگام پرخوری و قولنج استفاده می کنند.
بخوانید  برای معده و زخم معده چه میوه ای خوبه ؟

بهترین قرص ها برای نفخ و گاز معده

نفخ (نفخ) یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با اختلال در سیستم گوارش است. فرد از احساس نفخ و پر بودن شکم، همراه با تشکیل بیش از حد گاز شکایت دارد. در حالی که نفخ شکم به خودی خود یک بیماری خطرناک نیست، این مشکل می تواند باعث ناراحتی و خجالت شدید شود.

لیست قرص ارزان قیمت و سریع الاثر برای نفخ و گاز معده بر اساس KP

 اسپومیزان

داروی سریع الاثر برای نفخ و غرش شکم. اسپومیزان تأثیری بر روند هضم ندارد، در خون جذب نمی شود (فقط در مجرای روده “کار می کند”)، حاوی لاکتوز و قند نیست. ماده موثره دارو سایمتیکون است که حباب های گاز را از بین می برد و داروی بی خطری برای نفخ است. اسپومیزان برای استفاده طولانی مدت مناسب است، اما مدت زمان درمان باید توسط پزشک تعیین شود.

موارد منع مصرف: حساسیت به اجزای دارو، انسداد روده، کودکان زیر ۶ سال.

 سایمتیکون با رازیانه

این دارو برای نفخ و قولنج تجویز می شود، زیرا به طور موثر افزایش تشکیل گاز را تسکین می دهد. ترکیبات فعال کپسول ها سایمتیکون و اسانس رازیانه است. رازیانه میل به استفراغ را از بین می برد و یک ضد اسپاسم طبیعی است. سایمتیکون با رازیانه هضم را بهبود می بخشد و عوارض جانبی آن حتی با استفاده طولانی مدت بعید است.

بخوانید  اگر بدنسازی را رها کنیم چاق میشویم؟ عوارض ترک ورزش چیست ؟

موارد منع مصرف: برای زنان باردار و شیرده و همچنین کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود.

پانکراتین

پانکراتین حاوی یک ماده فعال به همین نام است – آنزیمی که هضم پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها را تسهیل می کند و هضم را بهبود می بخشد. این دارو به خوبی با علائم تهوع، نفخ، غرش و سنگینی در شکم مقابله می کند.

قرص ها باید به صورت خوراکی، بدون جویدن و همراه با مایع غیر قلیایی (آب، آب میوه) مصرف شوند.

موارد منع مصرف: پانکراتیت حاد و مزمن (در مرحله حاد) و عدم تحمل لاکتوز، کودکان زیر ۶ سال.

عنطریت

قرص جویدنی Antareit حاوی سیمتیکون و ماگالدرات است که اسید کلریدریک اضافی را در معده “پیوند” می کند. به لطف این ترکیب، آنها به سرعت به نفخ و سوزش سر دل کمک می کنند. اثر دارو در عرض چند دقیقه پس از مصرف شروع می شود و اثر ماندگاری دارد. Antarite به خوبی از مخاط معده محافظت می کند و یک “فیلم” محافظ روی سطح آن ایجاد می کند.

موارد منع مصرف: حساسیت به اجزای دارو، نارسایی شدید کلیه، عدم تحمل فروکتوز (به دلیل وجود سوربیتول در آماده سازی).

بخوانید  علت تلخی دهان چیست ؟

اسمکتا

اسمکتا یکی از محبوب ترین مواد جاذب است. به خوبی با سموم، محرک ها و همچنین باکتری ها و ویروس هایی که در دستگاه گوارش هستند مقابله می کند. جاذب برای نفخ، افزایش تشکیل گاز، ناراحتی روده و سوزش سر دل استفاده می شود. Smecta نشانه های مشابهی برای کودکان و بزرگسالان دارد، به شکل پودر برای تهیه سوسپانسیون موجود است.

موارد منع مصرف: حساسیت به اجزاء، یبوست مزمن، انسداد روده، عدم تحمل فروکتوز در بیماران.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×