» اعصاب و روان » برای کاهش استرس در کودکان چه باید کرد ؟
کاهش استرس در کودکان
اعصاب و روان - سلامت کودکان

برای کاهش استرس در کودکان چه باید کرد ؟

شهریور 22, 1402 170335

استرس یک مشکل بزرگ است که بسیاری از افراد را با مشکل روبرو می کند. با این حال بررسی ها نشان می دهد که بروز استرس در برخی از افراد بسیار بیشتر است که باید به این موضوع دقت کرد. به طور کلی کودکان بیشتر در معرض استرس قرار می گیرند که حتما باید برای سلامت روان و کاهش استرس در کودکان چاره ای اندیشید.

بررسی ها نشان می دهد که در سال های اخیر استرس به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است که شیوع آن در کودکان نیز دیده می شود. به همین علت در این مطلب قصد داریم تا راه های درمان این مشکل را در کودکان بررسی کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

بخوانید  علت قرمز شدن ناگهانی لپ کودک چیست ؟

کاهش استرس در کودکان با توجه کردن

یکی از بهترین راه هایی که با کمک آن می توانید میزان استرس کودک خود را کاهش دهید توجه کردن است. هیچ چیز برای یک کودک کشنده تر از بی توجهی نیست. زمانی که شما به یک کودک بی توجهی می کنید، او احساس پوچ بودن می کند که همین امر باعث ایجاد استرس و ناآرامی در او می شود.

به همین علت به شما توصیه می کنیم که حتما از راه های مختلف برای کاهش استرس کودکان استفاده کنید. توجه به کودک از طریق راه های مختلفی امکانپذیر است که شما هم می توانید از طریق توجه به کودک خود محبت کنید.

بررسی ها نشان می دهد که در طول سال های اخیر میزان توجه به بچه ها کمتر شده است. از آنجایی که امروزه پدر و مادر هر دو شاغل هستند، فرصتی برای رسیدگی بیشتر باقی نمی ماند که همین امر می تواند مشکل استرس را به خوبی حل کند. به همین علت به هیچ وجه توجه کردن را فراموش نکنید و همیشه آن را در برنامه های خود قرار دهید.

بخوانید  برای تقویت حافظه از این نوشیدنی های خانگی مصرف کنید

شنیدن حرف های کودک برای کاهش استرس کودکان

شنیدن حرف های کودک برای کاهش استرس کودکان

شاید برای شما جالب باشد که بدانید کودکان و بچه ها عاشق شنیده شدن هستند و از هر فرصتی استفاده می کنند تا حرف های خود را به گوش شما برسانند. به همین علت همواره سعی کنید که گوش شنوایی برای آن ها داشته باشید و نیازهایشان را به شکل ویژه برطرف کنید. وقتی که شما حرف بچه ها را می شنوید و دغدغه آن ها را درک می کنید، به یک آرامش خاص دست پیدا می کنند. معمولا کودکانی که حرف هایشان شنیده نمی شود بیشتر در معرض استرس قرار می گیرند.

به همین علت حتما تلاش کنید تا برای کودک خود وقت بگذارید و حرف های او را بشنوید. با این کار یک حس صمیمیت عالی نیز شکل می گیرد که در آینده امکان استرس را برای بچه کاهش خواهد داد. با توجه به توضیحات مهمی که برای شما بیان کردیم، حتما تمام تلاش خود را بکنید تا یک برنامه ریزی زمانی مناسب برای گوش دادن به حرف های کودک خود داشته باشید. وقتی که کودک همه ناراحتی هایش را به شما بگوید، آن وقت می توانید با خیال آسان تری او را مدیریت کنید تا در آینده دچار استرس در کودک نشود.

بخوانید  قرص سیتالوپرام یا سیتالوتد 20 و 40 برای چیست ؟ عوارض و نحوه مصرف

برنامه ریزی دقیق برای تفریح کودک برای کاهش استرس در کودکان

داشتن برنامه های شد و مفرح برای کودک می تواند روحیه آن را بسازند. متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از خانواده ها برنامه ریزی دقیقی برای تفریح بچه ها ندارند. معمولا در چنین حالتی کودک بعد از مدتی دچار سردرگمی و احساسات بد از جمله اضطراب و استرس خواهد شد که آسیب های زیادی در پی دارد. به همین علت به شما توصیه می کنیم که در طول هر هفته وقتی را از این نظر برای کودک خود در نظر بگیرید. بررسی ها نشان می دهد که کودکان هیچ وقت از تفریح و بازی سیر نمی شوند.

به همین علت هر چقدر که بیشتر به تفریح و بازی بپردازند، شادی بیشتری را تجربه خواهند کرد و منجر به کاهش استرس در کودکان خواهد شد متاسفانه برخی از کودکان از برنامه های تفریحی محروم هستند که شما هم باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

خوشبختانه امروزه امکانات تفریحی نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است که شما هم می توانید از این فرصت طلایی به نفع خود استفاده کنید تا به چیزی که می خواهید دست پیدا کنید. والدینی که به تفریح کودک خود اهمیت می دهند مسلما تاثیر بی نظیری را بر روی آینده کودک خود می گذارند.

بخوانید  اختلال پانیک چیست و موثرترین درمان و علائم حمله پانیک کدامند ؟

استرس خودتان را کم کنید

تقویت مهارت حل مساله در کودکان
یکی از دلایل اصلی اضطراب و استرس کودکان مربوط به والدین آن ها است. به همین علت حتما تلاش کنید که قبل از هر چیز استرس خودتان را کنترل کنید. حقیقت این است که کودک از تمامی جهات از والدین خود الگو می پذیرد. زمانی که شما در برخورد با مسائل مختلف دچار اضطراب و استرس می شوید، همین مشکل می تواند در کودک شما نیز به وجود بیاید.

به همین علت حتما سعی کنید که در ابتدا بر رویی خود تسلط پیدا کنید تا مشکلات بدتری به وجود نیاید. ذکر این نکته ضروری است که در سال های اخیر میزان ابتلا به استرس در کودکان افزایش یافته است.

این بدان علت است که برخی از والدین به طور مرتب به کودک خود فشار وارد می کنند. به همین علت همیشه سعی کنید که از طریق راه های مختلف و متنوع استرس خود را کم کنید تا کودک نیز به همین علت تحت تاثیر قرار نگیرد. طبق آمارهایی که تا امروز منتشر شده است، استرس می تواند حالت ارثی هم داشته باشد. به همین علت در خانواده هایی که زمینه استرس وجود دارد باید حتما مراقبت های بیشتری نیز اعمال شود.

بخوانید  علت تغییر صدا با افزایش سن چیست ؟

کاهش استرس در کودکان با بالا بردن اعتماد به نفس کودک

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند استرس کودک را کم کند،‌ بالا بردن هر چه بهتر اعتماد به نفس اوست. بررسی ها نشان می دهد که در طول سالیان اخیر میزان استرس در بچه ها بیشتر می شود. بین اعتماد به نفس و استرس در کودک یک رابطه مستقیم وجود دارد که حتما باید این رابطه را به درستی درک کنید.

نکته مهم این است که ساختن اعتماد به نفس در کودک نیز نیاز به برنامه ریزی درست و حرفه ای دارد. بررسی ها ثابت کرده است که کودکان با اعتماد به نفس بالا کمتر با مشکل استرس و اضطراب روبرو می شوند. بررسی ها نشان می دهد که در سالیان اخیر والدین توجه بیشتری به اعتماد به نفس کودکان نشان می دهند و آن را به درستی تقویت می کنند.

شاید برای شما جالب باشد که کودکان نسل جدید نسبت به گذشته اعتماد به نفس بالاتری دارند. به همین علت شاهد آن هستیم که این شیوه می تواند در درمان هر چه بهتر کودکان موثر باشد. این نکته را فراموش نکنید که وجود استرس و اضطراب می تواند مشکلات زیادی را نیز برای دوره بزرگسالی به وجود بیاورد. به همین علت حتما تلاش کنید که حتما این مساله را با راهکارهای مناسب درمان کنید.

بخوانید  قرص فلوکستین چیست و برای چی خوبه ؟ عوارض و نحوه مصرف قرص فلوکستین 20

پاداش و جایزه دادن به کودکان

ایجاد استرس در کودکان آسیب زیادی به آن ها وارد می کند که باید از آن جلوگیری کرد. هیچ چیزی به اندازه جایزه دادن به کودک او را خوشحال نمی کند. به همین علت حتما سعی کنید که تشویق بچه ها را در برنامه خود بگنجانید. هدیه دادن به کودک سبب می شود تا او بتواند برای ترمیم اعتماد به نفس و کاهش استرس خود اقدام کند. این نکته را فراموش نکنید که تشویق کردن می تواند منجر به ایجاد عادات مثبت در شما شود. به همین علت حتما سعی کنید که یک برنامه ریزی دقیق انجام دهید تا عادات مثبت در فرد ایجاد شود.

طبق بررسی هایی که تا امروز انجام شده است نشان می دهد که بسیاری از والدین با این تکنیک مناسب توانسته اند انگیزه زیادی را در کودکان خود به وجود بیاورند. به طور کلی کودکانی که بیشتر جایزه دریافت می کنند کمتر با مشکلاتی همچون استرس و اضطراب روبرو خواهند شد. جایزه ها انواع مختلفی دارند که هر کس می تواند با توجه به نوع علاقه کودک خود آن را خریداری کند. اگر این روش ویژه را امتحان کنید، مسلما از مزایای بی نظیری که در آن وجود دارد شگفت زده خواهید شد.

بخوانید  چگونه آی کیو (IQ) خود را بالا ببریم؟ 12 راهکار عملی + بررسی نظرات دانشمندان

تقویت مهارت حل مساله در کودکان

کودکان از نظر عقلانی توانایی کافی برای رودررویی با چالش های مختلف را ندارند. حتما تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که کودکان با کوچک ترین مشکلات برآشفته می شوند. به طور مثال شکستن یک اسباب بازی ساده نیز می تواند اعتماد به نفس کودک را نابود کندو باعث استرس در کودک شود.

به همین علت حتما تلاش کنید که در اولین فرصت ممکن مهارت حل مساله را در کودک خود تقویت کنید. در صورتی که شما بتوانید این مهارت را به صورت ویژه ایجاد کنید، مسلما نتیجه بی نظیری را برای شما به دنبال خواهد داشت.

بر اساس بررسی هایی که تا به امروز صورت گرفته است،‌ بسیاری از کودکان توانایی حل مسائل خود را ندارند. همین مشکل سبب می شود تا آن ها نتوانند استرس خود را کنترل کنند و از این نظر دچار آسیب جدی می شوند. بررسی ها نشان می دهد که در چند سال اخیر تعداد زیادی از کودکان با تقویت این مهارت بر استرس خود غلبه کرده اند. به همین علت شما هم می توانید که در اسرع وقت برای افزایش قدرت حل مساله در کودک خود اقدام کنید.

بخوانید  درمان فوری شپش در یک شب

کاهش استرس کودکان با حباب بازی

شاید برای شما جالب باشد که حباب‌بازی می تواند در کاهش استرس در کودک به طور ویژه ای موثر باشد. بررسی ها نشان می دهد که حباب بازی یک روش عالی برای کسب آرامش است که بهتر است به صورت ویژه از آن استفاده کنید.

کم کردن استرس مسلما سختی های خاص خود را دارد که باید خود را برای آن آماده کنید. در این بین نباید فراموش کرد که انجام بازی های آرامش بخش می تواند میزان استرس را تا سطح زیادی کاهش دهد. به همین علت حتما تلاش کنید که در اولین فرصت ممکن اسباب لازم برای حباب بازی را فراهم کنید تا کودک شما از این تجربه بی نظیر به سود خود استفاده کند.

خوشبختانه تعداد افرادی که از این راهکار ویژه استفاده می کنند در حال افزایش است پس حتما از این فرصت عالی به سود خود بهره ببرید. معمولا بازی های فکری مختلف نیز می تواند میزان آرامش فرد را بالاتر ببرد. به همین علت از شما درخواست می کنیم که برای مواردی همچون حباب سازی برنامه ریزی دقیق و حرفه ای داشته باشید. مسلما بعد از استفاده ویژه از این بازی تاثیرات بی نظیر آن را مشاهده خواهید کرد.

بخوانید  چگونه کمبود ویتامین b12 را جبران کنیم؟

کاهش استرس کودکان با کارهای هنری

یکی از نکات مهمی که باید درباره کودکان بدانید این است که انجام کارهای هنری باعث کاهش استرس در کودکان خواهد شد. به همین علت حتما سعی کنید که انجام کارهای هنری را برای فرزندان خود به طور دقیق برنامه ریزی کنید. مواردی همچون نقاشی و رنگ آمیزی در این بین بسیار مهم هستند که حتما باید برای اجرای درست آن ها هدفگذاری کنید.

همچنین مواردی همچون بازی با شن نیز گزینه جذابی است که به هیچ عنوان نباید از آن غافل شوید. تمامی بازی های هنری باعث ایجاد یک ذهن آرام خواهند شد که بهتر است برای کودکان خود نیز آن را هدفگذاری کنید.

تحقیقات نشان می دهد که معمولا هنرمندان سطح کمتری از استرس را تجربه می کنند. در نتیجه شما هم می توانید که ارتباط فرزندتان با هنر را قوی تر کنید. هر چقدر که کودک شما بهتر با هنر ارتباط برقرار کند، مسلما سطح پایین تری از استرس را تحمل خواهد کرد. در صورتی که میزان استرس و اضطراب برای یک دوره طولانی ادامه پیدا کند، صدمات زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت. در نتیجه علاقمند کردن کودک به هنر یک قدم مثبت در زمینه کاهش استرس است.

بخوانید  علت آب آمدن از دهان نوزاد در خواب چیست ؟

سخن پایانی در مورد کاهش استرس در کودکان

زندگی امروزی شرایطی را فراهم کرده است که میزان استرس در افراد افزایش پیدا کند. متاسفانه این مشکل در بین کودکان نیز به طور جدی دیده می شود. به همین علت به شما توصیه می کنیم که حتما با روش های گوناگون میزان استرس کودکان خود را کاهش دهید.

در این مطلب سعی کردیم که بهترین راهکارهای ممکن برای حل این مشکل را برای شما بیان کردیم. اگر به طور پیوسته و برنامه ریزی شده سطح استرس در کودکان را کاهش دهید، مسلما از سلامت روان بهتری برخوردار خواهند شد. به همین علت حتما یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده برای این کار داشته باشید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×