» زیبایی و پزشکی » بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟
بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟
زیبایی و پزشکی - سلامت پوست و مو

بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

تیر 10, 1402 160217

بهترین درمان قطعی منافذ پوست را شاید بتوان یک درمان ترکیبی دانست؛ یعنی درمانی که به یک اندازه به پیشگیری، مراقبت‌های خانگی و انتخاب بهترین روش درمان منافذ پوست اهمیت بدهد، حتماً بهترین درمان منافذ باز پوست خواهد بود.

بسته به اندازه و نواحی بروز، منافذ باز می‌تواند یک مشکل ظاهری جدی برای افراد به شمار بیاید. پوست به‌طور طبیعی در همه‌ی قسمت‌ها منافذ بازی دارد که به سلول‌ها امکان تنفس و کلاژن‌سازی می‌دهد، اما وقتی‌که این منافذ به دلایل مختلف بازتر از حالت طبیعی شود باعث جمع شدن آلودگی و باکتری‌ها و درنتیجه ظهور جوش‌ها و التهابات مختلف است.

منافذی که بازتر از حد معمول هستند به‌تنهایی باعث ایجاد ظاهر نامناسبی روی صورت و سایر نواحی می‌شود که بیشتر در معرض دید قرار دارند. اگر جوش‌ها و التهابات هم به این عامل اضافه شود، افراد را بیشتر به فکر درمان این عارضه می‌اندازد.

بخوانید  چه زمانی خارش بدن خطرناک است

روش‌های درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی و پزشکی مختلف برای رفع این مشکل وجود دارد، اما برای انتخاب هرکدام از درمان‌ها و گرفتن جواب قطعی از آن‌ها نیازمند سنجش شرایط و نظر متخصص پوست است.

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت

تشخیص منافذ باز پوست و علل آن چیست؟

منافذ باز یا بزرگ‌شده برای افرادی که به این عارضه دچار شده‌اند کار سختی نیست و با یک ارزیابی بصری ساده امکان‌پذیر است. انتخاب بیشتر افراد بعد از ارزیابی اولیه، شناسایی و استفاده از بهترین کرم برای منافذ باز پوست است، اما شاید این تشخیص کافی‌ای نباشد و افراد بهتر است برای تشخیص دقیق‌تر منافذ پوست بیشتر وقت بگذارند.

برای این‌که بفهمیم این منافذ تا چه حد عادی یا مزمن هستند، دقت به‌اندازه منافذ، تراکم منافذ، محل منافذ و ناحیه پوستی تحت تأثیر منافذ مهم است. برخی از مهم‌ترین دلایل داخلی یا خارجی باز شدن منافذ پوست به شرح زیر است:

• وراثت و ژنتیک
• بی‌نظمی‌های هورمونی
• افزایش حجم فولیکول‌های مو
• قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش
• پوست چرب و تولید بیش‌ازاندازه سبوم (روغن ترشح شده توسط پوست)
• آکنه التهابی
• افزایش سن و تولید کلاژن کم‌تر
• چاقی و لاغری
• کمبود مواد مغذی
• مشکلات جدی پوستی

بخوانید  عوارض لیفت و لمینت ابرو

بهترین روش‌های درمان قطعی منافذ پوست چیست؟

در اغلب مواردی که یک دلیل خارجی یا درونی باعث بازتر شدن منافذ پوست می‌شود، مواد ترشحات درونی یا آلودگی‌های بیرونی محیط، درون منافذ پوست جمع می‌شود. این مواد وقتی در آستانه محیط بیرونی منفذ در معرض اکسیژن قرار می‌گیرند و اکسید می‌شوند، جوش‌های سرسیاه، سرسفید و آکنه را ایجاد می‌کنند.

بعد از بروز این عارضه‌ها، منافذ حالت بازتری به خود می‌گیرد و مشکلات ظاهری هم از این بازتر شدن منافذ مخصوصاً در نواحی صورت افراد ناشی می‌شود.

بسته به دلیل ایجاد، گاهی درمان منافذ باز پوست صورت با دارو‌های گیاهی و روش‌های خانگی ممکن است، اما اگر تصور می‌کنید باز شدن منافذ پوست شما نشانی از یک بیماری است، به متخصص پوست مراجعه کنید. برای درمان قطعی منافذ باز پوست نیازی به درمان‌های پزشکی نیست، چون به‌طور بالقوه یک بیماری محسوب نمی‌شود،

اما برای رفع مشکلات ظاهری آن روش‌های مختلف خانگی، تخصصی و گیاهی وجود دارد. درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با میکرونیدلینگ و لایه‌برداری شیمیایی متداول‌تر است، اما از روش‌های دیگری مثل لیزر و دارو‌های خوراکی هم می‌توان برای درمان قطعی منافذ باز پوست استفاده کرد.

بخوانید  کلینیک زیبایی دکتر بیوت آماده خدمات‌رسانی به زیباجویان با استفاده از تجهیزات نوین

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی با اقدامات پیشگیرانه

برای کاهش منافذ باز پوست درمان‌هایی در دسترس است که می‌تواند منافذ را کوچک‌تر نشان دهد و ظاهری سالم‌تر و شاداب‌تر به‌صورت بدهد. درمان‌های خانگی و پیشگیرانه راحت‌ترین روش‌ها است و همیشه برای جلوگیری از مشکلات بیشتر توصیه می‌شود.

۱- ماساژ پوست صورت با آب سرد و تکه‌ها یخ
۲- بخور دادن صورت با ترکیب آب و یک گیاه خنک‌کننده مثل نعناع یا اکالیپتوس
۳- استفاده از انواع ماسک صورت که روی پوست خشک شود و توانایی این را داشته باشد که آلودگی‌های جمع شده درون منافذ پوست را خارج کند؛ مثل ماسک خاک رس یا ماسک بلغور جو دوسر. اصولاً هر نوع لایه‌برداری با مواد طبیعی یا کرم‌ها و سایر مواد بهداشتی به پاک شدن منافذ باز پوست و درنتیجه متعادل شدن اندازه این منافذ کمک می‌کند.
۴- استفاده موضعی از مواد طبیعی منقبض‌کننده مثل روغن فندق یا آب‌لیمو که به کوچک شدن دوره‌ای منافذ باز پوست کمک می‌کند.
۵- استفاده موضعی از ماست برای خنثی کردن سطح PH پوست و درنتیجه کاهش تأثیرات التهابی آلودگی‌ها محیطی و ترشحات چربی پوست.
۶- استفاده از کرم ضد آفتاب برای کم کردن از تأثیر اشعه ماوراءبنفش خورشید بر روی پوست صورت یا سایر نواحی در معرض اشعه.
۷- استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و محصولات تقویت‌کننده کلاژن مثل رتینول.
۸- خودداری یا به حداقل رساندن مصرف دارو‌های بدون نسخه و کاهش احتمال بروز حساسیت پوستی.
۹- استفاده از محصولات آرایشی غیر کومدوژنیک که حاوی چربی کم‌تری هستند.

بخوانید  چگونه بهترین جراح سینه در مشهد را پیدا کنیم؟

درمان قطعی منافذ باز پوست صورت با میکرونیدلینگ

منافذ باز پوست همیشه وجود دارد و در شرایط عادی هیچ نیازی به درمان آن‌ها نیست. در مورد درمان منافذ پوست هم نباید تصور شود که بهترین درمان منافذ باز، درمانی است که آن‌ها را ببندد. درواقع در خیلی از موارد بزرگ شدن یا باز شدن منافذ پوست به دلیل بسته شدن روی منفذ است. بسته شدن روی منافذ پوست باعث عدم خروج ترشحات پوست و درنتیجه تجمع آلودگی‌ها زیر پوست می‌شود.

جوش‌های سرسیاه یا چرکی اغلب به این دلیل روی پوست ایجاد می‌شود. کلاژن و الاستین پوست هم معمولاً برای ترمیم یا محافظت از منافذ طبیعی پوست ترشح می‌شوند و ترشح آن‌ها در نواحی‌ای که منافذ بسته بیشتری در پوست موجود است، کم‌تر است.

پس درمان قطعی منافذ پوست بستن آن‌ها نیست، بلکه برگرداندن منافذ به شرایط عادی و به میزانی است که در ظاهر افراد تغییر چشم‌گیری ایجاد نکند.

یکی از بهترین درمان‌های منافذ پوست، میکرونیدلینگ است. در این روش از طریق ابزاری به نام درماپن که سوزن‌های بسیار‌ریزی روی آن تعبیه شده است، سوراخ‌های بسیار‌ریزی بر روی پوست صورت ایجاد می‌شود تا پوست را برای ترشح کلاژن و الاستین تحریک کند.

بخوانید  قرص فیفول برای پوست صورت

این سوراخ‌های ریز خطری برای پوست ایجاد نمی‌کند، بلکه در اصل به ایجاد و بازگرداندن بافت طبیعی پوست که باید سرشار از منافذ باز با اندازه مناسب باشد، کمک می‌کند.

کلاژن و الاستین ترشح شده بعد از انجام این درمان به پوست کمک می‌کند تا سطح سلامتی را دوباره به بافت آن برگرداند و تعادل مناسبی بین منافذ باز بزرگ و منافذ کوچک‌تر با بسته شده ایجاد کند و ترشحات و تنفس طبیعی پوست هم به‌صورت طبیعی انجام بگیرد.
درمان قطعی منافذ باز پوست با میکرونیدلینگ روشی راحت و غیرتهاجمی است که همچنین در درمان آکنه، افتادگی پوست، رفع چین‌وچروک و تیرگی زیر چشم هم مؤثر است.

بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

بهترین کرم برای منافذ باز پوست

نشان‌های مختلفی دست به تولید کرم برای منافذ باز پوست زده‌اند، اما همه‌ی آن‌ها شاید درمان‌کننده قطعی منافذ باز پوست نباشد. به‌طورکلی کرم‌هایی که حاوی رتینوئید‌ها، اسید‌های آلفا هیدروکسی (سیتریک، لاکتیک یا اسید گلیکولیک) و بتا هیدروکسی (اسید سالیسیلیک) باشد برای درمان منافذ باز پوست مناسب است.

برای کاهش عوارض ناخواسته این مواد شیمیایی و سازگاری بهتر پوست و دوری از حساسیت‌زایی، بهتر است در کرم‌های مخصوص این عارضه از مواد طبیعی مثل روغن فندق، پروتئین‌های بادام و… استفاده شده باشد تا روند بهبودی و تأثیرگذاری بالا برود.

بخوانید  راهکارهایی برای درمان افتادگی ابرو که شاید خبر نداشته باشید

همچنین مناسب‌تر است از این کرم‌ها به‌عنوان پایه آرایش بر روی پوست صورت استفاده شود تا عایق خوبی هم برای مواد آرایشی دیگر و کاهش تأثیرات منفی آن‌ها باشد.

درمان منافذ باز پوست صورت با دارو‌های گیاهی

پرهیز از خوردن غذا‌های سرشار از کربوهیدرات و جایگزین کردن رژیم غذایی گیاهی یکی از اقداماتی است که افراد درگیر با منافذ باز پوست باید به آن توجه کنند. در کنار رژیم غذایی مناسب، برخی از مواد گیاهی تأثیر ویژه‌تری روی درمان قطعی منافذ باز پوست می‌گذارند که چند مورد را مرور می‌کنیم:
• مصرف سرکه سیب با آب
• مالاندن روغن گل سرخ روی صورت برای قوام پوست
• نوشیدن چای سبز
• نوشیدن شربت گلاب و عسل
• ماسک صمغ درخت بلوط و شیر

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×