» تغذیه و سلامت » بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چیست ؟
بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چیست ؟
تغذیه و سلامت

بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ چیست ؟

تیر 4, 1402 130214

 رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را بشناسید

رژیم غذایی متناسب با دیابت

آیا حذف برنج از رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت مبنای علمی دارد؟ رعایت رژیم غذایی صحیح در کنار ورزش و تحرک کافی به عنوان روش های کنترل قند خون و پیشگیری از بروز عوارض دیابت می‌باشند. برخلاف باور عموم، افراد دیابتی هم می توانند از غذاهای مورد علاقه ی خود مانند برنج، سیب زمینی، شیرینی، فست فود و… به صورت کنترل شده استفاده نمایند. در واقع مواد غذایی افراد دیابتی در سه دسته ی ممنوع، محدود و آزاد دسته بندی می‌شوند.

مصرف خوراکی هایی مانند قند، شکر و شیرینی های تر برای افراد دیابتی ممنوع می باشد. خوراکی های حاوی سبزیجات، حبوبات، گوشت مرغ و ماهی، میوه ها و غلات سبوس دار آزاد می باشند. در حالیکه مصرف مواد حاوی کربوهیدرات بالا مانند برنج، سیب زمینی، ماکارونی، کیک و شیرینی رژیمی جزء محدودیت های شرطی افراد دیابتی می باشد.

بخوانید  انسولین چیست و چه غذاهایی باعث ترشح انسولین میشود؟

مفهوم دیابت نوع ۲ در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

دیابت در حالت کلی به دو نوع اول و دوم تقسیم می‌شود. آگاهی به دلایل و ویژگی های دیابت نوع ۲ در تنظیم رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت مؤثر می باشد. در دیابت نوع دو در واقع علیرغم وجود انسولین کافی در خون، سلول‌ها جذب گلوکز را به درستی انجام نمی‌دهند. دلیل عدم جذب گلوکز توسط سلول‌های مختلف بدن، مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات ها و مواد قندی است که سبب بی تفاوتی و مقاومت سلول‌ها در برابر انسولین شده است.

در چنین مواقعی بدن برای رفع مشکل، انسولین بیشتری تولید می‌کند و پس از مدتی، لوزالمعده میزان انسولین تولیدی را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مصرف بی رویه ی مواد غذایی ناسالم و حاوی کربوهیدرات بالا سبب اختلال در جذب گلوکز اضافی خون و افزایش قند خون می‌گردد. مشاوران تغذیه با تهیه و تدوین رژیم غذایی مناسب دیابت در کنترل بیماری و قند خون افراد دیابتی نقش دارند. مجله پزشکی و سلامتی دندان لند آماده اطلاع رسانی به افراد دیابتی و سایر بیماران می‌باشند.

باید ها و نبایدهای رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

تنظیم و تدوین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت بر اساس میزان قند خون فرد، وزن، ژنتیک و سن و سال وی توسط افراد متخصص و مشاوران تغذیه صورت می‌پذیرد. اجرای رژیم غذایی مناسب با کاهش وزن سبب کاهش چشمگیر قند خون می‌گردد.

بخوانید  عوارض خوردن شراب و عرق

علیرغم باور عموم، حذف و محدود کردن مصرف قند و شکر در کاهش قند خون مؤثر نمی باشد. بلکه برای کاهش وزن و کاهش قند به صورت مطلوب باید مواد غذایی سالم و رژیمی را به سبد غذایی اضافه نمود. مواد غذایی نامناسب برای افراد دیابتی شامل: قند، شکر، نوشابه، انواع دسرها شامل کاسترد، ژله و چیز کیک ها، آب میوه های صنعتی، نوشیدنی های صنعتی، شکلات ها و تنقلات، شیرینی های حاوی مقادیر بالای قند، نان فاقد سبوس و… می باشند.

می توان انواع حبوبات، سبزیجات، غلات سبوس دار، نان های سبوس دار، سیب زمینی شیرین، گوشت مرغ و ماهی و میوه خصوصا پرتقال را به طور صحیح جایگزین مواد غذایی ممنوع نمود. کاهش مصرف چربی های حیوانی و صنعتی در کاهش قند خون نیز مؤثر واقع می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بایدها و نبایدهای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌توان به سایت دندان لند مراجعه نمود.

مواد غذایی مناسب رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

رژیمغذایی متناسب برای افراد دیابتی

حذف وعده ی غذایی برای افراد دیابتی ریسک بزرگی محسوب می‌شود. این افراد برای کاهش وزن مطلوب باید طبق رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت عمل نمایند. برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه ها، گوشت مرغ، ماهی و آبزیان و غلات سبوس دار جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی مناسب دیابت دارند. سبزیجاتی چون کلم بروکلی، اسفناج و برگ چغندر، کدو، کاهو، قارچ و خیار دارای فیبر بالا و کالری بسیار پایینی می باشند از این رو انتخاب مناسبی برای این افراد محسوب می‌شوند.

بخوانید  10 ماده غذایی طبیعی شادی بخش که اثرات ضد افسردگی دارند

ادویه هایی چون زنجبیل، دارچین و فلفل برای چربی سوزی و کاهش قند خون پیشنهاد می‌شوند. مصرف متعادل مغزها نیز بسیار مفید واقع می‌شود. این افراد تا جایی که امکان دارد باید از نان‌های سبوس دار آن هم به مقدار متعادل استفاده نمایند. میوه هایی چون خیار، سیب، کیوی، پرتقال، توت فرنگی، گریپ فروت، آلبالو و گیلاس انتخاب مناسبی برای میان وعده می باشند.

باورهای غلط در مورد رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت

برخی از باورهای غلط در مورد رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت به شرح ذیل می باشند.

· هر چقدر دوست داری میوه بخور: میوه ها نیز دارای قند و کالری می باشند. اغلب افراد دیابتی می پندارند میوه ها تأثیری در افزایش قند خون ندارند. مصرف میوه در افراد دیابتی باید طبق برنامه باشد و از مصرف میوه هایی چون موز، خربزه، انگور، خرما و گلابی که قند بالایی دارند پرهیز شود.

· فست فود ممنوع: مصرف فست فودها برای افراد دیابتی بسیار مضر است، اما گاهی مصرف فست فودهای سالم مانند سالاد سزار، همبرگر مرغ با نان سبوس دار و ساندویچ مرغ لازم است.

بخوانید  رژیم گیاه خواری ۴۰ روزه برای لاغری و کاهش وزن سریع چگونه است ؟

· آنچه که مصرف میکنی بیشتر از اندازه اش اهمیت دارد: مصرف مواد غذایی محدود و مجاز در رژیم غذایی باید به اندازه باشد و صرفا به دلیل سالم بودن نمی توان در مصرف زیاده روی نمود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×