» سلامت کودکان » بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال ADHD
بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال ADHD
سلامت کودکان

بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال ADHD

آبان 20, 1402 150332

حالت های رفتاری که موجب می شود، گروهی از کودکان از دیگر کودکان متمایز شوند را کودکان بیش فعال ADHD می گویند. چنین کودکانی به جهت جنب و جوش فراوانی که دارند یک جا نشستن را دوست نداند. والدینی که دارای کودک پیش فعال هستند باید مراقب تغذیه کودک خود باشند؛ چون برخی از غذاها باعث تشدید استرس و اختلالات رفتاری می شوند.

بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال

کودکانی که بیش فعال هستند، طبیعی است که بد غذا شوند و در حال غذا خوردن به دلیل شیطنت نتوانند به درستی غذای خود را میل کنند. حفظ آرامش، اولین نکته در تغذیه کودکان بیش فعال است که باید به آن توجه شود برای تغذیه کودک بیش فعال باید غذا را به شکل های جذاب در آورید و با حجم کم در دفعات مختلف به او بدهید تا هم مواد مغذی بدن او تامین شود هم گرسنه نماند.

بخوانید  گفتاردرمانی آنلاین راه حلی برای حرف زدن کودکان اوتیسم

بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال ADHD باید شامل موارد زیر می شوند:

  • اگر کودک به تخم مرغ حساسیت نداشته باشد باید از ۱ یا ۲ عدد تخم مرغ آب پز شده استفاده کرد.
  • املت آووکادو
  • نان تهیه شده از آرد تیره مانند سنگک به اضافه گردو و پنیر کم چرب
  • نان تهیه شده از آرد تیره مانند سنگک به اضافه دانه های کنجد و کره بادام زمینی

بهترین رژیم غذایی برای وعده نهار، شام و میان وعده هم شامل موارد زیر می شوند:

  • بادام زمینی به اضافه یک مشت گردو، تخم هندوانه، تخم کدو تنبل و تخم گل آفتابگردان
  • خرما به اضافه شیر کم چرب
  • مرغ و نخود فرنگی
  • سالاد حاوی اسفناج، نخود فرنگی پخته شده، قارچ، هویج و کلم بروکلی
  • قارچ و خوراک لوبیا قرمز
  • ماهی و آب لیمو ترش
  • خورشت اسفناج یا نرگسی اسفناج
  • عدسی و روغن زیتون

کودکان بیش فعال

ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز برای کودکان بیش فعال

از ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز برای کودکان بیش فعال می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • غذاهای سرشار از امگا ۶ و امگا ۳: اسید های چرب ضروری مانند امگا ۶ و امگا ۳ باید در رژیم غذایی کودکان بیش فعال وجود داشته باشد تا مانع از تحریک پذیری، بی قراری و پر خاشگری آن ها شود. مواد غذایی که دارای این دو اسید چرب ضروری هستند، می توان ماهی کولی، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، آووکادو، گردو، روغن زیتون، کنجد، تخم کدو تنبل و تخم گل آفتابگردان را نام برد.
  •  کلسیم: کلسیم در تولید هورمون ها، تولید و هدایت کردن امواج عصبی نقش مهمی دارد به همین دلیل در رژیم غذایی کودکان کلسیم باید حتما وجود داشته باشد. کلسیم استحکام استخوان های کودکان پیش فعال که جنب و جوش فراوانی دارند را حفظ می کند. از غذاهای حاوی کلسیم می توان به سبزیجات برگ تیره مانند کلم بروکلی، لوبیا، عدس، پنیر، ماست، شیر سویا، شیر بادام و شیر لبنی کم چرب اشاره کرد.
  •  منیزیم: کودکان پیش فعال دچار کمبود منیزیم هستند که این کمبود منیزیم موجب پوکی استخوان و کاهش جذب کلسیم در استخوان ها می شود. منیزیم عملکرد انتقال دهنده های عصبی را بهبود می بخشد و به فعالیت اعصاب و عضلات کمک می کند. بین ۸۰ تا ۲۴۰ میلی گرم منیزیم کودک یک ساله تا ۱۳ ساله نیاز دارد از منابع منیزیم می توان آووکادو، جوانه گندم، تخم کدو، برگ چغندر، اسفناج، ماست کم چرب و ماهی سالمون را نام برد.
  •  روی: کمبود ویتامین روی باعث گریه، نفرت، کج خلقی و ناتوانی در تمرکز می شود. به طور متوسط کودک یک ساله تا ۱۴ ساله بین ۳ تا ۹ میلی گرم روی می تواند روزانه مصرف کند. از مواد غذایی حاوی روی که باید در رژیم غذایی کودکان بیش فعال گنجانده شود شامل محصولات لبنی کم چرب، ماهی سالمون، گوشت بدون چربی، جگر، موز، خرما، آووکادو، اسفناج، عدس، تخم هندوانه، تخم کدو تنبل، دانه کنجد و لوبیا قرمز می شوند.
  •  آهن و ویتامین B: کمبود ویتامین B و آهن می تواند اختلال پیش فعالی را تشدید کند. از غذاهای حاوی ویتامین B و آهن می توان لیمو ترش، بادام زمینی، کنجد، اسفناج، گوشت گاو بدون چربی، جگر گاو، انواع حبوبات مانند عدس، لوبیا سفید و غیره، نخود فرنگی را نام برد.
  •  کربوهیدرات پیچیده: قندهایی که به آرامی بدن، آن ها را هضم می کند را کربوهیدرات پیچیده می گویند که باعث می شود در جریان خون گلوکز که نوعی قند ساده است آزاد شود. آزاد سازی مداوم گلوکز برای سوخت و ساز انرژی، اشتها و گرسنگی موثر می باشد. از مواد غذایی دارای کربوهیدرات پیچیده می توان به سبزیجات و میوه های نشاسته ای، غلات صبحانه و غلات کامل و بنشن اشاره کرد. بنابرین به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کامل و سالم باید به مقدار لازم کربوهیدرات پیچیده به رژیم غذایی کودکان افزوده شود.
  •  پروتئین گوشت کم چرب: یکی از مواد ضروری برای بدن، پروتئین است که می تواند کارکردهای بدن از تولید سلول تا تولید آنزیم را تنظیم کند. افزودن منابع سالم پروتئینی مانند مغزها، ماهی، مرغ، سفیده‌ی تخم مرغ، لبنیات کم چرب، بنشن و لوبیا ها برای رشد عضلات در رژیم غذایی روزانه‌ی کودک مفید است. کودکان چهار تا چهارده سال به ۱۹ تا ۴۶ گرم پروتئین به صورت روزانه نیاز دارند.
بخوانید  اختلال بیش فعالی- نقص توجه (ADHD) در کودکان + علت و درمان

مواد غذایی حاوی ویتامین e

نکاتی که برای تغذیه کودکان بیش فعال باید رعایت شود

کنترل کردن کودکان بیش فعال کار سختی است و بسیاری از والدین سعی می کنند برای کودکان خود رژیم غذایی مناسبی را فراهم کنند نکاتی که برای تغذیه کودکان پیش فعال باید رعایت شود شامل گزینه های زیر می شوند:

  1.  برنامه منظمی داشته باشید: برای نظم دهی به کودکان بیش فعال باید یک برنامه ریزی منظم تنظیم شود. به عنوان نمونه در ساعت مشخصی روزانه می توانید، به کودک خود غذا بدهید همچنین باید غذاهای خوش طعم و رنگارنگی را درست کنید تا کودک به خوردن آن ها اشتیاق پیدا کند.
  2.  هیچ وعده‌ی غذایی را حذف نکنید: اگر وعده‌ی غذایی حذف شود، باعث کاهش انرژی شده که این می تواند پرخوری و مصرف هله هوله ها مانند کلوچه و چیپس را افزایش دهد. در وعده های مشخص کودک باید غذاهای مناسبی را بخورد.
  3.  برای کودک خود رژیم غذایی متعادل و مناسبی را فراهم کنید: رژیم غذایی متعادل باید سرشار از مواد مغذی باشد. از منابع غذایی که برای پیشرفت و رشد کودک بیش فعال ضروری است، می توان به لبنیات کم چرب، دانه ها، مغزها، سبزیجات، میوه و غلات کامل اشاره کرد.
  4.  خودداری کردن از غذاهای فوق فرآوری شده: چنین غذاهایی شکر و چربی زیادی دارند و دارای مواد نگهدارنده، رنگ های خوراکی مصنوعی و افزودنی ها هستند که روی رفتار کودک می توانند، تاثیر گذار باشند. بنابرین از مصرف غذاهای فوق فرآوری شده برای کودک خود جلوگیری کنید و به او مواد غذایی سالم بدهید.میان وعده های سالم به جای مواد فرآوری شده برای کودک خود فراهم کنید.
  5. برخی از این میان وعده ها شامل سبزیجات آب پز، تفت داده شده و بخار پز شده، غلات فیبری با میوه‌ی خشک و مغزها، ترکیب دانه ها و مغزها، چیپس غلات کامل، سبزیجات پخته، پاپ کورن بدون روغن و نمک، میوه خشک بدون شکر، اسموتی خانگی و شیک، ماست کم چرب و بدون شکر با میوه، مرکبات، هلو، آلو، دراگون فروت، پاپایا، سیب و موز می شوند.هر کدام از میان وعده های بالا را که خواستید به کودک خود بدهید باید دو تا سه مورد آن ها را انتخاب کنید و اجازه دهید تا خود کودک آن ها را انتخاب نماید.این میان وعده ها را باید هنگامی که کودک احساس گرسنگی کرد به او بدهید.
  6.  الگوی فرزند خود باشید: به غذا خوردن کودکان خود توجه کنید؛ چون کودکان از الگوی خود می آموزند. هنگامی که در رستوران یا خانه خود غذا می خورید باید غذاهای سالمی مانند غلات کامل، سبزیجات، ماهی گوشت بدون چربی را انتخاب کنید. برای این که کودک شما غذاهای سالم خانگی بخورد باید تا جایی که امکان دارد با کودک خود غذا بخورید.
  7.  خواندن برچسب مواد غذایی را به کودک خود آموزش دهید: هنگام خرید مواد غذایی کودکتان را با خود ببرید و خواندن برچسب روی مواد غذایی را به او یاد بدهید؛ چون بسیاری از مواد غذایی که در فروشگاه ها وجود دارد برای کودکان مضر هستند. به کودک خود بگویید که غذاهایی که دارای مواد نگهدارنده، رنگ های خوراکی مصنوعی، سدیم زیاد، هیدروژنه، روغن ترانس، شکر و غلات تصفیه شده هستند را نباید مصرف کنند.
  8.  مراجعه به متخصص تغذیه: برای این که برای کودکان خود برنامه‌ی غذایی مناسبی را تهیه کنید باید به متخصص تغذیه مراجعه نمایید. یک متخصص تغذیه به شما کمک می کند تا مشکلات تغذیه ای کودک خود را بشناسید و به رفع آن ها اقدام کنید. همچنین مکمل های غذایی لازم را برای کودک شما تجویز می کند.
بخوانید  قطره آهن خارجی که دندان را سیاه نکند

کودک بیش فعال

غذاهای مضر برای کودک بیش فعال

در قسمت های قبل با رژیم غذایی مناسب برای کودکان بیش فعال آشنا شده اید در قسمت انتهایی این محتوا قصد داریم غذا های مضر برای کودک بیش فعال را برای شما عزیزان شرح دهیم. غذاهای مضری که باعث تحریک پذیری، کاهش میزان دقت و توجه، افزایش استرس کودک و تشدید اختلالات بیش رفتار کودک می شوند، می توان موارد زیر را نام برد:

  •  بستنی ( در صورتی که اجازه مصرف توسط پزشک مشخص شده باید هفته ای یک بار مصرف شود. )
  •  گوجه فرنگی
  •  میوه هایی مانند الو، سیب، توت، هلو، توت فرنگی، آلبالو، گیلاس و خیار
  •  نوشیدنی های انرژی زا، دلستر و نوشابه
  •  سس
  •  آدامس
  •  شکلات
  •  نوشیدنی های کافئین دار مانند نسکافه، قهوه و چای
  •  روغن مارگارین و کره
  •  انواع فست فودها مانند پیتزا، ساندویج و سیب زمینی سرخ کرده
  •  ادویه های معطر
  •  شیرین کننده های مصنوعی
  •  رنگ های مصنوعی به ویژه نارنجی، قرمز و زرد
  •  مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×