» ویژه خبری » اجتماعی » جابجایی درخت|بهترین روش و زمان مناسب جابجایی درخت
جابجایی درخت
اجتماعی

جابجایی درخت|بهترین روش و زمان مناسب جابجایی درخت

مهر 4, 1402 170312

انتقال و جابجایی درخت به جهت جلوگیری از قطع درختان انجام می‌شود که این شرکت با سال‌ها تجربه اولین شرکت در سطح کشور می‌باشد که در این زمینه اقدام نموده و هزاران اصله درخت همیشه سبز و خزان کننده را جابجا نموده و بیشتر با سازندگان محترم که از طرف شهرداری تهران و دیگر شهرستان‌ها معرفی شده‌اند همکاری داشته است.

منظور از درختان خزان کننده آن دسته از اشجار هستند که در زمستان و فصل سرما ریزش برگ پیدا کرده و به اصطلاح به خواب زمستانی رفته و جریان شیره گیاهی در آن ها متوقف می‌شود که اینگونه درختان بهترین زمان جهت انتقالشان از اول دی ماه تا پانزدهم اسفند ماه می‌باشد و چنانچه در این فصل جابجا گردند و پس از انتقال دستورالعمل دوران نقاهت به درستی انجام شود، بیش از نود درصد احتمال زنده و سبز ماندنشان وجود دارد. اما قضیه در مورد درختان همیشه‌سبز که خواب زمستانی ندارند فرق می‌کند و بهترین زمان انتقال درخت اینگونه درختان اوایل فصل پاییز و اوایل فصل بهار می‌باشد و احتمال زنده و سبز ماندن چنین درختانی نسبت به درختان خزان کننده کمتر بوده و با توجه به نوع گونه از چهل الی هشتاد درصد می‌باشد. به عنوان مثال درخت همیشه‌سبزی مانند سرو نقره‌ای حداکثر احتمال زنده ماندنش پس از جابجایی حدود چهل درصد می‌باشد. اما در مورد درخت همیشه سبزی مانند سدروس حدود هشتاد درصد می‌باشد.

بخوانید  برنج صدری خوب را از کجا بخریم؟

البته چه در مورد درختان همیشه‌سبز و چه اشجار خزان کننده عواملی از جمله سلامت و شادابی درختان، نوع گونه، نوع خاک اطراف ریشه‌ها جهت روتبال نموندن، نوع ریشه( هر مقدار ریشه موئین بیشتر باشد احتمال زنده ماندن درخت بیشتر است. مثل درخت توت و نارون که ریشه موئین زیادی دارند و معمولا پس از انتقال و جابجایی زنده و سبز می‌مانند) و در نهایت چگونه سپری شدن دوران نقاهت پس از انتقال و جابجایی درختان تاثیرگذار می‌باشد.

جابجایی درخت در فصل پاییز

در مورد گیاهان خزان پذیر بهترین زمان جابجایی در فصل پاییز پس از ریختن برگ‌ها است. البته تا قبل از اینکه خاک به دلیل سرمای زمستان یخ بزند و سفت شود.

 

زمان مناسب دیگر برای جابجایی درختان خزان پذیر ابتدای بهار است اما زمانی که هنوز رویش جوانه‌ها شروع نشده است و به بیان دیگر درخت هنوز بیدار نشده است.

 

 

مهمترین بخش جابجایی درخت، جابجایی اصولی بدون آسیب به آن درخت است. ولی پس از انجام و رعایت تمام نکات اصولی انتقال درخت، فصل جابجایی درخت بسیار مهم است.

درختانی که خزان دارند در پاییز قبل از یخ زدن خاک و به خواب زمستانی رفتن و در بهار، قبل از جوانه زدن بهترین زمان برای جابجایی درخت می باشد. جابجایی درخت در فصل رشد به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

بخوانید  کار و تحصیل در آلمان

در مورد درختان همیشه سبز نیز فصل مناسب جابجایی درخت، فصول پاییز یا اوایل بهار قبل از اینکه رویش جوانه‌های جدید آغاز شود بهترین زمان جابجایی این‌گونه از درختان است. سبزوانه با استفاده از  جدید ترین روش‌های جابجایی درختان در زمان مناسب هر نوع و گونه ای از درختان را جابجا می‌کند. برخی از پرورش دهندگان اواسط تا اواخر فصل پاییز را برای درختان همیشه سبز همانند سوزنی برگان بهتر از اوایل فصل بهار می‌دانند زیرا اعتقاد دارند در این زمان از سال به دلیل وجود حرارت حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خاک در اکثر مناطق کشور، ریشه زایی مجدد این درختان در مکان جدید کاشت بهتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

به طور کلی انتقال گیاهان در بهار و تابستان یعنی زمانی که رشد برگ‌ها و گل‌ها به سرعت انجام می‌شود، توصیه نمی‌شود زیرا در این زمان رشد ریشه و ریشه زایی جدید گیاه کم است و رشد اندام‌های هوایی در حداکثر میزان خود است و به همین دلیل بعد از جابجایی ریشه جدید به سختی تولید می‌شود و احتمال گرفتن درخت اندک است.

بهترین زمان برای انتقال درخت بزرگ مرکبات در زمان رکود گیاه (اواسط زمستان) می باشد. درختانی که در این زمان جابجا می شوند تا تابستان بخشی از ریشه های خود را بازیابی می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، در پاییز نیز امکان جابجایی درخت مرکبات وجود دارد. به طور کلی برای انجام موفق جابجایی درختان، از انتقال آنها در دوره های رویش شاخه، دمای زیاد و خشکسالی اجتناب گردد.

بخوانید  بلوک سبک، انتخابی هوشمندانه برای خانه‌های مدرن

کارهایی و مراحل جابجایی درختان که ضروری هست:

جرثقیل مناسب با وزن درخت که توسط کارشناس تعیین شود.
تجهیزات مناسب کنده کاری گودال محل جدید کاشت درخت.
تیم متخصص جهت گود برداری دور درخت.
تزریق کود مایع نوتریجکت امریکایی مخصوص جابجایی درختان.
هرس سر شاخه ها در زمانی که درخت افقی هست.
زدن چسب باغبانی به ریشه های بریده شده و همچنین شاخه های درخت.
کسب مجوز جابجایی از نهادهای مرتبط مانند شهرداری.
کامیون مخصوص حمل درخت تا محل جدید کاشت.
کارگران زبده و متخصص جابجایی.

مراقبت از درخت بعد از جابجایی

نکاتی برای مراقبت از درخت بعد از جابجایی

 

از جمله نکات مهمی که بعد از انتقال درخت و کاشت آن در محل دیگر باید همواره مورد توجه افراد باشد؛ شامل موارد زیر است :

– آبیاری منظم و اطمینان از مرطوب بودن خاک اطراف ریشه

– انتقال درخت به صورت عمودی یا کج بسته به روش حمل آن

– استفاده از خاک مخصوص جهت کاشت درخت با توجه به نوع گونه گیاهی

– حداقل عرض حفره ایجاد شده برای کاشت مجدد درخت ۳ برابر توده ریشه آن

– استفاده از خاک محلی قبل برای پر کردن مجدد حفره جدید

بخوانید  پنجره آفتاب نمایندگی پنجره دوجداره هافمن در تهران و کرج

سبزوانه با بهره‌گیری از تجهیزات و مواد مخصوص جهت جابجایی درخت و انتقال درختان و دارا بودن رزومه طولانی و نتایج موفقیت آمیز فراوان در این زمینه، قادر به ارائه خدمات جابجایی و کاشت درختان در سطح کشور می‌باشد.

امیدواریم این مطلب در رابطه با زمان جابجایی درختان مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد. شرکت های جابجایی درخت زیادی در حال فعالیت هستند. برای انتخاب بهترین شرکت جابجایی و شناخت متخصصین جابجایی درختان و چنانچه سوال و یا ابهامی در مورد جابجایی درخت داشتید، می‌توانید با شماره ۰۹۳۵۳۳۶۶۶۳۲ ، ۹۱۳۰۶۸۱۸-۰۲۱   و یا  ۰۲۱۲۸۴۲۸۹۶۹ تماس بگیرید تا از مشاوره رایگانه تیم متخصصین سبزوانه در زمینه کمیسیون ماده هفت(کمیسیون باغات) بهره‌مند شوید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×