» تغذیه و سلامت » خواص شگفت انگیز بهترین روغن حیوانی اصل یا ساری یاغ
روغن حیوانی اصل یا ساری یاغ
تغذیه و سلامت

خواص شگفت انگیز بهترین روغن حیوانی اصل یا ساری یاغ

آبان 1, 1402 230218

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی به عنوان یکی از بهترین و سالم ترین انواع روغن هایی شناخته می شود که مورد استفاده افراد در مناطق مختلف جهان قرار می گیرد. در زبان ها گوناگون می توان اسم های متفاوتی را برای این روغن در نظر گرفت . روغن حیوانی همان طور که از نام آن مشخص می باشد، از محصولات لبنی حیواناتی مانند گاو، گوسفند، گاومیش و یا بز تهیه می شود اما در کشور های خارجی می توان آن را از بوفالو نیز گرفت.

بنابراین می توان گفت که در سراسر دنیا، تهیه و استفاده از روغن حیوانی مرسوم می باشد که معمولا به صورت ترکیبی از روغن حیوانی حیوانات اهلی مختلف و یا هر کدام از آن ها به صورت جداگانه می باشد.

اگر در داخل کشور به دنبال روغن حیوانی اصل مه حتی آوازه این روغن در کشور های اروپایی بیشتر از خود ایران شنیده شده است باید سری به خطه فرهنگ و هنر و تمدن آذربایجان بزنیم که یکی از معروف ترین انواع روغن های حیوانی کشور را دارا می باشد که کیفیت بسیار بالایی دارد.

روغن حیوانی چیست؟

در آذربایجان، به دلیل آب و هوای سرد و مرطوبی که وجود دارد، مراتع سرسبز فراوانی به وجود می آید که زمینه را برای تولید محصولات لبنی مختلف از جمله روغن حیوانی فراهم می کند. در این مناطق از فرآورده های لبنی گاو و گوسفند، روغن حیوانی گرفته می شود که از لحاظ کیفیت و رنگ، مرغوب و دارای خواص شگفت انگیز می باشد.

بخوانید  شب یلدا و بهترین خوراکی های شب چله یا یلدا را بیشتر بشناسیم ؟ چیلله گئجسی

این نوع روغن در بهار و اواسط پاییز و معمولا به صورت سنتی توسط دامداران تولید می شود. کیفیت این روغن با توجه به زمان تولید آن می تواند متفاوت باشد به طور مثال، روغنی که در فصل تابستان گرفته می شود دارای کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به روغن هایی است که در پاییز گرفته می شود و دلیل آن نیز این است که دام ها در این فصل از مراتع سرسبز تغذیه می کنند که این امر بر روی محصولات لبنی تولید شده از آن ها نیز تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

شاید برای همه ی ما بدیهی باشد که روغن حیوانی سالم تر از روغن نباتی است اما چه عاملی باعث سالم بودن این روغن نسبت به انواع روغن های نباتی مختلف می شود؟ روغن حیوانی به دلیل این که از محصولات لبنی مانند شیر تهیه می شود، دارای خواصی خواهد بود که قطعا به آن برتری هایی می بخشد. روغن های نباتی دارای وقتی به صورت جامد که همان فرم هیدروژنه ی آن تبدیل می شوند، اسید های غیر اشباع آن به صورت اشباع شده در می آیند و در این مسیر به میزان اسید های چربی که به آن ها ترانس گفته می شود نیز افزوده خواهد شد.

در مورد روغن های نباتی و یا روغن حیوانی، باید بگوییم که همه ی آن ها به طور ذاتی دارای اسید های چرب اشباع می باشند اما نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که در روغن های حیوانی به صورت مصنوعی جامد نمی شوند و اسید های چرب ترانس در مورد این روغن ها وجود ندارد مگر این که ناخالصی هایی با آن همراه باشد.

بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

روغن حیوانی

نکته ای که در مورد روغن حیوانی وجود دارد، قابلیت آن برای سرخ کردن مواد غذایی است و در واقع می توان تمام کاربرد های روغن نباتی را در مورد آن نیز مثال زد زیرا درجه حرارت بالایی دارد و به راحتی نمی سوزد. تفاوتی هم که بین روغن حیوانی خالص و کره وجود دارد در همین است زیرا بسیاری از افراد که استفاده ای از روغن حیوانی نداشته اند، تصور می کنند که روغن حیوانی خصوصیات کره را دارد.

معرفی بهترین روغن حیوانی های آذربایجان

امروزه به دلایل مختلف از انواع روغن های حیوانی به جای روغن نباتی استفاده می شود و اعتقاد بر این است که روغن حیوانی می تواند سالم تر و مفیدتر باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی بهترین انواع روغن حیوانی در آذربایجان بپردازیم.

در آذربایجان به دلیل وجود آب و هوای سرد و مرطوب، می توان انتظار داشت که محصولات لبتی با کیفیتی نیز تولید شود که روغن حیوانی این منطقه نیز یکی از معروف ترین محصولات به شمار می رود. این نوع روغن دارای انواع مختلفی است که با توجه به روش تهیه می تواند متفاوت باشد اما بر اساس یک دسته بندی کلی روغن حیوانی آذربایجان شامل روغن گاوی و روغن گوسفندی است.

هر کدام از این نوع روغن ها دارای کیفیت های متفاوتی هستن و این تفاوت ها می تواند در قیمت گذاری آن ها نیز تاثیر گذار باشد. روغنی که از گاو گرفته می شود دارای رنگ زرد و روغن مربوط به گوسفند می تواند سفید تر باشد. تمام انواع روغن های حیوانی می توانند بر اساس چرای دام و همچنین روش های مختلفی که برای تهیه ی آن وجود دارد، دارای عطر و طعم های مختلفی باشند.

بخوانید  خوردن بادام زمینی بعد از غذا و خواص معجزه آسای کره بادام زمینی

یکی از انواع روغن های حیوانی خطه آذربایجان، ساری یاغ می باشد که در این منطقه طرفداران بسیاری دارد و همواره مورد استفاده عموم قرار می گیرد. این روغن معمولا از محصولات لبنی گاو گرفته می شود و به همین دلیل دارای رنگی زرد می باشد.

مهم ترین عامل در محبوبیت این نوع روغن در آذربایجان، طبیعی و کاملا خالص بودن آن است به همین دلیل می توان گفت که نسبت به دیگر انواع روغن های حیوانی، دارای قیمت بالا تری است. از مهم ترین فوایدی که برای ساری یاغ و دیگر انواع روغن های حیوانی خالص مطرح می باشد، بهبود عملکرد قلب و عروق خواهد بود به گونه ای که بسیاری از متخصصین تغذیه، برای پیشگیری از مشکلات قلبی، مصرف این روغن را توصیه می کنند.

ساری یاغ

خواص روغن حیوانی آذربایجان

به طور کلی همه ی انواع روغن های حیوانی دارای طعم و رنگ جالبی است اما معمولا خوراک دام و فصل تولید روغن می تواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آن داشته باشد. معمولا هر چقدر که حیوانات از مراتع سرسبز تر و گیاهان مختلف تغذیه کنند، به همان میزان کیفیت و عطر و طعم روغن حیوانی نیز بهتر خواهد بود. روغن حیوانی های که از مناطق آذربایجان گرفته می شود دارای خواص مختلفی می باشند.

این نوع روغن از کره حیوانی تهیه می شود اما ناخالصی هایی که ممکن است در آن وجود داشته باشد حذف می شود و به صورت کاملا خالص ارائه می گردد به همین دلیل افرادی که مشکلاتی از قبیل حساسیت به لاکتوز و یا پروتئین های مختلف موجود در شیر را دارند، می توانند بدون هیچ نگرانی از روغن حیوانی استفاده نمایند.

بخوانید  فواید جگر سیاه و علت سیاه بود جگر گوسفندی چیست ؟

روغن حیوانی سرشار از ویتامین های مختلف است؛ در این مورد می توان به حضور ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و E اشاره کرد. این موضوع می تواند در انواع روغن های حیوانی آذربایجان وجود داشته باشد. بنابراین تفاوت هایی مانند تفاوت در طعم و رنگ این روغن ها نیم تواند باعث تفاوت در خصوصیات غذایی و مواد معدنی موجود در آن ها باشد.

این نوع روغن ها می توانند درصد بسیار بالایی از مواد و ترکیبات آنتی اکسیدان را در خود داشته باشند که به صورت ضد ویروس و تقویت کننده سیستم ایمنی نیز مطرح است. علاوه بر این، روغن حیوانی تولید شده در آذربایجان حاوی موادی است که مشابه با روغن نارگیل در نظر گرفته می شود و همین امر در محبوبیت آن موثر بوده است زیرا طعم خاصی را به انواع غذا ها می بخشد.

معمولا در روغن حیوانی نیز مانند همه ی انواع روغن ها، اسید های چرب وجود دارد که این مواد از طریق کبد جذب می شوند و باعث افزایش انرژی و تقویت بدن می شود. با توجه به این مورد می توان انتظار داشت که روغن حیوانی نقش قابل توجهی در کنترل وزن و همچنین تولید انرژی بدن برای انجام فعالیت های روزانه می باشد.

فرقی که بین اسید های چرب موجود در روغن حیوانی های منطقه آذربایجان و یا هر نوع روغن حیوانی دیگری وجود دارد، در تاثیر اسید های چرب آن بر بدن می باشد به گونه ای در روغن حیوانی، این اسید های چرب می توانند باعث سوزاندن چربی های اضافی بدن و در نتیجه کاهش وزن شوند اما در مورد اسید های چرب روغن های خوراکی این مورد کاملا بر عکس است.

بخوانید  بهترین عسل ارگانیک و طبیعی ایران مال کدام منطقه است ؟

در روغن حیوانی یک نوع اسید وجود دارد که به آن بوتریک اسید گفته می شود؛ این اسید در حالت عادی می تواند در روده و سیستم گوارشی انسان تولید شود. عملکردی که برای این اسید در داخل بدن پیشنهاد شده است، حفظ دیواره ی روده و همچنین تولید انرژی می باشد و بنابراین می تواند در سلامت عمومی افراد نقش مهمی را ایفا نماید.

روغن حیوانی آذربایجان

بسیاری از افراد در حالت عادی با مشکل کمبود این اسید مواجه هستند که مشکلات سیستم گوارشی را در پی دارد به همین دلیل مصرف روغن حیوانی به عنوان بهترین گزینه طبیعی برای برطرف شدن این مشکلات مطرح می باشد. علاوه بر این ها، تحقیقات مختلف ثابت کرده است که اسید بوتیریک می تواند از سلول های T که نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی اکتسابی بدن دارند نیز پشتیبانی نماید و به نوعی در سیستم ایمنی و تقویت آن نیز نقش مستقیمی دارد.

روغن حیوانی می تواند به کاهش کلسترول بدن نیز کمک بسیار زیادی نمایدو همین نکته برای تایید سلامت آن کافی خواهد بود زیرا می تواند میزان کلسترول بد بدن را به طور چشمگیری کاهش دهد و در مقابل، باعث بالا بردن میزان کلسترول خوب بدن نیز می شود. این روغن ها می توانند حاوی موادی از قبیل بوتیریت نیز باشند که تاثیر آن بر درمان بیماری های مختلف روده مانند بیماری های مربوط به التهاب روده از قبیل کولیت و کرون، ثابت شده است.

همچنین روغن حیوانی در کاهش و حتی درمان بیماری های قلبی نیز دارای تاثیر مثبت خواهد بود.در مورد تاثیر روغن حیوانی بر سلامت قلب، توصیه شده است که مصرف آن به صورت روزی ۲ قاشق انجام شود.

با توجه به این موارد، می توان دریافت که روغن حیوانی بر خلاف بسیاری از روغن های نباتی و گیاهی، دارای عوارض جانبی بلند مدت نبوده و حتی باعث سلامت عمومی بدن نیز باشد دلیل عمده ی آن نیز این است که روغن حیوانی بر خلاف روغن های مختلف گیاهی به صورت طبیعی اشباع شده می باشد.

بخوانید  کمبود چه ویتامینی باعث زودرنجی , گریه و استرس میشود ؟

طرز تهیه روغن حیوانی

نکات زیادی در مورد تهیه ی روغن حیوانی وجود دارد که توجه به هر کدام از آن ها در تولید روغنی با کیفیت و خالص موثر خواهد بود. به طور کلی روغن های حیوانی را از کره ی محلی به دست می آورند که تولید کره محلی نیز به صورت هم زدن دوغ در مشک های محلی می باشد.

برای تهیه ی روغن حیوانی، در ابتدا باید دوغ را از ماست محلی به دست آورد که در این مرحله ماست آماده شده را به همراه مقدار مناسبی آب در داخل مشک می ریزند و پس از تکان دادن آن، دوغ و کره از هم جدا می شوند. در این مرحله کره را جدا کرده و در ظروف مناسب قرار می دهند و برای تبخیر آب های اضافی کره، آن را بر روی حرارت ملایم قرار می دهند. با حرارت دادن های متناوب می توان چربی خالص حیوانی را از آب و قسمت های اضافی و باقیمانده دوغ جدا کرد.

معمولا برای بالا بردن کیفیت روغن حیوانی، آن را در داخل ظروف و یا مشک هایی قرار می دهند تا به نوعی جا بیفتد و طعم و رنگ آن بهتر شود. در نهایت روغنی که با طی کردن این مراحل به دست می آید را روغن حیوانی می گویند که طعم و مزه ی بی نظیری دارد و در مناطق مختلف نیز تولید می شود.

بخوانید  چگونه بدنی سالم داشته باشیم ؟

امروزه انواع مختلفی از روغن های حیوانی در بازار های داخلی عرضه می شود که دارای کیفیت و طعم و رنگ متفاوتی می باشند و دلیل آن نیز می تواند فصل تولید روغن، چرای حیوانات و همچنین مراحل مختلف تهیه و تولید محصول باشد. به طور مثال روغن های گاوی دارای رنگی زرد هستند و به روغن نباتی شباهت زیادی دارند اما روغن های حیوانی گوسفندی دارای رنگ روشن تری هستند و بر همین اساس می توان آن ها را از هم تفکیک نمود.

مشکل عمده ای که در مورد روغن های حیوانی وجود دارد این است که بسیاری از عرضه کنندگان برای کسب منافع بیشتر، روغن حیوانی را با روغن نباتی ترکیب می کنند که می تواند باعث پایین آمدن کیفیت روغن و همچنین تغییر رنگ، بو و مزه ی روغن شود که این البته در مورد روغن حیوانی آذربایجان به ندرت اتفاق می افتد برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، پیشنهاد می شود که روغن حیوانی مورد نظر خود را از مراکز معتبر خریداری نمایید.

روغن زرد حیوانی (ساری یاغ)

روغن زرد حیوانی (ساری یاغ)

روغن زرد حیوانی که همان روغن گاوی می باشد، در زبان ترکی به نام ساری یاغ شناخته می شود. این روغن به عنوان محصول جانبی از شیر گاو تهیه می شود و در آذربایجان از محبوبیت بالایی برخوردار است. ساری یاغ همانند همه ی انواع روغن های حیوانی از خواص بسیار بالایی برخوردار است و می تواند در به دست آوردن انرژی روزانه به بدن کمک کند.

مصرف روغن حیوانی زرد یا همان ساری یاغ، می تواند به رشد بهتر کودکان نیز منجر شود اما نکته ای که در مورد این نوع روغن وجود دارد، کیفیت بالای آن می باشد به گونه ای که متخصصین تغذیه آن را خیلی بالاتر از  روغن حیوانی کرمانشاهی می دانند. محبوبیت ساری یاغ به خاطر طعم و رنگ بی نظیر آن می باشد و نشان دهنده ی تولید خالص و بی نقص آن خواهد بود به همین دلیل در این نقاط، معمولا استفاده از ساری یاغ برای طبخ انواع غذا ها و حتی سرخ کردن مواد خوراکی مختلف استفاده می شود.

بخوانید  بعد از خوردن میوه کپک زده چه بخوریم ؟

در مورد تولید انواع روغن حیوانی در آذربایجان باید بگوییم که علاوه بر روغن زرد گاوی، روغن گوسفندی نیز به طور عمده تولید می شود اما رنگ آن متفاوت است و اصطلاح ساری یاغ فقط به روغن های حیوانی گاوی اطلاق می شود.

نکات مهم برای تهیه ساری یاغ

مهم ترین نکته ای که برای تهیه ساری یاغ وجود دارد، استفاده از کره محلی مناسب و با کیفیت می باشد بنابراین اطمینان از خرید محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. روغن ساری یاغ همیشه از کره گاوی تهیه می شود بنابراین تهیه آن به صورت مخلوطی از کره گاوی و گوسفندی، باعث تولید محصول درجه یکی نخواهد شد.

در مناطق آذربایجان معمولا اصطاحات مختلفی وجود دارد که تعریف کننده ساری یاغ با کیفیت می باشد به طور مثال، کره ای که برای تولید ساری یاغ تهیه می شود باید از شهر سراب باشد زیرا کره و محصولات لبنی این شهرستان معروف می باشد.

یکی از نکاتی که برای خرید ساری یاغ وجود دارد این است که در حین خرید از عطر و بوی روغن برای بررسی کیفیت آن استفاده کنید. بوی روغن حیوانی گاوی یا همان ساری یاغ بسیار مطبوع می باشد و هر گونه بوی ناخوشایندی می تواند دلیلی برای کیفیت پایین و یا حتی ناخالص بودن آن باشد. چشیدن طعم روغن حیوانی نیز می تواند بسیار موثر باشد البته این در صورتی است که قبلا طعم روغن حیوانی اصل و خالص را امتحان کرده باشید. برای تهیه ی کره مناسب به منظور تولید ساری یاغ نیز می توان از بوییدن و یا چشیدن کره استفاده کرد.

بخوانید  این گیاهان چربی بدن شما را آب می کنند

تهیه ی ساری یاغ می تواند در منزل نیز انجام شود اما این کار نیازمند صبر و حوصله زیادی می باشد. معمولا برای تولید ساری یاغ، کره حیوانی را بر روی حرارت ملایم قرار می دهند زیرا در صورت بالا بودن حرارت، امکان بروز مشکلاتی از قبیل سر رفتن روغن، تیره شدن رنگ آن و یا حتی سوختن روغن وجود دارد. بهترین راهکاری که در هنگام تهیه ی روغن حیوانی در منزل توصیه می شود، استفاده از حرارت ملایم و همچنین هم زدن مداوم آن می باشد.

ساری یاغ اصل

برای تولید یک ساری یاغ با کیفیت و خوش طعم و رنگ، معمولا بعد از تهیه و اتمام فرایند جوشیدن، در ظرف آن را نمی بندند. این کار باعث می شود تا روغن به آرامی سرد شود و بافت و رنگ آن تغییر نکند. همچنین به منظور جلوگیری از آلوده شدن و ورود حشرات به آن، بهتر است که تا زمان سرد شدن کنار آن بایستید زیرا حشرات علاقه ی زیادی به طعم و بوی این روغن دارند و دور آن جمع می شوند.

تشخیص ساری یاغ اصل

تشخیص ساری یاغ و روغن حیوانی اصل نیازمند تجربه و مهارت خاصی می باشد و معمولا کسانی که تجربه ی خرید و استفاده از این روغن ها را داشته اند می توانند به درستی روغن اصل را از تقلبی و ناخالص تشخیص دهند. مهم ترین معیار هایی که برای تشخیص روغن حیوانی اصل در نظر گرفته می شود شامل رنگ، بو و طعم آن می باشد؛ اگرچه بافت روغن را نیز می توان معیار دیگری برای تشخیص کیفیت آن در نظر گرفت اما در این مورد شرایط آب و هوایی هم تاثیر گذار خواهد بود.

بخوانید  اگر مشکل معده دارید این غذاهای مفید برای معده رو از دست ندهید

ساری یاغ اصل باید رنگ زرد و زیبایی داشته باشد و اصلی ترین ویژگی این نوع روغن حیوانی نیز همین رنگ مشخص آن است. اما علاوه بر رنگ، باید عطر و طعم مناسبی نیز داشته باشد به طور مثال در هنگام چشیدن روغن حیوانی، نباید به سرعت در دهان آب شود و وجود چنین موردی نشانه ای برای ناخالص بودن آن است. نکته ی مهم دیگری که برای تشخیص روغن حیوانی یا ساری یاغ اصل وجود دارد این است که در هنگام قرار دادن آن بر روی پوست باید به سرعت جذب پوست شود.

از دیگر راه هایی که برای تشخیص ساری یاغ آذربایجان وجود دارد این است که مقدار کمی از آن را بر روی آجر خشک قرار دهید و در صورت پخش شدن سریع آن می توان دریافت که روغن شما اصل و خالص می باشد. علاوه بر این موارد، امروزه آزمایش های مختلف که بر روی اسید های موجود در روغن حیوانی استفاده می شود، می توان به اصل یا تقلبی بودن آن پی برد هر چند این روش نمی تواند برای خرید های روزانه و معمول، میسر باشد.

مهم ترین نکته ای که برای تشخیص روغن حیوانی گاوی وجود دارد توجه به رنگ آن می باشد. البته در این مورد می توان تفاوت هایی را نیز در نظر گرفت زیرا شیر همه ی گاو ها یکسان نمی باشد و تغذیه آن ها تاثیر زیادی بر رنگ شیر و در نتیجه روغن آن خواهد گذاشت. اما به طور کلی ساری یاغ و دیگر روغن های حیوانی گاوی دارای رنگ زرد و مشخصی هستند که بهترین ملاک برای تشخیص کیفیت محصول می باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×