» بهداشت و سلامت دندان » دانستنی های جالب در مورد دندان
دانستنی های جالب در مورد دندان
بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی - زیبایی دندان ها

دانستنی های جالب در مورد دندان

بهمن 13, 1402 210322

دانستنی های جالب در مورد دندان : دندان‌ها بخش بسیار مهمی از بدن انسان هستند. بدون دندان‌هایتان قادر به لبخند زدن، غذا خوردن و صحبت کردن نخواهید بود. به‌طورمعمول، سیستم ایمنی بدن و مراقبت‌های بهداشتی از دهان و دندان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، باکتری‌ها را تحت کنترل نگه می‌دارد. بااین‌حال، بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری‌ها می‌توانند به سطوحی برسند که ممکن است منجر به عفونت‌های دهان، مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند.

همه ما می‌دانیم که مراجعه به دندان‌پزشک و مسواک زدن منظم، دندان‌ها را سالم نگه می‌دارد، اما دانستنی‌های جالبی در مورد دندان وجود دارد که در ادامه به این حقایق خواهیم پرداخت.

دانستنی‌های سلامت دهان و دندان

حفره‌های دندانی و بیماری لثه در بسیاری از کشورهای جهان بسیار شایع هستند. بر اساس منابع اطلاعاتی معتبر سازمان جهانی بهداشت:

بین ۶۰ تا ۹۰ درصد کودکان در سنین مدرسه حداقل یک حفره دندانی دارند.

  • تقریباً ۱۰۰ درصد بزرگ‌سالان حفره دندانی را تجربه می کنند.
  • بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از بزرگ‌سالان ۳۵ تا ۴۴ ساله بیماری شدید لثه دارند.
  • حدود ۳۰ درصد از افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله در جهان دندان طبیعی ندارند.
  • در بیشتر کشورها، از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر، بین ۱ تا ۱۰ مورد سرطان دهان وجود دارد.
  • مشکلات بیماری‌های دهان در گروه‌های جمعیتی فقیر یا محروم بسیار بیشتر است.
بخوانید  عوارض ریمو یا برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟

عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

با مراقبت از دهان و دندان به سادگی می‌توان از بسیاری از مشکلات جسمانی پیشگیری کرد. در ادامه تعدادی از مشکلات مرتبط با سلامتی ذکر شده‌اند که اعتقاد بر این است که به بهداشت نامناسب دهان مرتبط هستند.

  • از دست دادن بافت استخوان
  • التهاب رگ‌های خونی
  • شریان‌های سخت شده
  • فشارخون بالا
  • لخته شدن خون
  • مشکلات باروری

مشکلات جسمانی مرتبط با بهداشت ضعیف دهان

التهاب قلبی – باکتری‌ها از دهان وارد جریان خون می‌شوند و خود را به بافته‌ای قلب می‌چسبانند. این باکتری‌ها پوشش داخلی قلب، حفره‌ها و دریچه‌های آن را آلوده می‌کنند. عفونت در صورت عدم درمان فوری می‌تواند کشنده باشد.

بیماری‌های قلبی عروقی – پلاک دندانی از دهان به قلب، شریان‌ها و رگ‌های خونی وارد می‌شود. پلاک‌ها معمولاً در رگ‌های خونی باقی می‌مانند و منجر به گرفتگی عروق و لخته شدن خون می‌شوند.

دیابت – التهاب دهانی ناشی از بیماری پریودنتال (التهاب لثه) باعث تضعیف توانایی بدن برای استفاده از انسولین و پردازش قندهای موجود در خون برای تبدیل آن‌ها به انرژی می‌شود. به دلیل کمبود انسولین مورداستفاده، فشارخون بدن افزایش می‌یابد.

سرطان – مطالعات زیادی ارتباط قوی بین افراد مبتلا به بیماری لثه و سرطان را نشان داده اند. قوی‌ترین رابطه بین بیماری لثه و سرطان پانکراس یا سرطان اوروفارنکس است. ارتباط بین عوامل علت و معلولی هنوز ازنظر علمی ثابت نشده است.

بیماری آلزایمر / زوال عقل – مطالعات در تلاش برای یافتن ارتباط بین بیماری لثه و زوال عقل هستند. کارشناسان معتقدند این اتفاق زمانی می‌افتد که مغز به‌طور مکرر در معرض باکتری‌ها یا سایر عوامل مضر لثه قرار می‌گیرد. این باکتری باعث پاسخ‌های ایمنی می‌شود که سلول‌های عصبی را از بین می‌برد و در نتیجه حافظه را از دست می‌دهد.

پوکی استخوان – از دست دادن بافت استخوانی هم در پوکی استخوان و هم در بیماری پریودنتال وجود دارد. پوکی استخوان عمدتاً استخوان‌های لگن، پشت و مچ دست را درگیر می‌کند، در حالی که بیماری لثه عمدتاً در دندان‌ها و استخوان فک رخ می‌دهد. مطالعات بالینی در تلاش برای اثبات این موضوع هستند که التهاب ناشی از بیماری پریودنتال بر استخوان‌های سراسر بدن تأثیر می‌گذارد، نه فقط روی استخوان فک و دندان‌ها.

بخوانید  دندان‌ دائمی و‌ شیری |آناتومی دندان | تعداد و شکل دندان

بارداری – به دلیل نوسانات هورمونی بدن در دوران بارداری گاهی بیماری پریودنتال به وجود می‌آید. بیماری پریودنتال باعث می‌شود تا پلاک و باکتری وارد جریان خون شود و به جنین برسد و بر آن تأثیر بگذارد. بیماری لثه به وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس و عفونت در نوزادان مرتبط است.

سلامت دهان و دندان کودکان

دندان‌های سالم برای سلامت کلی کودکان مهم هستند. دندان‌های سالم به غذا خوردن و صحبت کردن کودک شما بسیار کمک می‌کنند. مراقبت شدید از دهان و دندان به ایجاد عادات دندانی صحیح و رشد کودک کمک می‌کند. مراقبت ضعیف از دهان می‌تواند منجر به عفونت، بیماری یا سایر مشکلات دندانی شود.

با رعایت این نکات به بهداشت دهان و دندان کودک خود کمک کنید:

اجازه دهید کودکان در انتخاب مسواک خود نظر دهند. در این صورت می‌توانند رنگ یا شکل موردعلاقه خود را انتخاب کنند.
اجازه دهید کودکان در انتخاب خمیردندان به شما کمک کنند. آن‌ها می‌توانند طعم موردعلاقه خود را انتخاب کنند.
کتاب‌هایی بخوانید یا ویدیوهایی را تماشا کنید که در مورد بهداشت دندان صحبت می‌کنند.
برای اطمینان از مسواک زدن کودکان به مدت ۲ دقیقه از تایمر استفاده کنید. یا آهنگ موردعلاقه کودک را برای کمک به پیگیری زمان پخش کنید.
به کودکان به خاطر مراقبت صحیح از دهان و دندان پاداش دهید. به آن‌ها غذا یا خوراکی‌های شیرین ندهید. به جای آن خوراکی‌های سالم یا ساده مانند چند تکه سیب بدهید.
پس از مراجعه به دندان‌پزشک کودک، یک فعالیت سرگرم‌کننده برای او برنامه‌ریزی کنید.

دانستنی‌های خمیردندان

انواع مختلفی از خمیردندان وجود دارد که انتخاب خمیردندان مناسب را برای شما سخت می‌کنند. با رعایت ۵ فاکتور زیر می‌توان بهترین نوع خمیردندان که مناسب‌تر هستند را انتخاب کرد.

نحوه انتخاب بهترین خمیردندان:

نحوه انتخاب بهترین خمیردندان
طعم خمیردندان

همه افراد تمایل دارند خمیردندانی پیدا کنند که از آن لذت ببرند. ممکن است این مسئله بی‌معنا به نظر برسد، اما استفاده از خمیردندانی که طعم آن برایتان خوشایند است اهمیت دارد. اگر از طعم و بافت خمیردندان خود خوشتان بیاید، احتمالا منظم‌تر مسواک خواهید زد.

بخوانید  درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟

هزینه خمیر دندان

اینکه خمیردندانی گران است به این معنی نیست که خمیردندان بهتری است! انواع مختلفی از خمیردندان وجود دارد که صرفاً گران هستند زیرا هزینه‌های بازاریابی آن‌ها به قیمت تمام‌شده محصول اضافه می‌شود. و گزینه‌های خوب زیادی وجود دارد که ارزان‌تر هستند.

ساینده بودن

بسیاری از خمیردندان‌های سفیدکننده ساینده هستند و استفاده مکرر از این محصولات تهاجمی می‌تواند منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت ساختار دندان شود. بهترین نوع مسواک و خمیردندان مواردی هستند که هیچ سایندگی یا حالت تهاجمی برای دندان‌های شما نداشته باشند.

فلوراید

حتماً یک خمیردندان فلوراید دار انتخاب کنید! فلوراید مهم‌ترین ماده در خمیردندان است زیرا به تقویت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند.

لیست خمیردندان بدون فلوراید

در مورداستفاده یا عدم استفاده از خمیردندان اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برخی معتقدند که استفاده از فلوراید در خمیردندان برای سلامت دندان‌ها مفید است و برخی دیگر آن را ماده‌ای خطرناک برای سلامت مینای دندان در نظر می‌گیرند. دریافت بیش از حد فلوراید می‌تواند منجر به بیماری فلوروزیس شود که به صورت لکه‌هایی بر روی دندان ظاهر می‌شود و به ساختار دندان آسیب می‌رساند. همین امر باعث افزایش تعداد طرفداران خمیردندان بدون فلوراید شده است. در ادامه سه خمیردندان بدون فلوراید را به شما معرفی خواهیم کرد:

خمیردندان بدون فلوراید بنسر

خمیردندان کربن اکتیو از برند نام‌آشنای بنسر یکی از محبوب‌ترین خمیردندان‌های بدون فلوراید است که در ترکیبات آن مقدار زیادی کربن وجود دارد. ذرات کربن موجود در این خمیردندان‌ها با استفاده از جذب باکتری‌های مضر، سطوح یونی دندان را تغییر داده و مانع از اتصال مجدد این باکتری‌ها به دندان‌ها شده و از پوسیدگی آن جلوگیری می‌کنند.

این خمیردندان یکی از تمیزکننده‌های عالی برای دندان‌ها است و تمام لکه‌های غذایی را از بین برده و باکتری‌های ایجادکننده بوی بد دهان را از بین می‌برند که همین امر این خمیردندان را به یکی از بهترین خمیردندان‌های خوشبو کننده دهان تبدیل می‌کند. همچنین قیمت این خمیردندان نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

بخوانید  چسب دندان مصنوعی را از کجا تهیه کنیم؟

خمیردندان بدون فلوراید ناکس

خمیردندان ناکس مدل نمک دریایی در حجم ۱۰۰ میلی‌لیتری در بازار موجود است و در ترکیبات آن نمک دریایی به کار رفته است. نمک دریایی حاوی مواد معدنی بسیاری مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، کلرید، آهن، مس و زینک است که موجب تقویت دندان‌ها شده و آلودگی‌های دهان و دندان را از بین می‌برند. همچنین این خمیردندان خاصیت سفیدکنندگی داشته و رایحه‌ی مطبوع آن بسیار خوشایند است.

خمیردندان بدون فلوراید هیشو آرپا

خمیردندان هیشو آرپا مدل cool coffee یکی از خمیردندان‌های باکیفیت است که هیچ‌گونه ماده‌ی شیمیایی نداشته و با طعم قهوه شکلات خنک موجب ترغیب مصرف‌کنندگان به رعایت بهداشت دهان و دندان می‌شود. این خمیردندان بسیار ملایم بوده اما قدرت تمیزکنندگی بالایی دارد و تمام آلودگی‌ها را از روی دندان پاک می‌کند.

برای سلامت دندان چه باید کرد؟

شما می‌توانید دندان‌های خود را برای تمام عمر خود نگه دارید. در اینجا دانستنی‌های دندانپزشکی را برای شما ارائه کرده‌ایم که می‌توانید برای حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود انجام دهید:

آب حاوی فلوراید بنوشید و با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دندان‌ها را دو بار در روز به‌طور کامل مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک‌های بین‌دندانی از بین بروند.
حداقل سالی یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید، حتی اگر دندان مصنوعی دارید.
از هیچ محصول مرتبط با تنباکو استفاده نکنید. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید.
از مصرف نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید.
اگر دیابت دارید، برای کنترل بیماری تلاش کنید. این بیماری خطر سایر مشکلات دهانی ازجمله بیماری لثه را کاهش می‌دهد. درمان بیماری لثه می‌تواند به کاهش سطح قند خون شما کمک کند.
اگر داروی شما باعث خشکی دهان می‌شود، از پزشک خود بخواهید داروی دیگری تجویز کند که موجب این بیماری نشود. اگر نمی‌توانید از خشکی دهان جلوگیری کنید، آب فراوان بنوشید، آدامس بدون قند بجوید و از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.
در صورت بروز تغییرات ناگهانی در طعم دهان به پزشک یا دندان‌پزشک مراجعه کنید.
اگر پرستار سالمندان هستید، به افراد مسن کمک کنید تا در صورتیکه قادر به انجام این فعالیت‌ها به‌طور مستقل نیستند، دندان‌های خود را مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.

بخوانید  ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

برای سلامت دندان چه بخوریم؟

خوردن انواع غذاهای غنی از مواد مغذی که شامل تمام گروه‌های غذایی هستند به سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می کند. یک برنامه غذایی متعادل که شامل میوه‌ها، سبزیجات، فرآورده‌های پروتئینی، غلات و لبنیات است، مواد مغذی ضروری را برای سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت کلی فراهم می‌کند.

مواد غذایی برای سلامت دهان و دندان

غذاهای غنی از کلسیم، مانند شیر کم‌چرب یا بدون چربی، ماست و پنیر، شیر و سویای غنی‌شده به تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کنند. سایر منابع کلسیم عبارت‌اند از توفو (ساخته شده با سولفات کلسیم)، ماهی آزاد کنسرو شده، بادام و برخی از سبزیجات با برگ سبز تیره.

فسفر، ماده معدنی موجود در تخم‌مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، لبنیات، آجیل و لوبیا برای داشتن دندان‌های قوی مفید است.

ویتامین C به سلامت لثه کمک می‌کند، بنابراین منابع زیادی از ویتامین ث ازجمله مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل، کلم بروکلی، سیب‌زمینی و اسفناج مصرف کنید.

بهداشت دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان عمل تمیز نگه داشتن دهان است به‌گونه‌ای که عاری از هرگونه بیماری باشد. بهداشت دندان شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین مراجعه منظم به دندان‌پزشک برای عکس‌برداری، معاینه و تمیز کردن دندان است.

چرا باید از دندان‌هایمان مراقبت کنیم؟

بهداشت دهان یک مراقبت پیشگیرانه است. این بدان معناست که می‌توانید بیماری‌های مربوط به دهان و دندان – مانند حفره‌ها، بیماری لثه، بوی بد دهان (هالیتوزیس) و سایر مشکلات را قبل از اینکه ایجاد شوند با مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه‌ها متوقف کنید.

سلامت دهان با سلامت کل بدن نیز در ارتباط است. به عنوان مثال، اگر عفونتی در دهان وجود داشته باشد، جریان خون می‌تواند باکتری‌ها را به نواحی دیگر بدن منتقل کند که منجر به سایر بیماری‌های جسمی مانند بیماری قلبی و سکته خواهد شد. حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها بخش مهمی از سلامت کلی بدن در دراز مدت است.

بخوانید  مسئولیت‌ها و وظایف دستیاران پزشک در محیط بیمارستانی

اطلاعات عمومی دندان

۱٫ دندان‌های شما منحصر به خود شما هستند.

دندان‌های شما مانند اثر انگشتتان هستند: آن‌ها منحصراً مال شما هستند. به همین دلیل است که گاهی از پرونده‌های دندانپزشکی برای شناسایی بقایای انسان استفاده می‌شود. حتی دوقلوهای همسان هم دندانهای همسان ندارند.

۲٫ دندان ها به کوه یخ شباهت دارند.

حدود یک سوم از هر دندان زیر لثه قرار دارد. به همین دلیل است که حفظ سلامت لثه‌ها به اندازه مراقبت از دندان‌ها اهمیت دارد. لثه‌ها باید همیشه صورتی رنگ و سفت باشند.

۳٫ تعداد دندان‌ها ۳۲ عدد است.

هنگامی‌که از دندان‌های جلویی تا پشت دهان خود را بررسی می‌کنید، هشت دندان ثنایا (دندان‌های جلویی)، چهار دندان نیش، هشت دندان پرمولر و ۱۲ دندان آسیا دارید.

۴٫ دندان‌ها شکست‌ناپذیر نیستند.

حتی با وجود اینکه مینای دندان برای محافظت از دندان‌ها وجود دارد، اما باز هم می‌تواند شکسته شده یا ترک بردارد و از پوسیدگی در امان نیست. قندها و اسیدها، مثلا قند موجود در نوشابه‌، با باکتری‌های موجود در دهان تعامل می‌کنند و به مینای دندان حمله می‌کنند، که نشانه شروع پوسیدگی دندان است. نوشابه‌های گازدار به ویژه زمانی مضر هستند که آن‌ها را به‌طور مکرر در طول روز بنوشید.

کنده شدن تکه‌ای از دندان

کنده شدن تکه‌ای از دندان
گاهی اوقات ممکن است تکه‌ای از دندان بر اثر حوادث یا تصادف کنده شود. در این شرایط اقدام فوری می‌تواند دندان شکسته را نجات داده و عمر دراز مدت آن را تضمین کند.

آیا دندان شکسته را می‌شود چسباند؟

دندان شکسته شده باید ظرف ۳۰ دقیقه در جای خود قرار بگیرد. پیش از جایگذاری دندان در حفره خود باید دندان را تمیز کرده و تمام ذرات اضافی را از آن جدا کرد. دندان شکسته نباید خشک شود. اگر دندانتان شکسته شد سعی کنید آن را در شیر یا بزاق نگهداری کرده و سریعاً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

ریختن دیواره دندان

اگر دیواره‌ی دندان بریزد باید فوراً برای درمان به دندان‌پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک ابتدا با گرفتن عکس ریشه دندان تعیین می‌کند که ریختن دیواره دندان بر اثر پوسیدگی شدید دندان بوده یا نه و مطمئن می‌شود که آیا عصب دندان در معرض خطر است یا نه و در صورت آسیب دیدن عصب دندان، به درمان عصب‌کشی می‌پردازد و سپس دندان را ترمیم می‌کند.

بخوانید  باندینگ دندان چیست؟

آیا دندان شکسته را می‌شود چسباند؟

عجایب دندان انسان

مینای دندان سخت ترین قسمت بدن انسان است.
میزان باکتری‌های دهان انسان بیش از تعداد افراد روی زمین است.
طول عمر گیرنده‌های چشایی حدود ۱۰ روز است و حدود ۱ تا ۲ هفته طول می‌کشد تا احیا شوند.
دندان تنها بخشی از بدن است که نمی‌تواند خود را ترمیم کند.
شما تنها قادر به دیدن یک سوم دندان خود هستید. دو سوم دیگر زیر لثه‌ها پنهان است.

چه بیماری‌هایی باعث خرابی دندان می‌شود؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مینای دندان از بین می‌رود. مینا لایه بیرونی دندان است که قابل رویت است. پلاک یک لایه چسبنده از باکتری است که همیشه روی دندان وجود دارد. قند موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها و باکتری‌ها اسیدهایی تولید می‌کنند که به مینای دندان حمله می‌کنند. از آنجا که پلاک چسبناک است، اسید را روی مینای دندان شما نگه می‌دارد و باعث تجزیه آن می‌شود. سپس حفره‌ها شروع به تشکیل شدن می‌کنند.

برخی از شایع ترین بیماری‌های که موجب پوسیدگی دندان می‌شوند:

دیابت

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های دهان، بیماری لثه و پوسیدگی دندان هستند. همچنین تمایل به خشکی دهان، ضایعات دهانی و روند بهبودی کندتر در این بیماران بیشتر است.

سرطان دهان

تشخیص زودهنگام سرطان دهان می‌تواند به بهبود سلامت کلی شما کمک کند. مراجعه به دندان‌پزشک و معاینه دندان اساس سلامت دهان و دندان است. حتماً به‌طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید زیرا دندان‌پزشک مواردی را مشاهده می‌کند که شما قادر به دیدن آن‌ها نیستید.

کم‌خونی

کم‌خونی تعداد گلبول های قرمز را در بدن کاهش می‌دهد و بر سلامت دهان و دندان تأثیر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی لثه‌ها شود زیرا رنگ لثه‌ها از صورتی به رنگ محو یا سفید تغییر می‌یابد. همچنین از دست دادن رنگ می‌تواند بر زبان و غشاهای مخاطی دهان تأثیر بگذارد.

بخوانید  5 نکته مهم بعد از کشیدن و جراحی دندان عقل

اختلالات اشتها

بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی بیماری‌های جدی هستند. هر دوی آن‌ها عوارض شدیدی برای دندان‌ها و بدن شما دارند. در این بیماری‌ها بدن مواد مغذی کافی برای حفظ سلامت دهان و دندان را دریافت نمی‌کند. همچنین، فردی که مرتب استفراغ می‌کند، اسید معده را بالا می آورد و این اسید مینای دندان شما را از بین می‌برد که این مسئله می‌تواند باعث بوی بد دهان، دندان‌های فرسوده و تورم دهان، گلو و غدد شود.

علت خراب شدن دندان از ریشه

آبسه دندان پری اپیکال زمانی رخ می‌دهد که باکتری به پالپ دندان – داخلی ترین قسمت دندان که حاوی رگ‌های خونی، اعصاب و بافت همبند است – حمله می‌کند.

باکتری‌ها از طریق حفره دندان و یا ترک ها وارد دندان می‌شوند و تا ریشه گسترش می‌یابند. عفونت باکتریایی می‌تواند باعث تورم و التهاب در نوک ریشه شود.

عوامل خطر

این عوامل می‌تواند خطر آبسه دندان را افزایش دهند:

بهداشت ضعیف دندان. عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه‌ها – مانند مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان – می‌تواند خطر پوسیدگی دندان، بیماری لثه، آبسه دندان و سایر مشکلات دندانی و دهانی را افزایش دهد.

رژیم غذایی سرشار از قند. خوردن و نوشیدن مکرر مواد غذایی سرشار از قند، مانند شیرینی‌ها و نوشابه‌ها، می‌تواند به ایجاد حفره‌های دندانی کمک کرده و به آبسه دندان تبدیل شود.

خشکی دهان. خشکی دهان می‌تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. خشکی دهان اغلب به دلیل عوارض جانبی برخی داروها یا مشکلات مربوط به افزایش سن است.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟
در اینجا چند ویتامین و مواد معدنی ضروری برای تقویت بدن در برابر پوسیدگی دندان ارائه شده است:

ویتامین A
کمبود ویتامین A منجر به اختلال در سلول‌های اپیتلیال می‌شود که مسئول ترشح یون‌های کلسیم، فسفات، منیزیم و کربنات هستند که به شکل‌گیری مینا و دندان سالم کمک می‌کنند. کمبود ویتامین A منجر به ضعف مینای دندان و مینای دندان حفره‌دار می‌شود. در موارد شدید ممکن است کل دندان زبر شود.

بخوانید  دندان چه زمانی نیاز به عصب کشی دارد؟

ویتامین دی
ویتامین D برای عملکرد صحیح کلسیم و فسفات در بدن ضروری است که هر دو برای تشکیل طبیعی مینای دندان ضروری هستند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکانی که سطح ویتامین D بالایی دارند، کمتر دچار پوسیدگی دندان می‌شوند.

ویتامین K1 و K2
ویتامین K گروهی از ویتامین‌های محلول در چربی است که برای سلامت انسان ضروری است. ویتامین K دو شکل دارد: ویتامین K1 و ویتامین K2.

ازنظر تغذیه‌ای مهم‌ترین این دو نوع ویتامین K2 است که به جذب کلسیم، انتقال کلسیم به استخوان‌ها و دندان‌ها، بهبود تراکم استخوان، سلامت دندان‌ها و سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. وقتی کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها جذب نمی‌شود، در شریان‌ها و مفاصل رسوب می‌کند. این مسئله می‌تواند باعث پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، بیماری قلبی، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه شود.

ویتامین C
مطالعات تجربی همچنین نشان داده اند که کمبود ویتامین C، میزان آسیب به عاج دندان را افزایش می‌دهد. دلیل این موضوع این است که سلول‌هایی که به ساخت عاج کمک می‌کنند مستقیماً تحت تأثیر اسید اسکوربیک قرار می‌گیرند، بنابراین کمبود ویتامین C به معنای تعداد کم این سلول‌های تولیدکننده و محافظت‌کننده عاج است.

عوارض دندان خراب

پوسیدگی دندان توسط اسیدهای ایجاد شده توسط باکتری در دهان ایجاد می‌شود. این میکروارگانیسم ها دندان‌ها را با لایه ای چسبنده به نام پلاک می‌پوشانند که از اسیدهایی تشکیل شده است که دندان‌ها را از بین می‌برد. پلاک روی دندان منجر به پوسیدگی می‌شود و زمانی که زیر لثه قرار می‌گیرد منجر به بیماری لثه می‌شود. در اینجا نحوه پوسیدگی دندان‌ها بدن شما را ضعیف می‌کند:

۱٫ تضعیف سیستم ایمنی بدن
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به تجمع باکتری در دهان می‌شود. این میکروب ها می‌توانند به جریان خون و ازآنجا به هر قسمت دیگر بدن راه پیدا کنند. این مسئله باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و منجر به خستگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری می‌شود.

۲٫ افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی
مطالعات نوع باکتری‌هایی که منجر به بیماری پریودنتال و پوسیدگی دندان می‌شوند را با بیماری قلبی مرتبط کرده اند. بیماری قلبی نیز همانند بیماری لثه در اثر تجمع پلاک ایجاد می‌شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌های درون رگ‌ها تا جایی ایجاد می‌شوند که شروع به مختل کردن یا مسدود کردن جریان خون می‌کنند و باعث حمله قلبی می‌شوند.

بخوانید  اورجت چیست ؟ / درمان اورجت و دندان خرگوشی

۳٫ بدتر شدن بیماری‌های قبلی
بیماری‌هایی مانند دیابت، پوکی استخوان و اچ آی وی/ایدز می‌توانند با سطوح ناسالم باکتری در دهان بدتر شوند. تهاجم باکتری‌ها منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند و این امر بسیاری از بیماری‌های مزمن را بدتر می‌کند. بهبود بهداشت دهان و دندان می‌تواند به کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه و تضعیف سیستم ایمنی کمک کند.

۴٫ عفونت بدن
پوسیدگی دندان اغلب با ایجاد حفره کوچک روی دندان شروع می‌شود. حفره گسترش می‌یابد تا زمانی که بدون درمان باقی بماند به محفظه پالپ برسد. اتاقک پالپ محفظه داخلی دندان است و شامل بافته‌ای همبند، رگ‌های خونی و اعصاب است. محفظه پالپ از بقیه دندان جدا می‌شود، اما می‌تواند با پوسیدگی یا آسیب به دندان باز شود.

زمانی که پوسیدگی درمان نشود، باکتری‌ها در نهایت به بافت‌های نرم در معرض محفظه پالپ می‌رسند. این مسئله منجر به عفونت می‌شود که می‌تواند منجر به دندان‌درد شدید شود. عفونت دندان می‌تواند به قسمت‌هایی مانند مغز سرایت کند و خطرات جانی به دنبال داشته باشد.

ماندن خمیردندان در دهان

فلوراید یک ماده معدنی است که در کنار فوایدی که برای بدن دارد به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. مقادیر کمی از فلوراید به‌طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می‌شود، اما به آب آشامیدنی و محصولات بهداشتی دهان و دندان نیز اضافه می‌شود تا به بهبود سلامت دندان کمک کند.

فلوراید زمانی که مستقیماً روی دندان‌ها اعمال می‌شود به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. فلورایدی که برای چند دقیقه روی دندان‌ها باقی می‌ماند بیشترین فایده را دارد.

برخی از محصولات دندانی حاوی غلظت فلورایدی بالاتر از مقدار توصیه‌شده برای مصرف روزانه هستند. بنابراین، روش شستشوی دهان پس از مسواک زدن به عنوان راهی برای جلوگیری از مصرف مقدار زیاد فلوراید، توصیه‌شده است.

بهتر است بعد از مسواک زدن از آبکشی دهان صرف نظر کنید و فقط خمیردندان را بیرون بیاورید، زیرا با این کار یک لایه از فلوراید بر روی دندان‌ها باقی می‌گذارید تا از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کند. بااین‌حال، شستشو می‌تواند برای خلاص شدن از شر پلاک بعد از نخ دندان، از بین بردن طعم خمیردندان از دهان و جلوگیری از بلع بیش از حد فلوراید مفید باشد.

به یاد داشته باشید که مهم‌ترین مسئله این است که بهداشت دهان و دندان را هر روز رعایت کنید. اگر هنوز کنجکاو یا نگران این هستید که آیا شستشوی دندان پس از مسواک زدن کار درستی است یا نه، نظر دندان‌پزشک خود را جویا شوید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×