» سلامت دهان » درمان آبسه دهان با نشاسته
درمان آبسه دهان با نشاسته
سلامت دهان

درمان آبسه دهان با نشاسته

بهمن 22, 1402 120339

درمان آبسه دهان با نشاسته

عفونت و آبسه دهان یکی از امراض شایع دهان و دندان است که به علت عفونت در بین دندان، لثه و ریشه دندان ایجاد می شود.

به طور کلی جمع شدن باکتری و عفونت در اطراف دندان، لثه و ریشه دندان باعث درد و تورم می شود که به آن آبسه دندان می گویند و با خارش، درد و تورم همراه است.

برای درمان این غده چرکی که عفونت منشا آن است روش ها و داروهای متعددی وجود دارد.

درمان آبسه دهان با نشاسته یکی از روش های خانگی برای درمان این نوع بیماری دهان و دندان است که در این محتوا به آن پرداخته ایم.

روش استفاده از نشاسته برای درمان آبسه دهان

یکی از روش های خانگی برای درمان آبسه و افت دهان و دندان استفاده از نشاسته است. روش استفاده از نشاسته برای درمان آبسه دهان به این صورت است که باید در نصف لیوان آب ولرم ۲ قاشق چای خوری پودر نشاسته را حل کنید.

بخوانید  8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

همچنین می توانید به این محلول یک قاشق چای خوری شکر اضافه کنید تا تاثیر گذاری آن بیشتر شود؛ سپس به مدت ۱۰ دقیقه روی محل آفت دهان این محلول را بمالید.

چندین مرتبه باید این کار را انجام دهید تا به طور کامل عفونت از دندان خارج شود. طبیعت خنک نشاسته و ترکیبات خاصی که در آن وجود دارد باعث شده برای درمان عفونت دندان و لثه ماده ای مفیدی محسوب شود.

روش استفاده از نشاسته برای درمان آبسه دهان

در واقع نشاسته از طریق مجراهای متصل به دندان می تواند، چرک دندان را بکشد و باعث تخلیه شدن چرک از لثه ها و دندان ها شود.

از روش های مختلفی که می توان برای درمان آبسه از نشاسته استفاده کرد شامل گزینه های زیر می شوند:

  • نشاسته و آب لیمو:

برای تهیه این ترکیب باید یک قاشق چای خوری آب لیمو را با دو قاشق چای خوری نشاسته ترکیب کنید تا به شکل خمیر در آید؛ سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی دندان عفونی خود آن را قرار دهید تا عفونت و چرک داخل دندان خالی شود.ترکیب آب لیمو و نشاسته نه تنها چرک دندان را تخلیه می کند؛ بلکه باعث ضد عفونی شدن محل آبسه می شود.

  • ترکیب سرکه سیب و نشاسته:

برای درمان آبسه دندان از این ترکیب می توانید، استفاده کنید برای این منظور کافی است سرکه سیب را با مقدار کمی نشاسته ترکیب نمایید؛ سپس خمیر به دست آمده را به مدت چند دقیقه روی محل آبسه قرار دهید تا به خوبی چرک تخلیه شود در روز ۲ یا ۳ بار باید این کار را انجام دهید.

  • ترکیب نشاسته و عسل:

برای درمان آبسه دندان کافی است عسل، آب و مقداری پودر نشاسته را ترکیب کنید؛ سپس به مدت چند دقیقه روی محل آبسه آن را قرار دهید از این ترکیب باید دو تا سه بار در روز استفاده کنید.عسل برای درمان عفونت ماده ای مفیدی محسوب می شود و هنگامی که با نشاسته ترکیب می گردد، تاثیر دو چندانی پیدا می کند.

بخوانید  علت و علائم آفت دهان و زبان چیست؟

درمان آبسه دهان با نشاسته

  • نشاسته و آب سیر:

سیر خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیکی دارد که ترکیب آن با نشاسته می تواند به درمان آبسه دندان کمک کند.برای این منظور ابتدا باید چند حبه سیر را رنده کنید؛ سپس آب آن ها را خارج نمایید در مرحله بعد با مقداری نشاسته آن ها را مخلوط کنید و برای تسکین درد و جلوگیری از گسترش عفونت روی محل آبسه قرار دهید.

درمان آبسه دهان با عسل

دهان شویه ها دارای مواد شیمیایی مانند مواد اسیدی و الکل هستند که مصرف روزانه آن ها می تواند باعث از بین رفتن مخاط محافظتی شود علاوه بر این، موجب به هم خوردن تعادل باکتری های بد و خوب می شود.

برای این منظور ما توصیه می کنیم که یک دهان شویه طبیعی با عسل درست کنید برای این کار باید آب ولرم و عسل خام را ترکیب کنید.

استفاده روزانه از این دهانشویه طبیعی می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد و باعث حفظ باکتری های مفید شود و سلامت لثه ها و دندان ها را حفظ کند.

برای درمان آبسه دهان با عسل علاوه بر این که می توانید با عسل دهانشویه تهیه کنید، خمیر دندان هم می توانید، تهیه نمایید.

بخوانید  درآمد متخصص رادیولوژی فک و صورت چقدر است؟

درمان آبسه دهان با عسل

باید روی مسواک مقداری عسل خام بمالید؛ سپس دندان های خود را مسواک کنید این کار باعث می شود، عسل به شکاف ها و گوشه های دندان ها نفوذ پیدا کند و عفونت و پلاک های اضافی اطراف لثه تخریب شوند.

برای درمان عفونت لثه با عسل کافی است روی لثه های خود مقداری عسل بمالید تا تورم و التهاب لثه های شما کاهش پیدا کند.

درمان آبسه دهان با رب انار

برای درمان آفت و آبسه دهان یکی از روش های طب سنتی استفاده از رب انار است. رب انار برای رفع آفت دهان یکی از سریع ترین روش ها می باشد.

برای درمان آبسه دهان با رب انار کافی است رب انار باکیفیت و مرغوبی را داخل دهان خود قرار دهید؛ سپس به وسیله زبان خود آن را به سمت آفت هدایت کنید و چند روز این کار را انجام دهید تا آفت دهان شما از بین برود.

درمان آفت دهان با طب سنتی

برای درمان آفت دهان با طب سنتی از روش های زیر می توانید، استفاده کنید:

  • نشاسته سیب زمینی:

یکی از مواد طبیعی که عفونت و آبسه دندان را از بین می برد، سیب زمینی است.نشاسته سیب زمینی تورم ناشی از عفونت دهان را کاهش می دهد.برای درمان آبسه باید مقداری سیب زمینی را رنده کنید؛ سپس روی محل آبسه قرار دهید این کار را باید در روز دو یا سه بار تکرار کنید.

  • آب نمک:

برای درمان خانگی آبسه دهان باید با آب نمک دهان خود را بشویید اگر چه استفاده از آب نمک روی زخم می تواند، درد آور باشد؛ ولی می تواند آفت دهان را خشک کند.برای استفاده از آب نمک باید در ۲٫۱ فنجان آب یک قاشق غذا خوری نمک را حل کنید.در مرحله دوم به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه این محلول را داخل دهان خود بچرخانید؛ سپس تفت کنید و این کار را هر چند یک بار انجام دهید.

  • جوش شیرین:

میزان PH را متعادل می کند و موجب کاهش التهاب می شود برای درمان آبسه دهان باید در ۲٫۱ فنجان یک قاشق چای خوری جوش شیرین را حل کنید.

بخوانید  بهترین خمیر دندان های ایرانی و خارجی موجود در بازار کدامند ؟

در مرحله دوم به مدت ۱۴ تا ۳۰ ثانیه آن را داخل دهان خود بچرخانید؛ سپس تف کنید و هر چند ساعت یکبار باید این کار را تکرار نمایید.جوش شیرین فوق العاده شور است به همین دلیل از بلعیدن آن جلوگیری کنید.

درمان آفت دهان با طب سنتی

  • ماست:

آفت دهان ممکن است به دلیل بیماری التهابی روده و هلیکو باکتر پیلوری ایجاد شده باشد هر چند که علت دقیقی ندارد.

در سال ۲۰۰۷ تحقیقی که انجام شده، نشان می دهد که باکتری مفید پروبیوتیک مانند لاکتوباسیلوس می تواند برخی از بیماری های التهابی روده و H.pylori یا هلیکو باکتر را درمان کند.خوردن ماست پروبیوتیک می تواند، باعث درمان آفت دهان شود برای پیشگیری از آبسه دهان باید یک فنجان ماست هر روز مصرف شود.

  • روغن نارگیل:

خاصیت ضد میکروبی دارد و باعث از بین رفتن زخم های ناشی از میکروب می شود.

خاصیت ضد التهاب طبیعی دارد و باعث کاهش درد و قرمزی می شود.

مقداری از روغن نارگیل را می توانید روی محل آفت دهان قرار دهید این کار را باید چندین بار در روز انجام دهید.

  • برگ ریحان:

برای درمان آفت دهان باید هر روز ۳ تا ۵ برگ ریحان تازه را بخورید.

  • پیاز:

به دلیل این که سولفور دارد برای درمان آفت دهان موثر است برای این منظور باید به صورت خام و همراه با غذا به عنوان چاشنی آن را میل کنید.

  • گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی را می توانید به صورت روزانه مصرف کنید یا همراه با سالاد آن را میل نمایید.برای درمان آفت دهان دو تا سه بار در روز باید گوجه فرنگی را میل کنید.

  • دمنوش گل همیشه بهار یا مریم گلی:

این دمنوش را می توانید به صورت دهان شویه داخل دهان خود قرقره کنید برای تهیه این دمنوش باید در آب کمی از گیاه خشک آن را بجوشانید و هنگامی که سرد شد داخل دهان خود قرقره کنید.

  • پودر زردچوبه:

یک قاشق غذا خوری گلیسیرین را با کمی پودر زردچوبه ترکیب کنید تا حالت خمیری شکلی در آید؛ سپس روی زخم خود آن را مستقیم قرار دهید از آب می توانید به جای گلیسیرین استفاده کنید.

  • روغن نعناع:

برای کاهش درد باید روی زخم ها مستقیم روغن نعناع را قرار دهید و در روز دوبار باید این کار را انجام دهید.به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی زخم باید روغن نعناع را قرار دهید؛ سپس با آب دهان خود را بشویید.

بخوانید  علت تغییر صدا با افزایش سن چیست ؟

درمان آفت دهان با طب سنتی

  • ماست و موز:

ترکیب موز و ماست را می توانید برای درمان آفت دهان خود هنگام صبحانه میل کنید.

  • آب پرتقال:

برای درمان زخم آفت می توانید ۳ تا ۴ نوبت در روز آب پرتقال میل کنید؛ چون سرشار از ویتامین C است.

  • شیر نارگیل:

برای بهبود زخم دهان می توانید ۳ تا ۴ بار در روز به عنوان دهان شویه از شیر نارگیل استفاده کنید.برای تهیه دهان شویه کافی است با شیر نارگیل مقدار کمی عسل را ترکیب کنید.

  • دوغ:

موثرترین روش برای درمان آفت دهان، مصرف روزانه دوغ می باشد.

  • آب:

یک درمان ساده و در دسترس برای درمان آبسه دهان این است که باید دهان خود را با دو فنجان آب سرد و گرم بشویید.

  • شاه توت:

برای کاهش درد و تحریک زخم های دهانی مصرف آب شاه توت فوق العاده است.

  • تخم گشنیز:

در مقداری آب یک قاشق تخم گشنیز را بجوشانید و هنگامی که سرد شد به عنوان دهان شویه در روز ۳ تا ۴ بار از آن استفاده کنید.

  • آلوئه ورا:

برای بهبود زخم دهان خود می توانید در روز ۲ تا ۳ بار آب آلوئه ورا را داخل دهان خود قرقره کنید.

  • روغن درخت چای:

برای درمان زخم دهان خود کافی است، پیش از خواب مقداری روغن درخت چای را روی زخم دهان خود قرار دهید.

بخوانید  خرید گوتا و سایر مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا

راه دیگر به این صورت است که در محل زخم های دهان باید سه تا چهار بار در روز این روغن را استفاده کنید.

برای تهیه دهان شویه می توانید نمک، آب گرم و روغن درخت چای را ترکیب کنید.

  • دارچین:

برای درمان آفت دهان خود می توانید با آب گرم مقداری پودر دارچین را ترکیب کنید و صبح ها دهان خود را با آن بشویید.

  • پاپایا:

برای بهبود زخم دهان، خوردن میوه پاپایا بسیار مفید است افرادی که به آفت دهان مبتلا شده اند، غذاهای پر ادویه و تند را نباید مصرف کنند.

برای بهبود سریع زخم ها کاهش استرس و خوردن آب بسیار موثر است.

اگر با روش های زیر آبسه دهان شما درمان نشد، نشان دهنده مشکلات کبدی است که باید برای درمان آن اقدام کنید.

درمان آفت دهان با طب سنتی

  • ویتامین E:

برای درمان آفت دهان می توانید یک کپسول ویتامین E را باز کنید، سپس روی محل عفونت دهان خود مایع داخل کپسول را بریزید به طوری که روی زخم را کاملا بپوشاند.

استفاده از این روش باعث می شود بهبود آفت دهان سریع تر انجام شود و مانع از عفونت در دهان و دندان گردد.

بخوانید  راهنمای کامل انتخاب بهترین خمیر دندان مناسب دندان هایمان

توصیه های لازم برای پیشگیری و درمان آبسه دهان

  • برای درمان عفونت لثه و دندان اگر چه نشاسته ماده ای ارزشمند و مفیدی محسوب می شود؛ ولی در کنار استفاده از نشاسته باید به توصیه های لازم برای پیشگیری و درمان آبسه دهان توجه کرد.
  • برای درمان آبسه دندان و دهان قبل از استفاده از نشاسته باید با خمیر دندان مناسب و مسواک دهان خود را تمیز کنید.
  • حداقل یک بار در طول شبانه روز بهتر است از نخ دندان استفاده کنید برای جلوگیری از افزایش عفونت های دهان و دندان و از بین بردن باکتری های دهان و دندان باید از دهانشویه های مناسب و محلول پراکساید استفاده کرد.
  • ۳۰ دقیقه قبل و بعد از خوردن غذا بهتر است، عمل مسواک زدن را انجام دهید. برای بررسی خرابی و پوسیدگی دندان دو مرتبه در هر سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا در همان مراحل اولیه پوسیدگی دندان شما درمان شود و از گسترش آن جلوگیری گردد.
  • به جای شیرینی جات مصنوعی، سبزیجات و میوه جات مصرف کنید هر سه یا چهار ماه مسواک خود را تعویض کنید تا مانع ایجاد عفونت در دهان و دندان شود.
  • یکی از عوامل خرابی و پوسیدگی دندان ها کشیدن قلیان و دخانیات است؛ بنابرین از مصرف دخانیات و قلیان باید پرهیز کنید.
بخوانید  علت و علائم آفت دهان و زبان چیست؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×