» تغذیه و سلامت » ۸ خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید
8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید
تغذیه و سلامت - سلامت دهان

۸ خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

اسفند 29, 1402 370337

درمان آفت دهانی با رب انار یکی از روش های درمان خانگی است. در بعضی مواقع زخم های دردناکی در داخل دهان و روی لثه، درون گونه، لب ها و روی زبان ایجاد می شود که به آن آفت دهانی گفته می شود. دلیل ایجاد آفت دهانی مشخص نیست اما بر طبق تحقیقات پزشکی یکی از دلایل ایجاد آفت های دهانی واکنش های ایمنی بدن است. یکی از روش های درمان آفت دهان استفاده از داروهای گیاهی مانند رب انار است.در سایت ذندان لند که رسانه ای سلامتی است می توانید با روش درمان آفت دهان آشنا شوید.

درمان آفت دهان

آفت دهان چیست ؟

آفت دهانی نوعی زخم دردناک دهانی است. این زخم ها روی لب ایجاد و رنگ آن زرد، سفید و دارای بافت نرم و ملتهب است. روش های مختلفی برای درمان آن وجود دارد. بهترین روش درمان آفت دهانی روش خانگی است. این زخم در بعضی موارد تا ۶ هفته فرد را درگیر می کند. درمان آفت دهان با رب انار در بهبود زخم دردناک آفت دهانی تاثیر زیادی دارد.

بخوانید  آفت دهان چیست ؟ و با چی خوب میشه ؟

علائم آفت دهان

آفت دهان دارای علائمی به شرح ذیل است:

-زخم سفید یا زرد رنگ به شکل بیضی

-ایجاد قسمت دردناک در دهان و اطراف آن

-حس سوزن سوزن شدن در دهان

-تب، تورم غدد لنفاوی

-حس نامطلوب

انواع آفت دهان

آفت دهانی با توجه به شدت و تکرار این زخم شامل آفت دهانی ساده و پیچیده است. در آفت دهانی ساده فرد ۳ تا ۴ بار در یک سال به این زخم دردناک دچار می شود و در طول یک تا دو هفته بهبود می یابد. اما در ابتلا به آفت دهانی پیچیده دوره درمان طولانی تر است.

علت آفت های دهان

تاثیر استرس بر ایجاد آفت دهان

استرس بر سلامتی فرد تاثیر مستقیم دارد. زیرا اضطراب و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. بنابراین عدم تعادل گوارشی باعث رفلاکس اسید معده و ایجاد زخم دهان در افراد می شود.

آسیب های جزئی عالت اصلی آفت

در بعضی موارد لثه و لب ها کبود و بریده می شوند. در زمان استفاده از مسواک مراقب باشید تا لب و لثه آسیب نبیند و باعث ایجاد زخم دهانی نشود.

بخوانید  5 خاصیت شگفت انگیز پرتقال از خواص پرتقال را بشناسید

سدیم لوریل سولفات

افزودنی های شیمیایی که در خمیر دندان و دهانشویه ها استفاده می شود در بعضی موارد باعث زخم دهان و ایجاد آفت دهان است. در صورتیکه به آفت دهانی دچار شدید از خمیر دندان های حاوی SLS  استفاده نکنید.

حساسیت غذایی و آلرژی

در صورتیکه به غذایی حساسیت و آلرژی دارید واکنش این حساسیت در  سیستم ایمنی فرد به صورت زخم دهانی و آفت ظاهر می شود.

کمبود ویتامین

اگر بدن فرد دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی شود این کمبود می تواند به صورت آفت دهانی ظاهر شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در زنان قبل و بعد از سیکل قاعدگی باعث ایجاد آفت دهان است.

درمان آفت دهان با جوش شیرین

8 خاصیت شگفت انگیز رب انار برای درمان آفت دهان که باید بدانید

استفاده از جوش شیرین یکی از روش های خانگی برای درمان آفت دهان است. روش درمان با جوش شیرین به این صورت است که جوش شیرین را به حالت پودری یا  با حل در چند قطره آب در روی زخم آفت دهان گذاشته شود. جوش شیرین باعث از بین رفتن سوزش زخم دردناک آفت دهانی می شود. اگر استفاده از جوش شیرین برای یک بار موثر نبود، میتوان یک ساعت بعد از استفاده اول مجددا روی زخم قرار گیرد.

بخوانید  درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه

 آویشن برای درمان آفت دهان

آویشن دارویی گیاهی برای درمان آفت دهان است. آویشن ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب است. همچنین اسپری های آویشن نیز در بازار وجود دارد .

عسل برای درمان آفت دهان

استفاده از عسل یکی از روش درمانی آفت دهانی است که مقداری عسل را روی زخم دهانی گذاشته و ماساژ داده شود.

خواص رب انار برای آفت دهان

انار یکی از میوه هایی است که خواص زیادی دارد. یکی از فواید مهم انار خاصیت ضد میکروبی آن است. بر طبق تحقیقات انار و عصاره آن مانند رب انار باعث از بین رفتن ویروس ها و باکتری ها می شوند. بنابراین از انار و رب انار می توان به عنوان نوعی درمان خانگی استفاده کرد. در مورد خاصیت انار در از بین بردن باکتری های دهانی تحقیقات زیادی صورت گرفته که اثر بهبودی انار را تایید کرده است. در رب انار پلی فنول ها و اسید الایژیک خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و در درمان آفت دهان موثر است. یکی از مهمترین فواید انار خاصیت ضد التهابی آن است.

مراجعه به پزشک در درمان آفت دهان

در صورتی که دچار آفت دهانی شدید نیاز نیست به پزشک مراجعه شود و با استفاده از روش های درمان خانگی مانند استفاده از رب انار، آویشن و عسل آفت دهانی درمان شود. اما اگر تعداد زخم ها زیاد و درمان گیاهی موثر نبود باید به پزشک متخصص یا دندانپزشک مراجعه شود. در زمان های گذشته که درمان آفت دهان با روش درمان گیاهی شناخته نشده بود، از آنتی بیوتیک هایی مانند دیفن هیدرامین و تتراسایکلین برای درمان استفاده می شد. امروزه نیز برای درمان این آنتی بیوتیک ها برای درمان آفت دهان تجویز می شود. افرادی که مبتلا به ایدز و سرطان هستند قبل از هر اقدام برای استفاده از این داروها با پزشک متخصص مشورت نمایند.

بخوانید  برای رفع باد شکم زیاد چه بخوریم ؟

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×