» بیماری های عفونی » ۲۱ درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو و علل شایع آن
درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو
بیماری های عفونی - بیماریهای تنفسی - تغذیه و سلامت

۲۱ درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو و علل شایع آن

مهر 21, 1402 140337

گلودرد و خشکی گلو، از مشکلات آزار دهنده ای است که هر کدام از ما حداقل سالیانه یکی بار به آن مبتلا می شویم. گاهی این عارضه نشان از عفونت های حاد دستگاه تنفسی ما نیست و می توان آن را با درمان های خانگی به طور بسیار سریعی حل کرد.

هم اکنون با شروع فصل سرما و افزایش احتمال ابتلا به انواع عفونت های ویروسی و باکتریایی می توان درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو برای طیف وسیعی از این مشکلات استفاده نمود. لذا در این مطلب قصد داریم به مهم ترین درمان های خانگی اشاره نماییم؛ تا بتوانید در داخل خانه خود را از این درد آزار دهنده نجات دهید.

خشکی گلو چیست؟

درد گلو و عدم وجود رطوبت در گلو که تحت عنوان خشکی گلو نام گذاری شده است، می تواند تحت تاثیر عوامل گوناگونی بوجود بیاید. عموما زمانی که غده های سازنده بزاق به دلیل بروز عفونت ویروسی یا باکتریایی و یا حتی حساسیت امکان تولید میزان کافی از بزاق را نداشته باشند، خشکی گلو یا زروستومیا ایجاد می شود.

زمانی که فرد در حین خواب از طریق دهان تنفس می کنند و دهان خود را باز می گذارند و یا به بیماری های ویروسی نظیر سرماخوردگی مبتلا می شود و… با مشکلات و دردهای خشکی گلو گریبان گیر خواهد شد. عموما مشکلات ناشی از خشکی گلو زمانی غیر قابل تحمل میشود که فرد در هنگام صبح با نوشیدن آب نیز بهبود نمی یابد.

علت خشکی گلو چیست؟

علت اصلی خشکی گلو و گلو درد در اکثر اوقات یکی از موارد ذیل است:

  1. باز ماندن دهان حین خواب و تنفس دهانی فرد: تنفس با دهان باز سبب خشک شدن بزاق توسط جریان هوای تنفسی خواهد شد و همین امر در خشکی گلوی بیمار بسیار موثر خواهد بود.
  2. حساسیت فصلی بیمار و تب یونجه: مطالعات نشان داده است که سی الی چهل درصد از جمعیت کره زمین به حساسیت نسبت به گردو غبار و مواد غذایی خاص و… مبتلا هستند. بدن در برابر این آلرژن ها هیستامین ترشح کرده که همین امر سبب آبریزش بینی و خشکی گلو و عطسه و … خواهد شد.
  3. ابتلا فرد به سرماخوردگی
  4. کم آبی بدن فرد
  5.  ناراحتی معده و همچنین رفلاکس معده
  6. تورم لوزه ها
  7. گلودرد ناشی از استرپتوکوک ها : باکتری هایی تحت عنوان Streptococcus pyogenes می توانند سبب عفونت باکتریایی گلوی بیمار شده و فرد را با تورم لوزتین و تب و خشکی گلو آزار دهند.
بخوانید  غدد لنفاوی چیست و در کجای بدن قرار دارند و چه علائمی دارد؟

بهترین درمان گلودرد و خشکی گلو چیست؟

اگر علت بوجود آورنده عارضه گلو درد یا خشکی گلو را بدانیم می توانیم بسیار راحت تر نسبت به درمان ان اقدام کنیم؛ توصیه می شود که اگر علت عارضه خشکی گلوی خود را می دانید از داروهای بدون نسخه ذیل استفاده نمایید.

  1.  درمان گلو درد و خشکی گلوی ناشی از تنفس با دهان در حین خواب
    به دلیل احتقان بینی و مسیر هوایی در حین تنفس از طریق دهان، توصیه می شود از داروهای باز کننده ی گرفتگی بینی نظیر انواع داروهای آنتی هیستامینی و ضد احتقان بینی و اسپری های کورتیکواستروئیدی بینی استفاده نمایید.
  2. درمان خشکی گلو به دلیل دهیدراته بودن بدن
    کم آبی و دهیدراته بودن بدن نیز از عوامل مهم خشکی گلو می باشد. لذا برای جبران کمبود آب بدن بیمار توصیه میشود غذاهای آبکی و مایعات بیشتری را بنوشید.
  3. درمان خشکی گلو به دلیل رفلاکس معده
    سعی کنید تمام مواردی را که سبب تشدید رفلاکس معده شما و در نهایت خشکی گلو و گلو درد می شود را کنار بگذارید مثلا از پرخوری و خوردن غذاهای چرب و فست فودی جلوگیری کنید یا از خوابیدن یا دراز کشیدن بعد از صرف غذا جدا بپرهیزید.
بخوانید  بهترین زمان مصرف انگور برای لاغری کی هست؟

مصرف چای و قهوه و یا سیگار و دخانیات را به حداقل ممکن برسانید و در نهایت از داروهای ضد اسید و یا کاهش دهنده اسید معده استفاده نمایید.

معرفی ۲۱ درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو

۱٫ عسل معجزه ای برای درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو

ترکیبات موثر عسل در کاهش التهاب و سوزش گلو درد بسیار موثر است؛ می توانید آن را با مقداری آب یا چای کم رنگ ولرم مخلوط کرده و جرعه جرعه بنوشید. این ماده اعجاب آور دارای خواص مرطوب کننده گی کافی برای ترمیم التهابات گلو و رفع خشکی آن است. از طرفی خواص ضد میکروبی آن سبب از بین بردن میکروارگانیسم های عامل خشکی گلو و گلو درد می شود. بنابراین عسل، یکی از بهترین درمان های خانگی گلودرد و خشکی گلو است.

طریقه مصرف عسل برای رفع خشکی گلو:

  • ۱ الی ۲ ق غ عسل را در یک لیوان آب ولرم یا چای ولرم حل کنید و به خوبی مخلوط کنید و سپس محلول حاصل را دو الی سه بار در روز میل کنید.
  • روش دیگر برای استفاده از عسل برای درمان التهابات گلو حل کردن ۱ ق غ عسل و ۱ ق چ آبلیمو در یک لیوان آب است. این نوشیدنی را می توانید دو تا سه بار در شبانه روز میل کنید. اما در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.
  • حتی می توانید برای رفع خشکی گلو ۱ق چ عسل را با یک لیوان شیر ولرم مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب آن را بنوشید.

۲٫ برای درمان گلودرد و خشکی گلو زردچوبه و شیر را در اولویت لیست خود قرار دهید.

شیر با دارا بودن طیف وسیعی از ویتامین های گروه ب، آ و ث و انواع پروتئین های حیاتی، یکی از مواد غذایی بسیار مفید جهت تامین مهمترین نیاز های تغذیه ای بدن ماست. از طرفی زردچوبه یکی از مهم ترین ادویه جات است که از دوران پیشین تا حال در درمان بیماری های بسیاری مورد استفاده قرار می گرفت. کورکومین موجود در زردچوبه اصلی ترین ماده در ترکیبات زردچوبه است که دارای خواص ضد باکتریایی و ویروسی و ضد التهابی است.

بخوانید  قرص مکیدنی گیاهی آلتادین چیست و برای چی خوبه؟

بنابراین جای تعجب نیست که شیر و زردچوبه ترکیبی خارق العاده در درمان بیماری هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا و گلودرد و… است.

درمان گلودرد و خشکی گلو زردچوبه و شیر

۳٫ ghee oil درمان موثری برای گلودرد و خشکی گلو

ghee oil دارای خواص ضد التهابی بسیار زیادی است. شما می توانید برای تسکین درد گلوی خود آن را در داخل خوراکی و مواد غذایی خود بریزید تا سبب مرطوب شدن گلوی شما و رفع حالت خشکی آن شود.

روغن گی

۴٫ سرکه سیب را جدی بگیرید:

سرکه سیب دارای خواص بی نظیری در تنظیم PH دهان و ضدعفونی کردن آن ناحیه است. ساده ترین روش برای بهره بردن از خواص سرکه سیب جهت درمان خانگی گلو درد و خشکی گلو غرغره کردن ان میباشد.

مقداری سرکه سیب را با سه برابر آب ولرم مخلوط کنید و محلول حاصل را دو تا سه بار در روز غرغره نمایید.

دهانشویه سرکه سیب

۵٫ ریشه شیرین بیان درمانی برای رهایی از گلو درد

ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی بسیار قوی می باشد در نتیجه می تواند درمان موثری برای خشکی گلو باشد.

طرز تهیه ریشه شیرین بیان برای درمان خانگی گلو درد و خشکی گلو

۱ق غ ریشه شیرین بیان پودر شده را به ۱ فنجان آب بیافزایید و درب آن را ببندید تا کمی دم بکشد و روزانه دو الی سه بار از آن را بنوشید. می توانید ۱ یا ۲ ق چ عسل را نیز در این دمنوش اضافه نمایید تا در بهبود التهابات گلوی شما موثر شود.

* توجه داشته باشید در صورتی که باردار هستید و یا در دوران شیردهی به سر می برید، از نوشیدن این دمنوش اجتناب نمایید و یا حتما زیر نظر پزشک خود از آن مصرف نمایید.

بخوانید  ویتامین c در چه چیزهایی وجود دارد ؟ چرا بدن ما به این ویتامین نیاز دارد ؟

۶٫ سیر داروی طبیعی برای درمان گلو درد

آلیسین، ماده ای خارق العاده در سیر می باشد که دارای خواص ضد میکروبی بسیار قوی برای مبارزه با عفونت هاست.

توصیه می شود برای بهره گیری از خواص ضد میکروبی سیر یک حبه از آن را بمکید. این عمل سبب کاهش التهابات گلو تسکین درد بیمار خواهد شد.

۷٫ رای درمان گلودرد و خشکی گلوی خود فلفل کاین را فراموش نکنید.

فلفل کاین دارای ترکیبی قوی با خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی به نام “کپسایسین” است که به تسکین درد و خشکی گلو و کاهش تورم بافتهای التهابی گلو کمک بسیار زیادی می نماید. بنابراین یکی از بهترین درمان خانگی گلو درد و خشکی گلو فلفل کاین است.

طرز استفاده از فلفل کاین برای تسکین خشکی گلو و گلو درد

  •  برای تهیه دمنوش فلفل کاین ۱ق چ پودر کاین را با ۳ عدد فلفل کاین رنده شده و ۱ق غ عسل به خوبی مخلوط کنید. روزانه نصف قاشق چایخوری از این ترکیب سودمند را مصرف کنید و توجه داشته باشید که نباید بلافاصله بعد از مصرف این ترکیب آب بنوشید.
  •  روش دیگر برای استفاده از فلفل کاین جهت تسکین گلو در این است که ۱ ق غ اب لیمو و یک لیوان آب ولرم را با ۱ ق چ فلفل کاین به خوبی مخلوط کنید و روزانه چندین بار این ترکیب را غرغره نمایید تا گلودرد شما بهبود یابد.

 فلفل کاین برای تسکین خشکی گلو و گلو درد

۸٫ نارون قرمز

مطالعات متعدد نشان داده است که ترکیبات این درخت نقشی جادویی در درمان التهابات گلو و خشکی گلو ایفا می نماید.

طریقه استفاده از نارون قرمز برای درمان گلو درد

۱ق چ پوست ناحیه داخلی نارون قرمز را جدا کرده و با ۲ لیوان آب جوش مخلوط کرده و اجازه می دهیم به مدت چند دقیقه دم بکشد. در نهایت زمانی که دمای آن نسبتا کم شد، مقداری عسل اضافه کرده و روزانه دو الی سه لیوان از آن را مصرف نمایید.

۹٫ اگر خشکی گلو دارید، آدامس بجوید

یکی دیگر از بهترین درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو جویدن آدامس است؛ به طور کلی عمل جویدن، سبب تحریک غدد بزاقی برای ترشح بزاق بیشتر می باشد. بنابراین شما می توانید برای تخفیف عوارض آزار دهنده خشکی گلو و گلودرد آدامس بجوید.

بخوانید  غذاهای طبع گرم و فواید آنها را بشناسید

این عمل علاوه بر تحریک غدد بزاقی سبب کاهش رفلاکس معده نیز خواهد شد و در نتیجه با عوامل ایجاد کننده خشکی گلو به نحو جالبی مقابله خواهد شد.

اما توجه داشته باشید که برای نیل به این هدف از آدامس نعنایی و یا انواع آدامس های قند دار استفاده نکنید.

۱۰٫ دستگاه بخور راهی موثر برای کاهش خشکی گلو

دستگاه بخور با تولید رطوبت بیشتر، از خشکی هوا می کاهد و همین امر در کاهش درد و التهابات ناشی از خشکی گلوی بیمار تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهد نمود. اگر تهیه دستگاه بخور برای شما مشکل است، می توانید کتری دارای آب جوش را بر روی گاز آشپزخانه قرار دهید و یا آن را بر روی بخاری قرار داده تا بتواند رطوبت مورد نیاز شما را به خوبی تامین نماید. عموما خشکی گلو و عوارض آن در هنگام شب بدتر شده و موجب اثرات منفی بر خواب شبانه بیمار می گردد.

بنابراین استفاده از یک دستگاه بخور در اتاق نشیمن یا اتاق خواب برای بهبود استراحت بیمار و تنفس راحت تر او در حین خواب بسیار کمک کننده خواهد بود.

۱۱٫ نعناع فلفلی

یکی از ترکیبات موثر در نعناع فلفلی، منتول است این ماده در رقیق شدن مخاط و تسکین درد گلوی شما بسیار موثر است. از طرفی این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی قوی می باشد. مشاهدات نشان داده است که استفاده از گیاه نعناع فلفلی علاوه بر بهبود گلودرد و سرماخوردگی در درمان آسم و سرفه نیز مفید است.

برای تهیه دمنوش نعناع فلفلی ابتدا مقداری از برگ های تازه نعناع را در قوری حاوی آب جوش ریخته و آن را به مدت نیم ساعت با دمای بسیار ملایم دم کنید.

بخوانید  بهترین راهکارهای از بین بردن بوی بد قلیان و سیگار چیست؟ 9 روش سه سوته

نعناع فلفلی

۱۲٫ ریشه مارشمالو یا گیاه ختمی

ریشه ی این گیاه ماده ای لزج تولید می کند که دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد.

تحقیقات نشان داده است که موسیلاژ یا ماده لزج مشتق از ریشه مارشمالو حاوی تنوعی از آنتی اکسیدان های موثر است که در درمان خشکلی گلو و انواع سرفه موثر است. همچنین این گیاه در درمان خشکی دهان موثر است و این امر از خشکی گلوی بیمار به شدت می کاهد.امروزه با توجه به فواید بسیار زیاد این دارو، قرص هایی مشتق شده از ریشه ی گیاه ختمی تولید شده است که موجب بهبود خشکی دهان بیمار می شود کافی است بیمار قرص حاوی این گیاه را در دهان نگه دارد تا ترشح بزاق تحریک گردد.

روش دیگر برای استفاده از این گیاه معجزه آسا آن است که مقداری از ریشه ختمی را در قوری بریزید و بعد روی آن آب جوش بریزید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دم کنید. میتوانید مقداری عسل نیز را به آن اضافه نمایید تا خواص ضد میکروبی آن نیز افزایش یابد. مصرف روزانه سه الی ۴ فنجان از این دمنوش توصیه می شود اما اگر در دوران بارداری و یا شیر دهی به سر می برید یا دارای بیماری های مزمنی نظیر دیابت و …. هستید مصرف ریشه مارشمالو به شما توصیه نمی شود.

۱۳٫ گلو درد دارید؟ چای بنوشید!

چای دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی است؛ که موجب افزایش قدرت ایمنی بدن در مواجه با میکروارگانیسم های مهاجم است. چای دارای ترکیبی مهم به نام تانن است. که موجب کاهش التهابات گلو و همچنین خشکی گلو می شود.

می توانید روزانه چند فنجان چای بنوشید. این امر در تسکین درد گلوی شما موثر است. اما فراموش نکنید که در کنار مصرف چای مصرف نوشیدن آب را فراموش نکنید. چرا که زیاده روی در مصرف چای سبب کم آبی بدن خواهد شد. همچنین غرغره کردن چای سیاه و یا چای سبز در دمای مناسب نیز می تواند به تسکین درد و ناراحتی گلوی شما کمک کند.

بخوانید  خواص پسته برای دندان: یک راهنمای کامل

۱۴٫ درمان خشکی گلو با دارچین

دارچین یکی از خوش عطر ترین ادویه هاست که خواص ضد باکتریایی و التهابی بسیار قدرتمندی دارد؛ که به دلیل وجود آلدئید سینامیک موجود در آن است. ترکیبات مذکور کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان می نمایند.

برای استفاده از این ادویه درمانی مناسب به روش ذیل عمل کنید:

۱ تکه چوب دارچین کوچک یا ۱ق چ دارچین را با دو لیوان شیر گرم کنید و وقتی حرارت آن کمتر شد، ۲ ق چ عسل را نیز به آن اضافه کنید و سپس آن را میل کنید.

این نوشیدنی در درمان التهابات گلوی شما بسیار موثر است. روش دیگر برای استفاده از دارچین ان است که ۲ لیوان آب را به جوش آورد و یک تکه چوب دارچین و ۱ ق چ چای سیاه یا چای سبز را به ان اضافه نمایید و چند دقیقه آن را دم کنید و سپس مصرف نمایید.

۱۵٫ آبلیمو

لیمو سرشار از ویتامین ث است که در تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با میکروارگانیسم های عامل خشکی گلو بسیار موثر است. مصرف آبلیمو به ترشح بزاق بیشتر و مرطوب کردن غشاهای مخاطی بافت گلو و برطرف کردن خشکی گلو موثر است.

۱۶٫ نشاسته

نشانسته نیز یکی از بهترین درمان خانگی گلو درد و خشکی گلو است شما می توانید برای درمان گرفتگی صدا و خشکی گلوی خود از حریره نشاسته استفاده نمایید.

طرز تهیه حریره نشاسته برای درمان خشکی گلو

۱ قاشق مربا خوری نشاسته را در دو قاشق غذا خوری آب سرد مخلوط کنید و مخلوط حاصل را در یک لیوان آب گرم حل کنید. بعد ۱ قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق بادام آسیاب شده حل کنید و به خوبی مخلوط کنید و آن را به صورت ولرم میل کنید. بادام موجود در این حریره نشاسته خلط آور بوده و سینه را نرم می کند.

بخوانید  از بین بردن بوی بد پا و کفش با 7 راهکار تضمینی خانگی

عسل نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بسیار قوی می باشد. بنابراین می توانید با چند قلم مواد در دسترس در منزل به درمان خشکی گلوی خود بپردازید.

۱۷٫ دمنوش عسل و آویشن

تیمول و کارواکرول موجود در آویشن موجب ایجاد خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آویشن شده است؛ به همین دلیل از آویشن در تهیه بسیاری از شربتهای سینه ضد احتقان سیستم تنفسی و ضد سرفه استفاده می شود.

طرز تهیه دمنوش عسل و آویشن

طرز تهیه این دمنوش کاربردی و مفید بسیار آسان است. یک قاشق چایخوری آویشن را به دو لیوان آب در حال جوش اضافه نمایید. و ان را به مدت یک ربع بجوشانید و در انتها یک فنجان از دمنوش آویشن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و آن را نوش جان کنید.

 دمنوش عسل و آویشن

۱۸٫ آب و مایعات کافی بنوشید

همان طور که توضیح داده شد یکی از مهم ترین علل خشکی گلو و التهاب ان ابتلا به بیماری های ویروسی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا و دهیدراته بودن بدن بیمار می باشد. بنابراین برای هیدراته کردن بدن خود از آب و مایعات و میوه ها و سبزیجات آبدار استفاده نمایید. و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه و چای و نسکافه جلوگیری نمایید.

۱۹٫ آب نمک

اگر دچار سوزش گلو یا خشکی گلو بر اثر کرونا و یا سایر بیماری های ویروسی و باکتریایی هستید آب نمک را به لیست درمان های خانگی خود اضافه کنید. نمک موجود در آب نمک به کشتن میکروارگانیسم های موجود در گلوی شما و تسکین درد و التهابات این ناحیه کمک بسیار زیادی خواهد نمود.

برای تهیه این محلول یک قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب ولرم حل کنید و با محلول حاصل هر سه ساعت یک بار غرغره کنید این عمل سوزش و درد گلوی شما را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

۲۰٫ جوش شیرین

می توانید در حین غرغره آب نمک از جوش شیرین نیز در این محلول استفاده کنید افزودن جوش شیرین به آب نمک سبب کاهش التهابات گلو و خشکی ناحیه مورد نظر شده و به علاوه در متوقف کردن رشد میکروارگانیسم های دخیل در خشکی گلو موثر است.

بخوانید  چگونه در خواب لاغر شویم

طرز تهیه محلول جوش شیرین و نمک برای درمان خانگی گلو درد و خشکی گلو

در یک لیوان آب گرم نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و یک چهارم قاشق چایخوری نمک را با هم مخلوط کرده و محلول حاصل را هر دو ساعت یک بار غرغره کنید این محلول در کاهش التهاب گلو و همچنین رفع خشکی گلو بسیار موثر خواهد بود

۲۱٫ شنبلیله از بین برنده خشکی گلو

شنبلیله درمان مناسبی برای التهابات و خشکی گلو است. مقداری از دانه های شنبلیله را در قوری یا فنجانی که حاوی آب جوش است بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا به طور کامل بجوشد. سپس اجازه دهید کمی خنک شود و روزانه دو بار از این محلول غرغره نمایید تا التهابات گلو تسکین یابد.

برای درمان گلودرد و خشکی گلو به نکات توجه نمایید:

  1. پیشنهاد می کنیم در هنگام خشکی و گلو درد از یک دوش آب گرم بهره ببرید. این امر در تسکین موقت درد گلو و خشکی آن بسیار مهم است.
  2. مصرف مایعات ولرم و سوپ های آبکی گرم به آرام شدن و تسکین درد گلوی شما کمک موثری خواهد نمود.
  3. سعی کنید در دوران بیماری مصرف دخانیات را به صفر برسانید تا از تحریک مضاعف بافتهای گلوی شما ممانعت شود.
  4. برای جلوگیری از خشکی گلوی ناشی از بروز آلرژی به تغذیه خود توجه ویژه ای داشته باشید و از مصرف غذاهای تشدید کننده حالت حساسیت به شدت اجتناب نمایید.
  5. اگر خشکی گلوی شما ناشی از رفلاکس معده است از خوردن غذاهای شور و تند و ترش اجتناب کنید و در حین خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهید تا از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری شود.
  6. در صورتی که دچار تب بالای ۳۸ درجه هستید و در گلو درد شما با روش های خانگی بهبودی حاصل نشد، حتما به پزشک معالج مراجعه نمایید.
بخوانید  خواص شگفت انگیز بهترین روغن حیوانی اصل یا ساری یاغ

چه زمانی برای درمان گلو درد و خشکی گلو نزد پزشک برویم؟

اگر چه درمان های خانگی گلودرد و خشکی گلو در اکثر مواقع رضایت بخش بوده و نقش موثری در بهبودی بیمار و تخفیف دردهای او دارد ولی زمانی که مدت زمان این عارضه بیشتر از ۳ هفته طول کشید یا فرد با مشکلات دیگری نظیر مشکل در بلع و تنگی نفس و تب بالای ۳۸ درجه سانتی گراد همراه بود، باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجع نماید تا پزشک معالج مشکل را به طور اساسی بررسی نماید.

سوالات متداول

آیا خشکی گلو علامت ابتلا به کرونا است؟

به طور کلی نمی توان ادعا کرد که صرفا خشکی گلو از علایم ابتلا به کرونا است. اما باید بگوییم که خشکی گلو در کنار نشانه های دیگر نظیر تب و بدن درد و… از علایم ابتلا به کرونا است.

آیا گلو درد و خشکی گلو عارضه ای جدی و خطرناک است؟

در اکثر موارد خشکی گلو عارضه ی جدی و مهمی نیست ولی در صورتی که با علایمی نظیر کهیر و تب و لرز بدن درد و… همراه بود باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

آیا خر و پف کردن موجب خشکی گلو می شود؟

عموما افرادی که در حین خواب از طریق دهان تنفس می کنند یا دهان خود را در عین خواب باز نگه می دارند، با خشکی گلو مواجه می شوند و نوشیدن آب و مصرف برخی از داروهای شیمیایی و درمان های خانگی در درمان آن موثر است.

کلام آخر

گلو درد و خشکی گلو، یکی از مهم ترین عارضه هایی است که افراد در طی فصول سرد سال و یا در نتیجه ابتلا به بیماری هایی نظیر کرونا و سرماخوردگی و آنفولانزا موجب آزار و اذیت بیماران می گردد. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مطلب به شرح جامعی از مهم ترین و بهترین درمان خانگی گلودرد و خشکی گلو صحبت کنیم. اما اکیدا توصیه میشود در صورتی که علایم شما تداوم یافت و یا با علایم و نشانه های جدیدی همراه شد در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه کرده و بیماری خود را پیگیری نمایید.

منبع : top10homeremedies

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×