» بیماری های عفونی » درمان خانگی و قطعی ورم , عفونت و التهاب لوزه در کودکان چیست ؟
درمان خانگی و قطعی ورم، عفونت و التهاب لوزه در کودکان چیست؟
بیماری های عفونی - بیماریهای تنفسی - سلامت کودکان

درمان خانگی و قطعی ورم , عفونت و التهاب لوزه در کودکان چیست ؟

شهریور 16, 1402 150325

آنچه در این مطلب میخوانید

لوزه ها همان غدد لنفاوی بوده که در طرف راست و چپ گلو واقع شده اند. نقش اصلی این غدد در گلو جلوگیری از عفونت است که به عفونت لوزه ها Tonsillitis یا التهاب لوزه معروف است. این نوع التهاب و ورم در کودکان خیلی زیاد است، ولی احتمال رخ دادن آن در هر سنی وجود دارد. همچنین در دوران پیش دبستانی و نوجوانی شیوع التهاب و ورم لوزه در کودکان بالا است. البته علائم آن بیشتر به صورت گلودرد، باد کردن لوزه ها و ملتهب شدن خود را نشان می دهد.

بخوانید  ترکیدن بواسیر و معضلات آن

درمان خانگی و قطعی ورم، عفونت و التهاب لوزه در کودکان چیست؟

لوزه ها در واقع دو گره لنفی در طرف راست و چپ پشت حلق واقع شده اند که نقش مکانیسم دفاعی داشته و از ابتلا بدن به عفونت پیشگیری می کنند. التهاب لوزه در اکثر سنین رخ داده که رایج ترین آن ها در سنین پیش دبستانی تا اوایل نوجوانی است.

بیماری لوزه واگیر یا مسری بوده و از طریق انواع متعددی باکتری و ویروس همچون باکتری استرپتوکوک (ایجاد کننده استرپتوکوکی یا گلودرد) ایجاد می گردد. در صورتی که گلودرد استرپتوکوکی درمان نگردد عوارض جدی به دنبال دارد. البته تشخیص ورم لوزه آسان بوده و علائم آن در بازه زمانی ۷ الی ۱۰ روز خود را به نمایش می گذارد. پس برای بهبودی این بیماری درمان های خانگی متعددی وجود دارند که به شرح زیر هستند.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با غرغره آب نمک

یکی از تاثیرگذارترین درمان خانگی جهت بهبود التهاب لوزه در کودکان، غرغره با آب نمک است. زیرا آب گرم موجب تسکین گلودرد شده و نمک، میکروب ها و ویروس های عامل عفونت را از بین می برد. همچنین نمک در کاهش تورم و تسکین درد نقش بسزایی دارد. پس یک فنجان آب گرم را آماده کرده و یک قاشق مرباخوری نمک به آن اضافه کنید و کاملاً مخلوط نمایید. البته کودکان باید از همان اوایل ابتلا به بیماری یاد بگیرد که مخلوط آب و نمک را در طول روز حداقل سه بار غرغره نمایند. ناگفته نماند که آب این محلول برای کودکان بایستی ولرم باشد.

بخوانید  قرص مکیدنی گیاهی آلتادین چیست و برای چی خوبه؟

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف روغن کبد ماهی

از دیگر روش های مؤثر در بهبود و رفع التهاب لوزه در کودکان مصرف روغن کبد ماهی در رژیم غذایی روزانه است. زیرا این روغن دارای چند ماده مغذی همچون سلنیوم بوده که سیستم لنفاوی بدن را تقویت می کند. همچنین چرب های موجود در این روغن موجب کاهش التهاب و ورم لوزه می شود. درنتیجه مصرف روغن کبد ماهی به کوچک شدن ورم لوزه در کودکان کمک شایانی می کند.

طبق تحقیقات انجام شده مصرف مداوم مکمل روغن ماهی در رژیم غذایی می تواند عفونت های موجود در دستگاه تنفسی فوقانی در هر رده سنی به ویژه کودکان و نوجوانان را کاهش دهد. البته این مکمل ها بیشتر در طعم لیمو تولید شده که به همراه مولتی ویتامین های مینرال جهت مصرف کودکان تجویز می گردند.

روغن کبد ماهی دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین A و ویتامین D بوده که خاصیت ضد ورم و التهاب لوزه در کودکان را دارد. پس این روغن به صورت مایع یا مکمل خریداری می شود که نوع مایع آن برای کودکان مناسب است. دوز مصرفی این روغن برای کودکان بالای یک سال در طول روز تقریباً یک قاشق چای خوری است. البته جهت اطلاع از مقدار دوز و بهترین روش مصرف روغن کبد ماهی بهتر است با متخصص یا پزشک اطفال مشورت شود.

بخوانید  درمان فوری سردرد و سرگیجه ناشی از گاز زغال و قلیان

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف روغن کبد ماهی

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با اضافه کردن سیر به رژیم غذایی

ترکیبات موجود در سیر حاوی گوگرد بوده که خواص ضد التهاب لوزه و ضد باکتری قوی دارند و در مقابله با تونسیلین بزرگ شده از بدن محافظت می کنند. این ترکیبات با باکتری های عامل بیماری مبارزه می کنند و در زمان کمی آن ها را از بین خواهند برد. البته ترکیبات مفید در سیر می تواند روند التهابی در گلو را کاهش داده و حتی معکوس نماید.

بنابراین برای رفع این عارضه بایستی سیر خام را بلعیده و یا ۲ حبه سیر را با مقداری عسل و آب‌لیمو مخلوط نمایید. سپس در طول روز ۲ الی ۳ بار، مایه له شده را به خورد کودک دهید. ناگفته نماند که طعم این مایه ناخوشایند بوده و در صورت مقاومت کودک می توان سیر را به غذای مورد علاقه او همچون پاستا یا سالاد اضافه نمود. در ضمن کودک زیر یک سال نباید عسل مصرف نمایند، وگرنه دچاری بیماری کشنده و خطرناکی به اسم بوتولیسم می شود.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی بوده که یکی از روش های درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان و حتی بزرگ‌سالان به حساب می آید. بنابراین آب زنجبیل را گرفته و ۴ قطره از آن را به آب لیموی تازه و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه نمایید. سپس در بازه زمانی ۴ الی ۵ روز و در ۲ وعده به خورد کودک دهید. یکی دیگر از روش های مصرف زنجبیل برای رفع ورم لوزه این است که چند برش از زنجبیل تازه را با ۲ فنجان آب در بازه زمانی ۱۰ دقیقه بجوشانید.

بخوانید  بهترین فوق تخصص بیماری های عفونی بزرگسالان در تهران

بعد از اتمام زمان مخلوط را از صافی رد کرده و عسل و آب‌لیمو را به آن بیفزایید. نحوه مصرف این مایع در طول روز به ۲ الی ۳ بار اکتفا می کند که اگر چند روز ادامه داشته باشد، مسلماً نتیجه بهتری می دهد.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف زنجبیل

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف شربت آب‌لیمو و عسل

در شرایطی که عسل در رژیم غذایی روزانه باشد، در حالت خاموشی التهاب لوزه در کودکان را رفع می نماید. این ماده خوراکی علاوه بر بهبود ورم لوزه با خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی، موجب کاهش سرفه های مداوم می شود. پس مقداری آب‌لیموی تازه را با ۲ قاشق مرباخوری عسل را به ۱ فنجان آب اضافه نمایید. البته آب‌لیمو باید تازه باشد و استفاده از آب‌لیموی صنعتی نتیجه رضایت بخش به بیمار نمی دهد.

برخی از بیماران به این شربت مقداری پودر فلفل اضافه می کنند که از این طریق التهاب لوزه را نیز رفع می‌ کنند. بنابراین جهت تسکین التهاب، تورم و درد باید به مدت یک هفته و در طول روز ۱ الی ۲ بار مخلوط را به خورد کودک دهید.

بخوانید  معرفی قرص و شربت کتوتیفن (KETOTIFEN) و عوارض جانبی و دلایل مصرف آن

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با بخور دادن

کودکانی که به التهاب لوزه مبتلا هستند باید در طول روز از بخور استفاده کنند. زیرا بخور گرفتگی حاصل از تورم غدد تونسیلین را رفع نموده و تنفس بلند یا خروپف ناشی از این بیماری را در طول شب درمان می کند. پس کودک بایستی روش درست بخور را یاد بگیرد تا در طول روز با ۲ الی ۳ با بخور مشکل نداشته باشد. زیرا این عمل به قدری مفید است که در بازه زمانی کوتاه می توان علائم بهبودی در بیمار را مشاهده کرد. همچنین کودکانی که سن کمی دارند و قادر به بخور گرفتن نیستند باید در طول روز ۱ الی ۲ بار دوش آب ولرم بگیرند.

 التهاب لوزه در کودکان

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف چای ریحان

ریحان دارای خواص ضدالتهابی و ضدویروسی بوده که یکی از درمان های خانگی بسیار مؤثر التهاب لوزه در کودکان به حساب می آید. زیرا خواص تسکین دهنده و ماهیت شفابخش ریحان موجب کاهش درد، تورم و تسریع در فرایند بهبودی کودک می شود. پس ۱۰ الی ۱۵ برگ از گیاه ریحان را جدا کرده و شست و شو دهید و به همراه ۲ فنجان آب در بازه زمانی ۱۰ دقیقه بجوشانید. مایع را از صافی رد کرده و نصف آب یک لیمو ترش تازه را به همراه یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید. این شربت در بازه زمانی یک هفته و ۳ بار در روز به خورد کودک دهید.

بخوانید  چرک خشک کن مترونیدازول چیست و آیا شربت مترونیدازول برای عفونت دندان کودکان مناسب است ؟

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف شیر و زردچوبه

کورکومین ماده مفید موجود در زردچوبه است که خواص ضدالتهابی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدان فراوانی دارد. پس مصرف زردچوبه به صورت منظم و در طول روز می تواند التهاب لوزه در کودکان را کاهش دهد. این گیاه علاوه بر خواص ذکر شده، روند درمان را آسان می کند و درد را کاهش می دهد. البته برای تهیه این محلول باید یک لیوان شیر را با یک قاشق مرباخوری پودر زردچوبه به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه جوشاند.

همچنین با اضافه نمودن یک چوب دارچین و مقداری عسل، نوشیدنی طعم بهتری پیدا می کند و کودک برای نوشیدن آن مشتاق تر است. یکی دیگر از روش های استفاده از زردچوبه در رژیم غذایی کودک این است که مقداری زرد چوب را با عسل مخلوط کرده و به صورت گلوله های کوچک درآورید. این گلوله ها را در بازه زمانی یک هفته و ۲ بار در روز به خورد کودک دهید.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با افزایش مصرف مایعات

جهت بهبود التهاب غدد تونسیلین باید بدن کودک را در حالت هیدراته نگه داشت. پس مصرف مایعات به طور مداوم موجب کاهش گلودرد شده و کم آبی بدن را کنترل می نماید. همچنین یکی از عوامل مفید برای سیستم ایمنی بدن همان هیدراتاسیون کافی است. بنابراین آب به کلیه سلول ها و اندام های حیاتی بدن همچون غدد تونسیلین کمک کرده تا آن ها فعالیت خود را به درستی انجام دهند.

بخوانید  درمان خانگی بیماری پارونیشیا یا ورم کنار ناخن دست چیست ؟

کودکان مبتلا به ورم لوزه علاوه بر آب شیرین بایستی آب میوه، شیر گرم، آبگوشت خانگی، آب لیموی سرد و آب نارگیل را در طول روز مصرف نمایند. البته مصرف مایعات در فصل سرما نباید فراموش شود. زیرا کودک هنگام سرما میل به نوشیدن آب نداشته و احساس تشنگی در او کاهش می یابد.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف غذاهای غنی از ویتامین c

یکی از مواد مغذی بسیار مهم برای تقویت سیستم ایمنی کودکان مصرف ویتامین C است که به صورت محلول در آب پروسه بهبود عفونت هایی همچون لوزه را تسریع می بخشد. در حالت کلی رژیم غذایی حاوی ویتامین C در درمان و رفع انواع عفونت ها نقش بسزایی دارند. بنابراین با مصرف سبزیجات و میوه‌جاتی همچون چغندر، اسفناج، کلم برکلی، کلم پیچ، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، پرتقال، شاه توت، آناناس، کیوی، گریپ فروت، لیمو و توت فرنگی می توان ویتامین C بدن را تأمین کرد. درنتیجه جهت تقویت سیستم ایمنی و تسریع در روند درمان ورم لوزه بهتر است در رژیم غذایی روزانه کودک، سبزیجات و میوه‌جات ذکر شده را قرار داد.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان با مصرف اکیناسه

اکیناسه در واقع نوعی گیاه بوده که از خواص درمانی مختلفی برخوردار است و یکی دیگر از درمان های خانگی مؤثر و مطمئن جهت رفع ورم لوزه به حساب می آید. این گیاه سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت نموده و بر سیستم لنفاوی بدن بیشترین تأثیر را می گذارد. در گذشته از گیاهان اکیناسه برای درمان اکثر بیمارهای عفونی و سرما خوردگی استفاده می شود. ولی امروزه این گیاه به صورت کپسول و مایع در اختیار بیماران قرار می گیرد. همچنین دوز مصرفی برای این مکمل ها بسته به سن به صورت زیر است.

بخوانید  برای درمان زخم و زگیل ناحیه تناسلی مردان چه باید کرد

کودکان ۲ الی ۴ سال: در طول روز ۱ الی ۲ بار و تنها یک عدد کپسول

کودکان ۴ الی ۱۲ سال: در طول روز ۲ الی ۳ بار و تنها یک عدد کپسول

کودکان ۱۲ سال به بالا: در طول روز ۳ الی ۴ بار و ۲ عدد کپسول

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان/ جوش شیرین و نمک

هنگامی که لوزه در کودکان التهاب پیدا می کند، بهتر روش درمان، شست و شوی دهان با محلول جوش شیرین و نمک است. زیرا این دو ماده دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی بوده و خیلی سریع موجب بهبود ورم لوزه می شوند. همچنین ترکیب جوش شیرین و نمک قابل دسترس و ارزان بوده و تنها با اضافه نمودن یک قاشق مرباخوری جوش شیرین و ۴ قاشق مرباخوری نمک به آب ولرم، محلول آماده است. پس کودک بایستی این محلول را در طول روز، ۲ بار به صورت غرغره مصرف نماید.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان/ سرکه سیب و عسل

ترکیب سرکه سیب و عسل برای رفع ورم لوزه و گلو درد یک ترکیب معجزه آسا محسوب می شود. زیرا سرکه سیب به تنهایی میکروب ها و باکتری های داخل گلو را از بین برده و عسل با خواص ضدالتهابی می تواند التهاب را کاهش دهد. بنابراین ۲ قاشق مرباخوری عسل را به همراه ۲ قاشق مرباخوری سرکه سیب به آب جوش اضافه کنید. سپس محلول را به صورت ولرم و در طول روز، ۱ الی ۲ بار به خورد کودک دهید.

بخوانید  درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان/ دم‌نوش آویشن و لیمو

دم‌نوش آویشن به همراه لیمو جزء بهترین ترکیب ها جهت از بین بردن انواع ناراحتی های گلو و سینه، کاهش ویروس ها و تقویت ایمنی بدن کودک به حساب می آید. سپس التهاب، قرمزی، خلط و تحریک گلو را به صورت معجزه آسا کاهش می دهد. بنابراین مقداری آویشن را به آب داغ اضافه کرده و بجوشانید. سپس محلول را از صافی رد کرده و به آن عسل و آب‌لیموی تازه اضافه نمایید. این دم‌نوش باید در طول روز ۲ بار به خورد کودک داده شود.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان/ گل همیشه بهار و عسل

ترکیب گل همیشه بهار و عسل یکی از بهترین درمان ها برای کاهش التهاب و ورم لوزه بوده که بایستی در دهان غرغره شود. این نوشیدنی با خواص ضد درد، آنتی بیوتیک و ضد التهابی می تواند کلیه علائم مربوط به لوزه التهابی را از بین ببرد. بنابراین ۲ قاشق مرباخوری عسل را با نصف لیوان آب و ۵gr گل همیشه بهار مخلوط کرده و دهان را در طول روز به مدت ۲ دقیقه شست و شو نمایید. البته بهترین زمان برای غرغره این محلول جهت رفع التهاب تونسیلین در کودکان در ابتدای صبح و قبل از خواب شبانه است.

بخوانید  اختلال بیش فعالی- نقص توجه (ADHD) در کودکان + علت و درمان

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان/ رزماری

رزمای یک گیاه ضد باکتری، تسکین دهنده و ضد التهاب بوده که علاوه بر رفع مشکلات گلو، زخم های دهانی را هم از بین خواهد برد. بنابراین مقداری رزماری را به آب اضافه کرده و بجوشانید. سپس محلول را از صافی رد کرده و به مدت ۵ دقیقه آن را در دمای محیط بگذارید و دهان کودک را با دم‌نوش شست و شو دهید.

درمان خانگی التهاب لوزه در کودکان/ آب پیاز

پیاز یکی از مواد غذایی خیلی مهم با خواص ضد باکتریایی، ضدالتهابی و ضدعفونی است. بنابراین آب پیاز را با رنده یا آبمیوه گیری خارج نماید و آن را با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید. محلول آب پیاز و با آب داغ را در بازه زمانی ۱۰ روز و در هر روز ۳ الی ۴ بار غرغره نمایید. این محلول در کاهش عفونت، التهاب و ورم لوزه کمک شایانی به کودک می کند.

علائم التهاب لوزه در کودکان

علت اصلی التهاب لوزه در کودکان، ویروس ها هستند که ۷۵% تا ۹۰% عفونت را تشکیل می دهند. البته درصد پایینی از ورم لوزه در کودکان به باکتری ها مربوط می شوند. ولی در حالت کلی علائم التهاب و ورم لوزه در کودکان به شرح زیر هستند:

  • کاهش اشتها و عدم تمایل به خوردن غذا
  • سردرد
  • خشکی و درد گردن
  • دردناک و برجسته شدن غدد لنفاوی
  • تب
  • درد و دشواری هنگام بلعیدن غذا
  • خارش و درد گلو
  • افزایش سایز لوزه ها
  • ایجاد نقاط زرد و سفید روی لوزه ها
  • قرمزی و پرخونی لوزه ها
  • تورم و التهاب لوزه ها
  • حساس بودن گردن و فک به دلیل التهاب گره های لنفی
  • سفتی گردن
  • دل درد
  • گوش درد
  • لرز
  • بوی بد دهان
  • صدای خراشیده

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×