» بهداشت و سلامت دندان » درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه
درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه
بهداشت و سلامت دندان - بیماری های عفونی - ترمیم دندان - سلامت دهان

درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه

مهر 27, 1402 80329

آبسه دندان یکی از مشکلات رایج در زمینه دندانپزشکی است. اگر بهداشت دهان و دندان نادیده گرفته شود، عفونت باکتریایی می تواند ایجاد شود. این یکی از دلایل ایجاد چرک در ریشه دندان یا لثه است. این واقعیت که می تواند باعث درد شدید، تورم و حساسیت در ناحیه صورت شود، آبسه های دندانی را برای بیماران چالش برانگیز می کند.

به طور کلی، بیماران دردی را که تجربه می کنند همچون “ضربان” توصیف می کنند. علاوه بر این، درد فوق الذکر معمولاً به تدریج خود را نشان نمی دهد، این درد به طور ناگهانی ظاهر می شود و ممکن است شدت آن افزایش یابد. ما موضوعاتی مانند چند نوع آبسه دندانی وجود دارد، نحوه درمان آنها یا اقداماتی که باید برای پیشگیری از آنها انجام شود و در نهایت درمان آبسه دندان در خانه را در ادامه خواهیم گفت. ابتدا اجازه دهید در مورد علائم آبسه که همه باید بدانند صحبت کنیم.

آبسه دندان چیست؟

آبسه ها وزیکول های پر از چرک هستند که به دلیل عفونت در بافت ها ایجاد می شوند. به لمس حساس است و باعث درد می شود.آبسه کیسه ای پر از چرک است که بر اثر عفونت در بافت بدن ایجاد می شود. به خصوص آبسه دندان نسبت به سایر انواع آبسه شایع تر است. آبسه دندان باعث بوی بد دهان، حساسیت به سرما و گرما و درد غیر قابل تحمل می شود.

بخوانید  راهنمای خرید واترجت دندان و ترازوی دیجیتال

آبسه دندان چیست؟

اگر آبسه دندان درمان نشود، حتی در دریچه های قلب نیز مشکل ایجاد می کند. بنابراین به محض تشخیص آبسه دندان باید روند درمان را آغاز کرد. در برخی موارد، آبسه دندان ممکن است همراه با درد گردن، گوش درد و درد استخوان فک باشد در صورت مواجه با علائمی که ذکر شد باید به دندانپزشک مراجعه کرد زیرا یک بیماری مزمن است.

علائم آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان ممکن است همه علائم ذکر شده در زیر را در هر بیمار نشان ندهد. در اینجا علائم رایج را در قالب یک لیست کوتاه خلاصه نمودیم:

  •  درد در دندان یا لثه
  • حساسیت هنگام مصرف غذاهای سرد و گرم
  • تورمی که تا صورت یا گردن پیشرفت می کند
  • تب و لرز بالا
  • درد و ضربان در دندان هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا
  • قرمزی لثه
  • داشتن طعم بد در دهان
  • مشکل در باز کردن دهان
  • مشکل در بلع

همه این علائم نشان می دهد که مشکلی در سلامت دهان و دندان وجود دارد. به همین دلیل، حتی اگر تنها یکی از علائم احساس شود، باید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کرد. مداخله در آبسه های دندانی در دوره اولیه بسیار مهم است. زیرا مشکلات ناشی از آبسه بر تغذیه، روند خواب و زندگی عادی بیماران تأثیر منفی می گذارد. درمان در وهله اول مفید خواهد بود.

آبسه دندان چگونه درمان میشود؟

درمان آبسه اغلب پس از تشخیص اجرا می شود. در برخی از بیماران، ممکن است برای از بین بردن شکایاتی مانند گسترش سیستمیک آبسه، درد دندان، دمای بالای بدن، تورم در غدد لنفاوی، نیاز به درمان دارویی می باشد. هدف از درمان، رفع کردن آبسه و تمام مشکلاتی است که ایجاد می کند. اما باید بیان کنیم که در صورت عدم پاسخ مثبت به درمان، کشیدن دندان نیز به عنوان یک گزینه در نظر گرفته می شود. البته هدف اولیه حفظ دندان است و کشیدن دندان در صورتی که آخرین راه حل یا اجباری باشد ارجحیت دارد.

بخوانید  درمان آبسه دهان با نشاسته

آبسه دندان چگونه درمان میشود؟

گاهی اوقات آبسه ممکن است بین دندان ها ایجاد شود. در این مورد، یک روش درمانی برای از بین بردن آبسه اعمال می شود. پس از پاکسازی آبسه نیز لازم است سطوح ریشه تمیز شود تا در مدت کوتاهی عود نکند.

چگونه از آبسه دندان جلوگیری کنیم؟

آبسه دندان مانند بسیاری از بیماری های دهان و دندان قابل پیشگیری است. با این حال قبل از اقدام به درمان آبسه، برای جلوگیری از آن باید عواملی را در نظر گرفت. می توانید نگاهی گذرا به نحوه جلوگیری از آبسه دندان بیندازید.

  • مراقبت و تمیز کردن دهان و دندان
  • مسواک زدن منظم دندان ها و تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان و تبدیل شدن به یک عادت زندگی
  • استفاده از دهانشویه توصیه شده توسط دندانپزشک پس از تمیز کردن دهان
  • انجام معاینات منظم دهان و دندان به صورت روتین
  • عدم تأخیر در درمان هنگام بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان

انواع آبسه دندان

پاسخ به این سوال که واقعا چند نوع آبسه دندان وجود دارد نیازی به فهرست گسترده ای ندارد. آبسه ها در دو دسته مختلف در نظر گرفته می شوند.

  •  تجمع آبسه در ریشه دندان
  • آبسه بین دندانی

می توان گفت که آبسه در ریشه دندان بیشتر از آبسه بین دندانی است. وقتی دلایل را بررسی می کنیم، بی توجهی به پوسیدگی دندان در وهله اول خودنمایی می کند. تمیز نکردن منظم دهان و دندان ها نیز از دلایل آن است. بیایید تأکید کنیم که آبسه نه تنها در ریشه دندان ها، بلکه بین دندان ها نیز به دلایل مشابه ایجاد می شود. به همین دلیل، تمیز کردن دهان و دندان ها به طور صحیح و منظم بسیار مهم است.

بخوانید  از چه سنی میتوان لمینت کرد؟ آیا لمینت دندان برای سن شما مناسب است ؟

چگونه از آبسه دندان جلوگیری کنیم؟

آبسه در مبحث دندانپزشکی به سه نوع زیر نیز تقسیم می شوند:

  • آبسه پری اپیکال : نوعی آبسه دندان است که در نوک ریشه دندان در نتیجه حمله باکتری ها به پالپ دندان ایجاد می شود. پالپ دندان؛ داخلی ترین قسمت دندان است که شامل عروق خونی، اعصاب و بافت همبند است که دندان را تغذیه می کند. اغلب مشاهده می شود، در شکستگی های دندان درمان نشده بروز می کند.
  • آبسه پریودنتال : نوعی آبسه دندان است که در لثه های نزدیک به ریشه دندان ایجاد می شود. در نتیجه انباشته شدن باکتری ها روی بقایای مواد غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند، رخ می دهد. این شایع ترین نوع آبسه دندانی است، به ویژه در افرادی که مراقبت های دندانی را نادیده می گیرند.
  • آبسه لثه : این نوع آبسه روی دندان ها تأثیر نمی گذارد. ناحیه نفوذ آن فقط لثه است. در صورت عدم درمان، می تواند باعث از دست دادن دندان در آینده ای نزدیک شود.

تشخیص آبسه دندان

هنگامی که با شکایات از درد دندان به دندانپزشک مراجعه می کنید، ابتدا باید یک معاینه فیزیکی انجام شود. به این نکته نیز اشاره شود که برای تشخیص قطعی نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارید. باید مشخص شود که آبسه تا چه اندازه در دهان گسترش یافته است.

بخوانید  علت و علائم آفت دهان و زبان چیست؟

علاوه بر این پاسخ به سوالاتی مانند این که آبسه در چه مرحله ای است و میزان تاثیر آن بر ریشه دندان ها نیز مشخص می شود. پس از آن، مناسب ترین گزینه درمانی برای بیمار انتخاب شده و درمان های لازم اعمال می شود. اگر آبسه در اوایل دوره تشخیص داده شود، با درمان کوتاه‌تری می‌توان به موفقیت دست یافت.

آیا آبسه دندان خطرناک است؟

البته اگر آبسه دندان درمان نشود، می تواند در سراسر بدن پخش شود. رشد میکروارگانیسم های مضر در ریشه دندان یا لثه تنها به داخل دهان محدود نمی شود. می تواند به قسمت های مختلف بدن سرایت کند و این گسترش می تواند به سرعت اتفاق بیفتد. به همین دلیل است که شناسایی و درمان آبسه های دندانی در مراحل اولیه بسیار مهم است.

یکی از مواردی که اغلب تعجب آوره این است که آبسه ها به استخوان ها سرایت کرده اند. البته انتشار آبسه به استخوان نادر است، اما غیرممکن نیست. معمولاً آبسه به استخوان های نزدیک به ناحیه ای که در آن شکل گرفته است گسترش می یابد. این حالت با علائمی مانند حالت تهوع، دمای بدن بالا و درد در استخوان ها ظاهر می شود. اگر عفونتی که در دهان ایجاد می شود درمان نشود، این خطر وجود دارد که پس از مدتی با خون مخلوط شده و از طریق خون به بدن سرایت کند.

مراقبت های بعد از درمان آبسه

مهم است که پس از درمان خانگی آبسه دندان و همچنین درمان آبسه دندان توسط دندانپزشک از مراقبت های دهان خود غافل نشوید. استفاده منظم از آنتی بیوتیک های توصیه شده توسط دندانپزشک برای دردهایی که ممکن است پس از درمان ایجاد شود، پس از درمان به روند بهبودی بدون درد و کوتاه مدت کمک می کند.

  • معاینات دوره ای مراقبت از دندان
  • مراقبت منظم و بدون وقفه از دهان و دندان
  • توجه داشته باشید که برای مدتی در حین جویدن از ناحیه آبسه شده استفاده نکنید
  • تمیز کردن کامل بین دندان ها بعد از غذا با نخ دندان
  • استفاده منظم از دهانشویه
  • تا زمان بهبودی کامل، نباید از ناحیه آبسه استفاده کرد و نباید به آبسه فشار وارد کرد.
بخوانید  بهترین آنتی بیوتیک برای درمان زخم و آفت دهان و زبان

بعد از ترکیدن آبسه دندان چه باید کرد

آبسه دندانی که در ریشه دندان ها یا بین دندان ها ایجاد می شود، ممکن است بترکد. التهاب انباشته شده در این ناحیه ممکن است تخلیه شود و در این حالت علائمی مانند ورود مایع بدبو به دهان را دارد. پس از ترکیده شدن آبسه، بیماران اکنون می توانند تصور کنند که خود درمانی می توانند انجام دهند. با این حال، این اطلاعات صحیح نیست. در صورت پارگی، آبسه باید بازهم درمان انجام شود. در غیر این صورت آبسه در مدت کوتاهی عود می کند.

بارها این سوال مطرح می شود که آیا آنتی بیوتیک طبیعی برای آبسه دندان که یکی از شایع ترین مشکلات دندانی در بین جامعه است وجود دارد؟ در این مقاله ما اطلاعاتی در مورد نحوه درمان خانگی آبسه دندان با روش های کاملا طبیعی و گیاهی ارائه داده ایم.

آیا آبسه دندان خطرناک است؟

درمان آبسه دندان در خانه

برای درمان آبسه دندان در منزل یا در کلینیک باید علت آبسه را از بین برد.

اگرچه کاربردهای طبیعی و گیاهی با آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان آبسه دندان یا درمان های خانگی می تواند به کاهش آبسه کمک کند، اما عفونت بعد از مدتی عود کرده و دوباره ظاهر می شود مگر اینکه علت آن برطرف شود.

بخوانید  آیا درمان زگیل تناسلی قطعی است

درمان آبسه دندان در طب سنتی

در اینجا محلول های گیاهی با اثر آنتی بیوتیکی طبیعی برای آبسه دندان وجود دارد که می توانید تا نزدیکترین وقت ملاقات در کلینیک دندانپزشکی برای کمک به درمان در خانه از آنها استفاده کنید.

۱- غرغره آب نمک

شستشوی دهان با آب نمک باعث تسکین موقت آبسه می شود. این روش به عنوان یک گزینه نسبتاً آسان و مقرون به صرفه شناخته می شود. علاوه بر این، این محلول طبیعی باعث بهبود زخم ها و تقویت لثه ها می شود. برای این کار، نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی را با نصف لیوان آب گرم مخلوط کنید. حداقل ۲ دقیقه با این مخلوط غرغره کنید و مخلوط را تف کنید. غرغره آب نمک را می توان ۲ تا ۳ بار در روز انجام داد.

۲- جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از درمان های خانگی آبسه دندان است که می توان آن را برای درمان ترجیح داد. جوش شیرین همچنین یک روش عالی برای از بین بردن پلاک در دهان است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است. برای این کار، نصف قاشق غذاخوری جوش شیرین، نصف لیوان آب و ۱ قاشق چایخوری نمک را کاملا مخلوط کنید. سپس مخلوط را به مدت حداقل ۵ دقیقه در دهان شسته شود و خارج کنید. این برنامه را می توان ۲ تا ۳ بار در روز انجام داد.

۳- روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی یک اسانس بسیار موثر و کاربردی است که می توانید از آن به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای آبسه دندان استفاده کنید. از آنجایی که دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی است، می تواند تا حد زیادی به کاهش تورم و درد احتمالی دندان نیز کمک کند. برای این عملکرد:

  • ۲-۳ قطره روغن پونه کوهی را با ۱ قاشق غذاخوری از هر روغن حامل (مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا و روغن زیتون) مخلوط کنید.
  • چند قطره از این مخلوط را روی یک تکه پنبه می‌ریزند.
  • سپس پنبه را به مدت ۲-۳ دقیقه روی ناحیه آلوده نگه داشته و پنبه را جدا می کنند.
  • پس از ۱۰ دقیقه می توان دهان را با آب گرم شستشو داد. این برنامه را می توان ۲-۳ بار در روز انجام داد.
بخوانید  آبسه یا عفونت دندان و درمان آن

توجه: روغن پونه کوهی باید با هر روغن حامل رقیق شود تا از تحریک بیشتر ناحیه آلوده جلوگیری شود.

۴- کمپرس سرد

کمپرس سرد به کاهش تورم و همچنین درد کمک می کند. برای این کار، تکه های یخ را روی یک پارچه قرار داده و روی ناحیه آسیب دیده نگه می دارند. این روش را می توان در فواصل ۱۵ دقیقه ای اجرا کرد.

توجه: تکه های یخ نباید مستقیماً با ناحیه آسیب دیده تماس داشته باشند.

۵- چای شنبلیله

شنبلیله خواص ضد باکتریایی بالایی دارد و می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای آبسه های دندان عمل کند. این گیاه موثر زخم ها را التیام می بخشد و التهاب را کاهش می دهد. برای این برنامه:

  • ۱ لیوان آب به یک قوری اضافه کنید و آن را بجوشانید و ۱ تا ۲ قاشق چایخوری شنبلیله آسیاب شده اضافه کنید و بگذارید دم بکشد.
  • پس از خنک شدن چای شنبلیله، مقداری گلوله پنبه را در این مخلوط آغشته کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  •  این روش را می توان ۲ تا ۳ بار در روز انجام داد.
بخوانید  درمان عفونت لثه با عسل و فواید عسل برای دندان ها

۶- روغن میخک

روغن میخک از زمان های قدیم به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان آبسه های دندانی و سایر بیماری های عفونی استفاده می شده است. دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. برای این برنامه:

  •  ۳ قطره روغن آویشن را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.
  • سپس، مقداری پنبه در مخلوط آغشته می‌شود و روی ناحیه مشکل اعمال می‌شود.
  • همچنین می توانید با اضافه کردن چند قطره روغن میخک به یک لیوان چای آب گرم غرغره کنید.
  • این برنامه را می توان ۳-۴ بار در روز انجام داد.

درمان آبسه دندان در طب سنتی

۷- روغن آویشن

روغن پونه کوهی به عنوان یکی دیگر از روغن های طبیعی قوی شناخته می شود که به معنای واقعی کلمه انگل ها را می کشد، با باکتری ها مبارزه می کند و تورم را کاهش می دهد. این روغن نیز باید رقیق و استفاده شود. برای این برنامه:

  •  ۲-۳ قطره روغن آویشن را با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کنید.
  • مقدار کمی پنبه را در این مخلوط آغشته کرده و روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • با این حال، با اضافه کردن ۲ تا ۳ قطره روغن آویشن به ۱ لیوان چای، می توان آن را غرغره کرد. این درمان طبیعی را می توان ۲ تا ۳ بار در روز انجام داد.

۸- پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک درمان آبسه دندان طبیعی عالی است که با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند. علاوه بر این، این ماده به کاهش پلاک های احتمالی و خونریزی لثه کمک می کند. برای این کار، پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با همان مقدار آب مخلوط کرده و با مخلوط حاصل غرغره می کنند. این برنامه را می توان چندین بار در روز انجام داد.

بخوانید  از چه سنی میتوان لمینت کرد؟ آیا لمینت دندان برای سن شما مناسب است ؟

۹- روغن کشی

روغن کشی یک عمل بسیار قدیمی است که برای درمان طبیعی مشکلات دهان و دندان ترجیح داده می شود. روغن کشی سموم را از دندان ها و لثه ها خارج می کند. طبق برخی مطالعات، استفاده از روغن کشی می تواند خونریزی لثه و بوی بد دهان را درمان کند و همچنین می تواند به کاهش باکتری ها کمک کند.

با این حال، شواهد علمی کافی برای تأیید اینکه آیا این کاربرد در سلامت دهان و دندان مؤثر است وجود ندارد. برای این کار، ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل، روغن کنجد یا روغن زیتون را داخل دهان می‌برند و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بین دندان‌ها می‌چرخانند و بدون قورت دادن تف می‌دهند. این روش را می توان ۱-۲ بار در روز انجام داد.

نکته: توصیه می شود صبح ناشتا روغن کشی کنید.

۱۰- سیر

سیر یک مسکن و باکتری کش مهم است. علاوه بر این، این ابر خوراکی یک آنتی بیوتیک طبیعی است که می توانید برای آبسه های دندان از آن استفاده کنید. برای این کار، ۱ حبه سیر له شود تا به صورت خمیر درآید و برای چند دقیقه روی محل گذاشته شود. علاوه بر این، می توان هر روز ۱ حبه سیر مصرف کرد. این برنامه را می توان به تعداد دلخواه در طول روز انجام داد.

۱۱- چای سبز

چای سبز دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. چای سبز به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند. با میکروب ها و باکتری ها مبارزه می کند و درد و التهاب اطراف آبسه دندان را کاهش می دهد. برای این برنامه:

  •  ۱ لیوان آب را حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط ​​بجوشانید.
  • ۱ کیسه چای سبز را در آب جوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه می گذاریم تا دم بکشد.
  • سپس کیسه چای سبز برداشته می شود و کیسه به آرامی فشرده می شود تا آب باقیمانده خارج شود.
  • در نهایت کیسه چای سبز روی ناحیه مشکل قرار می گیرد. چای سبز را می توان ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کرد.
بخوانید  درمان آبسه دهان با نشاسته

۱۲- زردچوبه

زردچوبه به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی خود، موثرترین گیاهی است که به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی برای آبسه های دندان عمل می کند. این ماده به کشتن باکتری ها و کاهش التهاب کمک می کند. برای این کار:

  •  مقداری آب به ۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه اضافه کنید و آن را هم بزنید تا خمیری شود.
  • مقداری پنبه در این مخلوط آغشته می شود و مستقیماً روی آبسه دندان استفاده می شود.
  • بعد از ۱۵ دقیقه می توان دهان را با آب گرم شستشو داد.
  • این برنامه را می توان ۳ بار در روز انجام داد. روش دیگر، دهانشویه زردچوبه می‌تواند برای از بین بردن پلاک‌ها و باکتری‌هایی که بر سلامت دهان تأثیر می‌گذارند استفاده شود.

۱۳- عسل

عسل به عنوان یک عامل ضد باکتری طبیعی شناخته شده است که برای بهبود زخم ها بسیار خوب عمل می کند. با تسریع روند بهبودی، درد، تورم و التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر این، عسل یک روش موثر در برابر زخم است. در صورت آبسه دندان می توان مقداری عسل را مستقیماً به محل زد و یا هر روز ۱ تا ۲ قاشق عسل مصرف کرد.

 

امیدواریم توصیه های آنتی بیوتیکی طبیعی به عنوان درمان آبسه دندان به شکل طبیعی و خانگی که در این مقاله خود به اشتراک گذاشتیم، توانسته باشد به سوالات شما در مورد نحوه درمان خانگی آبسه دندان پاسخ دهد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×