» دندانپزشکی » معرفی بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی
بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی
دندانپزشکی - بهداشت و سلامت دندان

معرفی بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی

دی 7, 1402 150335

بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی

دندان درد یکی از بدترین و غیر قابل تحمل ترین درد ها است. گاهی اوقات فقط به وسیله مصرف قرص ها می‌توان مقداری از درد را کاهش داد. در ادامه به معرفی بهترین قرص های درمان دندان درد عصبی می پردازیم.

دندان درد عصبی چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که اصلا دندان درد عصبی چیست؟ دندان درد عصبی مانند تمام درد های عصبی که ناشی از اضطراب و استرس هستند به وجود می آید. استرس و اضطراب مستقیما روی دندان ها تاثیر نمی‌گذارند بلکه کاری که استرس انجام می دهد به وجود آوردن مشکلاتی است که نهایتا موجب درد و خرابی دندان ها می شود.

چند مورد مشکلات استرسی که موجب دندان درد عصبی می شوند را نام می بریم . از جمله ی این موارد : دندان قروچه، اسید معده، ترس های مربوط به دندان درد، عدم توجه به بهداشت دهان و دندان، خشکی دهان و… هستند.

راه حل درمان دندان درد عصبی

چند راه حل از طریق قرص های مسکن برای درمان دندان درد وجود دارد. البته ممکن‌است بسیاری از آنها موقتي باشند اما باز برای چند ساعت هم که شده است دندان درد را تسکین می دهند . یکی از راه حل هایی که برای درمان دندان درد عصبی موثر است مصرف قرص های مسکن هستند. قرص های مسکن فراوانی در بازار وجود دارند که باعث تسکین دندان درد می شوند.

بخوانید  قرص آسپرین برای چی خوبه و چه کسانی باید آسپرین مصرف کنند

البته ناگفته نماند که قرص های مسکن تمام درد های جزئی را به طور موقت تسکین می دهند. در این قسمت سوال پیش می آید که آیا به غیر از روش های استفاده از قرص های مسکن راه حل دیگری برای تسکین درد دندان وجود دارد ؟ در پاسخ این سوال باید گفت بله راه حل های خانگی برای تسکین درد دندان وجود دارد. در ادامه روش های استفاده از قرص های مسکن و روش های موثر خانگی برای درمان دندان درد عصبی را تحلیل و بررسی می کنیم.

راه حل درمان دندان درد عصبی

چند مورد از قرص های مسکن که برای دندان درد عصبی موثرند را نام می بریم.

بهترین قرص های مسکن برای درمان دندان درد عصبی

در برخی مواقع برای تسکین درد دندان نمی توان بلافاصله به دندانپزشکی مراجعه کرد. در نهایت به یک مسکن بسنده خواهید کرد. همانطور که گفته شد قرص های مسکن فراوانی در بازار عرضه می شوند . در این مطلب به چند مورد از بهترین قرص های مسکن برای درمان دندان درد عصبی اشاره می کنیم.

۱- قرص مسکن استامینوفن :

استامینوفن یکی از قوی ترین قرص های مسکن است که برای تسکین درد از آن استفاده می‌کنند . این قرص مسکن برای تسکین درد دندان هم موثر است. معمولا دندان پزشکان بعد از انجام ایمپلنت برای مراجعین خود این قرص مسکن را تجویز می کنند.

بخوانید  چگونه از شر درد دندان خلاص شویم؟ / درمان سریع دندان درد با این 4 روش خانگی

۲- قرص مسکن ایبوپروفن :

قرص ایبوپروفن در دسته ی مسکن ها قرار دارد و همچنین یک مسکن خیلی قوی به شمار می رود. هیچ دندانپزشکی مصرف خودسرانه قرص مسکن ایبوپروفن را توصیه نمی کند و معمولا بعد از معاینه پزشکی دکتر این مسکن قوی را تجویز می کند. ایبوپروفن یک قرص مسکن قوی و بی ضرر اما خواب آور است که حتی برای زنان باردار نیز تجویز می شود.

راه حل درمان دندان درد عصبی

۳- قرص آسپرین :

این قرص شاید یک مسکن شناخته شده نباشد اما استفاده از آن در دوز های مختلف می تواند درد دندان را تا حدی کم کند. این قرص را باید دندانپزشک تجویز کند. پزشکان معتقدند که مصرف بیش از حد آن عوارض خاص خود را دارد.

۴- قرص آنتی بیوتیک :

بعضی از آنتی بیوتیک ها مسکن های خوب و قوی هستند که در تسکین درد دندان موثر هستند. یک نکته حائز اهمیت که در مورد آنتی بیوتیک ها وجود دارد این است که قبل از مصرف حتما باید شرایط جسمانی فرد بیمار در نظر گرفته شود.

۵-قرص مسکن ژلوفن :

ژلوفن یکی دیگر از اعضای خانواده قرص های مسکن است. دوز ژلوفن یک مقدار از ایبوپروفن پایین تر است. معمولا با استفاده از این مسکن دندان درد قطع می شود. از ژلوفن برای تسکین آرتروز، درد استخوان و… هم می توان بهره برد.

بخوانید  ۵ نکته برای قبولی تضمینی و بدون کنکور در رشته دندانپزشکی سال ۱۴۰۳

۶-قرص مسکن کتوپروفن :

این قرص مسکن، هم خانواده ایبوپروفن است که تاثیر قابل توجهی برای درمان سه سوته دندان درد دارد و به طور معجزه آسایی درد را تسکین می دهد. اما امروزه در بازار ایران به دلیل تحریم بودنش یافت نمی شود. پیروکسیکام وکتورولاک هم مانند این مسکن قوی عمل می کنند و در بازار هم یافت می شوند . این دارو دوز تزریقی را هم داراست.

۷- قرص مسکن نوافن:

قرص مسکن نوافن ترکیبی از استامینوفن، ایبوپروفن و کافئین است. این قرص برای تسکین درد دندان بسیار موثر است. البته لازم به ذکر است که داروهای ترکیبی قابلیت به وجود آوردن آلرژی را دارند و باید در مصرف آن کاملا محتاط عمل کرد. چون هرچه مصرف داروی ترکیبی بیشتر شود آلرژی نیز بیشتر عود می کند.

۸- قرص مسکن مفنامیک اسید:

قرص مفنامیک اسید از آن دسته داروهایی قرار دارد که ضد التهاب و غیر استروئیدی هستند . این قرص مسکن می تواند درد های ناشی از دندان درد، دردهای قاعدگی، درد های عضلانی، سردرد و… راتسکین دهد و الحق هم تاثیر بسزایی بر این درد ها دارد. البته لازم به ذکر است که بدانیم این دارو تنها التهابات و درد های موقتی را تسکین می دهد و باید گفت که اصلا قابلیت درمانی ندارد.

بهترین قرص های مسکن برای درمان دندان درد عصبی

 

۹- قرص دگزامتازون :

قرص دگزامتازون بیشتر از مسکن بودن قرص ضد التهابی است. دگزامتازون در دسته داروهایی قرار دارد که داری کورتون هستند. مصرف بیش از حد آن کاملا ممنوع است. اما امروزه مصرف و تجویز دگزامتازون برای مردم ایران بیش از حد معمول است که مصرف آن برای سلامت بدن واقعا زیانبار است.

بخوانید  درد ارتودنسی

قرص دگزامتازون درست است که ضد التهاب و به نوعی مسکن درد دندان است اما تا جایی که امکان دارد باید از این دارو دوری کرد. زیرا داروهایی که دارای کورتون هستند به نابودگر بدن انسان ها در بین مردم معروف هستند.

۱۰- قرص مسکن دیکلوفناک:

این نوع قرص مسکن( دیکلوفناک ) در بازار به صورت قرص و شیاف در دسترس مردم قرار می گیرد . این قرص درست است که تسکین دهنده و آرام بخش است اما نسبت به دیگر قرص های مسکن موجود برتری آنچنانی ندارد. توصیه بیشتر پزشکان این است که برای دندان درد یا هر نوع درد دیگری کمتر از قرص مسکن دیکلوفناک استفاده شود. چون مصرف تزریقی آن در دوز های فراوان و بالا باعث فلج متعاقب می شود.

۱۱- قرص مسکن کدئین( ضد درد های مخدر):

قرص مسکن کدئین معروف ترین ضد درد مخدری است. این قرص مسکن در بازار ایران به صورت ترکیبی وجود دارد. البته ضد دردهای مخدر دیگری مانند اکسی کدون نیز وجود دارند و از آن به منظور تسکین درد دندان استفاده می کنند . اما در کشور ایران هیچ پزشکی مجوز تجویز همچین داروهایی را ندارد. هرچند مصرف این داروهای مخدری برای تسکین درد راه حل مناسبی نیست.

دلایل اصلی دندان درد عصبی

دندان درد عصبی می تواند دلایل مختلف و گوناگونی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی هرچه بیشتر دلایل اصلی دندان درد عصبی می پردازیم.

بخوانید  راهکارهای دفع سریع مرفین و سم زدایی بدن چیست ؟ 15 روش معجزه آسا

۱- آبسه دندان :

هنگامی که در میان دندان های خود یک دندان پوسیده یا شکسته داشته باشید عمل آبسه رخ می دهد. آبسه دندان در زمانی رخ می دهد که عصب دندان خراب از بین رفته باشد.

دلایل اصلی دندان درد عصبی

۲- حرکت کردن براکت ارتودنسی :

افرادی که دندان های خود را ارتودنسی کرده اند براکت های آن می تواند در اثر جویدن یک غذا یا خوراکی سفت به درد بیایند. بهترین گزینه برای جلوگیری از این نوع درد دندان دوری از غذا های سفت و اسیدی است. همچنین می توان از قرص های مسکن برای آرام کردن این نوع درد دندان استفاده کرد.

۳- فشار دندان عقل:

دندان عقل آخرین دندانی است که رشد می کند. این دندان در سن ۱۷ تا ۲۵ در میان دندان ها پدید می آید. دندان عقل به دلیل کمبود جا در میان دندان ها رشد آن همراه با درد فراوان است که در بعضی موارد نیاز به جراحی دارد.

۴- حامله بودن در زنان باردار :

زنان باردار به دلیل تغییر هورمون های بدنشان به دندان درد عصبی مبتلا می شوند. در برخی مواقع هم این درد ها می توانند به دلیل مشکلات لثه و دندان باشند. در این موارد خاص زنان باردار باید حتما تحت نظر دندانپزشک باشند.

۵- حساسيت به خوراکی های سرد و گرم و تغییر آب و هوایی:

زمانی که مینای دندان از بین برود یا لثه به عقب رانده شود حساسیت به وجود می آید. این حساسیت زمانی خود را نشان می دهد که یک نوشیدنی کاملا سرد یا کاملا داغ میل شود. برای رفع درد این حساسیت می توان از قرص های مسکن برای درمان دندان درد استفاده کرد. البته ناگفته نماند که این یک نوع حساسیت موقتي است و برای رفع این مشکل باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

بخوانید  عوارض وحشتناک قرص ترامادول 100 و 200 که نمی دانید

نکته حائز اهمیت این است که افرادی که به این نوع حساسیت مبتلا هستند باید توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند.

۶- شکستگی یا ترک خوردگی دندان:

در بعضی مواقع امکان دارد که یک یا چند عدد از دندان ها دچار شکستگی یا ترک خوردگی شوند که این خود یک عامل درد دندان است. این مشکل ممکن است از طریق تصادف، گاز زدن یک ماده سفت، دندان قروچه و… به وجود بیاید.

برای تسکین دندان درد به طور موقت می توان از قرص مسکن استفاده کرد. اما در نهایت حتما باید به یک دندانپزشک مراجعه کرد.

۷- ملتهب شدن لثه:

یکی دیگر از عوامل اصلی دندان درد عصبی، ملتهب شدن لثه است. این عامل خود به تنهایی درد زیادی را به وجود می آورد. می توان از طریق روش های خانگی این مشکل را حل کرد. اما در نهایت باز باید با یک دندانپزشک مشورت کرد.

۸- آفت و زخم در دهان:

به طور کلی هر فردی در طول زندگی خود دچار افت و زخم دهان شده است. این عامل دندان درد چندان مشکل ساز نیست و بعد از چند روز خود به خود از بین می‌رود.( البته با مسواک زدن و مصرف سبزیجات). آفت های دهان معمولا سه نوع هستند. این سه نوع شامل : آفت کوچک، آفت بزرگ و هپتی هستند. در صورت چرکی شدن این آفت ها حتما باید به دندانپزشک مراجعه شود.

بخوانید  ارتودنسی متحرک چیست؟

۹- سایش های شیمیایی دندان:

بعضی مواقع وجود برنامه غذایی اشتباه باعث درد دندان و سایش آنها می شود . خوردن مواد غذایی چون نوشابه های گازدار، چای های رنگ تیره و… باعث سایش شیمیایی دندان ها می شود. البته مسواک زدن اشتباه هم این مشکل را به وجود می آورد. این عامل دندان درد با مصرف غذاهای سرد و گرم عود می کند. مثل تمام عوامل دندان درد عصبی این عامل هم با مصرف قرص های مسکن به طور موقت تسکین می یابد.

بهترین روش های موثر خانگی برای درمان دندان درد عصبی

تا به اینجای مطلب که رسیدم درمان دندان درد عصبی را با استفاده از قرص های مسکن برسی کردیم. حال می خواهیم روش موثر و موجود در خانه برای دندان درد عصبی را زیرو رو و پردازش کنیم. به بررسی چند مورد از این روش های خانگی مشغول می شویم.

۱- روش شست‌وشوی دهان و دندان با آب نمک :

محلول آب و نمک اولین و بهترین راه حل خانگی برای درمان دندان درد است. محلول آب و نمک خاصیت ضد عفونی و ضد التهابی دارند . این محلول می تواند ذرات غذا و مواد خوراکی باقیمانده در دهان و دندان را خارج و ضد عفونی کند. روش ساخت این محلول به این صورت است که نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و به صورت دهانشویه آن را در میان دندان ها و دهان جابجا کنید.

بخوانید  درمان فوری دندان درد شبانه کودکان

۲- روش استفاده از یخ( سرمادهی):

کمپرس سرد يكي ديگر از راه حل های تسکین دندان درد است. بیشتر دردها با استفاده از سرما کم می‌شوند چون رگ های خونی در سرما منقبض شده و در نتیجه باعث کاهش درد می شود. برای بهره بردن از این راه حل می‌توانید چند تکه یخ در دستمالی بپیچید و ۲۰ دقیقه بر روی جایی که درد می کند بگذارید. روش مناسبی برای تسکین انواع درد است.

روش های موثر خانگی برای درمان دندان درد عصبی

۳- روش استفاده از له کردن سیر:

از قدیم الایام گفته شده است که سیر دوای هر دردی است. با استفاده از سیر هم از خاصیت نابودی باکتری ها استفاده کرده اید هم دندان دردتان تسکین می یابد. روش استفاده از سیر به این صورت است یک حبه سیر را له کرده و مقداری نمک بر روی آن بپاشید سپس بر روی محل مورد نظر بگذارید. یک روش دیگر هم این است که سیر خام را آرام آرام بجویید. این دو روش تاثیر بسزایی در تسکین درد دندان دارند.

۴- روش استفاده از چای نعناع :

نعناع از نوع سبزیجات است که خاصیت دارویی دارد. یکی از خاصیت های دارویی نعناع تسکین درد دندان است. روش مصرف نعناع برای تسکین درد دندان به این صورت است که برگ های نعناع را مانند چای دم کنید و بگذارید سرد شوند . سپس این برگ های سرد شده را بر روی محل درد آور بگذارید. همچنین چای آن را نیز بنوشید برای آرام کردن اعصاب و روان گزینه مناسبی می باشد.

بخوانید  بهترین داروی گیاهی برای دندان درد و عفونت دندان چیست ؟

۵- روش استفاده از ساییدن میخک :

روش استفاده از میخک یک روش سنتی است. میخک خاصیت بی حس کنندگی دارد و همچنین ضد التهاب هم هست. برای استفاده از این روش خانگی میتوانید تکه های میخک را در آوان کوب بکوبید و بر روی دندان ملتهب بگذارید.

۶- روش استفاده از ریشه زنجبیل :

زنجبیل خاصیت آرامش بخشی دارد و یک مسکن خانگی هم محسوب می شود. برای بهره بردن از این راه حل باید ریشه دو سانتی گیاه زنجبیل را پوست بگیرید و به آرامی شروع به جویدن کنید. بعد از چند دقیقه تاثیر آن شگفت زده اتان می کند.

روش های موثر خانگی برای درمان دندان درد عصبی

۷- استفاده از روش تکه کردن پیاز :

پیاز به نوعی از خانواده سیر محسوب می شود. پیاز هم مانند سیر دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی است. برای استفاده از این روش باید یک تکه پیاز را به آرامی بجویید. خاصیت پیاز به گونه ای است که حتی ورم اطراف دندان را هم ازبین می برد.

۸- استفاده از ترکیب آب و زردچوبه :

زردچوبه همیشه در همه ی موارد خاصیت دارویی داشته است. این روش یک روش بسیار عالی و موثر است. چون زردچوبه خاصیت ضد التهابی و التیام بخشی دارد. برای استفاده از این روش باید با زردچوبه و آب خمیری درست کنید و روی محل مورد نظر بگذارید. تاثیر این روش را در زمان بسیار کم مشاهده می کنید.

بخوانید  دندانپزشکی در فردیس

۹- استفاده از روش مکیدن لیمو:

لیمو از جمله ی خانواده مرکبات محسوب می شود که سرشار از ویتامین ث( C) است. این ویتامین برای تسکین درد دندان موثر است. استفاده از این روش به این صورت است که یک تک لیمو را برش دهید و در میان دندان متحمل درد شده و دهان نگه دارید.

۱۰- استفاده از روش ژل آلوئه ورا :

یک روش خانگی و گیاهی که همه ی دندان پزشکان توصیه می کنند آلوئه ورا است. این گیاه می‌تواند در تسکین درد دندان موثر باشد. یک نکته مهم دیگر اینکه آلوئه ورا خراشیدگی و بریدگی لثه را نیز التیام می دهد. نحوه استفاده از این روش اینگونه است که ژله آلوئه ورا را مستقیم بر روی دندان مورد نظر بریزید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی انواع قرص های مسکن برای درمان دندان درد عصبی و همچنین انواع روش های مختلف خانگی برای درمان دندان درد پرداختیم. با توجه به اطلاعاتی که از این مقاله دریافت کردیم دانستیم که قرص های مسکن بهترین راه حل برای تسکین درد نیست. بسیاری از آنها زیان آور هستند و تاثیر موقتي دارند.

اما روش های خانگی بیشتر قابل اطمینان تر هستند. همه‌ی این سخنان را بیان کردیم تا بدانیم مصرف داروی خودسرانه نداشته باشیم و در صورت امکان داشتن، حتما به دندانپزشک مراجعه کنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×