» دانستنی ها » دندان های خرچنگ در کدام قسمت بدن است؟
دندان های خرچنگ در کدام قسمت بدن است
دانستنی ها - مقالات

دندان های خرچنگ در کدام قسمت بدن است؟

بهمن 7, 1402 350323

وجود دندان های خرچنگ در معده آن یکی از شگفتی ها در دنیای جانداران است. خرچنگ جانداری از گروه سخت پوستان است. سخت پوستان شاخه ای از بندپایان که دارای سرسینه آبشش، کاسه پشتی و زواید دوشاخه ای هستند. دم خرچنگ کوتاه و در زیر شکم خرچنگ قرار گرفته است. خرچنگ دارای دو چنگال و لایه ضخیم و سخت در قسمت بیرونی بدن آن است. اما دندان خرچنگ در معده آن وجود دارد که به عنوان آسیاب معده غذا را برای هضم بهتر خرد می کند. همچنین در بعضی از گونه های خرچنگ ها از دندان برای ایجاد سر و صدا و ترساندن شکارچیان استفاده می شود.

انواع دندان ها در انسان

دندان در انسان و جانوران سخت ترین ساختار را در فک دارد. اصلی ترین کاربرد دندان برای خرد کردن، آسیاب کردن و تکه تکه کردن غذا در انسان و جانوران است. اما دندان در انسان علاوه بر این کاربردها برای صحبت کردن و بیان صحیح کلمات نقش مهمی دارد. دندان های انسان شامل دندان دائمی و دندان شیری است.

انواع دندان ها در حیوانات

حیوانات با توجه به نوع غذایی که می خورند دارای دندان های متفاوتی هستند. حیوانات گوشت خوار دندان های تیز و حیوانات گیاه خوار دندان های تخت دارند. اما حیواناتی که از هردو گیاه و گوشت تغذیه می کنند، دندان های تیز و مسطح دارند. دندان های تیز در جلو و دندان های مسطح در پشت دهان این حیوانات قرار دارد. اما جانورانی وجود دارند که دندان های عجیبی دارند مانند دندان های خرچنگ که در معده آن قرار دارد.

بخوانید  14 خصوصیت و نشانه مردانی که قصد ازدواج ندارند

خرچنگ

خرچنگ ها ابعاد و اندازه های متفاوتی دارند. خرچنگ های ژاپنی بزرگ ترین نوع خرچنگ با طول پای بیشتر از ۴ متر است. خرچنگ های ریز نیز وجود دارند. خرچنگ ها دارای بیشتر از ۴۵۰۰ گونه هستند. منبع اصلی غذای خرچنگ جلبک و موجوداتی مانند کرم ها، سخت پوستان، قارچ، نرم تنان و باکتری ها هستند.

مدت عمر خرچنگ

طول عمر خرچنگ ها به زیستگاه آنها بستگی دارد. خرچنگ های خانگی بیشتر از خرچنگ های وحشی عمر دارند. طول عمر خرچنگ آبی ۱۰ سال و خرچنگ ژاپنی ۵۰ تا ۱۰۰ سال است.

ساختار بدنی خرچنگ

ساختار بدنی خرچنگ عجیب است. چشم خرچنگ روی ساقه ها قرار گرفته و زمانی که خرچنگ زیر آب باشد به راحتی می تواند محیط اطراف را مشاهده نماید. مفصل پاهای خرچنگ در پهلو حرکت می کنند. بدنه خرچنگ صاف و با این ویژگی در زمان خطر خرچنگ بین شکاف باریک پنهان می شود. در صورتیکه پنجه یا پای خرچنگ از دست رود، بعد از یکسال اندام از دست رفته رو به عقب رشد می کند. خرچنگ نر و ماده با توجه به ساختار شکم و پنچه قابل تشخیص است. شکم خرچنگ نر مثلثی و باریک و شکم خرچنگ ماده گرد و پهن است. همچنین پنجه های خرچنگ نر بزرگتر است.

بخوانید  مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست ؟ راه های درمان همراه با عکس مدفوع سیاه رنگ

دندان های خرچنگ

غذای خرچنگ

خرچنگ ها در دریا و خشکی زندگی و از گیاهان و حیوانات دیگر تغذیه می کنند. بعضی از خرچنگ ها جلبک و بعضی از آنها از کرم، قارچ، باکتری و میگو می خورند. همچنین در کف دریا از غذای مرجان ها شامل حیوانات پوسیده و مرده تغذیه می کنند. خرچنگ ها دهان نرمی دارند که به جای جویدن و ریختن غذا در دهان به راحتی می توانند تمام غذاها را تجزیه کنند. شکم خرچنگ دو قسمت است که اولین قسمت دارای سه دندان قوی برای خرد کردن مواد غذایی است. این دندان های قوی مواد سخت و پوسته ها را خرد می کنند.

تولید مثل خرچنگ

تولید مثل خرچنگ با تخم گذاری است. اما برای لقاح تخم ها باید جفت گیری خرچنگ ماده و نر انجام شود. زمانیکه لقاح انجام می شود، تخم ها بر روی شکم خرچنگ ماده قرار می گیرند و در مدت رشد جنین در این مکان نگهداری می شوند. هنگام توسعه کامل خرچنگ لاروها را داخل آب رها می کند. سپس لارو خرچنگ مراحل زیادی را طی تا تبدیل به خرچنگ بزرگسال شود. خرچنگ آبی ژاپنی پرمصرف ترین نوع خرچنگ در جهان است.

بخوانید  چرا دندان عصب کشی شده درد میکند ؟

دندان خرچنگ کجاست؟

یکی از شگفت انگیزترین موضوع در مورد جانداران وجود دندان خرچنگ در معده آن است. کلیه آن در سر و سیستم عصبی آن در شکم و مغز آن در گلوی خرچنگ قرار دارد. خرچنگ ها برای خرد کردن غذا از دندان ها استفاده می کنند. اما نوعی از خرچنگ ها با نام خرچنگ های شبح از دندان های خود علاوه بر خرد کردن غذا برای انجام کارهای دیگر مانند تولید سر و صدا برای ایجاد ترس در شکارچیان است.

علت وجود دندان در معده خرچنگ

دندان های سخت پوستان مانند خرچنگ دریایی قسمتی از سیستم گوارشی با عنوان آسیاب معده است. دندان های خرچنگ بزرگ و ۳ عدد است. خرچنگ غذای سفت داخل معده را با ایجاد حرکات منظم خرد می کند. خرچنگ شبح از دندان های خود علاوه بر خرد کردن غذا در معده به عنوان سلاح برای ترساندن استفاده می کنند. خرچنگ شبح دندان های خود درون معده را برهم می زند و صدا تولید می کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×