» بهداشت و سلامت دندان » راهنمای کامل انتخاب بهترین خمیر دندان مناسب دندان هایمان
بهترین خمیر دندان مناسب دندان هایمان کدام است؟
بهداشت و سلامت دندان - دندانپزشکی - سلامت دهان

راهنمای کامل انتخاب بهترین خمیر دندان مناسب دندان هایمان

بهمن 12, 1402 200317

بهترین خمیر دندان مناسب دندان هایمان کدام است؟

یکی از مراحل مهم در بهداشت دهان و دندان انتخاب خمیر دندان مناسب است. در سال های اخیر اهمیت بهداشت و دندان در بین عموم مردم بیشتر شده است و همین مسئله سبب شده است که بیماری های مربوط به این حوزه تا حد زیاد کاهش پیدا کند. نگهداری بهینه دندان ها با یک شستشوی صحیح تکمیل می شود. پس در این فرآیند نباید نقش خمیردندان را نادیده گرفت و باید در انتخاب آن ساختار دندان ها هم مد نظر قرار بگیرد.

انواع خمیر دندان

خمیر دندان از لحاظ ساختاری در مدل های پودری، خمیر و ژل وجود دارند و تمامی آن ها توانایی از بین بردن پلاک را دارند. باکتری هایی که بر روی زبان، دندان و لثه جمع می شوند تنها با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان از بین می روند. خمیردندان ها در انواع مختلفی در بازار عرضه می شوند تا مصرف کننده به راحتی بتواند نمونه متناسب با دندان خود را انتخاب کند.

بخوانید  دندونت درد میکرد راحت داد بزن !!!

· خمیردندان ضد پوسیدگی: اگر هدف شما از مسواک زدن جلوگیری از پوسیدگی است بهتر است خمیر دندان یا ژل دندان حاوی ترکیبات فلورایدی مانند سدیم فلوراید (NaF)، فلوراید قلع (SnF2) یا مونو فلوئورو فسفات (MFP2) را انتخاب کنید. هر چه غلظت فلوراید بیشتر باشد به پیشگیری از پوسیدگی کمک می کند.

· خمیردندان ضد حساسیت: حساسیت دندان دلایل متعددی دارد و مشکلی نیست که بتوان با خمیر دندان ضد حساسیت آن را رفع کرد. بهتر است حتما دلیل حساسیت پیدا شود و سپس درمان اساسی شروع شود. در این خمیرها انواع مواد برای کاهش علائم حساسیت عاج دندان وجود دارد. در درجه اول با زدن این خمیر واکنش نورون ها به متحرک درد متوقف می شود و در مرحله بعد توبول های عاجی دندان مسدود می شود.

· خمیردندان ضد پلاک: پلاک های روی دندان عامل بسیاری از پوسیدگی ها و خرابی های دندان است پس اگر می خواهید محصولی را انتخاب کنید که از جمع شدن پلاک ها جلوگیری کنید باید خمیر دندان شما ضد پلاک باشد تا با کم کردن اثر سم باکتریایی روی بافت دندان احتمال ابتلا به بیماری های لثه را کاهش دهد. برندهای مختلفی خمیردندان های با کیفیت و خوبی که حاوی موارد فعال هستند را برای جلوگیری از ایجاد پلاک عرضه کرده اند.

بخوانید  ایمپلنت دندان و ام ار ای چه خطراتی دارد ؟

· خمیردندان سفید کننده: در این مدل از خمیردندان ها از مواد ساینده ای استفاده می شود تا لکه ها از روی دندان زدوده شود و به مرور سفید و درخشان شوند.

بهترین خمیر دندان سفید کننده کدام است؟

 

هر مصرف کننده ای معیارهای متفاوتی برای انتخاب خمیر دندان دارند زمانی که دندان ها هیچ گونه مشکل و پوسیدگی نداشته باشند بیشتر افراد ترجیح می دهند تا از خمیرهای سفید کننده استفاده کنند تا تاثیرات موثر آن را روی مینای دندان و رنگ دندان مشاهده کنند. اگر بخواهید پلاک و حفرات دندانی را از بین ببرید این خمیر دندان کمک زیادی می کند. معمولا در این مدل از محصولات از مقادیر استاندارد فلوراید و عصاره های گیاهی و سدیم بی کربنات استفاده می شود.

همانطور که می دانید احتمالا بیشتر خمیر دندان هایی که با عنوان سفید کننده عرضه می شوند انتظارات مصرف کننده را پوشش نمی دهند. شما در انتخاب خمیرهای سفید کننده باید به دنبال محصولی باشید که به حفظ رنگ طبیعی دندان های شما کمک کند.

بهترین خمیر دندان ضد حساسیت

حساسیت دندانی مشکل نسبتا شایعی است که در بیشتر موارد با خمیردندان های مناسب رفع می شود و مشکل جدی نیست. قبل از هر اقدامی می توانید ابتدا دلایل ایجاد حساسیت را بررسی کنید تا بتوانید یک درمان اصولی را به کار بگیرید. معمولا حساسیت های دندانی به دلیل پوسیدگی دندان، از دست دادن مینای دندان، تحلیل و از دست رفتن بافت لثه و تحریکات عصب به وجود می اید؛ اما شاید برای بیشتر افراد این سوال پیش بیاید که با استفاده از خمیر ضد حساسیت چگونه می توان جلوی این مشکل را گرفت و یا مشکل را رفع کرد؟

بخوانید  آیا جوش شیرین برای دندان مضر است؟

در ترکیبات خمیر دندان های ضد حساسیت از نیترات پتاسیم و فلوراید سدیم یا فلوراید استنوس استفاده می شود. این ترکیبات کمک می کنند تا منافذ ریز روی عاج مسدود شوند و با این بسته شدن حساسیت به سرما و گرما و … به عصب دندان نمی رسد.

بهترین خمیر دندان جرم گیر

 

معمولا جرم های تازه را می توان با خمیر دندان جرم گیر پاک کرد؛ اما هرچه ماندگاری جرم بیشتر شود دیگر استفاده از خمیر ضد جرم کارساز نیست و حتما باید دندانپزشک روش جرم گیری را برای فرد انجام دهد. عملکرد این خمیرها به این نحو است که فقط قادر به پاک کردن لکه های سطح دندان هستند و به هیچ وجه لکه های سیاه و قهوه ای چند ساله را پاک نمی کنند. خمیر دندان جرم گیر قوی به دندان ها ظاهری زیبا، سفید و یک دست می دهد و باعث می شود دندان های رنگ طبیعی خود را حفظ کنند. استفاده از این خمیر هیچ تاثیر مخربی بر روی عاج و مینای دندان ندارد.

معمولا چون خمیر دندان های جرم گیر قوی باعث ساییدگی سطح دندان های می شوند ممکن است باعث حسایت شوند در چنین شرایطی بهتر است محصولی را انتخاب کنید که هم جرم گیر باشد و هم ضد حساسیت.

بخوانید  بهداشت در ارتودنسی

برای اینکه بتوانید یک خمیر دندان جرم گیر قوی انتخاب کنید باید به سطح سایشی آن که با علامت اختصاری RDA نشان داده می شود خوب دقت کنید. معمولا سطح استاندارد سایش باید ۲۵۰ یا کمتر باشد. گاها در برخی خمیرها یا ژل های دندان از مقداری شیرین کننده استفاده می کنند. این شیرین کننده ها باعث پوسیدگی دندان می شوند. در انتخاب خمیر دندان مناسب به بافت و مینای دندان توجه کنید. اگر بافت و مینای دندان آسیب پذیر باشند و مقاومت پایینی داشته باشند ممکن است انتخاب خمیر دندان جرم گیر زیاد انتخاب خوبی نباشد.

خمیر دندان حاوی فلوراید

خمیر دندان حاوی فلوراید در رده خمیردندان های سفید کننده قرار دارند. این محصول معمولا برای تمامی گروهای سنی مناسب هستند. این محصول در نمونه های خمیری، ژل و پودری وجود دارند. وجود فلوراید در خمیر دندان ها باعث تقویت مینای دندان و کاهش تولید اسید توسط باکتری های پلاک می شود و از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می کند.

بیشتر خمیردندان های سفیدکننده، جرم گیر، ضدحساسیت و … در ترکیبات خود فلوراید هم دارند که تضمین خوبی برای سلامتی دندان ها خواهد بود. وجود فلوراید در خمیردندان های کودکان نیز امری ضروری است چون تا حد زیادی جلوی پوسیدگی زودهنگام را می گیرد.

بخوانید  جراحی دندان

چه خمیر دندانی خوب است؟

 

همانطور که می دانیم دندان ها نقش مهمی در سلامت عمومی بدن دارند و نمی توان نسبت به بهداشت و سلامت این عضو حیاتی سهل انگاری کرد. استفاده از خمیردندان خوب در کنار سایر مراقبت ها می تواند عمر دندان های شما را افزایش دهد؛ اما چه خمیر دندانی خوب است؟

خمیر دندان خوب از نظر شما چه ویژگی های دارد؟ معمولا بیشتر افراد مداوم از یک خمیر دندان استفاده می کنند و هیچوقت به دنبال عوض کردن خمیر دندان خود نیست. همه افراد باید برای سلامت دندان های خود زود به زود نوع خمیر خود را عوض کنند چون زمانی که شما مداوم از یک مدل انتخاب می کنید باکتری ها مقاوم می شوند و دیگر از بین نخواهند رفت.

خمیر دندان باید با توجه به نیازها، اولویت ها و ویژگی های فردی انتخاب شود. ساختار متفاوت این محصولات باعث شده که برای هر دندانی با هر مشکلی یک محصول متناسب عرضه شود. اگر شما به دنبال حفظ رنگ طبیعی دندان های خود هستید معمولا مدل ها ی سفید کننده و حاوی فلوراید مناسب هستند. یا اگر دندان های شما زود به زود دچار لک می شوند مدل های جرم گیر انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

بخوانید  رادیوگرافی پرتابل وودپیکر مخصوص دندانپزشکان حرفه‌ای

یا زمانی که فرد دچار حساسیت دندانی است و بدون توجه به حساسیت یک خمیر دندان خمیر گیر انتخاب می کند. با این کار حساسیت تشدید می شود. پس توجه به آیتم های هر محصول سطح دانش شما را در انتخاب بالا می برد و کمک می کند تا بتوانید بهترین خمیر دندان را انتخاب کنید.

 

خمیر دندان ضد پوسیدگی قوی

همه افراد در درجه اول برای جلوگیری از پوسیدگی مسواک می زنند. خمیر دندان از هر نوعی که باشد بهتر است خاصیت ضد پوسیدگی را نیز داشته باشد. معمولا نمونه های دارای فلوراید باعث استحکام دندان و تقویت مینای دندان می شوند.

پلاک های که روی سطح دندان تجمع می کنند اگر با خمیر دندان مناسب زدوده نشوند باعث پوسیدگی و در نهایت درد شدید دندان می شوند. خمیر دندان های ضد پوسیدگی یک شوینده ی قوی و آنتی باکتریال قوی هستند که رسوب روی دندان را از بین می برند و از ایجاد حفره و کرم خوردگی جلوگیری می کنند.

خمیر دندان برای زردی دندان

همه افراد آرزوی داشتن دندان های سفید و درخشان را دارند. خمیر دندانی که باعث از بین بردن زردی دندان شود باید در ترکیبات خود فلوراید داشته باشند. زردی دندان تنها با استفاده از خمیر سفید کننده از بین نمی رود. چون محصولاتی که در دسته سفید کننده های دندان قرار دارند تنها باعث حفظ رنگ طبیعی دندان های می شوند و اگر روی سطح دندان های جرم و پلاک شدید باشد هیچ خمیر دندانی قادر به سفید کردن ان است و حتما باید از روش های دیگری مانند بلیچینگ، کامپوزیت و لمینت و … استفاده کرد.

بخوانید  ۵ نکته برای قبولی تضمینی و بدون کنکور در رشته دندانپزشکی سال ۱۴۰۳

پس برای از بین بردن زردی دندان بهتر است حتما باید ابتدا بهداشت دهان و دندان رعایت شود. سپس خمیر دندان هایی استفاده کنید که در ترکیبات خود جوش شیرین، زغال و … داشته باشند و سعی کنیم از دهانشویه مناسب استفاده کنیم.

خمیر دندان برای لثه های حساس

در بین افراد گروه های حساسی وجود دارند که بعد از هر بار مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان دچار خونریزی لثه می شوند و یا دندان های آن ها به قدری حساس است که مسواک زدن برای آن ها کابوس می شود. حساسیت لثه اگر کنترل نشود باعث التهاب می شود. خمیر دندان هایی که برای این گروه حساس تولید می شوند معمولا حاوی ترکیبات پتاسیم نیترات، استرانسیوم کلراید و استرانسیوم استات هستند.

فرمولاسیون این خمیر دندان ها باعث کاهش التهاب لثه، از بین برنده ی بوی بد دهان، کاهش درد دندان حساس، جلوگیری از پوسیدگی دندان ها، پیشگیری از تشکیل جرم و پلاک، خوشبو کننده و سفید کننده دندان است. این خمیرها هنگام استفاده کف زیاد تولید نمی کنند پس این ویژگی دلیل بر خوب نبودن خمیر نیست.

بخوانید  راهنمای کامل دندانپزشک کودکان و اطفال: نکاتی برای بهبود سلامت دهان و دندان فرزندان شما

از کجا بفهمیم خمیر دندان خوب است؟

سوال مهمی که برای بسیاری از مصرف کنندگان خمیر دندان پیش می آید این است که از کجا بفهمیم خمیر دندان خوب است؟ اگر شما به عنوان مصرف کننده هیچ اطلاعاتی در خصوص نوع دندان های خود و ساختار آن ها ندارید بهتر است برای انتخاب خمیر مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینات سالانه دندان کمک می کند تا میزان پوسیدگی ها و خرابی دندان ها بررسی شود و بر اساس آن ها خمیر مناسب انتخاب شود.

اگر خمیر دندانی که استفاده می کنید دارای ویژگی های زیر است یعنی خوب است و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

· برند معتبر و شناخته شده ای داشته باشد.

· ترکیبات آن و کاربرد آن بر روی محصول درج شده باشد.

· مقدار استفاده و نحوه استفاده برای مصرف کننده نوشته شده باشد.

· باعث درخشندگی و زیبایی دندان ها شود.

· قیمت مناسب و مقرون به صرفه داشته باشد.

· باید مشخص شود که برای چه گروه سنی مناسب است.

· به مینای دندان آسیب نزند.

· دارای گواهی تایید از سازمان استاندارد و دندانپزشکی باشد.

بخوانید  آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود

· حساسیت های دندان را کاهش دهد.

· بسته بندی مناسبی داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله ویژگی انواع خمیر دندان ها را از نظر ساختار و فرمول بررسی کردیم. هر کدام از این محصولات نقش خاصی دارند. ترکیب و درصد موادی که در خمیر دندان ها استفاده می شود بسیار مهم است. در واقع شما برای جلوگیری از حساسیت های دندان و لثه، پوسیدگی دندان، کاهش جرم و افزایش سفیدکنندگی باید محصولی متناسب با ویژگی های دندان انتخاب کنید.

برخی از نمونه های موجود در بازار دارای چند خاصیت مشترک هستند. به طور مثال خاصیت جرم گیری، سفید کنندگی و جلوگیری از پوسیدگی را به صورت همزمان با هم دارند. میزان مصرف هر خمیر دندان بر روی محصول درج می شود. معمولا این مقدار در کودکان کمتر است. اگر خمیر دندان انتخابی شما خوب و متناسب با نیاز دندان ها باشد بعد از دو هفته نتیجه مثبت آن را خواهید دید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×