» ارتودنسی » راهکارهای درمان و پیشگیری از آفت دهان حین ارتودنسی دندان
راهکارهای درمان و پیشگیری از آفت دهان حین ارتودنسی دندان
ارتودنسی

راهکارهای درمان و پیشگیری از آفت دهان حین ارتودنسی دندان

تیر 2, 1402 130305

بر اساس تحقیقات انجام شده حدود ۳۰ درصد از زیبایی صورت هر شخصی را لبخند او تشکیل می‌دهد. نامرتب بودن دندان‌ها و اختلاف در سایز آن‌ها باعث ایجاد یک لبخند نازیبا می‌شوند. ارتودنسی از جمله روش‌های کامل و جامع مرتب سازی دندان‌ها و ساختار فک است. این روش با یکدست کردن دندان‌ها لبخندی زیبایی را به صورت شما هدیه می‌دهد بخاطر همین پیشگیری از آفت دهان در ارتودنسی مهم است.

 امروزه با بهره‌گیری از این روش متخصصین توانسته‌اند طیف وسیعی از مشکلات مربوط به دندان‌ها را حل کنند. در ارتودنسی دندان دستگاه‌هایی همچون بریس و اینویزیلاین برای اصلاح نامرتب بودن دندان‌ها و سایر مشکلات دندان استفاده می‌شوند.

این دستگاه‌ها در کنار فواید و مزایای بسیار زیاد خود دارای تعداد بسیار اندکی عوارض از جمله بروز آفت‌های دهانی در حین ارتودنسی هستند. اما این عارضه جای نگرانی نداشته و معمولا با رعایت موازین بهداشتی و بهره‌گیری از راهکارهایی به طور کامل درمان می‌شود. در ادامه این مقاله درباره راهکار‌های درمان و حتی پیشگیری از آفت‌های دهانی به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

بخوانید  مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی و کامپوزیت

راهکارهای درمان و پیشگیری از آفت دهان حین ارتودنسی دندان

آفت دهان چیست؟

آفت‌های دهانی ناشی از ارتودنسی بیشتر زمانی رخ می‌دهند که دستگاه‌های ارتودنسی دندان برای اولین بار در داخل دهان قرار داده شوند. با گذر زمان تماس این دستگاه‌ها با دهان باعث بروز زخم‌های کوچک و دردناکی به نام آفت می‌شوند. این نوع زخم گرد مانند بوده و در بسیاری از موارد متورم می‌شود.

نکته هائز اهمیت درباره شناسایی نوع آفت دهانی این است که اگر آفت به رنگ زرد یا خاکستر باشد آنگاه این نوع زخم ناشی از عفونت است. که در این صورت برای درمان این نوع زخم باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد.

روش‌های درمان و پیشگیری از آفت دهان ناشی از ارتودنسی

آفت‌های دهانی یا همان زخم‌های عفونی زرد یا خاکستری رنگ عموما در دوران ارتودنسی دندان نیز رخ می‌دهند. این نوع عارضه از جمله عوارض شایع این دوران است که با رعایت برخی نکات بهداشتی و پارامتر‌های دندانپزشکی به راحتی درمان می‌شود.

 از جمله روش‌های درمان و پیشگیری از آفت دهانی در حین ارتودنسی دندان می‌توان به موم ارتودنسی، تمیز نگه داشتن دهان، رعایت رژیم غذایی و دوری از برخی غذاهای خاص و در آخر استفاده از مسکن‌ها و دارو‌های ضد التهابی استفاده کنید. در صورتی که هیچ یک از روش‌ها و راهکار‌های مذکور در درمان و تسکین آفت موثر نبودند لازم است تا به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. در ادامه درباره هر یک از این راهکار‌ها به توضیحات کامل‌تری می‌پردازیم.

بخوانید  بهترین سن ارتودنسی دندان چه سنی است؟

راهکارهای درمان و پیشگیری از آفت دهان حین ارتودنسی دندان

قرار دادن موم ارتودنسی در داخل دهان

در بسیاری از موارد از موم ارتودنسی برای جلوگیری از تماس بریس‌ها و دیگر تجهیزات ارتودنسی در داخل دهان استفاده می‌شود. هدف اصلی از قرار دادن این موم در داخل دهان جلوگیری از بروز زخم‌هایی چون آفت دهانی است.

البته در ارتودنسی دندان، متخصص ارتودنسی همواره بریس‌ها را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که برخی از مشکلات و عارضه‌های دهانی جلوگیری کند. اما با این حال استفاده از این موم در نواحی مشکل‌زا روشی عالی برای پایان دادن به درد زخم‌های عفونی است.

شست‌ و شوی دهان با محلول آب نمک در دوران ارتودنسی

یکی از بهترین راهکار‌های جلوگیری از بروز زخم‌ها عفونی مانند آفت‌های دهانی در حین ارتودنسی تمیز نگه داشتن دهان است. از جمله روش‌های ضد عفونی کردن دهان استفاده مرتب و روزانه از محلول آب نمک است. استفاده از محلول آب نمک موجب باکتری زدایی و از بین رفتن آفت‌های دهانی می‌شود.

شست و شوی دهان با محلول آب نمک و پراکسید هیدروژن در دوران ارتودنسی

استفاده از محلول آب نمک و هیدروژن پراکسید از جمله راهکار‌های درمان و پیشگیری از بروز آفت‌های دهانی در طول دوره ارتودنسی است. برای درست کردن این محلول ابتدا ۲ قاشق چایخوری نمک را با مقدار معینی آب مخلوط کرده و سپس هیدروژن پراکسید را به آن اضافه کنید.

بخوانید  نایت گارد چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

روزانه دهان خود را به مدت ۳۰ ثانیه با این محلول شست و شو دهید. این ترکیب دارای خاصیت ضد التهابی بوده و موجب کاهش درد آفت‌های دهانی و در نهایت درمان آن‌ها می‌شود.

استفاده از دهان شویه‌های معمولی

در بسیاری از موارد متخصص ارتودنسی برای پیشگیری از بروز زخم‌های عفونی از جمله آفت‌ دهان و همچنین درمان هرچه سریعتر این نوع زخم‌ها به بیمار دهان استفاده از دهان شویه را توصیه می‌کند. دهان شویه‌ها از جمله ترکیبات ضد عفونی کننده محیط دهان هستند. این محلول‌ها اثربخشی موثری در باکتری زدایی دهان و درمان آفت‌ها دهانی ناشی از ارتودنسی دارند.

پرهیز از مصرف غذاهای تند و اسیدی در دوران ارتودنسی

غذاهای اسیدی همچون غذاهای تند و شور موجب تحریک و تشدید التهاب زخم‌های عفونی به خصوص آفت‌های دهانی می‌شوند. مصرف چنین غذاهایی علاوه بر کاهش روند درمان موجب متورم شدن و ایجاد سوزش شدید در آفت‌های دهانی می‌شوند. همچنین نوشیدنی‌های گازدار همچون نوشابه موجب تحریک و تشدید سوزش و التهاب آفت‌های دهانی می‌شوند.

نتیجه گیری

روش ارتودنسی یکی از بهترین و کامل‌ترین روش‌های مرتب سازی و احیای لبخند زیبا است. روش ارتودنسی دندان فواید بسیار زیادی مانند تنظیم زاویه مناسب و استاندارد فک و همچنین سایز و فرم دندان‌ها دارد. این روش در کنار فواید بی شمار خود همواره دارای عارضه‌های بسیار جزئی است که از شایع‌ترین این عارضه‌ها می‌توان به بروز آفت‌های دهانی اشاره کرد. با استفاده از محلول‌های خانگی مانند آب نمک، دهان شویه‌های معمولی و پرهیز از خوردن غذاهای تند و شور می‌توان در کوتاه مدت آفت‌های دهانی را درمان کرد.

بخوانید  معرفی انواع روش های ارتودنسی در کرج با دکتر سهرابی

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×