» دانستنی ها » راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور با ۷ راهکار طلایی
راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور با 7 راهکار طلایی
دانستنی ها - سبک زندگی

راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور با ۷ راهکار طلایی

تیر 1, 1402 140207

تمام اندام های بدن انسان، نعمت هایی الهی هستند که کارکرد درست تک تک آنها شرط لازم برای داشتن یک زندگی خوب، شاد و مفرح است و در این بین، حفاظت از چشم ها ما نقش حیاتی و غیر قابل انکاری دارند.

مراقبت از سلامتی اعضاء بدن کمترین کاری است که در راستای شکرگزاری از خداوند متعال می توانیم انجام دهیم. امروزه با گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده عموم مردم از ابزار های رسانه ای همچون تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و . . . چشم های کاربران هم در معرض آسیب های جدی قرار گرفته اند. لذا در این مقاله از مجله سلامتی، بر آن هستیم تا راهکار هایی برای مراقبت و حفاظت از چشم ها، این نعمات مهم، ارائه کنیم.

نمایشگر (مانیتور) ها و آسیب های چشمی

پیشرفت فناوری، با وجود تمام فوایدی که برای بشر به ارمغان آورده است، معضلاتی را هم ایجاد کرده است. از جمله این معضلات می توان به مضرات امواج مخابراتی و وای فای (wifi) برای بدن یا صدماتی که در اثر استفاده نادرست و نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایشگر همچون تلویزیون، رایانه، تلفن همراه یا . . . به چشم وارد می شود اشاره نمود.

بخوانید  بهترین تولید کننده سینی کابل گالوانیزه در ایران

 راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور

اهمیت مراقبت و حفاظت از چشم ها

چشم های ما اندام های حیاتی حساسی هستند که نقش مهم و غیر قابل انکاری در زندگی روزمره ما دارند.

این عضو از بدن علاوه بر زیبایی زیادی که به صورت می بخشد باعث می شود تا یکی از حواس انسان در راستای حواس دیگر باعث ادامه حیات او شود.

همچنین چشم و بینایی یکی از مهمترین ابزارهای شناختی انسان به شمار می رود که به وسیله آن می تواند درک درست و شناختی ژرف و واقع بینانه از هستی داشته باشد.

ضمن آن که طبق نتایج تحقیقات، بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد فرآیند یادگیری در انسان  توسط چشم ها صورت می پذیرد.

اهمیت چشم ها در آیات و روایات نیز مورد تأکید قرار گرفته، به طوری که مثلا خداوند در آیه ۴۶ سوره انعام می فرماید:

« قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَكُمْ وَأَبْصَارَكُمْ وَخَتَمَ عَلَىٰ قُلُوبِكُم مَّنْ إِلَٰهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِهِ ۗ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ»

ترجمه: « بگو بیندیشید اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد و بر دلهایتان مهر نهد، چه خدایی غیر از خداوند آنها را به شما برمی‌گرداند؟ بنگر که چگونه آیات را گونه‌گونه بیان می‌داریم، آنگاه ایشان رویگردانند»

بخوانید  معرفی 7 گیاه رونده همیشه سبز مقاوم سرما که همه جا را زیبا می کنند

ساختار چشم

همان طور که در تصویر زیر مشخص است، ساختار چشم شبیه به یک کره است که هر قسمت از این شکل کره ای مانند می تواند وظیفه جداگانه ای را بر عهده داشته باشد:

ساختار چشم

راهکار های حفاظت از چشم ها در استفاده از مانیتور

اینک پس از اشاره ای مختصر به اهمیت نقش چشم در زندگی و ساختار چشم، راهکار هایی را برای مراقبت از چشم ها هنگام استفاده از ابزار های رسانه ای و کار با مانیتور ها بیان می کنیم:

  1. کار در محیط با روشنایی کافی: هنگام کار با کامپیوتر، تلفن همراه و . . . باید میزان نور محیط مناسب باشد. در محیط های با نور کم و ناکافی از رایانه استفاده نکنید.
  2. تنظیم زاویه نگاه به مانیتور: نشستن درست در مقابل صفحه نمایش مانیتور و قرار دادن آرنج روی میز باعث جلوگیری از کج شدن مهره‌های ستون فقرات می‌شود. برای این کار باید از صندلی و میز مناسب استفاده کنید تا دید شما از بالا به مانیتور باشد چرا که از پایین نگاه کردن به صفحه نمایش می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای سلامتی‌تان شود.
  3. نور سفید برای چشم بهتر است: سعی کنید روشنایی محیط کار خود را با استفاده از منابع نور سفید رنگ همچون مهتابی یا لامپ های کم مصرف تأمین کنید.
  4. پلک زدن مرتب: پلک زدن باعث تولید اشک شده و به مرطوب ماندن چشم کمک می کند. لذا هر از گاهی به خصوص در مواقعی که مجبور هستید برای مدتی به جایی ثابت (مثل مانیتور) نگاه کنید.این کار بهترین راهکار برای حفاظت از چشم ها است.
  5. یوگای چشم: یوگای چشم شامل مجموعه‌ای از حرکات آرام کننده‌ است که هر زمان از روز انجام آن توصیه می‌شود. برای مثال خیره شدن بدون پلک زدن به یک شی به مدت ۲۰ ثانیه پس از یک ربع استفاده از مانیتور می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در رفع خستگی چشم داشته باشد.
  6. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A: این ویتامین به سلامت چشم و حفاظت از چشم ها کمک زیادی می کند. پس سعی کنید منابع غنی ویتامین مذکور را در برنامه غذایی خود بگنجانید. جگر، هویج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو، آب کدو، شلغم، چغندر، کلم بروکلی، گریپ فروت، اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگی شکل، شیر، زرده تخم مرغ از جمله مواد غذایی غنی از ویتامین آ هستند.
  7. استراحت دادن به چشم ها: با توجه به تماشای طولانی مدت و زل زدن به صفحه مانیتور ممکن است عوامل خطرسازی در این زمینه گریبانگیر شما شود که برای جلوگیری از اختلالات بینایی و تاری دید بهتر است هر نیم ساعت یک بار، به مدت ۲ الی ۳ دقیقه نگاه خود را به اطراف متمرکز کنید.
بخوانید  آیا لمینت ناخن ترمیم دارد؟ تفاوت کاشت ناخن و لمینت ناخن چیست ؟

موارد بالا، تمام روش های مراقبت از چشم موقع استفاده از مانیتور نیستند، شما می توانید با یک جست و جوی ساده راهکار های بیشتری را هم پیدا کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×