» ارتودنسی » روش خانگی برای صاف شدن دندان های کج و علت آن
روش خانگی برای صاف شدن دندان های کج و علت آن
ارتودنسی - زیبایی دندان ها - ناهنجاری های دندان

روش خانگی برای صاف شدن دندان های کج و علت آن

بهمن 21, 1402 190223

لبخند زیبا تاثیر زیادی در زیبایی و ماندگاری چهره در ذهن مخاطب دارد. دندان های زیبا و یکدست و صاف تاثیر زیادی در لبخند زیبا دارند. برخی درمان کجی و ناهنجاری های دندان های خود به روش خانگی برای صاف شدن دندان ها روی می آورند.

باریک بودن فک و فشردگی و نامرتبی جزئی دندان ها از علت های بروز این عارضه می باشد. برای اصلاح دندان هایی که ناصاف و یکدست نیستند روش های مختلفی وجود دارند. برخی از روش ها توسط پزشک متخصص ارتودنسی قابل اعمال است. اما برخی از روش ها خانگی و توسط خود فرد انجام می شود.

علت کج شدن دندان ها

کج بودن دندان ها و ناهماهنگی آنها عارضه و مشکلی شایع میان افراد است. صاف شدن دندان های کج هم به معضلی تبدیل شده است که ذهن افراد را به خود مشغول کرده است. عوامل مختلفی در کجی دندان ها دخیل هستند. کمبود فضا و یا کوچک بودن فک بالا و پایین علت اصلی کج شدن دندان ها می باشد.

بخوانید  دندان نهفته

مکیدن انگشت های دست و یا وسیله ها و اسباب بازی ها توسط کودکان باعث کج شدن دندان ها می باشد. همچنین ژنتیک و وراثت نیز در کج شدن دندان ها تاثیر گذار می باشد. تماس مداوم زبان به دندان ها و مراقبت ضعیف از دندان ها و تغذیه ضعیف نیز از دیگر عوامل کج شدن دندان ها می باشند. البته ممکن است آسیب دیدگی صورت با دهان نیز باعث کج شدن دندان های فرد شود.

صاف شدن دندان با ارتودنسی

صاف شدن دندان با ارتودنسی

ارتودنسی یکی از راه های درمان صاف شدن دندان های کج می باشد. افرادی که از کجی دندان رنج می برند با استفاده از ارتودنسی می توانند مشکل خود را حل کنند. ارتودنسی روشی معمول برای رفع کجی دندان است. دلایل مختلفی برای اعمال انواع ارتودنسی وجود دارند.

سن ایده آل برای انجام ارتودنسی حدودا ۱۰ تا ۱۴ سالگی می باشد. البته که انجام بریس یا ارتودنسی در همه سنین عملکرد خود را دارد. بریس های دندان در انواع مختلف بریس نامرئی، بریس تخصصی، شفاف خانگی و بریس های پشت دندانی می باشند.

بریس های شفاف یکی از انواع بریس ها می باشد که به دلیل شفافیت به آنها نامرئی گفته می شود. الاینر های شفاف برای درمان صافی دندان های کج استفاده می شود که نیازی به مراجعه مداوم پزشک نیست.

بخوانید  باندینگ دندان چیست؟

استفاده از این روش باعث می شود دندان و فک ها در جای منایب خود قرار بگیرند. افرادی که می خواهند از ارتودنسی استفاده کنند بایستی شرایطی را برای انجام این روش داشته باشند.

در شرایطی که دندان های ردیف پایین جلوتر از دندان های فوقانی باشند.
زمانی که دندان های فوقانی هم پوشانی عمودی بر روی دندان های ردیف پایین داشته باشند.
باز بودن دو فک در ناحیه جلو عقب و کناره ها
زمانی که خط میانی دندان های بالایی با خط میانی دندان هایی پایینی در یک راستا قرار می گیرند.
شلوغی دندان ها که وضعیت آنها بر روی هم افتادن دندان ها باشد و زیاد بودن دندان ها
عدم رشد یکی یا چند تا از دندان ها

مدت زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی

مدت زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی
برای صاف شدن دندان های کج می توان از روش ارتودنسی استفاده کرد البته اگر شرایط فوق الذکر را داشته باشند. مدت زمان ارتودنسی دندان و یا همان طول درمان بر اساس نوع و شدت مشکلات فک و دندان پیش بینی می شود. ممکن است برای برخی از افراد مدت زمان صاف شدن دندان ها در ارتودنسی یک سال طول بکشد. ممکن است در برخی از افراد کمتر و یا چند سال طول بکشد.

بخوانید  آیا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

وضعیت دهان و دندان، وضعیت سلامت کلی، فضای داخلی دهان بیمار و فاصله لازم برای حرکت مدت زمان درمان با استفاده از ارتودنسی را مشخص خواهد کرد. به طور کلی نوع دستگاه ارتودنسی و شدت مشکل و سن و سال سه پارامتر مهم در پیش بینی مدت زمان درمان می باشند.

درمان کجی دندان بدون ارتودنسی در خانه

استفاده از ارتودنسی های شفاف یکی از راه های درمان خانگی برای صاف شدن دندان های کج است. البته با توجه به مواردی که در متن به آن اشاره شد رعایت برخی از موارد از کج شدن دندان ها جلوگیری می کند. برای حل مشکلات خفیفی دندانی می توان از در سنین کودکی از روش های خانگی استفاده کرد. این روش ها به قرار زیر می باشند؛

درمان کجی دندان در طب سنتی

برای صاف شدن دندان های کج در طب سنتی معمولا دندان های اضافی و یا کج شده کشیده می شوند. در طب سنتی و طب بو علی رعایت بهداشت دهان و دندان برای داشتن دندان های سالم و بی عیب توصیه شده است. استفاده از نخ دندان و مسواک باعث مرتب و سالم شدن دندان ها می شود.

بخوانید  ایا لمینت به دندان و مینای دندان اسیب میزند ؟

علت کج شدن دندان های پایین

کج شدن دندان ها ظاهر نازیبا به دندان و چهره افراد می دهد. علت کج شدن دندان ها ثابت نیست و ممکن است به دلایل های مختلفی این اتفاق برای دندان های افراد بیافتد. صاف شدن دندان های کج نیز درمان های مختلفی دارد.

ممکن است کج شدن دندان ها مربوط به دندان های فک پایین باشند که تحت تاثیر عوامل مختلفی دندان ها شلخته باشند. معمولا زبان زدن باعث کج شدن دندان های پایین در افراد می شود. فشار دادن زبان در مقابل دندان ها به نظم دندان ها آسیب وارد می کند.

همچنین ژنتیک و کوچک بودن و کمبود فضا در فک پایین نیز از عوامل دیگر بروز این مشکل می باشند. از دست دادن زود هنگام دندان های شیری باعث می شود تا دندان های دوباره درآمده کج و ناهماهنگ باشند. رژیم غذایی نامناسب و آسیب های بیرونی نیز از دیگر عوامل این مشکل می باشند.

جلوگیری از کج شدن دندان

برای جلوگیری از کج شدن دندان ها لازم است تا افراد و والدین برای کودکان خود به برخی از عادات پایبند باشند. صاف شدن دندان های کج هزینه بردار و زمان بر خواهد بود. برای جلوگیری از بروز این مشکل بایستی از برخی عادات نادرست پرهیز کرد.

بخوانید  کامپوزیت دندان چیست و اگر کامپوزیت دندان بشکند چکار کنیم؟

موارد زیر مانع از کج شدن دندان ها خواهند شد؛

رعایت بهداشت دهان و دندان مهم ترین فاکتور در درمان خانگی دندان های کج می باشد.

جلوگیری از مکیدن انگشتان و یا اشیا توسط کودکان که باعث کج شدن دندان های وی می شود.

جلوگیری از کشیدن غیر ضروری دندان ها

جلوگیری جویدن مداد و خودکار

نخوابیدن بر روی شکم

درمان کج درآمدن دندان دائمی کودک

راه هیا صاف شدن دندان های کج زیاد است. چنانچه دندان های دائمی کودکان کج باشند نیاز است تا والدین بر اساس شدت کجی دندان با مشورت پزشک راه های درمانی مناسب را اتخاذ کنند. ممکن است استفاده از ارتودنسی های شفاف و خانگی کارساز باشد.

ارتودنسی کردن اما بهترین نتیجه را برای درمان کجی دندان های کودک است. زیرا مدت زمان استفاده از ارتودنسی در سنین کودکی کم خواهد بود. کشیدن دندان نیز در برخی از موارد روش درمانی خوبی برای صاف شدن دندان های کج می باشد.

کشیدن دندان کج

تصمیم برای صاف کردن دندان های کج ممکن است هزینه بر، زمان بر و البته دردآور نیز باشد. اینکه چه روشی را برای درمان انتخاب می کنید بستگی به شما و نظر پزشک دارد. کشیدن دندان کج یکی از راه های درمانی است. البته استفاده از این روش لازمه وجود شرایطی است.

بخوانید  ارتودنسی دندان برای چه کسانی است ؟

ممکن است با کشیدن دندان کج فضای خالی زیادی در دندان های شما ایجاد شود. البته در زمان انجام عمل های مانند ارتودنسی و یا تنظیم فک ممکن است یک یا چند دندان فرد بیمار کشیده شود. برای تصمیم به کشیدن دندان کج باید فک و نوع نامرتبی دندان ها توسط پزشک تشخیص داده شود.

لیمینت دندان کج

لیمینت در دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی برای صاف شدن دندان های کج استفاده می شوند. برای اصلاح اندازه و مرتب کردن دندان ها از لمینت استفاده می شود. در این روش دندان های ناهماهنگ و لب پر و یا زرد شده روکش می شوند.

پر کردن شکاف های بین دندان، صاف کردن دندان ها و پوشاندن شکستگی دندان از مزایای لیمینت دندان ها می باشند. این روش درمانی با نظر و تشخیص پزشک است.

ردیف کردن دندان ها با کامپوزیت

روش های درمانی زیادی برای صاف شدن دندان های کج وجود دارند. کامپوزیت نیز یکی از راه های درمانی است. به این صورت عقب یا جلو بودن دندان های مانند دندان های نیش با این روش درمانی اصلاح و مرتب می شوند. پوشش دندان های عصب کشی شده و یا دندان های شکسته و مرتب کردن آنها با استفاده از این روش امکان پذیر است.

بخوانید  عوارض ریمو یا برداشتن کامپوزیت دندان چیست؟

لیزر دندان کج

یکی از کاربرد های لیزر در علم پزشکی استفاده از آن برای صاف شدن دندان های کج می باشد. برای استفاده از این روش درمانی باید شرایط خاصی را داشت. استفاده از لیزر برای برداشتن ساختار دندان ها و لثه ها و از بین بردن بافت های متورم می باشد.

استفاده از این روش درد کمتری دارد و اضطراب بیمار را تا حدی زیادی از بین می برد. استفاده از لیزر برای دندان های از قبل پر شده، حفره های بزرگ میان دندان ها و از بین بردن تاج معیوب بی اثر بوده و کارایی ندارد.

چگونه دندان نیش را صاف کنیم

یکی از راه های صاف کردن دندان های کج به خصوص صاف کردن دندان نیش استفاده از روش کامپوزیت دندان می باشد. همچنین استفاده از ارتودنسی و استفاده از لیزر نیز می توان دندان های نیش را صاف کرد. ارتودنسی دندان نیش و یا برش دادن آن از روش های درمانی معمول می باشند. بر اساس تشخیص پزشک هر یک از این روش ها استفاده می شوند.

ردیف کردن دندان ها با لیزر

یکی از روش های صاف کردن دندان های کج لیزر درمانی است. این روش درمانی به دلیل کاهش خونریزی، التهاب لثه و درد مورد استقابل بسیاری از بیماران است. در این روش از لیزر برای برداشتن بافت لثه کمک می گیرند. زیرا ممکن است به تشخیص پزشک برداشتن بخشی از لثه ضروری باشد.

بخوانید  اورجت چیست ؟ / درمان اورجت و دندان خرگوشی

سپس عمل ارتودنسی بر روی بیمار انجام شود. از لیزر برای چساپندن براکت های ثابت ارتودنسی استفاده خواهد شد. این روش درمانی از ترک خوردن دندان ها و خونریزی لثه ها و همچنین در درمان پوسیدگی بسیار موثر است.

هزینه صاف شدن دندان ها با ارتودنسی ارتودنسی یکی از بهترین روش های درمان کجی دندانها است اما هزینه بالایی دارد، که این هزینه به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: ۱٫ نوع ارتودنسی : ارتودنسی نامرئی، ثابت، متحرک، دیمون، لینگوال و غیره ۲٫ شدت ناهنجاری دندانها : هر چقدر شدت ناهنجاری دندانها بیشتر باشد درمان طولانی تر و هزینه بیشتر می شود. ۳٫ سن بیمار: در سنین پایین ارتودنسی بهتر و راحتتر انجام می شود در نتیجه هزینه آن نیز کمتر می شود. ۴٫ شهر و منطقه : یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه، موقعیت جغرافیایی مطب متخصص است. هزینه ارتودنسی دندان با لیست قیمت به شما در این سرمایه گذاری در زمینه سلامت و زیبایی دندان ها کمک شایانی می کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.00
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×