» سبک زندگی » روش خوابیدن به روی شکم چه مزایا و معایبی دارد ؟
روش خوابیدن به روی شکم چه مزایا و معایبی دارد
سبک زندگی - اعصاب و روان

روش خوابیدن به روی شکم چه مزایا و معایبی دارد ؟

شهریور 9, 1402 150335

هر انسان در طول روز حدود ۶ الی ۸ ساعت میخوابد و به گفته برخی از پزشکان و متخصصان دنیا نحوه خوابیدن او در این مدت بسیار اهمیت دارد. هر فرد به شکل های مختلفی می تواند در طول شبانه روز بخوابد، به عنوان مثال عده زیادی از افراد دوست دارند، همیشه به پهلوی چپ و راست خوابیده و عده ای دیگر طاق باز خوابیدن و خوابیدن به روی شکم را ترجیح می دهند.

نوع خوابیدن هر انسان بیشتر به عادت کردن فرد بستگی دارد و در برخی از دوران مهم زندگی مثل پس از عمل های جراحی و بارداری شما باید حتما طاق باز بخوابید، طی بررسی های انجام شده حدود ۴۲ درصد از ایرانیان همیشه روی شکم یا همان به صورت دمر می خوابند.

فواید روی شکم خوابیدن

فواید روی شکم خوابیدن در طول شبانه روز:

عده بسیار زیادی از افراد دنیا بر این باور هستند، که اگر به روشی که عادت کرده اند، نخوابند، قطعا بد خواب خواهند شد. در صورتی که این حرف اصلا ریشه علمی ندارد و شما به مرور زمان به راحتی می توانید هر نوع عادت بدی را به راحتی ترک کنید و زندگی خود را به روال قبلی باز گردانید. خوابیدن روی شکم شاید توسط افراد در هر سنی صورت می گیرد.

بخوانید  مهم ترین تاثیر نگهداری گیاهان برای سلامت ما چیست ؟

یکی از ویژگی های مثبت خوابیدن روی شکم بهبود عملکرد روده ها می باشد، طبق بررسی هاي به عمل آمده پزشکان این روش از خوابیدن در درمان فوری یبوست بسیار موثر می باشد و همچنین از تنبلی روده نیز می تواند جلوگیری کند. این نوع از خوابیدن برای کسانی که مبتلاء به بیماری های گوارشی هستند، به گونه ای یک روش درمانی به حساب می آید. در این شیوه درمانی حتی به مرور زمان زخم های ایجاد شده در اثر بواسیر نیز درمان می شود و حتی نتیجه مطلوبی نیز خواهد داشت.

این نوع از خوابیدن میزان فشاری که به ستون فقرات وارد می شود، را بسیار می کاهد و می تواند به درمان برخی بیماری ها در این زمینه به خوبی کمک کند. روی شکم خوابیدن باعث جذب انرژی مثبت از زمین می شود، همان طور که می دانید، زمین منبع انرژی مثبت است و شما با این روش از خوابیدن انرژی های منفی خود را که در طول روز جمع کرده اید، به زمین انتقال می دهید.

یعنی به نوعی روی شکم خوابیدن می تواند آرامش شما در طول شب را بیشتر کند و با انرژی بیشتری فردا صبح از خواب بیدار شوید. به گفته تعداد زیادی از پزشکان این روش از خوابیدن از تجمع چربی های شکمی و همچنین پهلو جلوگیری می کند و در از بین بردن این چربی ها نیز می تواند به شما کمک کرده و میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن را در خواب بیشتر از حالت عادی بکند.

بخوانید  تمرین برای درمان لکنت زبان بزرگسالان

اکثر نوزدان تازه متولد شده با نفخ های شدید شکمی رو به رو هستند، خوابیدن به روی شکم برای نوزدان مثل یک داروی طبیعی و بدون عوارض عمل می کند و هم چنین به دفع هر چه سریع گازهای روده کمک می کند و درد ناشی از این اختلال را بسیار کاهش می دهد و در تنظیم خواب نوزاد نیز موثر می باشد. حتما هنگام خوابیدن نوزاد خود به این شکل دقت کنید، که راه های تنفسی او مثل دماغ و دهان اصلا مسدود نشود.

خوابیدن به روی شکم برای نوزدان

یکی از بیماری های رایج دنیا که در اثر تغذیه نامناسب و هم چنین زمینه های ژنتیکی و ارثی به وجود می آید، بیماری مزمن IBD و IBS می باشد، در این بیماری فرد دردهای شدید شکمی دارد و همچنین در نوع های حادتر اسهال خونی نیز مشاهده شده است.

دردهای شکمی این بیماری گاهی اوقات اصلا قابل تحمل نیست و همچنین این بیماری در هر سنی می تواند بروز پیدا کند. روی شکم خوابیدن یک روش درمانی کاملا خانگی و بدون خطر برای افرادی که مبتلاء به این بیماری هستند، می باشد و حتی میزان انقباضات روده را می تواند کمتر کند و نقش موثری در کمتر کردن میزان اسهال خونی نیز دارد. اگر افراد در طول روز بیشتر به این حالت بخوابند، دردهای شدید و دردناک این بیماری را حدود ۵۹ درصد می توانند کمتر کنند.

بخوانید  عوامل و دلایل بی توجهی مرد به زن و احساسات همسرش + بهترین راهکارهای عملی

همچنین اگر عمل های جراحی خاصی را در قسمت ستون فقرات، پس سر، پشت پا و هم چنین پشت دست انجام داده اید، شما در دوران نقاهت خود حتما باید به این روش بخوابید. چون در غیر این صورت نتیجه مطلوبی از جراحی انجام شده را کسب نخواهید کرد و همچنین باعث بهبودی سریع ناحیه جراحی شده و زود خوب شدن زخم های شما می شود.

معایب و مضرات روی شکم خوابیدن:

این نوع از خوابیدن شاید فواید بسیار زیاد داشته باشد، ولی مانند هر روش دیگری مضرات مخصوص به خود را دارد.

به عنوان مثال در دوران بارداری اغلب پزشکان زنان و زایمان مادر باردار را خصوصا در ۳ ماه اول بارداری و ۳ ماه آخر از این نوع از خوابیدن منع می کنند، در هفته های اول بارداری روی شکم خوابیدن از تشکیل درست جنین و ارگان های حیاتی او مثل قلب جلوگیری می کند و در برخی از موارد نیز حتی باعث سقط نیز می شود. به همین علت در دورانی که شما اقدام به بارداری کرده اید، حتما طاق باز و یا به پهلو بخوابید. همچنین در ۳ ماه آخر بارداری نیز چون جنین رشد کافی داشته و به اندازه کافی بزرگ شده است و فضای داخل کیسه آب برای او کوچک شده، این مدل خوابیدن اصلا توصیه نمی شود. روی شکم خوابیدن در ماه های اخر بارداری باعث زایمان زودرس و همچنین مشکلات دیگر می تواند بشود.

بخوانید  کلینیک مغز و اعصاب و معرفی بعضی از خدمات آن

افرادی که مبتلاء به دیسک گردن هستند، همیشه باید در زیر سر خود بالش طبی قرار دهند و به صورت طاق باز بخوابد. چون روی شکم خوابیدن باعث بیرون زدگی مهره های این ناحیه می شود و عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

مضرات روی شکم خوابیدن

داشتن یک صورت زیبا و بدون نقص امروزه یک دغدغه جهانی شده است و همه افراد خصوصا در سنین بالا به دنبال از بین بردن چین و چروک های خود هستند. در صورتی که یکی از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک در صورت و از بین بردن تقارن آن روی شکم خوابیدن است.

یکی از عمل های جراحی که امروزه بیشتر جنبه زیبایی پیدا کرده و هر سال به تعداد متقاضیان آن اضافه می شود، عمل بینی می باشد. شما پس از اتمام این عمل به هیچ عنوان نباید روی شکم بخوابید، خصوصا در روزهای اول میزان خونریزی را افزایش می دهد و نتیجه جراحی را نیز می تواند بسیار عوض کند. اگر به دنبال دریافت بهترین نتیجه از عمل جراحی خود هستید، حتما روش دیگری را برای خوابیدن امتحان کنید.

قلب یکی از اعضای اصلی بدن است و در پشت قفسه سینه قرار دارد، هرگونه فشار مضاعف به قلب می تواند باعث بروز بیماری های مختلف و همچنین درد در این ناحیه شود. یکی از پژوهش هایی که در این زمینه انجام شده است، بیانگر کوتاه بودن عمر افرادی که به روی شکم می خوابند، را بیان می کند. چون در این شیوه فشار وارد شده به قلب بسیار زیاد است و برای پمپاژ خون قلب بیشتر دچار مشکل می شود. احتمال سکته قلبی و مغزی نیز حتی در روش روی شکم خوابیدن بسیار بالا می باشد. اگر سلامت قلب شما برایتان خیلی اهمیت دارد، حتما روش دیگری را برای خوابیدن انتخاب کنید.

بخوانید  سفر به استانبول

حتما شما هم گاهی اوقات با درد معده از خواب بیدار شده اید، ریشه اصلی این درد در درست نخوابیدن شما می باشد. چون معده در طول شبانه روز وظیفه سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد و در صورت وارد شدن فشار فعالیت خود را به هیچ عنوان نمی تواند به درستی انجام دهد.

این نوع از خوابیدن همچنین ارتباط تنگاتنگی با تشکیل انواع سنگ های بزرگ و کوچک در کلیه و مثانه دارد و حتی اگر قصد دفع این سنگ ها را دارید، به روش دیگر بخوابید. تا سنگ کلیه و مثانه شما هر چه سریع تر دفع شود و شما احساس درد کمتری کنید.

روی شکم خوابیدن باعث بهم خوردن تعادل بدن می شود و همچنین این روش باعث گرفتگی بیشتر عضلات بدن می تواند بشود. افرادی که مبتلا به تنگی نفس و بیماری آسم هستند، از خوابیدن به روی شکم کاملا بپرهیزید.چون در این روش اکسیژن رسانی به ریه ها به درستی انجام نمی شود و احتمال بروز حمله های تنفسی و تنگی نفس در خواب وجود دارد .

همچنین اگر در وعده شام غذای سنگینی خورده اید، بهتر است، روی شکم نخوابید. چون معده شما مجبور به ترشح اسید بیشتر است و این اسید به مرور زمان باعث بیماری رفلاکس معده می شود و حتی وقتی که از خواب بیدار می شوید، احساس ناخوشایندی خواهید داشت.

بخوانید  10 ماده غذایی طبیعی شادی بخش که اثرات ضد افسردگی دارند

روی شکم خوابیدن باعث افزایش سوزش معده شده و حتی در آینده شکل ستون فقرات شما را می تواند تغییر دهد. و همچنین باعث بروز انواع قوز نیز می شود. این مدل از خوابیدن با مختل کردن عملکرد معده باعث افزایش چربی و در نهایت چاقی می شود.

اگر به دنبال داشتن اندام لاغر و ظریف هستید، نوع خوابیدن خود را عوض کنید. یکی از علل ایجاد لکه های قهوه ای رنگ روی پوست این عامل است و در صورت به وجود آمدن لکه ها شما باید هزینه های بیشتری را در جهت درمان آن پرداخت کنید. در صورتی که عوض کردن شیوه خوابیدن کاملا بدون هزینه و خطر است‌. روی شکم خوابیدن باعث کشیدگی عضلات می شود و همچنین باعث بروز بیماری های نادر و خاص در نواحی مختلف بدن می شود.

ورزشکاران عزیز خصوصا افراد حرفه ای باید به این نکته توجه بیشتری داشته باشند، چون فعالیت های حرفه ای آن ها را روی شکم خوابیدن می تواند به خطر بیاندازد. حتی در آیات قرآنی و همچنین احادیث مربوط به پیامبر بارها به اثرات مخرب روی شکم خوابیدن اشاره شده است.

بخوانید  با بهترین روغن و کرم جوانه گندم و خواص شگفت انگیز درمانی و زیبایی آن بیشتر آشنا شوید

این روش از خواب باعث تکرر ادرار می شود و همچنین مورفولوژی اسپرم ها را کاهش می دهد. یکی از درمان های راحت و آسان نازایی در آقایان طاق باز خوابیدن می باشد. در این روش اسپرم ها بهتر فعالیت می کنند و تعداد اسپرم بیشتری در بیضه های آقایان ذخیره می شود و همچنین از بروز آزواسپرمی در آقایان جلوگیری می کند. دردهای ناشی از سرطان پروستات را می توانید با ترک این عادت نیز کاهش دهید.

روی شکم خوابیدن باعث تحلیل رفتن عضلات شکمی و نواحی دیگر می شود و این مسئله خود زمینه ساز بروز خیلی از بیماری هاي خطرناک دنیا می باشد. پاهای پرانتزی اغلب در سنین رشد به وجود می آیند و در این بیماری پاها فرم اصلی خود را از دست می دهند. دو عامل مهم در بروز این عارضه تغذیه نامناسب و هم چنین نوع خوابیدن است. شما با روی شکم خوابیدن زمینه های پیشرفت این بیماری را بیشتر می کنید و هم چنین سیر درمان نیز واقعا مختل می شود.

اگر دچار شکستگی استخوان در ناحیه پا و دست شده اید، این نوع از خوابیدن از جوش خوردن صحیح استخوان ها جلوگیری می کند و حتی میزان درد را افزایش می دهد و به نوعی فرایند درمانی را بیشتر طولانی می کند. روی شکم خوابیدن باعث مسدود شدن برخی از شریان های بدن نیز می شود و این به معنی به خطر افتادن حیات انسان نیز می باشد.

بخوانید  فال شمع سریع روزانه، امروز و فردا و ماهیانه

یکی از عوامل ریزش مو تضعیف ریشه آن می باشد و هم چنین ریشه در اثر تقویت نشدن فولیکول مو به مرور زمان از بین می رود. روی شکم خوابیدن باعث اختلالات بسیار نادر در فولیکول مو می شود و همچنین زمینه برای از دست دادن موهای سر را فراهم می کند. ابرو و مژه قسمت بسیار زیادی از زیبایی صورت را تامین می کند و همچنین کم پشتی هر یک باعث کمتر شدن زیبایی کلی صورت شما می شود‌. این نوع از خوابیدن میزان تنفسی که این دو ناحیه در طول شب احتیاج دارند، را به نوعی مسدود می کند و به همین علت ابرو و مژه های شما بیشتر مستعد ریزش می شوند و شما برای جبران هر یک از تار موهای از دست رفته خود باید وقت و هزینه بیشتری را صرف کنید.

بینی از یک غضروف کاملا ظریف تشکیل شده است و هرگونه فشار مضاعفی که در طول خواب به این عضو وارد می شود، باعث عدم قرینگی دو نیم رخ، سوراخ ها و در نتیجه تشکیل قوز در قسمت های مختلف آن می شود.

طبق آزمایش های اخیری که روی ۱۰۰ نفر در کشورهای مختلف توسط یک پژوهشگر انجام شد، پزشکان با این نکته مواجه شده اند، که روی شکم خوابیدن باعث بهم خوردن تعادل هورمون ها می شود و این بهم ریختگی باعث ایجاد موهای ضخیم در صورت خانوم ها، جوش صورت و بهم خوردن تعادل عادت ماهیانه و هم چنین چاقی شکمی نیز می شود.همچنین در آقایان باعث ریزش موهای سر نیز می تواند شود.

بخوانید  ایا لمینت ناخن در بارداری ضرر دارد ؟

خوابیدن بعد از عمل بینی

شما با رعایت این نکات کاملا ساده می توانید بدن خود را تا سال ها از بروز هرگونه بیماری دور کنید. سرطان پستان در بانوان بسیار شایع شده است و هم چنین عوامل مختلفی در تشکیل این نوع از سرطان در بانوان دخیل هستند، به نوعی روی شکم خوابیدن باعث تشکیل سلول های سرطانی در این ناحیه می شود و باعث اختلال در روند تشکیل و تکثیر سلول های بدن نیز می شود.

شما با این مدل از خوابیدن احتمال پیچ خوردگی روده ها را افزایش می دهید، خصوصا در نوزدان شیرخوار این بیماری بیشتر بروز پیدا می کند.

رحم نیز مانند هر عضو دیگری وقتی شما به روی شکم می خوابید،فشار زیادی را تحمل می کند و در نهایت باعث ایجاد کیست های بزرگ و کوچک در رحم، پریودهای نامنظم و دردهای شکمی در زیر ناف می شود.

خوابیدن بروی شکم روی سلول های مغز نیز اثر می گذارد و باعث بدخلقی، عصبانیت و پرخاش شما در طول روز می شود. عده بسیار زیادی از کودکان وقتی به این شیوه می خوابند، کابوس نیز می بینند، که علت این مسئله هنوز برای پزشکان کاملا مشخص نشده است.

بخوانید  آشنایی با انواع روش های نورپردازی در ساختمان

روی شکم خوابیدن باعث تشکیل آفت دهانی، تورم لثه و همچنین خراب شدن دندان ها می شود.

این نوع از خوابیدن خطر ترکیدن آپاندیس در خواب را نیز بسیار افزایش می دهد و احتمال مرگ در این صورت قطعا بسیار بالاتر خواهد بود. سلامت جسمی شما از هر چیزی با ارزش تر است و شما در جهت حفظ آن باید همیشه تلاش کنید، تا در سنین بالا دچار بیماری های مختلف نشوید.

حتی روانشناسان بزرگ دنیا بر این باور هستند، که شیوه خوابیدن هر فردی به شخصیت او بستگی دارد و این نکته توسط خیلی از افراد متخصص و متعهد دنیا تایید شده است. اگر از نظر روانی هر شب خود را برای خوابیدن به شیوه درست متقاعد کنید، بدون هیچ مشکلی دوباره خوابی آسوده و راحت را تجربه خواهید کرد. هر فرد معمولا ۱۵ سال از عمر خود را می خوابد، که مدت زمان کوتاهی نیست و شما باید به سلامت خود در خواب توجه ویژه ای داشته باشید.

چطور روی شکم خوابیدن را ترک کنیم ؟

ترک هر عادت بدی بسیار راحت است و شما با قرار دادن بالش های مختلف و سبک در اطراف خود می توانید به مرور زمان در عرض چند روز شیوه خوابیدن خود را به طور کامل عوض کنید. این روش از خوابیدن به هیچ عنوان توصیه نمی شود و فقط در شرایط خاص می توانید به این روش بخوابید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×