» اعصاب و روان » سردرد شدید و ناگهانی در خواب و راه درمان
سردرد شدید و ناگهانی در خواب و راهکارهای درمان
اعصاب و روان - اعصاب ارتوپد - بیماریهای مغز

سردرد شدید و ناگهانی در خواب و راه درمان

دی 1, 1402 170215

علت سردرد شدید و ناگهانی در خواب و راهکارهای درمان آن چیست؟

خواب یکی از اصلی ترین فرایند های حیاتی برای بازسازی و ریکاوری بدن ماست. تاکنون تحقیقات بسیاری در زمینه چگونگی فرایند خواب و دلیل اختلالات این فرایند انجام شده است. یکی از عوامل مخل خواب راحت ابتلا به سردرد شدید و ناگهانی در هنگام خواب است.

عموما این نوع سردرد زمانی افراد را متاثر می سازد که در حالت خواب به سر می برند و تجربه بسیار ناخوشایندی برای آنهاست. اگر اخیرا شما و اطرافیان شما نیز با این مشکل مواجه شده اید و در جستجوی علت سردرد شدید و ناگهانی در خواب و راهکارهای درمان آن هستید، توصیه میشود تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. چرا که قصد داریم تمام جوانب این نوع سردرد را بررسی کنیم.

سردرد شدید در خواب چیست؟

سردرد دارای انواع مختلفی می باشد. به انواعی از سر درد که فرد در هنگام خواب با آن درگیر می شود و موجب بیدار شدن فرد در هنگام خواب می گردد سردرد در خواب اطلاق می شود. این نوع سردرد شدید نادر بوده و عموما افراد را صرفا در هنگام خواب درگیر می نماید.

بخوانید  چه زمانی به روانپزشک نیاز داریم؟ چگونه یک روانپزشک خوب در تهران پیدا کنیم؟

سردرد در خواب در ساعات مشخصی از چند شب در هفته روی می دهد به همین دلیل به انواع سردردهای زنگ دار یا آلارم دار نیز مشهور است. چرا که هر شب دقیقا در ساعات مشخصی فرد را بیدار می کند. سردرد شدید در خواب موجب تجربه ای بسیار ناخوشایند و بی خوابی و ناراحتی فرد می گردد.

سردرد در خواب چیست؟

علایم سردرد در خواب چه مواردی است؟

اصلی ترین علامت این نوع سردرد احساس ناراحتی و درد بیمار در اسنای خواب است؛ که در حد خفیف تا شدید گسترش می یابد. سردرد شدید در خواب ابتدا در نقطه ای از سر شخص آغاز شده و در نهایت به هر دو طرف از سر گسترش می یابد و موجب ناراحتی و آزار شخص می شود. به طوری که در نهایت او را وادار به بیداری از خواب و بی خوابی می نماید.

ساعت ۱ تا ۳ بامداد شایع ترین زمان برای سردرد در خواب و بیدار شدن آنها از خواب می گردد. معمولا این نوع سردردها بین ۱۵ دقیقه الی ۴ ساعت فرد را می آزارند. مشاهده شده است که برخی از افراد دارای سردرد در خواب علایمی مشابه سردردهای میگرنی را تجربه می کنند که شامل:

  • حساسیت به صدا و نور و حالت تهوع و… است.
  • بیدار شدن در نیمه شب به دلیل سردرد(چندین بار در ماه)
  • آبریزش از چشم یا بینی
  • سر درد مبهم یا ضربان دار
بخوانید  افسردگی چیست؟ علائم و راه درمان آن را بهتر بشناسیم

علت سردرد شدید و ناگهانی در خواب

مطالعات زیادی برای شناخت علل ایجاد کننده سردرد در خواب در حال انجام است و هنوز علل دقیقی برای این اختلال گزارش نشده است. به نظر می رسد که سردرد در خواب نوعی اختلال اولیه است که توسط بیماری زمینه ای نظیر تومور مغزی ایجاد نشده است. برخی از محققان معتقدند که سردرد در خواب مربوط به از بخش هایی از مغز است که در مدیریت احساس درد و یا تولید ملاتونین و… درگیر است.

بروز سردرد در خواب اختلالی بسیار نادر است. اما با وجود این امکان ابتلای هر شخصی به آن وجود دارد. نتایج تحقیقات متعدد علتهای مختلفی را برای این نوع سردرد معرفی کرده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

۱٫ سردردهای سینوسی

سردردهای سینوسی انواعی از سردرد هستند که عموما نواحی فوقانی صورت شخص را درگیر کرده و موجب درد در بینی و پیشانی و اطراف چشم ها می شوند. عفونت های سینوسی و آلرژن هایی که سبب افزایش واکنش های آلرژیک در بدن فرد می شوند از مهم ترین علل سردرد های سینوسی می باشد.

۲٫ آپنه خواب

این اختلال بیشتر در افراد دارای اضافه وزن و چاق مشاهده می شود و ناشی از وقفه موقتی در تنفس صحیح فرد می‌باشد. آپنه خواب از جمله شایع ترین علل سردرد افراد می باشد. تفاوت سردرد های متاثر از اپنه خواب با سردرد در خواب این است که سردردهای آپنه خواب پس از بیداری از خواب ایجاد می شوند ولی سردردهای هنگام خواب دو الی ۴ ساعت بعد از به خواب رفتن فرد شروع میشوند و در اغلب اوقات موجب بیدار شدن فرد می شوند به همین دلیل به آنها لقب سردردهای آلارم دار یا زنگ دار را داده اند.

بخوانید  چه مواد مخدری باعث ورم صورت و ایجاد حساسیت در بدن میشود؟

سردردهای مربوط به آپنه خواب چند ساعت پس از بیداری از خواب خود به خود بهبود می یابند.

۳٫ سردردهای شبانه ی میگرنی

گاهی به دلیل وجود عوامل تحریک کننده محیطی میگرن، نظیر وجود مواد شیمیایی موجود در هوا فرد با انواعی از سردردهای میگرنی در حین خواب درگیر خواهد شد که عموما با از بین بردن علل تشدید کننده آنها قابل کنترل خواهد بود.عموما حملات میگرنی در هر ساعتی از طول شبانه روز اتفاق خواهد افتاد اما سردرد در خواب صرفا در هنگام خواب ایجاد می شود.

علت سردرد شدید و ناگهانی در خواب

۴٫ دندان قروچه

یکی از مهمترین عوامل بروز سردرد در هنگام صبح مربوط به دندان قروچه خواب شبانه است. فشار و لرزش مداومی که فرد در هنگام شب بر استخوان های فک و گردن وارد می کند مهم ترین عامل ایجاد سردرد می باشد.

۵٫ حالت اشتباه خواب

استفاده از بالش های غیراستاندارد نیز می تواند یکی از دلایل سردرد در خواب باشد.

۶٫ هیپوگلیسمی

برخی افراد به افت فشار خون مداوم و کمبود گلوکز در جریان خون مبتلا هستند؛ و همین امر موجب سردرد شدید و ناگهانی در خواب خواهد شد. برای ممانعت از بوجود آمدن این وضعیت توصیه می کنیم که غذای اصلی خود را به وعده هایی کوچکتر تقسیم کنید و مانع ایجاد حالتهای هیپوگلیسمی شوید.

  • منگی همراه با سردرد
  • تعریق
  • تشویش و اضطراب
  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • ضعف و خستگی بدون دلیل
  • کاهش سطح هوشیاری
  • لرز دستها و بدن
بخوانید  فیزیوتراپی در منزل

از مهم ترین نشانه های بروز هیپوگلیسمی است.

۷٫ تنش و استرس

زندگی بدون وقفه و سراسر استرس و اضطراب دنیای امروز، موجب عدم وجود احساس تسکین و آرامش در افراد شده است و همین امر یکی از دلایل بروز سردرد های تنشی و اضطرابی و بی خوابی افراد می باشد.

۸٫ سردردهای خوشه‌ای

این نوع سردرد ها جزو دردناک ترین سردردها هستند. که عموما در هنگام نیمه شب یا در نزدیکی صبح ایجاد می شوند و موجب درد شدیدی در ناحیه گردن و کتف اطراف چشم ها و پشت سر شخص خواهد شد. این سردرد در مردان شایع تر از زنان است.

  • قرمزی چشم ها
  • آبریزش چشم
  • تعریق صورت
  • کوچکی یکی از مردمک های چشم
  • افتادگی یکی از پلک ها یا تورم انها

از نشانه های شایع سردرد کلاستر یا خوشه ای است هر یک از حملات این نوع سردرد بین ۱۵ الی ۱۸۰ دقیقه به طول می انجامد.

علت سردرد شدید و ناگهانی در خواب

۹٫ افزایش فشارخون در هنگام شب

یکی دیگر از دلایل مهم سردرد در هنگام شب افزایش فشار خون می باشد که عموما بعد از خوردن غذاهای چرب و بسیار شیرین و بلافاصله خوابیدن ایجاد می شود. برای جلوگیری از این قبیل سردردها از خوردن غذاهای حجیم و پر از چربی قبل از خواب بپرهیزید و شبها از شام سبک تری استفاده نمایید.

بخوانید  10 ماده غذایی طبیعی شادی بخش که اثرات ضد افسردگی دارند

افراد مسن و همچنین افراد دارای اضافه وزن و چاق و بیماری های زمینه ای نظیر دیابت و بیماری های قلبی بیشتر در معرض افزایش فشار خون در هنگام شب هستند.

نحوه تشخیص سردرد در خواب

اولین قدم در تشخیص سردرد در خواب مراجعه به دکتر متخصص مغز و اعصاب است. پزشک بعد از گرفتن شرح حال بیمار به بررسی سابقه ی فشار خون و داروهای مورد استفاده توسط بیمار( نیتروگلیسیرین یا استروژن داروهایی هستند که علایمی مشابه سردرد در خواب ایجاد می کنند) و همچنین سابقه ی هیپوگلیسمی و بیماری هایی نظیر تومور مغزی خونریزی داخلی و عفونت و سکته و … میپردازد.

  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن از سر تا پزشک معالج شما بررسی دقیقی از استخوان ها و رگ های خونی و بافتهای نرم بدن شما داشته باشد.
  • تست خواب خانگی Polysomnography شبانه
  • MRI مغز
  • سونوگرافی کاروتید برای بررسی شریانهای کاروتیدی گردن و صورت مغز و …

سردرد در خواب در چه افرادی شایع تراست؟

مطالعات نشان داده است که سردرد در خواب در میان زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد. زنان ۱٫۵ برابر مردان به این اختلال دچار می شوند. همچنین معمولا تشخیص این عارضه در میان افراد بالاتر از ۵۰ سال بیشتر از سایر افراد است اما در موارد معدودی در کودکان نیزاین اختلال مشاهده شده است. شواهد نشان داده است که بیش از ۹۰ درصد مردم حداقل یک بار در طول عمر خود سردرد در خواب را تجربه می کنند.

بخوانید  قرص الانزاپین ۵ برای چیست؟ هشدارها و عوارض و نحوه مصرف

راهکارهای درمانی سردرد در خواب

تا کنون هیچ روش درمانی برای بهبود بیماران مبتلا به سردرد در خواب وجود ندارد ولی تجربه نشان داده است که می توان با انجام چند راهکار ساده در تسکین آن کوشا باشیم.

اولین گام برای درمان سردرد در خواب داشتن روتین و الگوی منظم برای خواب و استراحت کافی است. شما باید هر روز راس ساعت مشخصی به رختخواب رفته و به دور از شبکه های اجتماعی و تلویزیون و استرس و … بخوابید خوابیدن کمتر از نیاز یا پر خوابی از مهم ترین علل سردرد در خواب است.بنابراین در ساعات خواب حد اعتدال را رعایت نمایید.

راهکارهای درمانی سردرد در خواب

عموما پزشکان درمان را با مصرف یک واحد کافئین آغاز می کنند برخلاف تصور افراد استفاده از کافئین نه تنها سبب تشدید علایم بی خوابی نمی شود بلکه مانع از بروز سردرد در خواب می شود. مصرف کافئین به دو صورت امکان پذیر است: شما میتوانید از قرص های کافئین دار استفاده کنید یا قبل از خواب یک لیوان قهوه قوی بنوشید.

داروی دیگر برای کنترل سردرد در خواب توپیرامات است. این دارو ضد تشنج بوده و برای افراد مبتلا به سردرد در خواب موثر می باشد. مصرف داروهای حاوی کافئین و مسکن نیز برای بیماران مبتلا به حملات میگرنی مناسب است و بدین ترتیب برای افرادی که علت سردرد در خواب آنها میگرن می باشد بسیار مناسب است.

بخوانید  فرق نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب چیست ؟

علت سردرد در خواب در برخی از بیماران اختلال دو قطبی است. راهکار درمانی برای این بیماران مصرف داروی لیتیوم(lithium) است ایندومتاسین، ملاتونین، فلوناریزین نیز

جزو معروفترین داروهایی هستند که توسط پزشکان برای درمان سردرد در خواب استفاده میشود . داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و استامینوفن نیز از داروهای مناسب برای کاهش درد و التهاب فرد می باشد.

در صورتی که پزشک معالج شما علت سردرد در خواب شما را افسردگی و اضطراب تشخیص دهد به تجویز داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و بنزودیازپام می

پردازد. مصرف آب کافی تمرینات هوازی سبک و یا ماساژ درمانی و … از مهم ترین راهکارهای درمانی برای درمان سردرد در خواب می باشد.

چگونه سردرد در خواب را کمتر کنیم؟

برای کاهش درد و ناراحتی سردرد در خواب باید ابتدا علت ایجاد این نوع سردرد را بیابید. به همین دلیل بهتر است الگوی خواب و تغذیه و سلامت خود را با پزشک معالج خود به طور شفاف در میان بگذارید تا پزشک روش های متعددی را برای کاهش درد شما پیشنهاد دهد.

  • یکی از موثرترین راهها برای کاهش سردرد در خواب رعایت بهداشت خواب و داشتن برنامه ریزی مناسب و الگوی خواب صحیح می باشد.
  • دومین راه برای کاهش این درد کاهش استرس و اضطراب فرد می باشد که مهم ترین عامل در ایجاد این نوع سردرد است عموما پزشکان جهت تحقق این هدف داروهای سه حلقه‌ای ضدافسردگی را تجویز می کنند.
  • پیاده روی و سایر تمرینات هوازی و سبک نیز در بهبود سردرد در خواب بسیار موثر است.
  • مطالعات نشان داده است که ماساژ درمانی با افزایش گردش خون و کاهش فشار وارد بر رگها و در نتیجه فشار خون سبب کاهش سردرد در خواب خواهد شد.
  • استفاده از رختخواب استاندارد در بهبود گردش خون و جلوگیری از سردردهای تنشی بسیار موثر است. استفاده از بالش های بسیار نرم و سبک و یا بالشهای بسیار سفت موجب اختلال در فرایند خواب فرد خواهد شد.
  • مواد مضری چون مونوکسید کربن در دخانیات سبب بروز سردرد شبانه خواهد شد لذا برای کاهش سردرد در خواب مصرف سیگار و … را به حداقل ممکن برسانید.
  •  با وجود اینکه کافئین یکی از راههای درمان سردرد در خواب است ولی سعی کنید در طی روز به حد کافی کافئین مصرف کنید. مصرف کافئین زیاد یکی از عوامل ایجاد سردرد در خواب می باشد
بخوانید  برای تقویت حافظه از این نوشیدنی های خانگی مصرف کنید

چگونه سردرد در خواب را کمتر کنیم؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

داشتن خواب راحت برای سلامت جسمی ، روحی و عاطفی ما بسیار ضروری است. زندگی با سردرد در خواب بسیار آزار دهنده می باشد و بر تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر سوئی خواهد گذاشت متاسفانه تشخیص این اختلال برای افراد معمولی مشکل است و برای تشخیص قطعی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید زیرا علایم و نشانه های این اختلال با انواع دیگری از سردرد بسیار مشابه است.

مصرف کافئین در حد اعتدال ورزش و نوشیدن آب کافی و داشتن روتین استاندارد برای خواب از مهم ترین اقدامات خانگی برای درمان سردرد در خواب است در صورتی که

چند هفته با این اختلال مواجه بودید و درمان های خانگی برای بهبود شرایط کافی نبود بهتر است سریعا با پزشک متخصص در این این رابطه مشورت کنید تا با بررسی شرایط زندگی و عادات شما به تدوین برنامه درمانی و تجویز داروی مناسبی بپردازد.

کلام آخر

سردرد در خواب بیماری نادری است که برای فرد بسیار اذیت کننده و خسته کننده است. افراد بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض این اختلال هستند اما مشاهداتی از این بیماری در کودکان نیز دیده شده است در این مطلب به مهم ترین نشانه های این بیماری و راهکارهای درمانی مناسب برای کنترل شرایط بیماری اشاره شد امیدواریم نهایت استفاده  را از آن برده باشید.

بخوانید  فرق نورولوژیست با جراح مغز و اعصاب چیست ؟

سوالات متداول

برای درمان سردرد خواب چه مقدارکافئین مصرف کنیم؟

خط مقدم برای درمان سردرد در خواب استفاده از ۴۰ الی ۶۰ میلی گرم کافئین در روز می باشد این دوز توسط افراد مسن به خوبی تحمل می شود و موجب بی خوابی یا تداخل در خواب انها نخواهد شد.

هر دوره درد و ناراحتی در افراد مبتلا به سردرد در خواب چقدر طول می کشد؟

سردرد در خواب در اسنای خواب فرد شروع شده و تا حدی شدید می شود که فرد را از خواب بیدار می کند و مانع از داشتن خواب کافی وی می شود طول دوره درد فرد بین ۱۵ الی ۱۸۰ دقیقه طول می کشد کربنات لیتیوم، کافئین، ملاتونین، فلوناریزین، ایندومتاسین و … از داروهای موثر برای کاهش ناراحتی بیمار است. اما باید توسط پزشک معالج شما تجویز گردد.

دلیل اصلی سردرد خواب چیست؟

هنوز علت اصلی سردرد در خواب و مکانیسم های درگیر در آن به طور کامل مشخص نشده است و دانشمندان در حال بررسی این مسئله هستند.

سردرد در خواب دارای چه مشخصهای است؟

اصلی ترین نشانه سردرد در خواب این است که موجب بیدار شدن فرد از خواب و کمبود خواب او می شود این سردرد سبب حالت تهوع ضربان و سوزش در یک طرف سر و یا هر دو طرف ان خواهد شد در برخی افراد آبریزش از بینی و دهان نیز مشاهده می شود.

بخوانید  برای تقویت حافظه از این نوشیدنی های خانگی مصرف کنید

چه عواملی سبب القای سردرد در خواب می شود؟

  • بی خوابی و یا پرخوابی بسیار زیاد
  • میگرن
  • هیپوگلیسمی و فشار خون بالا و …

سبب القای سردرد در خواب خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×