» دانستنی ها » سندرم پیش از قاعدگی یا دوره pms چیست و چه علایمی دارد؟ معرفی بهترین درمان های پی ام اس
سندرم پیش از قاعدگی یا دوره pms چیست و چه علایمی دارد؟ معرفی بهترین درمان های پی ام اس
دانستنی ها - دانستنی های بارداری - سلامت جنسی - سلامت زنان

سندرم پیش از قاعدگی یا دوره pms چیست و چه علایمی دارد؟ معرفی بهترین درمان های پی ام اس

تیر 11, 1402 160225

بیشتر زنان قبل از شروع عادت ماهانه علائم مختلفی را تجربه می کنند سندرم پیش از قاعدگی یا پی ام اس و به انگلیسی pms حالتی است که در اکثر زنان دیده می شود. معمولا زنان در نیمه دوم سیکل قاعدگی خود علائم این سندرم را تجربه می کنند. در تعداد قابل توجهی از زنان این علائم بسیار شدید و دردناک است و زندگی این افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

قطعا همه ی زنان یک سری علائم فیزیکی و عاطفی را تجربه می کنند اما شدت علائم در همه یکسان نیست. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر با سندرم پیش از قاعدگی علائم و روش های درمان آن آشنا شویم.

بخوانید  آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟

پس اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که شدت علائم قبل از قاعدگی در شما بالاست حتما مطالب زیر را دنبال کنید.

pms یا دوره سندرم پیش از قاعدگی چیست ؟

pms یا دوره سندرم پیش از قاعدگی چیست ؟

 Pms به انگلیسی premenstrual syndrome به معنی سندرم پیش از قاعدگی است. این عارضه در زنان معمولا یه هفته قبل از شروع عادت ماهیانه اتفاق می افتد. علائم بروز این سندرم در هر فردی متفاوت است.

در برخی از افراد اضطراب، پریشانی روانی و جسمی و حتی تغییرات رفتاری ممکن است بروز کند. شدت این علائم بالاست و تا پایان دوره هم ادامه پیدا می کند اما رفته رفته از شدت آن کاسته می شود.

سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس تنها معطوف به اضطراب و پریشانی نمی شود. این سندرم طیف گسترده ای از علائم از قبیل حساس شدن سینه ها، تحریک پذیری، افسردگی، خستگی زیاد، میل پیدا کردن به غذا و … را به دنبال دارد. طبق آمار سه چهارم زنان کم تا بیش برخی از علائم این سندرم را در طول دوره پریودیک خود تجربه می کنند.

سندروم پیش از قاعدگی (PMS)با علائم و نشانه ها قابل پیش بینی خود را نشان می دهد. این علائم روی کیفیت زندگی زنان ممکن است تاثیر بگذارد. اما اگر روش های درمانی را به کار بگیرید و در سبک زندگی خود تغییراتی اعمال کنید قطعا در کاهش علائم قدم مهمی برداشته اید.

بخوانید  باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

چگونه pms را تشخیص دهیم؟

قطعا با خواندن این مطلب به این فکر هستید که با چه آزمایشی می توان pms را تشخیص داد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که تا بحال هیچ گونه یافته فیزیکی یا آزمایشاتی برای تشخیص سندرم پیش از قاعدگی کشف نشده است. برای تشخیص این سندرم تنها خود فرد می تواند با زیر نظر گرفتن علائم در چند دوره به وجود این سندرم پی ببرد.

زنانی که علائم مشابه سندرم دارند می تواند قبل از شروع دوره و درست زمانی که علائم شروع می شود روی یک برگه علائم خود را یادداشت کنند. این یادداشت برداری بهتر است تا بعد از پایان علائم ادامه پیدا کند. با این یادداشت برداری به راحتی می توانید pms را تشخیص دهید.

برخی دیگر از اختلالات هستند که علائمی مشابه سندرم پیش از قاعدگی دارند مانند سندرم خستگی مزمن، اختلالات خلقی، اختلالات تیروئیدی و … که پزشک متخصص می تواند با انجام تست های بیشتر در این خصوص، تشخیص بهتری را برای شما انجام دهد.

علایم pms یا سندرم پیش از قاعدگی چیست ؟

علایم pms یا سندرم پیش از قاعدگی چیست ؟

pms پیش از شروع عادت ماهانه علائم و نشانه های دارد که در هر فردی یکی یا چند مورد دیده می شود:

· علائم فیزیکی از قبیل سردرد، خستگی، افزایش وزن، درد مفاصل، درد عضلات، حساسیت سینه ها، یبوست یا اسهال، افزایش آکنه، نفخ شکم و عدم تحمل الکل

بخوانید  انسولین چیست و چه غذاهایی باعث ترشح انسولین میشود؟

· علائم و نشانه‌های عاطفی و رفتاری از قبیل گریه، اضطراب و افسردگی، نوسانات خلقی، تحریک پذیری و خشم، بیخوابی، تنش، تغییر در اشتها و افزایش هوس های غذایی، اجتماع گریزی، عدم تمرکز، تغییر در میل جنسی و

شدت علائم در زنان مختلف متفاوت است. اما در برخی از زنان درد جسمی و عاطفی به قدری بالاست که تحمل آن غیرممکن می شود. این علائم اغلب یه هفته قبل از دوره شروع و در طول دوره ناپدید می شوداما علائم این سندرم را نباید با اختلال بی قراری قبل از قاعدگی یا PMDD اشتباه گرفت.

تعداد کمی از زنان علائم ناتوان کننده تری مثل افسردگی، نوسانات خلقی، خشم و اضطراب، احساس درهم شکستگی، تنش، تحریک پذیری و عدم تمرکز، افکار خودکشی و … را تجربه می کنند که این علائم مربوط به اختلال بی قراری قبل از قاعدگی است.

دلایل به وجود آمدن PMS

دلایل به وجود آمدن PMS

 هنوز دلیل مشخص و دقیقی برای ایجاد PMS ارائه نشده است اما عوامل زیر می تواند در تشدید این سندرم دخیل باشند:

· با شروع دوره قاعدگی هورمون ها هم دچار تغییرات دوره ای می شوند که این عامل ممکن است بر روی علائم و نشانه های تاثیر بگذارد.

· حالت های خلقی به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز اتفاق می افتد. زمانی که سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است دچار نوسان می شود علائم PMS هم ایجاد می شود. کاهش سروتونین باعث خستگی، افزایش اشتها، افسردگی و … می شود.

بخوانید  راهنمای خلاصی از خارش و التهاب بواسیر خارجی با روش‌های درمانی خانگی

· وجود افسردگی تشخیص داده نشده ممکن است باعث تشدید علائم سندرم پیش از قاعدگی شود. البته ناگفته نماند که همه ی علائم مربوط به افسردگی نیستند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی یا PMS

معمولا زنان زمانی که چند دوره عادت ماهانه دردناکی را تجربه کنند به پزشک زنان مراجعه می کنند. این علائم می تواند PMS یا سندرم پیش از قاعدگی باشد و یا اینکه ناشی از یک اختلال دیگر باشد.

پزشک متخصص زنان با بررسی علائم می تواند برای زنان درمان دارویی تجویز کند. اما برای بیشتر زنان تغییر سبک زندگی می تواند تا حد زیادی روی کاهش علائم PMS تاثیر بگذارد.

درمان دارویی برای سندرم شدید ممکن است برای چند دوره تجویز شود که این داروهای شامل موارد زیر هستند:

· داروهای ضد التهابی استروئیدی: ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم برای کاهش درد عضلات و حساس شدن پستان ها موثر هستند.

· داروهای ضد افسردگی مهار کننده بازجذب سروتونین: این داروها شامل پاروکستین، سرترالین، فلوکستین و … است. اگر فرد از شدت علائم خلقی رنج ببرد با مصرف این داروها می تواند علائم را کاهش دهد.

· دیورتیک ها: قرص ها ادرار اور دیورتیک باعث دفع مایع اضافی از طریق کلیه ها می شود و همین عامل ممکن است علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.

· قرص های پیشگیری از بارداری: تجویز این داروها مانع تخمک گذاری می شود و خونریزی پریودی را کاهش و باعث کاهش درد قاعدگی می شود.

بخوانید  14 خصوصیت و نشانه مردانی که قصد ازدواج ندارند

· کپسول پی ام اس پوز: این دارو برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی و به صورت مصرف روزانه تجویز می شود و ترکیبات آن حاوی عصاره گیاه پنج انگشت است. این دارو در دسته داروهای گیاهی و بدون عوارض است.

درمان PMS با تغییر سبک زندگی

درمان PMS

یکی از موثرترین درمان هایی که برای کاهش علائم PMS پیشنهاد می شود تغییر شیوه ی زندگی است. این تغییرات می تواند تغییر در سبک غذا خوردن و نوع تغذیه؛ ورزش کردن و… باشد.

تغییر در سبک غذایی: اگر دچار سندرم پیش از قاعدگی هستید بهتر از مصرف برخی از مواد غذایی مانند نمک را کم کنید تا دچار نفخ و احتباس مایعات نشوید. از غذاهای سرشار از کلسیم، میوه ها و سبزیجات و … استفاده کنید. برای کاهش نفخ و احساس سیری وعده های غذایی خود را بیشتر و مقدار آن را کاهش دهید. از مصرف الکل و کافئین بپرهیزید.

ورزش: ورزش کردن می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش خستگی و سلامت عمومی بدن کمک کند. روزانه می توانید پیاده روی یا شنا کنید. تا به راحتی بتوانید به مرور علائم و نشانه های سندرم را کاهش دهید.

راهکارهای موثر برای کاهش استرس در PMS

هریک از علائم PMS یک درمان اختصاصی و جداگانه دارند. برای کاهش استرس می توانید خواب خود را تنظیم کنید. با تمرین آرامش و ریلکس کردن می توانید سردرد و اضطراب را از خود دور کنید. ورزش یوگا می تواند در کاهش استرس موثر باشد.

بخوانید  علت یبوست طولانی مدت + عوارض 5 راه درمان فوری خانگی و پزشکی

مکمل های ویتامین برای درمان PMS

برای تسکین علائم PMS می توان مکمل های ویتامین زیر را مصرف کرد البته این موضوع ثابت شده نیست و باید به همراه درمان های دارویی مصرف شوند تا نتیجه بهتری داشته باشند.

· کلسیم

· منیزیم

· ویتامین E

· ویتامین B-6

تاثیر داروهای گیاهی در درمان PMS

 مطالعات علمی نشان داده که برخی از گیاهان زیر می تواند در کاهش علائم PMS موثر باشند:

· مخمر

· روغن گل پامچال

· زنجبیل

تاثیر طب سوزنی بر روی PMS

 در برخی از زنان انجام طب سوزنی و فرو کردن سوزن های فولادی به برخی از قسمت های خاص تا حدودی باعث کاهش علائم PMS می شود.

درمان PMS با طب سنتی

 طب سنتی یکی از درمان های رایج برای سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است. امروزه بیشتر افراد به جای درمان های دارویی و ترس از عوارض این داروها درمان های سنتی را جایگزین کرده اند. در این طب انواع گیاهان و دمنوش های متنوعی برای کاهش درد و اختلالات مربوط به سندرم پیش از قاعدگی معرفی شده است.

دمنوش هایی مثل دمنوش زنجبیل، چای بابونه، دانه رازیانه و … می توانند باعث تسکین درد، کاهش علائم فیزیکی و روحی شوند.

استفاده از شوید هم می تواند مانند مفنامیک اسید عمل کند. زمان مصرف این داروها معمولا قبل از شروع پریود است. مصرف چای دارچین هم باعث کاهش خونریزی؛ استفراغ و درد می شود.

بخوانید  نشانه وجود نبض در بدن چیست؟

آیا علائم PMS با بارداری مشابه است؟

برخی از علائم PMS و بارداری با هم مشابه هستند. در نتیجه ممکن است بانوان این دو حالت را با هم اشتباه بگیرند. در سندرم پیش از قاعدگی و بارداری علائم مشابهی از قبیل افزایش ادرار، حساسیت سینه ها، یبوست، نفخ، سردرد، خستگی، تغییرات خلق و خو و … مشاهده می شود

در سندرم پیش از قاعدگی یک سری از علائم مانند تهوع و استفراغ وجود ندارد. اما این علائم مختص بارداری هستند. معمولا در PMS قبل از شروع دوره علائم به وجود می آید و فرد بعد از چد روز پریود می شود. در حالی که در بارداری با وجود علائم پریودی اتفاق نمی افتد.

نکات مهم در بهبود PMS

تقریبا بیش از نیمی از زنان در حین پریود و یا چند روز قبل از آن دچار علائم عاطفی و روحی می شوند. PMS می تواند روی خلق و خو، احساسات، الگوی خواب و استراحت، وضعیت جسمی و … تاثیر بگذارد.

ممکن است برخی از زنان تنها دچار تغییرات خلق و خو شوند و یا مشکلات جسمی را تجربه کنند. برای بهبود هر علائمی یک سری راهکار وجود دارد.

در برخی از خانم ها ممکن است ناراحتی به گریه و بی قراری کشیده شود. برای کاهش و رهایی از این علائم می توانید راهکارهای زیر را دنبال کنید.اگر دچار نفخ شکم شده اید مصرف مایعاتی از قبیل چایی های گیاهی از قبیل چای برگ تمشک، چای بابونه و … را افزایش دهید تا گرفتگی عضلات رفع شود.

بخوانید  ویتامین کا چیست و آیا آمپول ویتامین k برای قطع خونریزی قاعدگی مفید است ؟

مصرف میوه و سبزی و غلات می تواند به یبوست کمک کند. برخی از مواد غذایی مانند کافئین، نمک و شکر باعث تشدید علائم می شود. پس تا می توانید در این دوران مصرف این مواد را به حداقل برسانید.برخی از مکمل‌ها باعث رفع گرفتگی عضلات می شود.

این مکمل های مهم شامل اسید فولیک، ویتامین B6، کلسیم و منیزیم و … هستند. در کنار غذاها و سایر مکمل ها ویتامین D را هم مصرف کنید. ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

زمان شروع و خاتمه PMS

شروع PMS و مدت زمان ماندگاری آن در زنان مختلف متفاوت است. در بیشتر زنان علائم سندرم یک هفته یا کمتر از زمان شروع قاعدگی بروز می کند و با شروع قاعدگی علائم رفته رفته کاهش پیدا می کند. در دوران بارداری و یائسگی علائم سندرم قطع می شوند.

تاثیر PMS روی بارداری

نگرانی های زیادی در خصوص وجود سندرم پیش از بارداری یا PMS و منع بارداری وجود دارد. در واقع بر اساس مطالعات انجام شده این سندرم هیچ تاثیری روی روند تخمک گذاری و کاهش بارداری ندارد. در واقع وجود علائم پیش از قاعدگی می تواند ناشی از آزاد شدن تخمک باشد در نتیجه این اتفاق نوید تخمک گذاری موفق است و منعی برای بارداری نخواهد بود.

بخوانید  خرید شلوار از اینفینیتی

آیا PMS خطرناک است؟

همانطور که گفته شد PMS در بیشتر زنان با شدت های مختلف وجود دارد. اما زمانی این سندرم خطرناک است که علائم شدید باشند و باعث آزار و اذیت دیگران شود. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک و درمان های دارویی می تواند در تغییر خلق و خو بسیار موثر باشد.

آیا PMS در مردان وجود دارد؟

مردان زمانی که دچار اختلالات هورمونی می شوند علائمی شبیه به PMS دارند افزایش و یا کاهش تستوسترون باعث ایجاد نوسانات خلقی، خستگی، استرس و افسردگی می شود. با افزایش سن و تغییر در رژیم غذایی، بیماری ها، فشار و استرس و … ممکن است سطح تستوسترون دچار تغییر شود و این علائم دیده شود.

فرق PMDD با PMS چیست؟

علائم PMDD و PMS مشابه هستند اما PMDD یا اختلال بی قراری پیش از قاعدگی بیشتر به دلیل به هم خوردن سطح استروژن، سروتونین و پروژسترون اتفاق می افتد.

معمولا اختلال بی قراری پیش از قاعدگی با علائمی از قبیل افسردگی، غم و اندوه شدید و گریه، بی خوابی، پرخوری، افکار خودکشی وحشت‌زدگی، گرفتگی عضلات، عصبانیت و نفخ و … همراه است. در واقع اختلال بی قراری پیش از قاعدگی باید توسط روانپزشک درمان شود در حالی که PMS توسط پزشک زنان درمان می شود.

راهکارهای موثر برای کاهش علائم PMS طولانی مدت

همانطور که دوره عادت ماهانه در همه ی زنان به صورت یکنواخت نیست در نتیجه دوره PMS هم متفاوت است. اگر احساس می کنید که علائم سندرم به مدت طولانی شما را درگیر می کند بهتر است به روتین روزانه خود ورزش را اضافه کنید.

بخوانید  ضررهای دستگاه چای ساز برای دندان+راهکار برای استفاده

همچنین با مدیریت استرس، مصرف داروهای ضد التهاب و داروهای ضد بارداری، مکمل های ویتامینه و … به کاهش علائم کمک کنید.

آیا PMS در همه زنان به وجود می آید؟

خیر، تمام زنان دچار PMS یا سندرم پیش از قاعدگی نمی شوند. به طور کلی از هر ۴ زن ممکن است سه زن در سنین باروری علائم و نشانه های PMS را داشته باشند. اما تمام این زنان علائم شدید را ندارند و ممکن است تنها ۱ نفر از ۴ نفر شدت علائم را تجربه کند.

زمان مراجعه به متخصص زنان در PMS

در برخی از زنان با وجود PMS تغییری در سبک زندگی ایجاد نمی شود و حتی نیازی هم به مراجعه به پزشک نمی بینند. اما زمانی که این اختلال هر ماه ایجاد شود و هر ماه شدیدتر شود به طوری که تحمل آن غیر ممکن باشد باید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

بهتر است قبل از مراجعه به پزشک علائم خود را یادداشت کنید. اگر داروی خاصی مصرف می کنید حتما به پزشک اطلاع دهیدپزشک باید حتما علائم شما و شدت آن را به صورت جدی بررسی کند.

اینکه چه روزی علائم شروع می شود و یا چه زمانی علائم شدت پیدا می کند و اطلاعاتی از این قبیل به پزشک در درمان بهتر کمک می کند. پزشک ابتدا از سابقه درمانی شما سوال می پرسد و پس از اینکه جنبه های مختلف را بررسی کرد درمان موثر را برای شما تجویز می کند.

سخن آخر

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS یک اختلال شایع است و تقریبا در بیش از ۹۰ درصد زنان اتفاق می افتد. راهکارها و روش های درمانی متنوعی برای کاهش علائم این سندرم پیشنهاد شده است.

اما شرایط بدنی و شدت علائم در زنان تعیین کننده ی درمان مناسب است. علت ایجاد این سندرم ناشناخته است اما وجود برخی از بیماریها مانند افسردگی، اختلالات هورمونی و … می تواند علائم را تشدید کند.

وجود این اختلال منعی برای بارداری نیست و اگر این اختلال بر روی زندگی روزمره شما تاثیر منفی بگذارد می توانید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×