» بهداشت و سلامت دندان » شستن دندان مصنوعی با مایع ظرفشویی یا بهترین روش تمیز کردن دندان مصنوعی چیست ؟
شستن دندان مصنوعی با مایع ظرفشویی
بهداشت و سلامت دندان - سلامت دهان

شستن دندان مصنوعی با مایع ظرفشویی یا بهترین روش تمیز کردن دندان مصنوعی چیست ؟

مهر 1, 1402 192237

یکی از مولفه های بسیارمهم برای زیبای لبخند شما منظم بودن دندان ها و همچنین سفیدی آنهاست؛ لذا پروتز متحرک یا دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان های فاسد شده و غیر قابل معالجه اختراع شد. این روش به دلیل مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده به سرعت در میان افراد، بالاخص سالمندان عزیز مورد استفاده قرار گرفت ازین رو خیلی ها دنبال بهترین روش شستن دندان مصنوعی هستند.

بنابراین تميز كردن دندان مصنوعی از مهم ترین اقداماتی است که جهت حفظ بهداشت دهان و دندان و در نتیجه افزایش طول عمر پروتز های دندانی مهم است .به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به مهم ترین روش های شستشو و رعایت بهداشت و مراقبت از دندان مصنوعی بپردازیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت تغییر رنگ دندان مصنوعی چیست؟

عدم رعایت بهداشت دندان و مسواک نزدن و نداشتن روتین مراقبتی منظم، از مهم ترین علت سیاه شدن لثه دندان مصنوعی و تغییر رنگ دندان مصنوعی است. جنس این پروتز های دندانی متحرک از اکریلیک، است و به آسانی رنگ می گیرد.

بخوانید  خرید گوتا و سایر مواد دندانپزشکی با کیفیت بالا

مصرف نوشیدنی هایی نظیر چای و قهوه و یا انواع نوشابه های گازدار و مواد غذایی رنگی بدون رعایت بهداشت دندان، علت زرد شدن دندان مصنوعی است. به همین دلیل اکثر افرادی ک دارای دندان مصنوعی هستند برای جلوگیری از زرد و لکه دار شدن آنها می پرسند که دندان مصنوعی با چی بشوریم؟ در پاسخ باید بگوییم روش های متنوعی برای رعایت بهداشت دندانهای مصنوعی و جلوگیری از تغییر رنگ آنها وجود دارد و نکته مهم انجام دادن مرتب این روش ها برای ممانعت از ایجاد لکه ها و جرم های سفت و محکم است.

بنابراین نیاز است که روزی دو مرتبه از مسواک استفاده کنید و به صورت دوره ای انواع روش های شستشوی دندان مصنوعی را به کار گیرید و آنها را به خوبی جرم زدایی کنید.

انواع روش های شستن دندان مصنوعی

بهترین روش جلوگیری از تغییر رنگ دندان مصنوعی و رفع بوی بد دندان مصنوعی رعایت بهداشت و شستشوی مرتب آنها با مواد گوناگون است. در ادامه به بررسی مهم ترین و کارآمدترین روش های شستشوی دندان های مصنوعی می پردازیم:

 شستن دندان مصنوعی با سرکه و جوش شیرین

سرکه از زمان دیرباز به عنوان بهترین ضد عفونی کننده و جرم زدا برای بهبود انواع زخم ها استفاده می شود. بنابراین این ماده اعجاب آور با خاصیت اسیدی خود قادر است دندان مصنوعی و تارتار ناشی از مصرف مواد غذایی را نیز بزداید. برای شستن دندان مصنوعی با سرکه ابتدا اب و سرکه را با نسبتی مساوی مخلوط کنید و سپس دندان مصنوعی خود را در محلول حاصل قرار دهید. در صورتی که دندان های شما دارای جرم و تارتار زیادی اباشد، بهتر است مدت زمان بیشتری در محلول قرار دهید. در غیر این صورت دو الی سه ساعت کافی است.

بخوانید  درمان فوری و سه سوته آبسه دندان در خانه

بعد از طی این مدت، دندان مصنوعی را از محلول خارج سازید و با مسواکی نرم به خوبی بشویید و سپس چند بار آبکشی نمایید شما می توانید از جوش شیرین نیز برای شستشوی دندان مصنوعی های خود نیز استفاده نمایید.

برای شستشوی دندان ها با جوش شیرین ۱ ق غ از ان را در ۸ پیمانه آب ولرم مخلوط کنید. بعد دندان های مصنوعی را یک الی دو ساعت در ان قرار داده و در انتها با برس یا مسواکی نرم به زدودن جرم های آن بپردازید و درانتها با مقدار مناسبی اب بشویید. توجه داشته باشید که جوش شیرین و ترکیبات سازنده دندان مصنوعی در کنار هم حباب هایی را ایجاد می کنند این امر کاملا طبیعی است و بابت ان نگران نباشید.

  •  نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که از ریختن مستقیم جوش شیرین بر روی دندان های خود اجتناب کنید. این عمل سبب ایجاد خراش هایی بر سطح پروتز دندانی خواهد شد.

محلول شستشوی دندان مصنوعی

برای شستشوی دندان مصنوعی انواعی از محلول های شستشو وجود دارند که دارای خاصیت انتی باکتریال بوده و بدون آسیب رسانی به مواد سازنده دندان سبب از بین بردن جرم دندان ها می شود. برای استفاده از این محلول ها ابتدا آنها را در ظرف مناسبی بریزید و سپس ۳ الی ۵ دقیقه صبر کنید تا ترکیبات موجود در محلول سبب نرم تر شدن جرم دندان ها شود. سپس با مسواکی مناسب به خوبی بشویید و آبکشی نمایید.

بخوانید  درمان آبسه دهان با نشاسته

شستن دندان مصنوعی با نمک

خمیر دندان برای دندان مصنوعی مناسب نیست و بهتر است دندان های مصنوعی خود را به طور کامل از دهان خارج سازید تا مواد غذایی موجود بر روی لثه ها و لای دندان ها را به خوبی تمیز کنید. می توانید از مایع ظرفشویی رقیق شده نیز برای شستشوی دندان های خود استفاده کنید.

ولی نباید در این کار افراط کنید و یا آنها را چند ساعت در مجاورت مایع ظرفشویی قرار دهید.

همچنین توصیه می شود دندان مصنوعی خود را در محلول اب و نمک قرار دهید تا از خشکی انها ممانعت گردد.

دقت داشته باشید که نباید از آب داغ برای شستشوی دندان های مصنوعی استفاده نمایید. علاوه بر این محلول آب و نمک دارای خواص آنتی باکتریال نیز هست چرا که شرایط محیط را برای رشد قارچ ها و انواع میکروب ها نا مساعد خواهد نمود. آب و نمک محیط را قلیایی کرده و نیاز میکروارگانیسم ها به محیط اسیدی را ارضا نمی کند.

شستن دندان مصنوعی با نمک

 قرص شستشوی دندان مصنوعی

از دیگر مواد شوینده ای که برای تمیز کردن دندان های مصنوعی استفاده می شود قرص شستشوی دندان مصنوعی است. این قرص ها حاوی ترکیبات آنتی باکتریال و شیمیایی مهمی نظیر پرسولفات ها هستند که می توانند بدون ایجاد عوارض جانبی سبب از بین بردن باکتری ها و جرم و لکه های دندان های مصنوعی شوند. کافی است مقداری آب را با ۱ عدد از این قرص های جوشان حل کنید و دندان ها را چند دقیقه در این محلول قرار دهید و با مسواکی نرم ان را به خوبی شستشو دهید .

بخوانید  طرز استفاده از مسواک بین دندانی برای ایمپلنت چگونه است ؟

توجه داشته باشید این قرص ها حاوی مواد شیمیایی بوده و به همین دلیل در برخی افراد سبب ایجاد آلرژی و حساسیت می شود.

وایتکس برای سفیدی دندان مصنوعی

اب اکسیژنه یا وایتکس حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که جذب بافت پروتزی دندان مصنوعی شده و وقتی توسط فرد استفاده شود مشکلات بسیار زیادی را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل استفاده از وایتکس برای سفیدی دندان مصنوعی به هیچ وجه توسط پزشکان توصیه نمی شود و کاری اشتباه می باشد.

عوارض شستن دندان مصنوعی با وایتکس

با وجود فوایدی که اب اکسیژنه یا وایتکس در میکروب زدایی و سفید کردن دندان ها دارد باید بدانیم که این ماده شیمیایی بوده و به شدت برای سلامتی ما مضر هستند با قرار دادن دندان مصنوعی در وایتکس این ماده شیمیایی در ان نفوذ می کند و هنگامی که فرد مجدد دندان ها را به دهان خود منتقل می کند مواد شیمیایی وایتکس با انزیم های موجود در بزاق فرد واکنش داده و عوارض جانبی نظیر حساسیت را بوجود می اورد.

تمیز نکردن دندان مصنوعی موجب چه عوارضی خواهد شد؟

  1.  در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بروز عفونت های بسیار خطرناک دور از ذهن نمی باشد. به مرور زمان و عدم رعایت بهداشت روی دندان های مصنوعی با بیوفیلم پوشانده خواهد شد. استافیلوکوکوس اورئوس و MRSA انواعی از باکتری های خطرناکی هستند که در تشکیل و تجمع بیوفیلم ها نقش بسیار مهمی دارند و در صورت ادامه عدم رعایت بهداشت موجب پیشرفت باکتری ها به سمت دستگاه گوارش و معده و… خواهند شد و فرد را با بیماری های متعددی درگیر خواهد نمود.
  2. رایج ترین مشکلی که در اکثر افرادی که دارای دندان های مصنوعی هستند بوجود می آید بوی بدن دهان است. این مشکل به دلیل ذرات مواد غذایی بین دندان مصنوعی و لثه و مابین دندان هاست که با مسواک زدن معمولی به خوبی برطرف نمی شود. بنابراین نیاز است که فرد هر شب دندان های مصنوعی را از دهان خود خارج کند و بعد از ماساژ و نظافت لثه ها اقدام به شستشوی دندان های مصنوعی با شوینده و برس مناسب نماید.
  3. احتمال بیماری های قلبی و تنفسی و ذات الریه افزایش می یابد.
  4.  آبسه لثه –ساییدگی لثه ها
  5.  افزایش احتمال آسیب به پروتز های دندانی و بدبو شدن دهان فرد نیز از عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.
بخوانید  علت بوی بد دهان چیست و راه های از بین بردن آن کدام است؟

تمیز نکردن دندان مصنوعی

در مراقبت و نگهداری از دندان مصنوعی به نکات زیر توجه کنید:

  1. وایتکس ماده مناسبی برای شستشوی مکرر دندان مصنوعی شما نیست
  2. برای شستشوی دندان مصنوعی از آب داغ استفاده نکنید. آب لوله کشی ولرم بهترین گزینه برای این امر می باشد.
  3. حداقل یک بار دندان های مصنوعی خود را از دهان خارج سازید و مواد غذایی باقی مانده در بین دندان ها و جرم های تشکیل شده را با مسواک و شوینده ای مناسب به خوبی بشویید.
  4. توصیه می شود که در هنگام شب از محلول آب و نمک برای نگهداری دندان های مصنوعی خود استفاده کنید دندان مصنوعی باید مرطوب باشد تا از تغییر شکل آن جلوگیری شود.
  5. در هنگام خواب دندان های مصنوعی خود را از دهان بیرون بیاورید تا لثه های شما تا صبح امکان استراحت کردن داشته باشند. علاوه بر آن توصیه می شود قبل از خواب دهان و دندان خود را به خوبی بشویید و بهداشت این ناحیه را رعایت کنید.
  6. اگر در وارسی لثه های خود با زخم ها و آفت دهان مواجه شدید دهان خود را با محلول آب و نمک شستشو دهید این محلول به ضد عفونی و التیام زخم ها کمک خواهد کرد
  7.  استفاده از مسواک زبر و خشن برای تمیز کردن پروتزهای متحرک توصیه نمی شود.
  8. ظرف نگهدارنده دندان های مصنوعی منبع میکروارگانیسم های متنوع است. به همین دلیل هر چند مدت یکبار ان را به خوبی بشویید و ضد عفونی نمایید.
  9. علاوه بر دندان های مصنوعی دهان و لثه خود را نیز به خوبی بشویید و به بهداشت این مناطق توجه ویژه ای داشته باشید.
  10. دقت کنید که در هنگام مسواک زدن دندان ها از برس های نرم استفاد نمایید همچنین دقت کنید که تمام نقاط دندان ها به طور کامل تمیز شوند.
  11. جهت جرم زدایی از دندان های مصنوعی خود ،هر روز از محلول مساوی آب و سرکه استفاده کنید. دندان های خود را به مدت یک ربع در این محلول قرار داده و سپس با مسواکی نرم شروع به شستشو و جرم زدایی نمایید و بعد انها را در محلول اب و نمک قرار دهید و اجازه دهید تا صبح بماند و لثه های شما استراحت کند.
  12. می توانید لثه های خود را به آرامی ماساژ دهید تا میزان جریان خون در آنها افزایش یابد.
  13.  اگر دندان های مصنوعی شما به شدت لکه دار شده است از ۴۰ درصد وایتکس و ۶۰ درصد آب استفاده کنید؛ و دندان های مصنوعی خود را صرفا یک ربع در آن قرار دهید و سپس با اب فراوان بشویید. این روش برای دندان های به شدت لکه دار و سیاه است که فرد مدت بسیار طولانی بهداشت خود را رعایت نکرده است بنابراین از این روش به طور متوالی استفاده ننمایید.
بخوانید  جرم گیری دندان چیست و آیا احساس درد دندان بعد از جرم گیری دندان ها طبیعی است ؟

نگهداری از دندان مصنوعی

سوالات متداول

برای شستشوی دندان مصنوعی چی خوبه؟

یکی از بهترین مواد برای ضد عفونی کردن و شستشوی دندان های مصنوعی محلول های سفید کننده ای است که در تمام داروخانه ها وجود دارد ترکیبات این محلول ها با مواد سازنده دندان مصنوعی واکنش نمی دهد و موجب خرابی آنها نخواهد شد

کدام روش برای تمیز کردن دندان مصنوعی مناسب است ؟

امکان معرفی بهترین روش تمیز کردن دندان مصنوعی برای همگان و پیچیدن یک نسخه مشابه برای همه ی افراد وجود ندارد هر فردی با توجه به شرایط و مواد در دسترس خود می تواند روش خاصی را برای شستشو و نظافت دندانهای مصنوعی خود اتخاذ نماید.

چند بار در روز به شستشوی دندان مصنوعی خود بپردازیم؟

توصیه می شود پس از هر وعده غذایی دندان های خود را به خوبی تمیز کنید تا از تجمع تارتار و ایجاد عوارض ناشی از ان جلوگیری شود همچنین توصیه می شود روزانه در دو نوبت دندان های خود را شستشو دهید.

خمیر دندان سفید کننده برای نظافت دندان مصنوعی مناسب است؟

توصیه می شود به هیچ عنوان از خمیر دندان های سفید کننده برای رعایت بهداشت و شستشوی دندان های مصنوعی خود استفاده نکنید چرا که این خمیر دندان های حاوی مواد شیمیایی بسیاری همچون پراکسید است که در دراز مدت رنگ دندان ها را تغییر خواهد داد.

بخوانید  فواید و مضرات آب نمک برای دندان چیست ؟

کلام آخر

با توجه به کاربردهای بسیار پروتزهای دندانی در زیبایی و اعتماد بنفس و سلامت جسمی فرد باید برای نظافت و بهداشت ان نیز اهمیت ویژه ای قائل شویم.

لذا در این مطلب به مهم ترین روش های شستشوی دندان مصنوعی و رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از استفاده از پروتز های متحرک اشاره شد امیدواریم نکات ارائه شده برای شما مفید باشند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

تعداد دیدگاهها: 2

  1. آواتار mehrdad
    mehrdad

    خودت چی فکرمیکنی؟آیامطالبت مفیدبودن؟شماکه هرچی موادتودنیابودروقدغن اعلام کردین.لطفاًوقتی اطلاعات مفیدی ندارین چیزی نگین????????????

    • آواتار واحد نویسندگی دندان لند
      واحد نویسندگی دندان لند

      مطمئن هستید محتوا رو بطور کامل مطالعه نمودید چون کلی روش هم برای شستن بهتر دندان مصنوعی پیشنهاد شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×