» سلامت پوست و مو » صورتم با خمیر دندان سوخته چه کنم ؟
صورتم با خمیر دندان سوخته چه کنم ؟
سلامت پوست و مو

صورتم با خمیر دندان سوخته چه کنم ؟

دی 28, 1402 170328

صورتم با خمیر دندان سوخته چه کنم ؟

وقتی دچار سوختگی می شوید، احتمالا به اولین گزینه ای که فکر می کنید و دوست دارید از آن برای خنک شدن پوست استفاده کنید، آب خنک یا یخ است. اتفاقا استفاده از این دو تا حدودی نیز درست است. اما اگر سوختگی حرارتی منجر به کنده شدن پوست شود و یا با مواد شیمیایی دچار سوختگی شوید، استفاده از پماد و مراجعه به پزشک، بهترین کار است.

یکی از اقداماتی که در مواجه شدن با سوختگی انجام می شود، آغشته کردن محل سوختگی با خمیر دندان است. این اقدام سبب خنک شدن محل سوختگی می شود و شاید کمی از درد و سوزش را برطرف کند. اما آیا می دانید این روش، کار درستی هست یا خیر؟

ما در اینجا با مطرح کردن چند پرسش کلیدی، سعی داریم تا شما را در این مورد آگاه کنیم و حقایق جالبی را در مورد استفاده از خمیر دندان روی محل سوختگی، بگوییم:

  1. چرا خمیر دندان می تواند سبب سوختگی پوست صورت شود؟
  2. استفاده از خمیر دندان برای سوختگی، چه عوارضی در پی دارد؟
  3. آیا خمیر دندان برای تاول ناشی از سوختگی، خوب است؟
  4. چگونه می توان سوختگی ناشی از خمیر دندان را درمان کرد؟
  5. نکات مهم مراقبتی در هنگام سوختن پوست صورت چیست؟
بخوانید  معجون قاتل موخوره چیست؟ ۶ درمان خانگی معجزه آسا برای موخوره

سوختگی پوست با خمیردندان

سوختن پوست صورت و اعضای بدن مانند شکم و دست و پاها، یک اتفاق رایج در برخی از موارد است که به خاطر بی احتیاطی پیش می آید. هر کس ممکن است برای رهایی از درد و سوزش و کم شدن سطح سوختگی، اقداماتی انجام دهد. مثلا استفاده از خمیر دندان یکی از همین روش هاست که هیچ تاثیری در بهبود سوختگی ندارد. فقط منجر به کم شدن درد یا سوزش به صورت موقت می شود. در برخی از موارد نیز می تواند منجر به سوختگی بیشتر و کمک به وسیع شدن سطح سوختگی کند.

سوختگی پوست با خمیردندان

سوختگی پوست به دو طریق انجام می شود:

  1. سوختگی ناشی از حرارت، آتش و انفجار
  2. سوختگی حاصل از مواد شیمیایی

در سوختگی هایی که از حرارت آتش یا مواد آتش زا و همچنین بخار آب جوش یا خود آب جوش اتفاق می افتد، سطح و عمق سوختگی ممکن است متفاوت باشد. نحوه ی درمان این سوختگی ها نیز متفاوت است.

اگر سوختگی در عمق و سطح کمی اتفاق بیفتد، آب ولرم و خنک و همچنین استفاده از پماد های سوختگی، می تواند بسیار موثر باشد. اما در مواردی که شدید است و پوست جدا شده یا زخم ایجاد شده است، بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود. سوختگی در محل های حساس مانند چشمها و ناحیه تناسلی هم، نیازمند مراجعه به دکتر است.

بخوانید  پی آر پی چیست؟ و آیا PRP سرطان زاست ؟ مزایا و عوارض پی آر پی

سوختگی های ناشی از مواد شیمیایی نیز در هر عمق و سطحی که اتفاق بیفتد، نیازمند مراجعه به پزشک است. مانند سوختگی با اسیدها.

استفاده از خمیر دندان می توان برای درمان سوختگی، یک اقدام غیر عاقلانه باشد. زیرا خمیردندان ها حاوی مواد کنترل نشده ای هستند که خود می توانند سوختگی روی پوست را بیشتر کنند. همچنین ممکن است سبب ایجاد تیرگی روی زخم و سوختگی کنند که بعد از بهبودی جای سوختگی، همچنان، به صورت لک باقی بمانند.

بهتر است در هنگام سوختگی های شدید به پزشک مراجعه شود و در مواجه شدن با سوختگی های کم عمق، از پماد هایی مانند سیلور سولفاتدیازین و نیتروفورازون استفاده شود.

عوارض خمیر دندان برای سوختگی

وقتی جایی از بدن دچار سوختگی می شود، ابتدا پوست آسیب می بیند. این آسیب دیدگی می تواند خیلی سطحی باشد. مثلا هنگامی که در کنار اجاق گاز ایستاده اید و چند قطره روغن داغ روی پوست صورت یا دست تان می افتد، معمولا سوختگی خیلی وسیع و عمیق، ایجاد نمی کند. با اینکه سوزش آن زیاد است و حتی تاول می زند اما خیلی عمیق نیست.

بخوانید  درمان فوری شپش در یک شب

در چنین حالتی، استفاده از خمیر دندان می تواند در لحظه، درد و سوزش را کمی ساکت کند. اما بعد از گذشت چند دقیقه، فلوزاید و یا مواد کنترل نشده در خمیر دندان، آرام آرام شروع به از بین بردن پوست می کنند و سطح و عمق سوختگی را افزایش می دهند.

در واقع، خمیر دندان شروع به سوزاندن پوست می کند. اگر به جای خمیر دندان از کمپرس یخ یا آب خنک استفاده می کردید، این اتفاق نمی افتاد. حتی شست و شوی محل سوختگی با آب ولرم هم موثر است و درد را کاهش می دهد. اما خمیر دندان فقط وضعیت را بدتر می کند. اگر قرار باشد سوختگی دست یا صورت شما بعد از ۳ تا ۴ روز برطرف شود، با استفاده از خمیر دندان، این روند، طولانی تر می شود.

عوارض خمیر دندان برای سوختگی

یکی از عوارض بد خمیر دندان، ایجاد جای سوختگی و تیرگی روی محل سوختگی است. گاهی وقت ها این سوختگی به حدی می باشد که کمتر می توان با اقدامات دارویی و پماد آن را برطرف کرد. باید برای رفع شدن آن دائما کرم ضد آفتاب استفاده کرد و به پزشک مراجعه نمود.

بخوانید  آکنه چیست و جوش روی شانه و بازو نشانه چیست ؟

عده ای از خانم ها یا آقایان معتفدند که میتوان با خمیر دندان، جای جوش ها و یا خود جوش ها را از بین برد. به همین خاطر، اقدام به زدن خمیر دندان روی جوش های صورت می کنند. این کار می تواند جای لک و سوختگی روی پوست ایجاد کند. زیرا خمیر دندان حاوی موادی است که اگرچه برای دندان مفید هستند، اما می توانند برای پوست، مضر و آسیب زننده باشند. این ترکیبات مانند سدیم بی کربنات، گلیسیرین و سدیم لوریل سولفات، می توانند نقش یک اسید ضعیف را ایفا کنند که می تواند جرم روی دندان را پاک کند اما برای پوست، سوختگی ایجاد کند.

خمیر دندان برای تاول

تاول ها نقش مهمی روی جای سوختگی ها دارند. زمانی که پوست دچار سوختگی می‌شود تاول‌هایی در آن محل پدید می‌آید که بسیار توصیه می‌شود افراد آنها را نترکانند حتما محل سوختگی را تمیز نگه دارید چرا که شست و شوی زیاد باعث جلوگیری از عفونت‌های ناشی از سوختگی می‌شود.

معمولا عفونت‌ها در روز دوم و سوم بعد از سوختگی اتفاق می‌افتد. اگر به آن ها توجه نشود، می توانند خطر آفرین باشند. وقتی جایی از بدن دچار سوختگی می شود، به احتمال زیاد، روی نواحی سوخته شده، تاول هایی شکل می گیرد که نقش حفاظتی از جای سوخته شده دارند. این تاول ها اجازه نمی دهند که میکروب و باکتری های بیرونی، به سطح آسیب دیده نفوذ کنند.

بخوانید  بهترین درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

با زدن خمیر دندان روی تاول های ناشی از سوختگی، این تاول ها زودتر می ترکند و احتمال عفونت کردن را بالا می برند. بهتر است اقدامات درمانی و پیشگیرانه از عفونت را در کلینیک، بیمارستان و یا در مطب پزشک انجام دهید.

گاهی وقت ها، ترکاندن این تاول ها سبب ورود میکروب و باکتری به خون می شوند و عفونت، سطح وسیعی از خون و بدن را در بر می گیرد. اگر غدد و بافت های لنفاوی دچار عفونت شوند، شخص تب می کند و این می تواند بسیار خطر آفرین باشد.

اگر برای تاول های پدید آمده روی پا یا دست تان که ناشی از سوختگی نیست، از خمیر دندان استفاده می کنید، باید بدانید این کار باعث خشک شدن پوست در آن ناحیه می شود و تاول را از بین می برد. اما چون بافت زیر آن آسیب ندیده است، کمتر خطر آفرین است.

خمیر دندان برای تاول

احتمالا این تاول ها را در هنگام خرید کفش ها نو و پوشیدن آن در پشت پاها دیده باشید. یا اینکه در هنگام بلند کردن اجسام سنگین، روی کف دست دیده اید.این تاول ها حاصل سوختگی و آسیب بافت زرین پوست نیستند و با خمیر دندان، خشک شده و از بین می روند.

بخوانید  چگونه از شر دانه های سیاه روی بینی یا جوش سرسیاه خلاص شویم

درمان سوختگی ناشی از خمیر دندان

درمان سوختگی با خمیر دندان چیزی نیست که قابل انجام نباشد. اما باید بدانید که پیشگیری از این اتفاق، بهتر از درمان آن می باشد. نباید روی محل سوختگی از خمیر دندان استفاده کنید تا به این مرحله برسید.

در برخی از موارد، سوختگی ها در صورت ایجاد می شوند که ممکن است خیلی کم یا حتی خیلی شدید باشند. بهتر است در چنین مواردی، فراموش نکنید که مراجعه به پزشک و شست و شوی محل سوختگی با سرم و استفاده از پمادهای سوختگی، به شدت در درمان سوختگی موثرند.

این اقدامات نه تنها باعث وسیع شدن جای سوختگی نمی شوند، بلکه روند آن را متوقف یا کنترل می کنند. اما استفاده از خمیر دندان بعد از چند ساعت می تواند سوختگی را وسیع تر کند.

اگر دچار سوختگی یا جای لک روی صورت شدید و این اتفاق به خاطر استفاده از خمیر دندان بود، بهتر است برای رفع شدن آن، تا مدتی بدون استفاده از کرم های ضد آفتاب، در معرض نور مستقیم خورشید، قرار نگیرید. زیرا این کار منجر به بدتر شدن جای سوخته شده می شود.

بخوانید  کاشت مو به روش SUT چیست و چطور انجام می شود ؟

برای از بین بردن جای سوختگی با خمیر دندان باید از کرم های ترمیم کننده جای سوختگی اورجینال استفاده کنید. بهترین محصولات را می توانید از داروخانه ها تهیه و استفاده کنید. استفاده از زینک اکساید نیز می تواند موثر باشد.

درمان سوختگی ناشی از خمیر دندان

برخی از کرم های ترمیم کننده جای سوختگی موثرتر نیز در بازار وجود دارند که بهتر است از پزشک خود درخواست کنید تا برای شما تجویز کند.

به هیچ وجه محل سوخته شده با خمیر دندان را دستکاری نکنید. این حرکت سبب ایجاد زخم روی جای سوختگی می شود که در نهایت ممکن است منجر به ایجاد گوشت اضافی در محل آسیب دیده شود.

نکات مهم مراقبتی در هنگام سوختن پوست صورت

سوختگی در هر نقطه از بدن انسان می تواند یک اتفاق ناخوشایند باشد. اما سوختگی در صورت، با بقیه ی نقاط بدن، کمی فرق دارد. این ناحیه از بدن، همیشه جلوی چشم است و کوچکترین جای سوختگی یا آسیب به پوست آن می تواند در زندگی فرد، بسیار موثر باشد. سوختگی و باقی ماند جای آن در صورت، مستقیما با اعتماد به نفس و زیبایی شخص در ارتباط است. نمی توان آن را نادیده گرفت.

بخوانید  قرص کلاژن بهتر است یا پودر کلاژن؟

نکات مراقبتی بسیار مهمی در هنگام مواجه شدن با سوختگی در صورت، باید رعایت شود. بی اعتنایی و اشتباه در این مورد، می تواند منجر به ایجاد جای لک و سوختگی و تشکیل گوشت اضافی شود. برای جلوگیری از این اتفاقات، باید نکات مراقبتی زیر را مد نظر قرار دهید:

  • اگر دچار سوختگی در ناحیه ی صورت شدید، در صورت سوختگی درجه یک، ابتدا پوست صورت را با آب ولرم و مایل به خنک، بشویید و سپس اقدام به زدن پمادهای سوختگی روی صورت کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد لک و باقی ماند جای سوختگی، بهتر است پمادهای ترمیم کننده جای سوختگی استفاده نید.
  • اگر سوختگی روی صورت شما درجه ۲ می باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر روی جای سوختگی صورت تان، تاول زد، اصلا دستکاری نکنید و برای شست و شو و پانسمان، به پزشک مراجعه کنید.
  • هرگز برای کم شدن درد و سوزش پوست صورت، از خمیر دندان استفاده نکنید. حتی در سوختگی های درجه یک نیز این کار را انجام ندید.

خمیر دندان و تشدید درجه سوختگی

وقتی قسمتی از صورت شما دچار سوختگی می شود و زیاد چیز نگران کننده ای نیست، شما دچار سوختگی خفیف یا درجه یک شده اید. این نوع سوختگی، توسط یک پماد یا کمپرس یخ و شست و شو با آب خنک بهتر شده و بعد از چند روز، آثار آن از بین می رود.

بخوانید  برای درمان فوری آفتاب سوختگی صورت چی خوبه؟

اما زمانی که شما خمیر دندان خود را روی جای سوختگی می زنید، شاید کمی سوزش و احساس درد از بین برود اما وقتی چند ساعت بگذرد، آرام آرام مواد پاک کننده و اسیدی موجود در خمیردندان، پوست و گوشت نواحی اطراف را دچار خوردگی و سوختگی بیشتر می کند. این اتفاق می تواند در جهت عمقی ایجاد شود.

اگر سوختگی در اثر خمیر دندان وسعت پیدا کند، از درجه یک به درجه دو تبدیل می شود که درمان آن مشکل تر و نیازمند مراقبت های پزشکی است. حالا اگر سوختگی شما ناشی از اتفاقی باشد که سطح زیادی از صورت شما سوخته شود( مانند منفجر شدن نارنجک های شب چهارشنبه سوری در دست یا صورت )، استفاده از خمیر دندان می تواند وضعیت را وخیم تر کرده و سوختگی را عمیق کند. این اتفاق در نهایت منجر به آسیب به بافت گوشت می شود و در اثر عفونت، ممکن است شخص دچار مشکلات بعدی شود که جبران آن خیلی سخت است.

و کلام آخر

اگر صورت تان با خمیر دندان دچار سوختگی شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. استفاده از سیب زمینی و گوشت و هر اقدام خانگی دیگر، می تواند وخامت اوضاع را بدتر کند.

بخوانید  نحوه استحکام سازی ناخن

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×