» سلامت کودکان » علت آب آمدن از دهان نوزاد در خواب چیست ؟
علت آب آمدن از دهان نوزاد در خواب چیست ؟
سلامت کودکان

علت آب آمدن از دهان نوزاد در خواب چیست ؟

آذر 9, 1402 120219

آبریزش دهان کودک یا آب آمدن از دهان نوزاد در هنگام خواب مشکل نمیباشد بانک آبریزش در هنگام خواب نشانه یک بیماری نیست ولی باید والدین مراقب خواب کودکان باشد زیرا ممکن است آب دهان کودک در هنگام خواب دوباره به صورت کف به گلوی کودک باز گردد در این صورت باعث بروز مشکلاتی همچون تنگی نفس و بستن راه گلو و احساس خفگی به کودک می شود که در برخی موارد کودک با صدای گریه از خواب بیدار می شود بنابراین باید کودک را در هنگام خواب به پهلو بخوابانیم تا آب دهان جاری شود و باعث بروز مشکلات برای کودکان گردد

علت های آب آمدن از دهان نوزاد و کودکان چه مواردی میتواند باشد.

دندان درآوردن

کودکان از سن ۶ تا ۸ ماهگی دندان درد ندارند اما فرایند دندان درآوردن باعث ایجاد بزاق و آبریزش در دهان کودکان میشود به همین دلیل است که کودکان از ۳ ماهگی به بعد و چاره این مشکل می شود زمانی که دندان درآوردن شروع می شود بزاق دهان نیز تشدید می شود و ممکن است زمانی که دندان در حال بیرون زدن از لثه است بزاق بیشتری ترشح کند و آبریزش بیشتری از دهان کودک خارج شود.

بخوانید  مقدار مصرف شربت ستیریزین برای کودک یک ساله

اختلالات عصبیی علت آبریزش دهان کودک

از عوارض اختلالات عصبی مانند فلج مغزی ترشح بیش از حد بزاق و آبریزش از دهان است فلج بل یک اختلال عصبی موقتی است که بر روی عضله های صورت اثر گذاشته و کنترل عضلانی را برای کودک سخت میکند جمع و سرازیر شدن آب دهان ممکن است حاصل این مشکل باشد

تمرکز کودک برای ساعت طولانی

زمانی که کودک برای ساعت های طولانی با دیدن یک شی یا موضوع فعالیت خاصی متمرکز می شود تولید بزاق چندین برابر در دهان کودک بیشتر شده در زمان کودکی به دلیل ضعیف بودن عضله های دهان کودک به قادر به بریدن بزاق زیاد و مداوم نمی باشد بنابراین دچار آبریزش در دهان می شود

باز ماندن دهان کودک

باز ماندن دهان کودک

اگر نوزاد عادت داشته باشد که برای مدت طولانی دهانش را باز بگذارد ممکن است دچار آبریزش دهان شود اگر فرزندتان به خاطر مسدود شدن کانال بینی یا هر نوع درد دیگری دهانش در هنگام خواب باز باشد ممکن است قادر نباشد بزاق دهان را قورت دهد بنابراین از دهان هنگام خواب خارج می شود.

غذا

غدد داخل دهان با دیدن غذا های متنوع از طریق حس چشایی فعال شده و باعث ایجاد ترشح بزاق در دهان می شود هنگامی که غذاهای ترش و تند مزه را دیده یا بکشیم این کار باعث تشدید بزاق دهان میشود اگر به کودک خوراکی یا میوه مانند پرتقال گریپ فروت بدهید اولین مزه کردن بزاق دهانش تشکیل شده و دچار آبریزش از دهان می شود

بخوانید  قطره آهن خارجی که دندان را سیاه نکند

عوارض دارویی عامل ابریزش دهان کودک در خواب

بعضی از داروها مانند داروی مسکن، خواب آور یا داروی ضددرد یا حتی شیر دهی نوزاد توسط مادر ممکن است ممکن است باعث افزایش بزاق دهان کودک شود.

آبریزش دهان نوزاد دو ماهه تا چهار ماهه

آبریزش دهان نوزاد مساله ایی است که تقریبا تمامی والدبن در زمان رویش دندان های فرزندانشان با آن مواجه می شوند علت آبریزش به عوامل مختلفی بستگی دارد به طور مثال آبریزش در کودک دو ماهه معمولا مربوط به ریفلاکس شیر است در حالی که در کودک سه ماهه علاوه بر ریفلاکس و میتواند با رویش دندان ارتباط داشته باشد.

آبریزش یعنی خارج شدن آب از دهان کودک این در حالی است که در بدن انسان شش غدد برای ترشح بزاق وجود دارد وقتی فعالیت این غدد زیاد شود و ترشح بیش از حد باشد آب ریزش دهان برای کودک پیش می آید. در سن سه ماهگی ترشح بزاق کودک زیاد دیده نمی شود زیرا در این سن کودک در حالت خوابیده قرار دارد و آبریزش دهان کودک کمتر دیده می شود دلیل آبریزش دهان کودک در سه ماهگی به دلیل ضعیف بودن ماهیچه ها و عضلات صورت کودک قادر به بلع ترشح بزاق نبوده و آبریزش دهان اتفاق می افتد.

بخوانید  شربت کتوتیفن برای آبریزش بینی کودکان

آبریزش دهان کودک چیست ؟

آبریزش دهان نوزاد به معنای بیرون ریختن بزاق از دهان نوزاد به صورت غیر ارادی است این اتفاق ناشی از ضعف و یا عدم رشد کامل عضلات صورت یا تولید بیش از حد بزاق در دهان کودک است غده هایی که بزاق تولید میکنند به نام غدد بزاقی شناخته شده است انسان شش غده بزاقی دارند که در قسمت پایین دهان، گونه ها و نزدیک دندان های جلویی قرار دارند .

اگر میزان ترشح این بزاق بیشتر از حد معمول باشد باعث بیرون ریختن آب دهان می شود. این امر در دو سال اول زندگی کودک طبیعی است که کودک تا سن حدود ۲۴ ماهگی تسلط کاملی بر روی ماهیچه های صورت ندارند بنابراین بیرون ریختن آب در دهان کودک در هنگام خواب طبیعی است.

درمان اسهال ناشی از دندان درآوردن نوزاد و کودک

کنترل آبریزش آب دهان کودکان در خواب

آبریزش دهان در هنگام خواب در کودکان و خردسالان طبیعی نیست چون کودکان در این سن تسلط کاملی بر روی ماهیچه های صورت نداشته دندان درآوردن التهاب گلو و عفونت می تواند از علت های این مشکل باشداگر فرزندتان بزرگ است از او بخواهید به پشت بخواند نوشیدن مایعات و آب کافی از بروز خشکی دهان جلوگیری کرده و دهان بزاق کمتری ترشح می کند.

بخوانید  ترمیم های زیبایی دندان با روکش های زیرکونیا کودکان و بزرگسالان

کودکانی که آب ریزش شدید یا متوسط دارند زمانی که خواب هستند چون بدنشان در حالت استراحت و بی حسی است نمیتواند خروج بزاق را کنترل کند این مهمترین دلیل ریزش آب دهان کودکان در خواب است که می تواند منجر به اختلالات خواب در کودک شود.

ریزش اب دهان در کودکان اگر مداوم باشد و کنترل و مداوا نشود می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون عفونت دهان و چاک خوردن لب ها و کم آبی بدن شود این عارضه در سنین بالاتر ممکن است منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس در کودک و ناتوانی ارتباط بر قرار کردن با دیگران شود.

همچنین ریزش آب در دهان کودک و برگشت آن به حلق و نای در هنگام خواب یا بیداری در کودکان سنین پایین احساس خفگی کند و قورت دادن آن باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ و یک حس ناخوشایند در کودک شود بنابراین تشخیص و درمان آن توسط پزشک و توجه کردن به این مسئله در هنگام خواب و بیداری را باید جدی بگیریم.

درمان ریزش آب در دهان هنگام خواب

  • گفتار درمانی یکی از روش های موثر برای درمان اختلالات و ابریزش آب دهان باشد در این روش به کودک یاد داده می شود که چطور عضلات صورت و دهان خود را تقویت کند
  • ماساژ درمانی یکی دیگر از تکنیک های موثر در درمان این عارضه می باشد برای تقویت زبان لب و فک ها موثر است ماساژ درمانی برای این کودکان باعث می شود عضلات آنها تقویت شده و بر روی آبریزش دهان خود کنترل داشته باشند.
  • ورزش درمانی شامل تمرینات ورزشی برای تقویت ماهیچه ها هست که به تقویت عضلات صورت کودک کمک میکند با تقویت این عضلات می توان این مشکل را برطرف کرد پزشک اطفال با روش های فیزیکی آزمایش خون و عکس بردای این مشکل را بررسی کرده و طبق تشخیص بهترین درمان را تجویز کند.
  • آموزش کودک برای دهان بسته
  • کم کردن غذای اسیدی از رژیم غذایی کودک
  • کار کردن بر روی توانایی بلعیدن کودک
  • تقویت عضلات صورت
  • درمان حرکتی دهانی برای تقویت فک گونه ها و لب ها اینا مواردی است که به کودک کمک میکند تا بر روی عضلات صورتش کنترل بهتری داشته باشد و این مشکل درمان شود.
بخوانید  علت تغییر صدا با افزایش سن چیست ؟

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×