» بیماری های داخلی » علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن چیست ؟
علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن چیست ؟
بیماری های داخلی

علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن چیست ؟

آذر 1, 1402 150351

سوزش کف پا در مردان و زنان و حتی کودکان ممکن است رخ دهد. این احساس، ممکن است در اثر آسیب به اعصاب پا ایجاد شود و یا بیماری های مختلف زمینه ای، سبب ایجاد ان شود. سوزن سوزن شدن کف پا می تواند در راه رفتن، ایجاد اختلال کند. اختلال در راه رفتن می تواند شما را از انجام کارهای روزانه، باز دارد. اگر کارمند یا کارگر باشید که دیگر، اوضاع بدتر خواهد شد و اعصابتان را بهم می ریزد.

سوزش کف پا، علت های مختلفی دارد که باید قبل از اقدامات درمانی، حتما، علل و عوامل ایجاد کردن آن تشخیص داده شود و سپس، اقدام درمانی لازم، انجام شود. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این معضل، آشنا کنیم و اقدامات پیشگیرانه یا درمانی ان را در منزل، برایتان شرح دهیم.

بخوانید  استفاده از قرص چرک خشک کن برای عفونت سینوس

علت سوزش کف پا و درمان خانگی آن چیست ؟

گاهی وقت ها ممکن است در راه رفتن و یا هنگامی که پای تلویزیون نشسته اید، ناگهان احساس سوزش در کف پا به شما دست بدهد. این سوزش ها، در اثر پیام هایی که اعصاب حسی و حرکتی از پا به مغز منتقل می کنند، احساس می شود. دلایل مختلفی برای این اتفاق ممکن است وجود داشته باشد که به طور مفصل در مورد دلایل آن صحبت خواهیم کرد. اما پیش از آن نیاز است تا ببینیم این حس چگونه در پا ایجاد می شود و چه علائمی در پی دارد.

احساس سوزش کف پا، دقیقا مثل زمانی است که نوک سوزن به کف پای شما وارد شود. این حس می تواند عمیق و ممتد باشد یا اینکه هر از گاهی به طور خفیف احساس شود. به هر شکل، این حس نشان از ایرادی در بدن می باشد که باید درمان و رفع شود. ممکن است همراه احساس سوزش، مچ و کف پا نیز بی حس شود و یا دچار گز گز هم باشد.

تمام این عوامل نشان از یک مشکل در کف پا، خون یا اعصاب پا دارد. البته آسیب به سایر نقاط بدن مانند برخی از اندام اصلی و داخلی بدن هم می تواند باعث بروز این مشکل شود. خوشبختانه، پیشرفت های علم پزشکی به حدی چشمگیر بوده است که در این چند سال اخیر، توانسته با روش های درمانی بسیار خوب، این مشکل را تشخیص داده و برطرف کند. طب مدرن و نوین با روش های خاص تشخیصی مانند تست های آزمایشگاهی و آزمایش خون و همچنین تست های عصب و روش های دیگر، توانسته است به علت اصلی این مشکل پی ببرد.

بخوانید  درمان فیستول مقعدی با لیزر در یک جلسه و بدون جراحی; تهران

بسیاری از افراد، معتقدند با راه و روش های درمانی در طب سنتی، می توان این مشکل را کاملا برطرف کرد.

سوزش کف پا در شب

علت سوزش کف پا در شب، چیست؟

سوزش کف پا، دلایل متعددی دارد که ممکن است در شب یا روز، شما را گرفتار کند. البته بیشترین سوزش کف پا در شب هنگام رخ می دهد. درست در زمانی که شما از کارهای روزمره ی خود دست می کشید و پا در حالت استراحت و بدون جوراب و کفش قرار گرفته است.

شاید از خود بپرسید که چرا در طول روز که کفش به پا داریم، این سوزش کمتر است یا اصلا وجود ندارد؟! باید گفت که در طول روز، به خاطر ایستادن و راه رفتن های مداوم، اعصاب کف پا تحت فشار قرار می گیرند ولی پیغام درد به مغز شما صادر نمی گردد. اگر هم این اتفاق بیفتد، باز هم ممکن است متوجه نشوید چون درگیر کارهای روزمره هستید.

اما به محض اینکه شب فرا می رسد و پاهای شما آزاد و رها روی مبل قرار می گیرد، کم کم حس سوزش به سراغ شما می آید. گاهی این حس به هنگام خواب نیز وجود دارد. البته علت سوزش کف پا در شب باید دقیق توسط پزشک معالج، بررسی شود.

بخوانید  بهترین متخصص چشم در تهران

در علوم پزشکی، علل مختلفی برای این اتفاق ذکر می گردد. برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

  • نوروپاتی محلی (یک نوع اختلال در اعصاب است)
  • نوروم مورتوم (ضخیم شدن بافت هایی که به انگشت های پا می رسند)
  • تحریک شدن اعصاب (به دلیل حرکات تکراری یا نگه داشتن بدن در یک موقعیت ثابت)
  • سندرم پای بیقرار

دلایل ایجاد سوزش در طول روز هم ممکن است به خاطر موارد زیر باشد:

  • بیماری های عفونی داخلی بدن
  • شیمی درمانی
  • ناراحتی های کلیه و سیستم ادراری
  • کم کاری تیروئید
  •  مشکلات تغذیه مانند کمبود ویتامین b12 و b6 و b9
  •  اریتروملاژی
  •  نوروپاتی های دیابتی
  •  مصرف زیاد الکل
  •  سندروم درد منطقه ای
  •  نوروپاتی حسی فیبر کوچک

سرکه سیب برای سوزش کف پا

مشکل سوزش کف پا ممکن است به دلیل رشد قارچ و باکتری باشد. قارچ و باکتری های مضر به هنگامی که کفش ها به مدت طولانی به پا باشند، شروع به رشد کردن می کنند. قارچ ها و باکتری ها می توانند سبب التهاب پوست شوند و این التهاب رفته رفته به سوزش و درد و گاهی زخم، تبدیل شود.

اکثر ورزشکاران با چنین معضلی روبرو هستند و ممکن است دچار سوزش کف پا شوند. بهتر است قبل از اینکه به علت اصلی این اتفاق پی ببرید، سریعا پای خود را با سرکه سیب برای سوزش کف پا بسیار مناسب است. شما می توانید با آن، پای خود را شست و شو دهید. سرکه سیب خواص بسیار خوب ضد میکروب و قارچ دارد. این ماده می تواند پاها و به خصوص کف و لای انگشتان پا را ضدعفونی کند.

بخوانید  علت خشکی دهان و تشنگی و ادرار زیاد چیست ؟

برای این کار کافیست که دو قاشق چایخوری سرکه سیب را در داخل وان پر از آب بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه پاهای خود را در آن قرار دهید. در این مدت می توانید کمی با دستانتان، پاها را ماساژ دهید.

یک راه دیگر این است که گهگاهی، سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و بنوشید. این کار باعث می شود تا خون شما تصفیه شده و عامل بیماری زای کف پای شما از بین برود.

داغ شدن و سوزش کف

داغ شدن و سوزش کف پا نشانه چیست؟

پاهای انسان، به عنوان قلب دوم هر انسانی هستند. وجود پای سالم، یک نعمت بزرگ است و سبب می شود تا انسان بتواند حرکت کند. حرکت میتواند سبب بهتر کار کردن اندام داخلی بدن شود.

داغ شدن و سوزش کف پا، دلایل مختلفی دارد که در بالا به تک تک آنها اشاره شد. اما یکی از همین دلیل، در بین عموم مردم به طور شایع وجود داشته و دلیل بسیاری از گزگز شدن ها و سوزنی سوزن شدن کف پا می باشد. دلیل شایع، بیماری دیابت یا قند خون است.

بیماری دیابت، به دو صورت وجود دارد. دیابت نوع ۱ و نوع ۲ که هر کدام به نوبه ی خود می تواند منجر به مشکلاتی از جمله گزگز شدن و سوزش کف پا شود.افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، قند خون بالایی دارند. این افراد به محض اینکه دچار قند خون می شوند، ایمنی بدن شان، دچار نقصان می گردد. پایین بودن ایمنی بدن، روی بزرگترین اندام انسان یعنی پوست، تاثیر بسیار زیادی بر جای خواهد گذاشت.

بخوانید  تعویض مفصل لگن

کم کم پوست در نواحی کف پا، شروع به نازک شدن می کند . احتمال زخم شدن ان نیز وجود دارد. احساس گزگز و سوزش کف پا، میتواند ناشی از بیماری قند خون بالا باشد. این علت در میان بسیاری از افرادی که دچار سوزش کف پا هستند، مشترک است. متاسفانه، بیماری قند خون، یک بیماری خاموش است و پس از دچار شدن به آن، خود را به شکل های مختلف از جمله سوزش کف پا، نشان می دهد.

درمان سوزش پا در خانه

وقتی دچار یک مشکل و بیماری می شویم، قبل از مراجعه به پزشک، به دنبال این هستیم که تا جایی که ممکن است، بیماری را در خانه، درمان کنیم. درمان بیماری ها با کمترین امکانات در خانه، زمانی میسر است که بخواهیم وضعیت بیماری را به حالت، خفیف برگردانیم. البته در برخی از مواقع، امکان درمان خانگی وجود ندارد و فرد مورد نظر، حتما باید به پزشک مراجعه کند.

درمان سوزش پا در خانه به روش های زیر مسیر است:

  1.  ماساژ کف پا با روغن: این روش بسیار ساده است. کافیست که روغن نارگیل یا روغن خردل برای این کار استفاده شود.روغن نارگیل با خاصیت ضدالتهابی به کاهش احساس سوزش و التهاب در بافت و عضلات کف پا کمک می‌کند. می‌توانید به طور منظم از این روغن برای ماساژ استفاده کنید.روغن خردل از روغن های خیلی خوب برای ماساژ است، روغن خردل است. این روغن جریان خون در پاها را بهبود می‌بخشد و خون‌رسانی در این ناحیه را افزایش می‌دهد. همچنین احساس سوزش و سوزن سوزن شدن را در کف پا برطرف می‌کند.
  2. استفاده از زردچوبه ی معمولی: زردچوبه یک ادویه ی تقریبا در دسترس و خانگی است. این ماده ی ارزشمند، خواص ضد التهابی فراوانی دارد. با زردچوبه می توان باکتری ها را تا حد ممکن از بین برد. عملکرد محافظت کنندگی زردچوبه در کنترل علائم عصبی مختلف مانند سوزش و درد موثر است.زردچوبه را به جای استفاده از کرم های مختلف شیمیایی و تقلبی در بازار به کار ببرید تا معجزه ی بزرگ آن را از نزدیک شاهد باشید.ابتدا کمی آب به زردچوبه اضافه کنید تا یک ماده خمیری به دست بیاید. آن را روی کف پا قرار داده و با یک بانداژ ببندید. تا ۱ ساعت به همین طریق نگه دارید و بعد آن را بشویید.
  3.  قرار دادن پاها در آب سرد: این کار باعث کم شدن سوزش پا می شود. توصیه می شود در طول روز، میزان کافی آب نیز بنوشید تا سوزش پا کمتر شود.
  4.  استفاده از زنجبیل: این ماده مانند زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است و می تواند سوزش پای شما را کمتر کند. ابتدا باید با آب مخلوط شود تا حالت خمیری شکل بدست آید. سپس به کف پا مالیده شود و با بانداژ، بسته شود. بعد از ۱ ساعت می توان سوزش کمتری احساس کرد.
  5. ماساژ پا توسط شخص دیگر: این کار سبب آرامش اعصاب کف پا شده و جریان خون را افزایش می دهد. به همین دلیل، احساس سوزن سوزن شدن پا، از بین خواهد رفت.
  6.  استفاده از نمک اپسوم: اگر پای خود را در ۲ لیتر آب سرد که با دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم ترکیب شده باشد، سوزش کف پای شما را بهتر می کند.
بخوانید  گرفتگی صدا را جدی بگیرید! درمان اختلالات صدا و حنجره

درمان سوزش پا

علت سوزش کف پا در طب سنتی

وقتی کف پا دچار سوزش می شود، باید، علت جستجو شود. اگر علت، به خاطر آسیب پا یا وجود قارچ و باکتری باشد، می توان اقدامات خانگی انجام داد. اما گاهی وقت ها، علت این مشکل، در بیماری های زمینه ای مانند مشکلات کبد و کلیه و مشکلات عصب پا یا دیابت است. در این هنگام، بهتر است بعد از علت یابی، درمان آغاز شود. برخی دوست دارند، قرص برای سوزش کف پا استفاده کنند اما در مقابل، عده ای هم هستند که از طرفداران پروپاقرص طب سنتی هستند.

روش های مختلفی در طب سنتی برای درمان سوزش کف پا و داغ شدن آن وجود دارد. اگر مشکل کف پا به دلیل مشکلات کلیه، کبد یا دیابت باشد، باید با یک رژیم متعادل گرفت و درمان های سنتی را شروع کرد. مثلا استفاده از سرکه طبیعی سیب برای شست و شوی پا و یا خوردن ان همراه با آّب، بسیار توصیه شده است.

نوشیدن دمنوش زالزالک سفید و استفاده از اسانس روغن بابونه، گوجه فرنگی با روغن زیتون و نارگیل و همچنین زنجبیل و زردچوبه، می تواند در درمان این مشکل، بسیار موثر باشد. البته لازم به ذکر است که این روش ها فقط برای تسکین و درمان ابتدایی است برای درمان اصلی، باید سر منشاء مشکل، درمان شود. مثلا کبد و سوزش کف پا، ارتباط تنگاتنگی دارند که شما هرچقدر هم پای خود را با سرکه سیب بشویید، فقط سوزش را برطرف می کنید اما علت واقعی که همان مشکلات کبدی است، همچنان پا برجاست.

بخوانید  علت و درمان پف چشم بعد از خواب چیست ؟

و کلام آخر

سوزش کف پا و حالت داغی و گز گز کردن آن می توان ناشی از بالا بودن چربی خون هم باشد .البته این دلیل، خیلی کم اتفاق می افتد و بیشتر در ناحیه ی مچ پا خود را نشان می دهد. اما بهتر است از این مورد هم غافل نشوید.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×