» سبک زندگی » علت شل شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری چیست ؟
علت شل شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری
سبک زندگی - سرگرمی

علت شل شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری چیست ؟

شهریور 14, 1402 200358

یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرفدار گیاه سانسوریا است که در انواع مختلف آن موجود است. به همین جهت بسیاری از افرادی که این نوع گیاه را در خانه دارند در مورد نحوه نگهداری و علت خرابی از جمله علت شل شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری سؤالاتی دارند.

در این مقاله سعی داریم تا در خصوص این گیاه زیبا و نحوه نگهداری از آن مطالبی مفید ارائه دهیم. سانسوریا دارای انواع مختلفی است که نحوه نگهداری از آن‌ها تقریباً نیز مانند هم است. فقط در آبیاری آن در فصول سرد و گرم سال توجه داشت و یا بایستی به رنگ ابلق یا سبز آن توجه داشت زیرا نور مناسب برای آن‌ها متفاوت است.

بخوانید  سنگ نمای ساختمان و چه کاربردی دارد + انواع آن

شایع ترین علت شل شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری چیست؟

بی حال شدن و شل شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری یکی از مشکلات شایع در نگهداری از این گیاه است. علت اصلی این مشکل ممکن است به دلیل آبیاری بیش از حد مخصوصاً در فصل های سرد سال باشد.

همچنین ممکن است به دلیل کود دهی و تغذیه بیش از حد برای پاجوش زدن سانسوریا نیز باشد. به دو دلیل فوق برگ های سانسوریا شل و بی حال می شوند. البته علائمی دیگر که گیاه سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری درگیر آن می شوند بسیار هستند که در ادامه با مشکلات گیاه و راه درمان آن خواهیم پرداخت.

سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری

تفاوت سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری

برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری از لحاظ نحوه رشد و البته شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند هر چند هر دو نوع آن از یک خانواده هستند. سانسوریا پاکوتاه گیاه بومی چینی است که با نام علمی sansevieria trifasciata var hahnii شناخته می شود.

این گیاه به دلیل شکل و حالت آن به گیاه لانه پرنده نیز مشهور است و بسیار زیبا بوده و از گیاهان پرطرفدار محسوب می شود که به گیاه مینیاتوری نیز مشهور است. ارتفاع این گیاه به ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر می رسد به این دلیل به عنوان سانسوریا پاکوتاه شهرت دارد. رنگ برگ سانسوریا پاکوتاه غالباً سبز پررنگ با نوارهای افقی زرد رنگ است.

بخوانید  محتوا مارکتینگ، فضای امن و قابل اعتماد برای نویسندگان محتوای متنی

نوع پاکوتاه سانسوریا به نور علاقه دارد و بایستی در برابر نور زیاد قرار بگیرد. اما سانسوریا پوست ماری که به شمشیری نیز مشهور است یکی دیگر از انواع این گیاه است که آن را تقریباً در هر خانه ای دیده ایم. برگ سنسوریا پاکوتاه و پوست ماری از لحاظ ارتفاع و شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند.

سانسوریا پوست ماری که با نام علمی sansevieria trifasciata شناخته می شود یکی از انواع مشهور این گیاه است که از گیاهان بومی آفریقا محسوب می شود. ارتفاع این گیاه در محیط های مناسب تا ۵۰ سانتی متر نیز رشد می کند که برگ های بلند و باریک مانند شمشیر دارد.

سانسوریا

مشکلات برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری

ممکن است برای برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری مشکلات زیادی به وجود بیاید که راه حل های مختلفی نیز برای این مشکلات وجود دارند. شل شدن برگ ها، خشک شدن، لول شدن برگ ها، گندیده شدن ریشه، مشکلات قارچی، وجود حشرات، زرد شدن و … از مشکلات رایج این گیاه دوست داشتنی است. در ادامه علائم هر یک از مشکلات و راه های درمان این مشکلات گیاه را بررسی خواهیم کرد.

بخوانید  چگونه آی کیو (IQ) خود را بالا ببریم؟ 12 راهکار عملی + بررسی نظرات دانشمندان

یکی از مشکلات رایج این گیاه شل شدن برگ های آن است. آبیاری بیش از حد و باتلاقی شدن خاک دلیل اصلی آن است‌. برای رفع این مشکل بایستی زه کشی زیر گلدان را بررسی کرد و از آبیاری بیش از حد خودداری کرد.

لول شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری و دیگر انواع این گیاه در گرما و سرمای شدید رخ می دهد که یکی از معضلات این گیاه محسوب می شود‌. همچنین نور زیاد، ورود آفت و آبیاری نامناسب نیز علت بروز این مشکل در سانسوریا است.

خشک شدن و قهوه ای بودن برگ سانسوریا یکی دیگر از مشکلات این گیاه است. دلیل آن در معرض نور زیاد قرار گرفتن و نزدیک بودن به منبع سرما یا گرما تشخیص داده شده است.

چروک شدن و زرد شدن نوک برگ درختان یکی از عوامل تشنگی گیاه است که با آب دادن منظم می توان این مشکل را برطرف کرد‌.

باریک شدن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری نیز یکی دیگر از مشکلات این نوع گیاه است. آبیاری نامناسب و یا نور بیش از حد و مستقیم و سرمای زیاد نیز باعث واکنش این گیاه و در نتیجه نازک شدن برگ های آن می شود.

بخوانید  عوامل و دلایل بی توجهی مرد به زن و احساسات همسرش + بهترین راهکارهای عملی

قارچ و کپک زدن برگ سانسوریا نیز ممکن است ناشی از خاک نامناسب و آلوده آن باشد که باید اقدام به تعویض خاک کرد.

وجود حشرات ریز در خاک یکی دیگر از مشکلات رایج است که می توان دلیل آن را آبیاری بیش از حد و خاک نامناسب دانست. از این رو بایستی اقدام به تعویض خاک و اصلاح زمان آبیاری کرد.

در نهایت خم شدن برگ گیاه سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری نیز نشان از تغذیه بیش از حد خاک این گیاه و آبیاری زیاد سانسوریا است.

با این اوصاف متوجه شدیم که عموماً گیاه سانسوریا به نور غیرمستقیم و سرما و گرمای متعادل نیاز دارد. البته نوع ابلق این گیاه بیشتر به نور نیاز دارد اما نوع سبز پررنگ آن به نور کمتر نیاز خواهد داشت. مسلماً به دلیل طبیعت سانسوریا بایستی گفت که این گیاه به آبیاری منظم اما کم نیاز دارد به صورتی که خاک گیاه بایستی دو بند انگشت خشک باشد تا دوباره به آن آب داد.

کودهای مناسب برای پاجوش زدن سانسوریا

لکه قرمز در برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری نشانه چیست؟

یکی از مشکلات شایع بروز و ایجاد لکه قرمز برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری است که نشان از قارچی شدن این گیاه است. این عارضه بیشتر در فصول گرم سال در گیاه ایجاد می شود. زیرا در ماه های گرم رطوبت این گیاه افزایش یافته و اسپور های قارچی در هوا به این برگ ها می چسبند.

بخوانید  اسید معده کدام حیوان فلز را ذوب میکند , قوی ترین اسید معده مال چه حیوانیست؟

دلیل اصلی بروز لکه های قرمز رنگ بر روی برگ های گیاه سانسوریا اسپری کردن آب بر روی این گیاه و یا مرطوب بودن فضا و رطوبت زیاد هوا است. پس از بروز لکه های قرمز لازم است برگ های دارای این نمونه قارچی را جدا کرده تا از تکثیر آن در گیاه جلوگیری شود.

دلایل متوقف شدن رشد برگ گیاه سانسوریا

یکی از ویژگی های برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری و دیگر انواع آن متوقف شدن و یا کند شدن رویه رشد آن برای مدت زمان مشخص است. اگر عدم رشد گیاه در فصل زمستان باشد این امر بسیار طبیعی است زیرا این گیاه در فصل زمستان به خواب می رود تا در فصل بهار و تابستان رشد خود را ادامه دهد.

اما چنانچه در فصل بهار و تابستان رشد برگ های گیاه سانسوریا متوقف شود این امر طبیعی نبوده و ممکن است دلیل آن ناشی از نور کم گیاه باشد. بهتر است گیاه را در معرض نور مستقیم قرار نداده ولی نور کافی در محیط نگهداری آن وجود داشته باشد.

آبیاری مناسب برای سلامت برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری

آبیاری مناسب برای سالم و زیبا ماندن برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری بسیار مهم و حیاتی است. دانستیم که آبیاری غیر اصولی باعث بروز مشکلاتی برای گیاه می شود. به طور کلی هفته ای یک‌بار آبیاری مناسب و رطوبت کامل خاک در تابستان و دو هفته یک‌بار در زمستان مناسب ترین روش آبیاری گیاه سانسوریا است. میزان آب لازم برای آبیاری گیاه بستگی به رشد گیاه و حجم گلدان دارد. آب آبیاری باید به اندازه ای باشد که خاک گلدان غرقابی نشود.

بخوانید  آیا گیاهان در شب دی اکسید کربن تولید میکنند؟

خاک و کود دهی مناسب گیاه سانسوریا

برای رشد و پرورش گیاه سانسوریا بایستی به خاک و نوع آن توجه داشت. بهترین خاک برای پرورش این خاک لومه و سنگین است. ترکیب خاک لومه یا سنگین شن، ماسه، برگ پوسیده، کود حیوانی، رس، مواد آلی هستند‌. پس در زمان پرورش سانسوریا به ترکیبات خاک توجه داشته باشید.

برای پاجوش زدن سانسوریا از چه کودی استفاده کنیم

سخن آخر

برگ سانسوریا پاکوتاه و پوست ماری غالباً به رنگ سبز و رنگ ابلق است که رگه های زرد رنگ بر لبه های آن نیز دیده می شود. این گیاه یکی از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی محسوب می شود که مراقبت از آن ساده و حساس است. فقط کافی است آبیاری آن نه خیلی کم و نه زیاد باشد و در معرض نور غیرمستقیم قرار گیرد. گلدان مناسب برای این گیاه سفالی است زیرا از باتلاقی و رطوبت زیاد خاک جلوگیری می کند و از گندیده شدن و شل شدن برگ و ریشه آن جلوگیری می کند.

این گیاه گیاهی سمی شناخته می شود و دلیل آن جذب سموم هوا به خود است که می توان آن را به یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا معرفی کرد. مصرف این گیان باعث تورم و سوزش گلو می شود به همین دلیل نباید در دسترس اطفال قرار بگیرد.

بخوانید  با این اصول زیبایی طراحی و محوطه سازی ساختمان را بیشتر کنید

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×