» تغذیه و سلامت » علت پف نکردن کیک چیست ؟ ۷ دلیل که باعث می شود کیک شما پف نکند
علت پف نکردن کیک چیست ؟ 7 دلیل که باعث می شود کیک شما پف نکند
تغذیه و سلامت - دانستنی ها - سبک زندگی

علت پف نکردن کیک چیست ؟ ۷ دلیل که باعث می شود کیک شما پف نکند

تیر 9, 1402 190324

دلایل بسیار زیادی برای پف نکردن کیک شما وجود دارد که موجب می‌شوند یک کیک زیبا به یک کیک مایوس‌کننده تبدیل شود، از خیلی زود باز کردن درِ فر تا استفاده از موادی که تاریخ انقضای آن‌ها به اتمام رسیده است. در اینجا برخی از علت‌های پف نکردن کیک را ارائه کرده‌ایم.

علت پف نکردن کیک

احتمالا مواد تشکیل‌دهنده کیک را با دقت اندازه‌گیری نمی‌کنید

آرد یا شکر بیش از حد می تواند بیش از آنچه که تصور می‌کنید بر نتیجه‌ی نهایی و پف نکردن کیک تاثیر داشته باشد.

مقدار وزن دقیقی که در دستور العمل پخت کیک آمده است را رعایت کنید و از ترازوهای آنالوگ ارزان قیمت که خواندن آنها دشوار است استفاده نکنید. ترازوهای دیجیتالی که تا وزن ۱ گرم را اندازه‌گیری می‌کنند بهترین دوست شما در هنگام پخت کیک هستند.

بخوانید  4 دمنوش گیاهی پاکسازی ریه برای دوران آلودگی هوا و سرما

از قاشق‌های اندازه‌گیری مدرج به جای قاشق‌های معمولی استفاده کنید. قاشق معمولی یک اندازه استاندارد ندارد و ظرفیت آن بسیار متفاوت است.

مواد اضافی کیک را جایگزین یا اضافه نکنید

اگر واقعاً کیک پز ماهری نیستید، وسوسه نشوید که یکی از مواد را جایگزین دیگری کنید.

روغن و کره هر دو چربی هستند، اما به یک شکل عمل نمی‌کنند (روغن، کیک‌های غلیظ‌تر و مرطوب‌تری نسبت به کره می‌سازد) و نمی‌توانید حتی یک گرم از آن‌ها را جایگزین یکدیگر کنید.

نوع شکر نیز مهم است. اگر در دستور پخت شکر شیرینی پزی و شما فقط شکر دانه ریز دارید، در نهایت یک اسفنج ترد و خال خالی با بافت متراکم‌تر خواهید داشت.

علت پف نکردن کیک چیست ؟ 7 دلیل که باعث می شود کیک شما پف نکند

مواد پف کننده‌ کیک شما تاریخ گذشته هستند

اگر از بیکینگ پودر تاریخ گذشته استفاده می‌کنید، کیک‌های شما به ارتفاع متحیرکننده‌ای که می توانند داشته باشند نمی‌رسند.

برای اینکه مطمئن شوید بیکینگ پودر شما خاصیت خود را از دست نداده است، ۱ قاشق غذاخوری از آن را با ۴ قاشق غذاخوری آب داغ مخلوط کنید و ببینید آیا فورا حباب می‌زند یا نه.

طرز تهیه‌ی کیک را به درستی دنبال نمی‌کنید

اگر در دستور العملی آمده است که تخم مرغ و شکر را با هم به مدت ۵ دقیقه هم بزنید، یا صبر کنید تا کره قبل از اضافه کردن آن به مخلوط خنک شود، حتما یک دلیل علمی برای اینکار وجود دارد، و اگر غیر از این ترتیب انجام دهید منجر به خرابکاری خواهد شد.

بخوانید  برای ۴۰ نفر چند کیلو کیک لازم است ؟ اصلا هر کیلو کیک برای چند نفر است ؟

طرز پخت را مو به مو دنبال کنید.

شما تفاوت بین خامه زدن، ضربه زدن و ورز دادن را نمی‌دانید و این علت پف نکردن کیک است

سرشیر بستن

  • سرشیر بستن به این صورت است که کره و شکر را با هم مخلوط کنید تا به قوام مورد نظر دستور غذای شما برسد (معمولاً تا زمانی که رنگ پریده شده و پف کند) و در بهترین حالت با استفاده از همزن برقی برای چند دقیقه انجام می‌شود.
  • هوا را در مخلوط خامه‌ای به دام می‌اندازد – هرچه بیشتر هوا به دام بیفتد، بافت کیک شما ظریف‌تر می‌شود.
  • برای یک اسفنج بسیار سبک، کره و شکر را بقدری هم بزنید تا مخلوط تقریباً سفید شود.

ضربه زدن:

  • ضربه زدن به فرآیند افزودن تخم مرغ به شکر و چربی خامه‌ای اشاره دارد. بهترین راه برای انجام این کار این است که ابتدا همه تخم‌مرغ‌ها را در یک پارچ هم بزنید، سپس آن‌ها را کم‌کم داخل کاسه بریزید تا مخلوط دلمه نبندد.
  • باز هم، یک همزن برقی در اینجا بهترین عملکرد را دارد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید هوا را در خمیر بگنجانید و نگه دارید.
بخوانید  3 نکته که به شما کمک می کند سالم آشپزی کنید

ورز دادن‌

  • ورز دادن آرد و مواد خشک تمام هوای ارزشمندی را که در خمیر کیک ایجاد کرده‌اید حفظ می‌کند تا جایی که ممکن است بالا بیاید.
  • برای این کار از قاشق چوبی یا همزن برقی استفاده نکنید و سعی کنید سنگین دست نباشید، در غیر این صورت، هوای داخل خمیر را از بین خواهید برد.
  • اگر خیلی قوی هستید، بافت کیک خود را نیز سفت خواهید کرد. در اینصورت، از یک کاردک در یک حرکت ملایم، آهسته و به شکل هشت استفاده کنید و با خراش دادن لبه کاسه به پایان برسانید. این عمل را تا زمانی تکرار کنید که دیگر آردی را نبینید، اما وسوسه نشوید که آرد بیشتری مخلوط کنید.

مواد مورد نیاز کیک شما در دمای اتاق نیستند

کره‌ای که خیلی سرد است به‌درستی خامه نمی‌گیرد و تخم‌مرغ‌هایی که مستقیماً از یخچال بیرون می‌آیند، باعث دلمه بستن مخلوط می‌شود و در نتیجه کیکی درشت بافت و چرب به دست می‌آید که خوب پف نمی‌کند.

از قبل برنامه ریزی کنید و همه‌ی مواد را چند ساعت قبل از شروع پخت در دمای اتاق بگذارید.

اگر وقت ندارید، این روش‌های ساده را امتحان کنید: تخم‌مرغ‌ها را چند دقیقه در یک کاسه آب گرم بریزید تا خنک شوند، و کره را به مدت ۲۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا بدون اینکه ذوب شود نرم شود.

بخوانید  آشنایی با انواع شیرآلات چدنی و مزیت های آن ها

یکی از علت های پف نکردن کیک شما اینست که دمای فر شما اشتباه است

همه فرها تا حدی متفاوت هستند، به همین دلیل است که تعداد زیادی از زمان‌های پخت تقریبی هستند.

اگر فر شما خیلی گرم یا خیلی سرد است، ممکن است متوجه شوید که زمان پخت به ترتیب خیلی کوتاه یا خیلی طولانی است.

اگر اجاقِ گازی یا معمولی دارید، بهتر است کیک‌ها در قفسه‌ی میانی پخته شوند، زیرا دمای هر قفسه متفاوت است (این مورد در مورد فرهای فن دار که حرارت یکسانی دارند، صدق نمی‌کند). فر خود را بشناسید و مطمئن شوید که از دمای مناسب برای پخت استفاده می‌کنید.

درِ فر را خیلی زود باز می‌کنید

کنجکاوی کیک را نابود می‌کند و یکی از علت های پف نکردن کیک است. اگر درِ فر را خیلی زود باز کنید وسط کیک شما فرو رفته خواهد شد.

بهتر است قبل از اینکه حتی به باز کردن درِ فر فکر کنید، اجازه دهید حداقل ۳/۴ زمان پخت بگذرد. اگر متوجه شدید که کیک شما نپخته است، هر دقیقه در را باز نکنید تا آن را بررسی کنید – انجام این کار باعث می‌شود فر حرارت خود را از دست بدهد و زمان پخت در هر نوبت طولانی‌تر شود.

بخوانید  پرستار در منزل چه وظایفی دارد؟

اگر سوال دیگری در مورد پف نکردن کیک دارید دز قسمت نظرات از مجله دندان لند بپرسید

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×