» سلامت استخوان ها » علت پوکی استخوان و راههای جلوگیری از آن چیست ؟
علت پوکی استخوان و راههای جلوگیری از آن چیست ؟
سلامت استخوان ها - سلامت و پزشکی

علت پوکی استخوان و راههای جلوگیری از آن چیست ؟

بهمن 24, 1402 190214

یکی از بیماری های خاموش دنیای امروز، بیماری پوکی استخوان می باشد. این بیماری به طور مساوی میان زنان و مردان شایع نیست به طوری که از هر ۴ مرد و از هر ۲ زن یک نفر مبتلا به بیماری پوکی استخوان می شود. در این مطلب قصد داریم با تعریف این بیماری خاموش،علل به وجود اورنده آن و همچنین راههای درمان و جلوگیری از پوکی استخوان مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم . پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

 

پوکی استخوان چیست؟

یکی از بیماری های متابولیک و شایع بافت استخوان استئوپروز یا بیماری پوکی استخوان می باشد در این بیماری تشکیل بافت استخوانی بسیار کند تر از ساخت آن می باشد بنابراین بافت استخوانی شکننده و ضعیف شده و در نتیجه خطر شکستگی و خرد شدن آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد؛ در نتیجه ممکن است فرد در هنگام سرفه کردن یا زمین خوردن دچار شکستگی های شدید استخوانی شود.

بخوانید  باد فتق چیست؟ آیا فتق خطرناک است ؟

علت پوکی استخوان و راههای جلوگیری از آن چیست ؟

میزان شیوع پوکی استخوان در زنان و مردان

مطالعات متعدد در این زمینه نشان داده است که این بیماری در سراسر دنیا و میان نژاد های متعدد انسانی وجود دارد. همچنین مشخص شده است که میزان شیوع ان میان زنان سفید پوست اسیایی علی الخصوص زنان سفید پوستی که به سن یائسگی رسیده اند ، بیشتر از سایر افراد می باشد . همچنین نشان داده شده که میزان شیوع در میان زنان لاغر و ریز استخوان و مسن بیشتر از سایز افراد جامعه است .

علایم پوکی استخوان در زنان و سایر افراد جامعه

پوکی استخوان عموما بدون علامت و نشانه خاصی می باشد به همین دلیل به این بیماری اصطلاحا بیماری خاموش گفته می شود؛ اما علایم ذیل میان افراد درگیر با استئوپروز مشاهده می شود :

۱٫ شکستگی غیر معمول و راحت استخوان های فرد

۲٫ کوتاه شدن قد که به تدریج اتفاق می افتد

۳٫ کمر درد

۴٫ داشتن درد مبهم در عضلات گردن

۵٫ شکستگی مکرر در نواحی نظیر مچ دست و باسن و …

۶٫ قامت خموده فرد

علت پوکی استخوان چیست ؟

سلولهای بافت استخوانی در معرض فشار و ضربات متعددی قرار دارند لذا باید به طور مداوم سلولها و بافت استخوانی جدید جایگزین بافت استخوانی پیر و فرسوده شود زمانی که فرد در سنین جوانی قرار دارد (زیر ۳۰ سال) سرعت ساخت و ساز بافت استخوان بسیار بالاست اما به تدریج با شروع فرایند پیری سرعت ساخت و ساز بافت استخوانی بسیار کاهش می یابد؛ لذا در این شرایط سرعت تخریب رو به افزایش می گذارد همان طور که پیش تر اطلاع داده شد میزان بروز این بیماری در زنان و افراد مسن بالاتر است. اما سوال اینجاست که علت پوکی استخوان در سنین جوانی چیست ؟ یا علت پوکی استخوان در مردان چه عواملی می تواند باشد ؟ باید بگوییم علل زیادی می تواند سبب پوکی استخوان مردان و همچنین پوکی استخوان زودرس (پوکی استخوان جوانی) می گردد که در ذیل به انها اشاره خواهد شد :

بخوانید  چه چیزهایی برای ارتودنسی ضرر دارد ؟

عدم جذب ویتامین های مهم به دلیل مشکلات گوارشی

ویتامین دی و کلسیم از مهم ترین فاکتور های تشکیل بافت استخوانی جدید هستند محل جذب این ویتامین هادستگاه گوارش می باشد به همین دللی در افرادی که دچار ناراحتی های دستگاه گوارش هستند تراکم استخوان پایین امده و به مرور دچار پوکی استخوان می شوند .

پوکی استخوان چیست؟

نقش وراثت در پوکی استخوان چیست ؟

مطالعات متعدد نشان داده است که نقش وارثت در بروز پوکی استخوان بین ۶۰ الی ۷۰ درصد می باشد .

لازم به ذکر است که بیماری پوکی استخوان ریشه ارثی ندارد ولی کمبود مواد ضروری مثل کلسیم به ارث می رسد همچنین استخوان بندی ریز و شکننده نیز به ارث رسیده و ریسک ابتلای به این بیماری را به نحوه فوق العاده ای افزایش می دهد .

ورزش نکردن یکی از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان

بی تحرکی و عدم داشتن روتین ورزشی مناسب سبب افزایش سرعت پیری بافتهای استخوانی و بی دفاع شدن آن ها در برابر ضربات و فشار زندگی روزمره خواهد شد. بنابراین هر چقدر بیشتر ورزش کنید و عضلات اطراف استخوان و نیروی وارده به استخوان را تقویت نمایید سرعت ابتلا به این بیماری کاهش خواهد یافت .

بخوانید  مدفوع سیاه رنگ نشانه چیست ؟ راه های درمان همراه با عکس مدفوع سیاه رنگ

پوکی استخوان

تیروئید را جدی بگیرید

کلسی تونین ترشح شده از تیروتید سبب اعمال مهمی در فرایند استخوان سازی می شود که از ان جمله می توان به افزایش میزان بازجذب کلسیم از کلیه ها و مهار استئوکلاست و افزایش استئوبلاست نام برد شواهد نشان می دهد زمانی که میزان ترشح هورمون تیروئید بسیار بالا برود و فرد دچار پرکاری تیروئید می شود؛ در فرایند جذب استخوان ها مشکل ایجاد می شود و در نتیجه بازجذب کلسیم نیز دچار مشکل شده و بافت استخوان غیر متراکم و شکننده خواهد شد .

برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان چه کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلای به بیماری پوکی استخوان چند راه کار پیشنهاد می شود :

۱٫سیگار را ترک کنید :

نیکوتین موجود در سیگار دارای تاثیرات بسیار مخرب بر میزان هورمون های بدن انسان می باشد مثلا یکی از تاثیرات بد این هورمون بر روی هورمون های زنانه و مردانه کاهش هورمون تسترون مردانه و استروژن زنانه است از طرفی مواد مضر سیگار سبب افزایش غلظت ویتامین کلسیم در بدن شده و بدین طریق سبب جلوگیری از ذخیره سازی کلسیم موجود در بدن شده و احتمال ابتلا به پوکی استخوان زودرس را افزایش می دهد .

بخوانید  علائم سرماخوردگی کلیه چیست؟ 3 نشانه عفونت پهلو و شکم و کلیه

۲٫غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین دی را در برنامه غذایی خود بگنجانید

اگر رژیم غذایی شما فاقد میزان مناسبی از کلسیم باشد بدن جهت پیگیری اموری که کلسیم عهده دار آن است، کلسیم مورد نظر خود را از بافت های استخوانی برداشت می کند بنابراین اگر این کمبود کلسیم از طریق تغذیه یا مکمل های حاوی این ویتامین تامین نشود، می تواند سبب بروز استئوپروز گردد. از طرفی ویتامین دی نیز علاوه بر نور خورشید از طریق غذا تامین می شود و وظیفه مهمی در ارتقا جذب کلسیم و در نتیجه پیشگیری از بروز بیماری پوکی استخوان دارد

 

۳٫ورزش را جدی بگیرید

توصیه می شود جهت جلوگیری از بیماری پوکی استخوان ورزش را در برنامه خود قرار دهید مشاهده شده است بهترین ورزش ها جهت افزایش تراکم استخوان ها کوهنوردی ، دو، والیبال، فوتبال اسکی، بستکتبالو تنیس و .. می باشد .

درمان قطعی پوکی استخوان

هر چقدر تشخیص و درمان بیماری پوکی استخوان با سرعت بالاتری انجام شود کنترل بیماری اسانتر خواهد بود. در درمان این بیماری باید بر روی کاهش سرعت از دست رفتن مواد معدنی و ویتامین های مهم در رشد بافت استخوانی نظیر کلسیم و ویتامین دی تمرکز کرد. علاوه برآن درمان دارویی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. از مهم ترین داروهایی که در اغاز درمان بیماری پوکی استخوان به کار می رود می توان به زولدرونیک اسید (رکلاست) و رزیدرونات و آلندرونات اشاره کرد .

بخوانید  علت خستگی و کوفتگی بدن و خواب آلودگی در طول روز چیست ؟

در مردان با افزایش سن یکی از مهمترین هورمون ها رو به کاهش می گذارد؛ تستسترون نقش ویژه ای در بهبود تراکم سطح استخوان های فرد دارد بنابراین یکی از مهمترین روش های درمانی برای مردان مبتلا به پوکی استخوان تجویز هورمون تستسترون می باشد در مقابل، هورمون استروژن نیز برای خانم ها تجویز می شود چرا که زنان بعد از یائسگی میزان زیادی از این هورمون را از دست می دهند .

رعایت رژیم غذایی مناسب و همچنین حرکات ورزشی اصلاحی مناسب نیز نقش زیادی در درمان پوکی استخوان خواهد داشت .

استفاده از مگنت تراپی نیز از روش های دیگر برای درمان پوکی استخوان است.

مشاهده شده است که مگنت تراپی نقش وسیعی در ارتقا و بهبود بافت استخوانی دارد این روش تحریک کننده تشکیل بافت استخوانی جدید می باشد و فرایند کلسیفیکاسیون را تسریع می بخشد .

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×