» سلامت دهان » علت گلودرد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی
علت گلودرد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی
سلامت دهان

علت گلودرد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

آبان 16, 1402 250316

گلودرد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی یکی از چالش های گذاشتن دندان مصنوعی است که بعضی از افراد با آن روبرو می شوند.دندان مصنوعی نوعی پروتز متحرک برای جایگذاری دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان ها و استفاده از دندان مصنوعی بیماری های پریودنتال است. عامل اصلی در ایجاد بیماری پریودنتال افزایش سن و از دست دادن دندان است.

درد لثه و گلودرد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

بعد از از دست دادن دندان ها استفاده از دندان مصنوعی در بهبود عملکرد خوردن و گفتار بهترین انتخاب است. همچنین دندان مصنوعی از افتادگی صورت جلوگیری می کند. استفاده از دندان مصنوعی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس در افراد باعث ایجاد درد می شود.تغییرات در ساختار لثه و استخوان ها و جا نیفتادن دندان مصنوعی به درستی باعث ایجاد درد لثه و گلودرد میشود.

بخوانید  دهانشویه را چند بار در هفته و قبل یا بعد از مسواک زدن استفاده کنیم ؟

علل درد دندان مصنوعی

عوامل مختلفی باعث ایجاد درد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی می شود. علت اصلی درد دندان مصنوعی شامل موارد ذیل است:

  • میکروب های قارچ و باکتری در پروتزهای کثیف
  • استفاده از دندان مصنوعی نامناسب و آسیب به بافت لثه و ایجاد درد لثه
  • بیماری های کم خونی، نفریت، دیابت و کمبود ویتامین سی
  • استفاده ۲۴ ساعته از دندان مصنوعی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ایجاد قرمزی لثه و رشد قارچ در بافت لثه
  • ساییدگی و پارگی

علائم مشکلات دندان مصنوعی

علائم شایع استفاده از دندان مصنوعی شامل موارد ذیل است:

  • خشکی دهان
  • ورم لثه ها
  • مشکل در گفتار و جویدن غذا
  • مشکل در بلعیدن غذا
  •  ایجاد لکه های سفید مخمر در دهان
  • ایجاد زخم قرمز در لثه های زیر دندان مصنوعی
  • جداشدن دندان مصنوعی در زمان نوشیدن با نی

درمان استاندارد برای درد دندان مصنوعی

بعد از گذاشتن دندان مصنوعی به طور منظم به دندانپزشک مراجعه تا از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری شود. دندانپزشک با معاینه دلیل اصلی درد دندان مصنوعی را تشخیص می دهد. در صورتیکه علت درد دندان مصنوعی نامناسب بودن پروتز باشد، با تغییر پایه دندان مصنوعی یا روکش آن درد دندان مصنوعی را درمان می کند. بنابراین مراجعه به دندانپزشک برای جلوگیری از عفونت های شدید دندان مصنوعی در دهان بیمار ضروری و مهم است.

بخوانید  درمان آبسه دهان با نشاسته

راهکارهای درمان درد دندان مصنوعی

راهکارهای درمان درد دندان مصنوعی

درد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی را می توان با درمان های خانگی کاهش داد. اما برای درمان درد دندان مصنوعی باید به دندانپزشک مراجعه نمود.راهکارهای درمان درد دندان مصنوعی به شرح ذیل است:

شستشوی دهان با آب نمک

استفاده از نمک برای کاهش درد لثه ها بعد از گذاشتن دندان ها توصیه می شود. همچنین نمک به دلیل ضدعفونی کنندگی از زخم دهان جلوگیری می کند.در صورتی که دهان زخم باشد نباید از نمک استفاده کرد. قبل از استفاده از نمک دندان مصنوعی را بیرون آورده و دهان و لثه ها را با نمک ماساژ دهید. سپس آب گرم دهان شستشو شود.

نمک را در آب ولرم ریخته و با این محلول دهانتان شسته شود. استفاده از نمک در مراحل تنظیم پروتز دندان مصنوعی بهترین تسکین کننده برای کاهش درد و تورم لثه است.بر طبق تحقیقات پزشکی در سال ۲۰۱۶ شستشوی دهان با محلول کلراید سدیم باعث ترمیم زخم لثه ها می شود. محلول کلرید سدیم باعث مهار شدن باکتری ها در دهان می شود. همچنین زخم های دهان را کاهش می دهد.

استفاده از دهان شویه حاوی میخک

استفاده از میخک درمانی برای پیشگیری از درد دندان مصنوعی است. اوژنول و استیل اوژنول ترکیبات میخک هستند که تاثیر زیادی در جلوگیری از التهاب لثه ها دارد. میخک برای ضدعفونی کردن دهان بهترین انتخاب است. مقداری میخک را آسیاب کرده و با چند قطره زیتون مخلوط و در اطراف لثه مالیده شود. بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم شسته شود. این کار را دو بار در روز انجام داده تا درد دندان بعد از گذاشتن دندان مصنوعی رفع شود.

بخوانید  علت خشکی دهان چیست ؟ 7 درمان خانگی خشکی دهان

استفاده از چای کیسه ای سیاه

استفاده از چای کیسه ای سیاه یکی از روش های کاهش درد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی است. چای سیاه حاوی اسید تانیک است که با کاهش حفره دندان و عفونت باکتریایی گلو درد کاهش می یابد. همچنین استفاده از چای کیسه ای سیاه از سرطان دهان پیشگیری می کند. بر طبق تحقیقات پزشکی برای سلامت دهان استفاده از چای سیاه بسیار مفید است.

چای کیسه ای سیاه را در آب داغ به مدت ۵ دقیقه قرار داده و بعد از خنک شدن برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی لثه عفونی قرار دهید و سپس با آب ولرم دهان شسته شود. این کار را دوبار در روز انجام دهید تا عفونت لثه و گلودرد به دلیل گذاشتن دندان مصنوعی درمان شود.

استفاده از خمیر زردچوبه

برای درد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی استفاده از زردچوبه به عنوان درمان خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. کورکومین که در زردچوبه وجود دارد، باعث کاهش التهاب، ضد باکتری، ضدعفونی کننده و ضد درد لثه ها است.یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه را با آب به شکل خمیر درست کرده و روی لثه ها قرار دهید. بعد از ۵ دقیقه با آب ولرم دهان شسته شود.

بخوانید  با 16 درمان سریع و سه سوته آفت دهان در خانه آشنا شویم

استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا برای درمان درد دندان بعد از گذاشتن دندان مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. ژل آلوئه ورا دارای ویژگی ضد باکتریایی و ضد التهابی است که از رشد باکتری در دهان جلوگیری می کند. آلوئه ورا التهاب لثه ها را کاهش داده و همچنین برای درمان خشکی دهان در افراد دارای دندان مصنوعی کاربرد دارد.برگ آلوئه ورا را باز کرده و به وسیله پنبه ژل آلوئه ورا را روی لثه دردناک قرار دهید.سپس بعد از ۱۰ دقیقه دهان شسته شود.

ماساژ لثه ها

ماساژ لثه برای کاهش ورم لثه تاثیر زیادی دارد. ماساژ لثه ها باعث تقویت گردش خون شده و ورم و درد را کاهش می دهد.از روغن زیتون به دلیل خاصیت ضد التهابی برای ماساژ لثه ها می توان استفاده کرد. ماساژ لثه ها با روغن زیتون برای بهبود سلامت دهان، دندان و لثه مورد استفاده قرار می گیرد.مقداری روغن زیتون را روی لثه ها قرار داده و بعد از ۵ دقیقه ماساژ دادن با آب ولرم شسته شود. برای تسکین درد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی دو تا سه بار در روز از روغن زیتون برای ماساژ لثه ها استفاده شود.

بخوانید  بهترین خمیر دندان های ایرانی و خارجی موجود در بازار کدامند ؟

رعایت بهداشت دهان و دندان

برای پیشگیری از درد دندان بعد از گذاشتن دندان مصنوعی رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. برای پاک کردن باکتری ها از دندان مصنوعی باید مرتب تمیز و شسته شود. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان از بوی بد دهان جلوگیری می کند. برای تمیز کردن دندان مصنوعی از مسواک نرم باید استفاده شود.

غذای مناسب برای دندان مصنوعی

در روزهای اول بعد از گذاشتن دندان مصنوعی غذاهای مناسب مانند سیب زمینی پوره، پوینگ و ماست مصرف شود. لثه ها در روزهای اول گذاشتن دندان مصنوعی دردناک است و خوردن این نوع غذاها جویدن و بلعیدن را اسان می کند. بعد از چند روز می توان از غذاهایی مانند نان، ماهی، لوبیا و برنج استفاده کرد.

همچنین غذاهای چسبناک و سخت خودداری شود. زیرا غذاهای سخت و چسبنده لثه های زیرین دندان مصنوعی را تحریک می کند. خوردن غذاهایی مانند استیک، آجیل و تافی روی دندان های مصنوعی فشار وارد کرده و باعث دررفتگی دندان مصنوعی و درد فک و لثه می شود.غذاها و مایعات گرم خورده نشود.در روزهای اول بعد از گذاشتن دندان مصنوعی دمای واقعی مایعات و غذاها قابل تشخیص نیست.

بخوانید  رشد فک تا چه سنی ادامه دارد؟

عفونت‌های دهان ناشی از دندان مصنوعی

عفونت‌های دهان ناشی از دندان مصنوعی

در بعضی بیماران بعد از گذاشتن دندان مصنوعی عفونت هایی در دهان ایجاد می شود که شامل موارد ذیل است:

التهاب گوشه لب

در بعضی بیماران التهاب لثه ها با گذاشتن دندان مصنوعی باعث ترک خوردن و التهاب گوشه لب می شود.رشد قارچ ها دلیل اصلی التهاب گوشه لب ها است. در افرادی که دندان مصنوعی اندازه استاندارد نیست، قارچ در قسمت های مرطوب دهان جمع و باعث ایجاد التهاب در گوشه لب می شود. برای پیشگیری از عفونت دهان به دندانپزشک مراجعه شود.

استوماتیت

یکی از عفونت های رایج بعد از گذاشتن دندان مصنوعی استوماتیت است که به دلیل جمع شدن قارچ ها به وجود می آید. در عفونت استوماتیت جوش های کوچک قرمز در سقف دهان ایجاد می شود.

حل مشکلات دندان مصنوعی

در صورتی که بعد از گذاشتن دندان مصنوعی دچار مشکل شدید، باید به طور منظم به دندانپزشک مراجعه شود. پروتز دندان مصنوعی باید تنظیم شود تا استخوان فک و لثه تغییر شکل دهد.در ابتدا بعد از گذاشتن دندان مصنوعی تلفظ کلمات سخت است.

در روزهای ابتدایی بعد از گذاشتن دندان مصنوعی غذاهای نرم خورده شود. از خوردن غذاهای چسبنده خودداری شود. غذا به آرامی جویده شود. در زمان جویدن غذا از دو طرف دهان همزمان استفاده شود تا پروتز دندان حرکت نکند. بعد از مدتی به پروتز دندان مصنوعی عادت کرده و غذا خوردن آسان شود.

بخوانید  جلوگیری از ایجاد برفک دهان و روش های درمان آن

بهتر است از چسب دندان استفاده شود تا پروتز دندان مصنوعی در جای خود ثابت قرار گیرد تا در زمان صحبت کردن و غذا خوردن حرکت نکند. از چسب دندان برای ثابت کردن پروتزی که اندازه دهان نیست استفاده نشود. بهتر است برای تنظیم و تعویض پروتز دندان مصنوعی به دندانپزشک مراجعه شود.

تسکین درد

برای تسکین درد بعد از گذاشتن دندان مصنوعی داروهای تسکین دهنده درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین استفاده شود.آسپیرین و ایبوپروفن از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی است که با مسدود کردن مواد شیمیایی سیکلو اکسیژناز درد و التهاب را کاهش می دهد. همچنین استامینوفن نوعی ضد درد است که درد را تسکین داده ، اما تاثیری بر التهاب ایجاد نمی کند.تسکین دهنده درد به شکل های مایع، کپسول و قرص مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده مداوم از دندان مصنوعی

از دندان مصنوعی در طول روز استفاده شود تا سریعتر به آن عادت کرده و احساس راحتی کنید. بهتر است دندان مصنوعی شب ها از دهان خارج شود. در روزهای اول بعد از گذاشتن دندان مصنوعی بهتر است چند بار در طول روز پروتز بیرون آورید تا لثه و دهان استراحت کند. همچنین در روزهای اول باید غذاهای نرم مصرف شود.

بخوانید  آیا می دانید کیست دندان، آژیر خطر است؟

عفونت لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

عفونت در لثه ها با توجه به موقعیت لثه هایی که عفونت دارد و مدت زمان ایجاد عفونت متفاوت است.عفونت لثه ها یکی از علائم ضعیف شدن لثه ها و دندان ها است و ایجاد التهاب لثه اولین مرحله ایجاد ژنژیوایتیس است. التهاب در لثه ها با درد، ورم و قرمزی در لثه ها ایجاد می شود. این التهاب باعث ایجاد خونریزی در لثه ها است. بسیاری از بیماران در ابتدای التهاب لثه و خونریزی لثه ها متوجه التهاب نشده و با گذشت زمان التهاب افزایش یافته و ایجاد عفونت شدید در لثه ها می شود.

آبسه در لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

ایجاد آبسه در لثه ها یکی از علائم عفونت در لثه ها بعد از گذاشتن دندان مصنوعی است.علائم ایجاد آبسه در لثه ها شامل ایجاد درد بعد از مسواک زدن، درد در زمان غذا خوردن، حساس شدن دندان ها، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه ها، بوی بد دهان، ایجاد ترشحات چرکی در دهان است. در این حالت بیمار باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کند تا درمان لازم برای رفع عفونت و آبسه لثه ها انجام شود.

بخوانید  علت و راه های رفع و درمان بوی بد دهان

درمان عفونت لثه بعد از گذاشتن دندان مصنوعی

برای جلوگیری از ایجاد عوارض جدی عفونت لثه ها باید توسط دندانپزشک درمان شود.در صورتی که پلاک روی دندان مصنوعی ایجاد شود، باید به دندانپزشکی مراجعه تا پلاک ها برداشته شود. با این روش التهاب و ورم لثه ها با استفاده از نخ دندان و مسواک زدن کنترل می شود.در مواردی که التهاب لثه ها باعث ایجاد عفونت شدید شود، باید جرم گیری لثه ها انجام و داروهای آنتی بیوتیک مصرف شود

.زمانی که عفونت لثه شدید است، آنتی بیوتیک مستقیم به لثه ها توسط دندانپزشک متخصص تزریق می شود.در بعضی موارد به دلیل عفونت شدید و عدم مراجعه به موقع به دندانپزشک بافت لثه تخریب و باید قسمتی از لثه برداشته شود. همچنین با تخریب لثه ها ممکن است استخوان فک و بافت نیاز به پیوند داشته باشد.

مراقبت از دندان مصنوعی

بعد از گذاشتن دندان مصنوعی برای پیشگیری از مشکلات درد و التهاب لثه ها باید از دندان مصنوعی مراقبت کرد. نکاتی که برای مراقبت از دندان مصنوعی باید رعایت شود شامل موارد ذیل است:

  • شب با دندان مصنوعی نخوابید. در روزهای اول گذاشتن دندان مصنوعی برای عادت کردن دندان مصنوعی در دهان در زمان خواب در دهان نباشد. سپس بعد از مدت کوتاه و عادت کردن به دندان مصنوعی شب ها پروتز را دربیاورید.
  • دندان مصنوعی به دلیل ظریف بودن باید با احتیاط حمل شود و شب ها در داخل ظرف پر از آب نگهداری شود. همچنین دندان مصنوعی را در دستری کودکان قرار ندهید.
  • هرروز دندان مصنوعی را تمیز کنید.
  • از مسواک با فرچه نرم برای مسواک زدن استفاده شود.
  •  از پاک کننده های پودری یا سفید کننده برای تمیز کردن پروتز دندان مصنوعی استفاده نشود.
بخوانید  انتخاب دهان شویه مناسب / معرفی 3 دهانشویه معروف

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 1.50
آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×