» ایمپلنت » عمر کامپوزیت دندان های جلو
کامپوزیت
ایمپلنت - بهداشت و سلامت دندان

عمر کامپوزیت دندان های جلو

بهمن 4, 1402 130334

امروزه و به کمک علم دندان پزشکی راه های اصلاح لبخند بسیار متنوع شده اند و هر کسی حتی اگر با دندان های خدا دادی زیبا به دنیا نیاید می تواند با استفاده از این روش ها از دندان های بسیار زیبایی برخوردار باشد. یکی از این روش ها که در ایران نیز بسیار مورد استقبال گرفته است کامپوزیت دندان می باشد که البته انجام آن در دندان های جلو بسیار مرسوم تر می باشد. با این وجود این سوال قابل طرح است که عمر کامپوزیت دندان های جلو چقدر است و ما تا چه اندازه می توانیم از لبخندی زیبا بهره ببریم.

برای دریافت پاسخ این سوال کافیست با ما همراه باشید چرا که در این مطلب قصد داریم عمر کامپوزیت دندان های جلو را به طور کامل برای شما شرح دهیم و اطلاعات مورد نظر شما را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

عمر کامپوزیت

کامپوزیت دندان چیست ؟

برای اینکه راحت تر به این سوال جواب بدهیم که عمر کامپوزیت دندان جلو چقدر می باشد شاید پرداختن با ماهیت کامپوزیت دندان بتواند کمک شایانی بکند. کامپوزیت دندان یک لایه نازک از مواد سفید رنگی است که بر اساس ونیر از رنگ های مختلفی برخوردار می باشد. بر خلاف روکش دندان که به طور کامل دندان را احاطه می کند ، هم کامپوزیت و هم لمینت دندان به صورت یک لایه نازک بر روی دندان قرار میگیرند.

بخوانید  آیا ورم صورت بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

به همین علت است که دغدغه طول عمر کامپوزیت دندان ایجاد می شود. با این وجود باید در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی که تا حدودی در دست شما می باشد در تعیین این طول عمر کامپوزیت دندان تاثیر گذار می باشد که ما در ادامه به تفصیل در مورد آن ها توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

طول عمر کامپوزیت دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟

به طور کلی باید در نظر داشته باشید که طول عمر کامپوزیت می تواند از ۵ سال تا ۷ سال و حتی ۱۰ سال طول عمر داشته باشد. اما عوامل بسیار زیادی در کاهش و افزایش این طول عمر تاثیر گذار می باشد که مهم ترین های آن به این شرح می باشد :

دندان پزشک شما و مهارت او

بدون شک اولین و تاثیر گذار ترین مورد در طول عمر کامپوزیت دندان های جلو مهارت دندان پزشک است. چرا که پیش از قرار گیری کامپوزیت بر روی دندان ، سطوح باید آماده قرار گیری کامپوزیت شوند که این آمادگی باید لزوما توسط یک دکتر متخصص و حرفه ای صورت بگیرد که لایه به خوبی بر روی دندان بنشیند و به راحتی دچار ریزش نشود. همچنین باید در نظر بگیرید که خود کامپوزیت به چه شکل ساخته می شود که تمامی این موارد روی طول عمر کامپوزیت تاثیر گذار می باشد.

بخوانید  ایمپلنت دندان درد دارد؟

در صورتی که به دنبال یک پزشک خوب و متخصص در این زمینه می گردید به شما پیشنهاد می کنیم که از طریق این لینک اقدام نمایید : دکتر خوب کامپوزیت دندان

دندان پزشک

مواد کامپوزیت دندان

برای کامپوزیت کردن دندان ها می توان از مواد مختلفی استفاده کرد که به بسته به قیمت و کشور مبدا تولید کننده برند ، کیفیت های مختلف و متفاوت می باشد. موادی که در کشور ما برای کامپوزیت دندان وجود دارد از کشور های مختلفی مانند آمریکا ، آلمان ، ژاپن و … می آید که هر کدام از مقاومت و طول عمر مختلفی برخوردار می باشند. بدیهی است که استفاده از مواد با کیفیت تر طول عمر کامپوزیت دندان را نیز افزایش می دهد. همچنین استفاده از مواد مرغوب تر در ظاهر دندان ها نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

شما می توانید نمونه کار های مختلف برند های متفاوت را از طریق این لینک مشاهده نمایید : نمونه کار کامپوزیت دندان

تغذیه

تصور نکنید که تغذیه تنها در طول عمر دندان های شما تاثیر گذار است بلکه تغذیه تاثیر بسیار زیادی در طول عمر کامپوزیت دندان های جلو نیز دارد . مواد غذایی سفت بزرگترین دشمن کامپوزیت دندان می باشد و نه تنها ممکن است موجب شکستن دندان های اصلی شود بلکه ممکن است به کنده شدن و شکستن کامپوزیت منجر شود. در صورتی که کامپوزیت دندان شما بشکند باید به طو ر کلی تعویض گردد که هزینه زیادی برایتان به همراه خواهد داشت.

بخوانید  قیمت و هزینه ایمپلنت دندان سال 1402

البته خوب است بدانید که برخی مواد غذایی مانند چایی ، قهوه یا حتی استعمال سیگار در زرد شدن کامپوزیت دندان تاثیر گذار است و هرچند در  کاهش طول عمر آن تاثیر ندارد اما برای حفظ زیبایی آن بهتر است از این مواد کمتر استفاده کنید.

میزان رعایت بهداشت

خوب است بدانید که سلامت دندان های شما در طول عمر کامپوزیت دندان های جلو و عقب تاثیر گذار می باشد و به همین علت با حفظ میزان رعایت بهداشت می توانید طول عمر دندان ها و به تبع طول عمر کامپوزیت دندان را بالا ببرید. به همین علت در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دقت نمایید.

البته باید در نظر داشته باشید که شیوه انجام و رعایت بهداشت نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. برای مثال باید نخ دندان را آرامش مورد استفاده قرار دهید تا به دیوار های دندان فشار وارد نشود چرا که در غیر این صورت ممکن است کامپوزیت دندان های شما بیوفتد یا بشکند. همچنین باید در زمان مسواک زدن نیز با آرامش با دندان ها برخورد کنید چرا که مسواک زدن محکم نه تنها می تواند به کامپوزیت دندان آسیب بزند بلکه برای خود دندان نیز مشکل ایجاد می کند.

بخوانید  روشهای انجام ایمپلنت برای افراد سیگاری

پوسیدگی یا خراب شدن دندان

میزان پوسیدگی دندان شما و وسعت آن در طول عمر کامپوزیت دندان ها تاثیر زیادی دارد. چرا که هر چه وسعت پوسیدگی بیشتر باشد سطح اتکای دندان برای کامپوزیت کمتر می باشد و در دراز مدت در طول عمر کامپوزیت تاثیر منفی دارد.

عادات نا مناسب مانند دندان قروچه

برخی از ما از عادات مخربی مانند دندان قروچه برخوردار می باشیم و بدون این متوجه شویم در طول روز به کرات دندان های خود را روی هم فشار میدهیم که این عادات هم برای خود دندان و هم برای کامپوزیت دندان مضر می باشد. از آنجایی که دندان های جلو بلند تر می باشند احتمال آن که در اثر فشار کامپوزیت بشکند بیشتر می باشد.

این چند عامل را می تواند به عنوان مهم ترین عوامل کاهش طول عمر کامپوزیت دندان های جلو در نظر گرفت. بدیهی است که هرچه مراقبت شما از دندان بیشتر باشد طول عمر کامپوزیت بیشتر می شود و برعکس. در ادامه برخی از مهم ترین راهکار های افزایش عمر کامپوزیت دندان را شرح می دهیم.

کامپوزیت

چگونه طول عمر کامپوزیت دندان های جلو را افزایش دهیم ؟

با انجام این چند راهکار های ساده طول عمر کامپوزیت خود را افزایش دهید :

  • از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان غافل نمانید.
  • هرگز با دندان های خود چیز های سفت را نشکنید و تا حد امکان از دندان های خود برای خوردن مواد غذایی مانند ته دیگ یا تخمه استفاده نکنید.
  • از مواد غذایی رنگی کمتر استفاده نمایید.
  • سعی کنید کامپوزیت دندان را پیش دکتر متخصص انجام دهید و در حد بودجه خود از مواد با کیفیت استفاده کنید.
  • اگر عادت بدن مانند دندان قروچه دارید سعی دارید آن را ترک کنید یا در شب ها از وسیله هایی مانند نایت گارد یا محافط دندان استفاده کنید.
بخوانید  درمان خانگی سریع درد دندان کرم خورده در شب چیست ؟

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×