» سلامت دستگاه گوارش » عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی
عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی
سلامت دستگاه گوارش - معرفی دارو و قرص

عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی

تیر 7, 1402 200304

هیدروکسید آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم آنتی اسیدهایی هستند که با هم برای تسکین سوزش سر دل، سوء هاضمه اسیدی و ناراحتی معده مورد استفاده قرار می‌گیرند. شربت ام جی اس ممکن است برای درمان این علائم در بیماران مبتلا به زخم معده، گاستریت، ازوفاژیت، فتق هیاتال یا افزایش اسید معده (هیپر اسیدیته معده) مورد استفاده قرار گیرد. این شربت با اسید معده ترکیب می‌شود و آن را خنثی می‌کند. شربت آلومینیوم ام جی اس بدون نسخه نیز در دسترس است.

عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی

این دارو گاهی برای مصارف دیگر نیز تجویز می‌شود. برای اطلاعات بیشتر با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید.

طرز مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس چگونه است؟

این دارو به صورت قرص جویدنی و شربت برای مصرف خوراکی عرضه می‌شود. قرص‌ها را به طور کامل بجوید؛ آنها را کامل قورت ندهید بعد از مصرف قرص‌ها یک لیوان پر آب بنوشید. قبل از هر بار مصرف شربت خوراکی را به خوبی تکان دهید تا دارو به طور یکنواخت مخلوط شود. می‌توانید شربت را با آب یا شیر مخلوط کنید.

بخوانید  قرص مکیدنی گیاهی آلتادین چیست و برای چی خوبه؟

دستورالعمل‌های روی برچسب بسته یا روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید هر قسمتی را که متوجه نمی‌شوید برایتان توضیح دهد. شربت ام جی اس را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. کمتر یا یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید. داروهای ضد اسید معده را بیش از ۱ تا ۲ هفته مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد.

چه اقدامات احتیاطی خاصی را باید رعایت کنم؟

قبل از مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس:

  • اگر به آلومینیوم هیدروکسید، آنتی اسید هیدروکسید منیزیم یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.
  • پزشک و داروساز خود را از داروهایی که چه به صورت تجویزی و چه بدون نسخه پزشک مصرف می‌کنید، مطلع کنید، به ویژه؛ آسپرین، سینوکساسین (سینوباک)، سیپروفلوکساسین (سیپرو)، دیگوکسین (لانوکسین)، دیازپام (والیوم)، انوکساسین (پنترکس)، فروس سولفات (آهن)، فلوکونازول ( دیفلوکان)، ایندومتاسین، ایزونیازید (INH)، ایتراکونازول (اسپورانوکس)، کتوکونازول (نیزورال)، لووفلوکساسین (لواکین)، لومفلوکساسین (ماکساکین)، نالیدیکسیک اسید (نگگرم)، نورفلوکساسین (نوروکسین)، افلوکساسین (فلوکسین)، اسپارام تتراسایکلین (آکرومایسین، سومایسین) و ویتامین‌ها. اگر پزشک به شما دستور داده که در حین مصرف این دارو از آنتی اسیدها استفاده کنید، دارو را تا ۲ ساعت پس از مصرف آنتی اسید مصرف نکنید.
  • اگر بیماری کلیوی دارید یا قبلاً داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید یا در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف آلومینیوم ام جی اس باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.
بخوانید  اسید معده چه زمانی ترشح می شود؟ دلایل اختلال در ترشح اسید معده

چه دستورات غذایی خاصی را باید رعایت کنم؟

اگر از شربت آلومینیوم ام جی اس برای زخم معده استفاده می‌کنید، رژیم غذایی تجویز شده توسط پزشک را به دقت دنبال کنید.

اگر یک نوبت را فراموش کردم چه باید بکنم؟

اگر از دوزهای منظم شربت آلومینیوم ام جی اس استفاده می‌کنید، به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دو دوز مصرف نکنید.

عوارض و نحوه مصرف شربت آلومینیوم ام جی اس + اقدامات احتیاطی

عوارض جانبی شربت آلومینیوم ام جی اس

عوارض جانبی خاصی از شربت آلومینیوم ام جی اس شایع نیست. برای جلوگیری از طعم گچی، دارو را به همراه آب یا شیر مصرف کنید. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی‌رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • اسهال
  • یبوست
  • از دست دادن اشتها
  • خستگی غیر معمول
  • ضعف عضلانی

در مورد طرز نگهداری و دور انداختن شربت آلومینیوم ام جی اس چه چیزهایی باید بدانم؟

این دارو را در ظرف خودش سفت بسته و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی (نه در حمام) نگهداری کنید.

بخوانید  قرص سیتاکسا ۲۰ برای چیست؟

داروهای غیر ضروری باید به روش‌های خاصی دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که حیوانات خانگی، کودکان و سایر افراد به آن‌ها دسترسی ندارند. با این حال، نباید این دارو را داخل توالت بریزید. درعوض، بهترین راه برای دور انداختن داروهایتان از طریق یک برنامه بازپس‌گیری دارو است. با داروساز خود صحبت کنید یا با بخش زباله/بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا در مورد برنامه‌های بازپس‌گیری در شهر خود مطلع شوید.

مهم است که تمام داروها را از دید و دسترس کودکان دور نگه دارید، زیرا بسیاری از ظروف (مانند قرص‌های هفتگی و قطره های چشمی، کرم ها، چسب ها و استنشاق‌ها) ایمنی کودک و کودکان خردسال می‌توانند آن‌ها را به راحتی باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت، همیشه درپوش‌های ایمنی را قفل کنید و بلافاصله دارو را در مکانی امن قرار دهید – جایی که دور از دید و دسترس آن‌ها باشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×