» سلامت کودکان » عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان
عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان
سلامت کودکان - معرفی دارو و قرص

عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان

شهریور 6, 1402 340338

شربت کتوتیفن نوعی داروی ضد آلرژی برای درمان و کنترل آسم و آلرژی در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. کتوتیفن از گروه داروهای پیشگیری از آسم، آلرژی و آنتی هیستامین است. در بسیاری موارد آلرژی باعث ایجاد حمله آسمی شدید می شود که با مصرف کتوتیفن و کاهش پاسخ بدن به عوامل آلرژی زا نشانه های حملات آسمی کاهش می یابد.

بخوانید  چرک خشک کن مترونیدازول چیست و آیا شربت مترونیدازول برای عفونت دندان کودکان مناسب است ؟

با توجه به اثرات مثبت شربت کتوتیفن برای کودکان این دارو باید با تجویز پزشک متخصص مصرف شود تا از عوارض جانبی استفاده از آن جلوگیری شود.

نکته : کتوتیفن باید به طور مداوم مصرف شود تا موثر باشد. مصرف داروهای فعلی آسم را تا زمانی که پزشکتان دستور دیگری بدهد ادامه دهید

عوارض و نحوه مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان

اشکال مختلف شربت کتوتیفن

کتوتیفن در شکل های قرص، قطره چشمی و شربت تولید می شود. اما نوع شربت آن بیشتر استفاده می شود. استفاده از کتوتیفن در شکل های مختلف با توجه به نوع آلرژی و آسم کودک باید با نسخه و دستور پزشک مصرف و در مواردی که پزشک تشخیص دهد استفاده از کتوتیفن قطع شود.

مصرف شربت کتوتیفن در کودکان

بر طبق مطالعات پزشکی در مواقع ضروری طبق تجویز پزشک علت خاصی برای منع استفاده از شربت کتوتیفن برای کودکان وجود ندارد. اما به دلیل اینکه این دارو از داروی گروه آنتی هیستامین ها است باید در مصرف آن توسط کودکان احتیاط لازم صورت گیرد. مثال در بعضی مواقع سرفه های طولانی کودک باعث می شود که والدین از شربت کتوتیفن استفاده کنند،

اما سرفه دلیل بر اثرات آلرژی در کودک نیست. در صورتیکه شربت کتوتیفن به کودک خورانده شود، نه تنها  سرفه کودک رفع نمی شود، بلکه احتمال ایجاد عوارض جانبی مانند کم شدن ریتم تنفسی، اختلال در ضربان قلب و سرگیجه و در بعضی موارد مرگ کودک وجود دارد.

بخوانید  قرص ونوستات ۱۲۰ برای چیست ؟ عوارض و زمان و نحوه مصرف آن چگونه است ؟

دوز مصرف شربت کتوتیفن در کودکان

برای درمان آسم کودک استفاده از روش درمانی استنشاقی سخت است و در بسیاری موارد پزشک شربت کتوتیفن را تجویز می کند. دوز مصرفی این دارو برای کودک ۶ ماه تا ۳ سال با توجه به وزن کودک در دو دوز صبح و عصر تجویز می شود. دوز مصرفی برای کودکان ۳ سال به بالا با توجه به وزن بدن دو نوبت صبح و عصر استفاده می شود. نکته بسیار مهم در مورد مصرف شربت کتوتیفن این است که مصرف آن برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

برای جلوگیری از عوارض جانبی این دارو پزشک مصرف با دوز کم را شروع و بعد از ۵ روز دوز تجویزی را زیاد می کند. عواملی مانند وزن کودک و داروهای دیگری که کودک همزمان مصرف می کند در تعیین میزان دوز مصرفی شربت کتوتیفن موثر است.

حساسیت فصلی در کودکان

حساسیت فصلی در کودکان یکی از عوارضی است که سیستم ایمنی کودک نسبت به ماده ای آلرژی و حساسیت دارد. این عارضه باعث ایجاد واکنش حساسیتی در کودک با ایجاد نشانه هایی پدیدار می شود. آبریزش بینی و سرفه از نشانه های حساسیت فصلی در کودکان است. حساسیت با تغییر فصل ها رخ می دهد. برای پیشگیری از حساسیت های فصلی کودک باید توسط پزشک متخصص اطفال معاینه و با توجه به آزمایشات انجام شده و تعیین نوع حساسیت، داروی مناسب برای درمان و پیشگیری از علائم آلرژی و آسم در کودکان تجویز شود.

بخوانید  آیا قرص استامینوفن تایلانول 500 برای دندان درد خوبه؟

در بعضی موارد پزشک برای پیشگیری از حملات آسم برای کودک شربت کتوتیفن را تجویز می کند. این دارو همچنین برای درمان آلرژی و سرفه به عنوان دارویی از گروه آنتی هیستامین ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تداخلات دارویی شربت کتوتیفن

در بیشتر موارد داروها نباید در یک زمان مصرف شوند. زیرا بعضی از داروها باعث ایجاد تداخلات دارویی می شوند. برای همین در صورتیکه از داروهای دیگر استفاده می شود باید به پزشک اطلاع داد تا میزان دوز مصرفی و زمان استفاده از دارو را تغییر دهد تا تداخل دارویی ایجاد نشود.

عوارض شربت کتوتیفن

شربت کتوتیفن علاوه بر اثرات مثبت در درمان آسم و پیشگیری از آلرژی عوارض جانبی نیز دارد. در صورتیکه در مصرف کتوتیفن در کودکان علائم ذیل مشاهده شد، استفاده از شربت قطع و به پزشک مراجعه شود:

-تب و لرز، سرفه ، اسهال

-کاهش وزن، کاهش اشتها

-کسالت و ضعف

-درد مفاصل، درد عضلات

-تهوع، استفراغ

-آبریزش بینی

-درد گلو، عرق زیاد

-مشکل در خوابیدن

-خون دماغ

-خواب آلودگی

-خشکی دهان

-تحریک پذیری و ایجاد هیجان، خشم

-افزایش اشتها

-تورم پلک ها

-تشنج، سرگیجه

بخوانید  معرفی قرص و شربت کتوتیفن (KETOTIFEN) و عوارض جانبی و دلایل مصرف آن

-ادرار خونی و تیره، مدفوع زرد رنگ

-تکرر ادرار، سوزش، درد حین ادرار

-تاول، خارش، بثورات پوستی

-بوی بد تنفس

-کاهش هوشیاری

-پرش و اسپاسم اندام بدن

-مسمومیت

نکات مهم در مصرف شربت کتوتیفن کودکان

-این دارو در دوران شیردهی و بارداری با تجویز پزشک مصرف شود.

-دوره درمان طبق توصیه پزشک انجام شود.

-مصرف این دارو در فرد گیجی و خواب آلودگی ایجاد می کند و باید در زمان استفاده از این دارو از رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، خودداری شود.

-قبل از مصرف این دارو حساسیت دارویی و غذایی به پزشک اطلاع داده شود.

 -مصرف این دارو باعث بیقراری، بی خوابی و هیجان زدگی در فرد می شود.

-بیماران دیابتی و صرع قبل از مصرف این دارو به پزشک بیماری خود را اطلاع دهند.

-در صورتیکه دوز مصرفی فراموش شد، بعد از یادآوری مصرف شود و اگر زمان دوز بعدی رسیده است، میزان دوز مصرفی دوبرابر نشود.

آیا می توان از شربت کتوتیفن برای سرفه استفاده کرد؟

درمان با کتوتیفن باعث کاهش، هرچند ناچیز، در تعداد حملات سرفه، کاهش قابل توجهی در تعداد دفعات تنگی نفس (p کمتر از ۰٫۰۲۵) و کاهش قابل توجهی در تعداد اپیزودهای انسداد راه هوایی (p کمتر از ۰٫۰۰۰۵) شد. ).

بخوانید  بهترین صبحانه برای کودکان بیش فعال ADHD

آیا شربت کتوتیفن فورا اثر می کند؟

شروع اثر کتوتیفن آهسته است و ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا در شرایط خاص به ارزش پیشگیری کامل برسد. کتوتیفن در ابتدا توسط Sandoz در دهه ۱۹۷۰ ثبت شد.

آیا کتوتیفن آنتی بیوتیک است؟

کتوتیفن یک آنتی هیستامین برای چشم است که با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) علائم آلرژیک را درمان می کند. همچنین یک تثبیت کننده ماست سل است که با کاهش انتشار مواد طبیعی که باعث واکنش آلرژیک می شوند از واکنش های آلرژیک جلوگیری می کند.

آیا شربت کتوتیفن برای کودکان بی خطر است؟

برای آسم: بزرگسالان و کودکان ۳ سال و بالاتر – دوز معمول ۱ میلی گرم (میلی گرم) (۱ قرص یا ۵ میلی لیتر [میلی لیتر] شربت) دو بار در روز، یک بار در صبح و یک بار در شب است. نوزادان و کودکان از ۶ ماه تا ۳ سال – دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود.

آیا کتوتیفن همان ستیریزین است؟

ستیریزین نسبت به اگزاتومید و کتوتیفن برای تسکین احتقان بینی و رینوره مؤثرتر بود و مسئول کاهش قابل‌توجه نمایش ائوزینوفیل اسمیر بینی پس از درمان بود.

بخوانید  قرص هیوتکس برای چیست ؟

چه مدت طول می کشد تا کتوتیفن اثر کند؟

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا اثرات کامل این دارو آشکار شود (معمولاً در عرض ۱۰ هفته). پزشک ممکن است پس از ۲ تا ۳ ماه از مصرف این دارو، مصرف سایر داروهای آسم را به تدریج کاهش دهد.

کدام دارو برای سرفه بهتر است؟

سرکوب‌کننده‌های سرفه (ضد سرفه)، مانند دکسترومتورفان (Robitussin، Delsym)، با کنترل رفلکس سرفه به شما کمک می‌کنند. آنها معمولاً برای سرفه “خشک” (غیر تولیدی) که معمولاً ناشی از تحریک است، بهتر عمل می کنند.

آیا شربت کتوتیفن آنتی هیستامین است؟

کتوتیفن متعلق به دسته ای از داروهای ضد هیستامین یا ضد حساسیت است که عمدتاً برای درمان طیف گسترده ای از آلرژی ها استفاده می شود. همچنین برای درمان علائم آسم با کاهش التهاب در ریه ها استفاده می شود.

نام دیگر کتوتیفن چیست؟

Zaditor (کتوتیفن) یک آنتی هیستامین و تثبیت کننده ماست سل است. این کار با متوقف کردن واکنش بدن شما به موادی که می تواند چشم را تحریک کند، عمل می کند.

آیا کتوتیفن شما را گرسنه می کند؟

کتوتیفن یک آنتی هیستامین بی خطر است که به طور گسترده برای بیماران تجویز می شود، با این حال، تحریک اشتها و افزایش وزن عوارض جانبی رایج آن در انسان است.

بخوانید  برای کاهش استرس در کودکان چه باید کرد ؟

آیا کتوتیفن یک ضد التهاب است؟

کتوتیفن مانند آزلاستین دارای فعالیت ضد التهابی غیر آنتی هیستامینی قوی است. آزادسازی واسطه از ماست سل ها و بازوفیل ها، گرانولاسیون ائوزینوفیل ها و نوتروفیل ها، کموتاکسی ائوزینوفیل ها، تولید لکوترین و تولید فاکتور فعال کننده پلاکت را مهار می کند.

همچنین بخوانید : کولر گازی ایوولی 

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×