» تغذیه و سلامت » اگر مشکل معده دارید این غذاهای مفید برای معده رو از دست ندهید
غذاهای مفید برای معده
تغذیه و سلامت - سلامت دستگاه گوارش

اگر مشکل معده دارید این غذاهای مفید برای معده رو از دست ندهید

مهر 13, 1402 110208

افرادی که مشکلات معده دارند باید از غذاهایی که باعث درد معده می شوند دوری کنند. برای جلوگیری از معده درد مکرر می توانید از توصیه های مقاله ما و غذاهای مفید برای معده پیروی کنید.

آیا می دانید غذاهایی که مصرف می کنید چقدر برای سلامتی شما مفید یا مضر هستند؟ به خصوص اگر هر گونه ناراحتی دارید، باید به رژیم غذایی خود توجه بیشتری داشته باشید. به خصوص افرادی که شکایت معده دارند ممکن است مشکلات سلامتی مکرری را از نظر تغذیه تجربه کنند. به خصوص اگر تابستان باشد، با افزایش دما و رطوبت هوا، بدن دچار استرس می شود و ترشح اسید در معده افزایش می یابد.

انواع استرس و ناراحتی در زندگی روزمره، خوردن و آشامیدن بر سلامت معده تأثیر می گذارد. ۷ نوع بیماری وجود دارد که معده حساس ترین عضو بدن را درگیر می کند. اینها سرطان، رفلاکس، ورم معده، سوء هاضمه، زخم معده، سوزش و تنبلی معده هستند. تغذیه یک درمان مهم برای مقابله با این بیماری ها است. در اینجا غذاهایی را معرفی می کنیم که برای معده مفید هستند و به معده شما آسیب می رسانند.

بخوانید  6 خواص کندر برای لاغری و نحوه مصرف آن

برای معده چه میوه ای خوبه

این مواد غذایی مفید برای معده را در رژیم خود داشته باشید

  • می توانید ماست پروبیوتیک یا کفیر مناسب دستگاه گوارش را انتخاب کنید.
  • چای رازیانه و بابونه خاصیت ضد نفخ دارند. همچنین می توانید دمنوش های گیاهی مانند نمدار، بادرنجبویه، مریم گلی، بادرنجبویه، اکیناسه، میخک دارچینی، آهک به، چای سیب را انتخاب کنید، البته به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نکنید. با این حال، این چای ها را درست قبل از رفتن به رختخواب ننوشید..
  • می توانید آویشن، زیره، گشنیز، ترخون، هل، رازیانه، زنجبیل، زردچوبه، دارچین را اضافه کنید که هضم غذا را تسهیل می کند و خاصیت ضد نفخ دارد.
  • می توانید آناناس، گلابی، به، سیب، موز، هلو، آب سیب، آب آناناس، آب هویج را مصرف کنید زیرا باعث کاهش گاز و نفخ می شود.

غذاهایی که به معده آسیب می زند

غذاهایی که مصرف می کنید می توانند باعث سوزش و درد معده شما شوند. بنابراین به معده خود آسیبی وارد نکنید و از این محصولات دوری کنید. اگر شکایت معده دارید چه چیزی نباید مصرف کنید:

  1. ترشی، سیر، نمک لیمو، زیتون، غذاهای تند و فراوان رب گوجه فرنگی،
  2. غذاهای بیش از حد چرب مانند سرخ کردن، تفت دادن، کله پاچه، سس مایونز و سس، خامه و خامه،
  3. شیرینی، شربت و دسرهای چرب،
  4. پنیرهای بسیار شور و محصولات لذیذ مانند تولوم، هالومی،
  5. غذاهای آماده با مواد ناشناخته،
  6. مصرف غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد،
  7. دفعات مصرف حبوبات خشک را کاهش دهید، زیرا باعث ایجاد گاز و مشکلات نفخ می شوند. اگر در حین مصرف از گشنیز، آویشن، نعناع و زیره استفاده کنید، اینها گاز را از غذا خارج کرده و به شما این امکان را می دهند که راحتتر آن را هضم کنید.
  8. در حین آزمایش با سبزیجات خام، می توانید با جعفری، شوید، ریحان شروع کنید و سبزیجات دیگر را امتحان کنید.
بخوانید  شب یلدا و بهترین خوراکی های شب چله یا یلدا را بیشتر بشناسیم ؟ چیلله گئجسی

درد پهلو یکی از نشانه های عفونت یا سرماخوردگی کلیه

معده شما سالم است، اما کلیه های شما؟ چقدر به آنها ارادت دارید؟

با غذاهایی که مصرف می کنید بدون اینکه متوجه شوید می توانید باعث ایجاد سنگ کلیه شوید. سنگ کلیه که میزان بروز آن به ویژه در ماه های تابستان افزایش می یابد، بیماری است که پیشرفت موذیانه ای دارد. با درد شدید زندگی انسان را به کابوس تبدیل می کند. در کشور ما سالانه ۱۲ درصد از مردان و ۶ درصد از زنان به سنگ کلیه مبتلا می شوند. با این حال می توان با رعایت برخی قوانین از بروز سنگ کلیه پیشگیری کرد.

  1. بدن خود را با ویتامین C زیاد پر نکنید!
  2. بیش از حد گوشت مصرف نکنید، از گوشت های فرآوری شده دوری کنید.
  3. نوشیدنی های گازدار مصرف نکنید.
  4. از مصرف زیاد آن خودداری کنید زیرا شیر و لبنیات ذخیره کلسیم هستند.
  5. روزانه ۳ لیتر مایعات بنوشید که نیمی از آن به صورت آب است.
  6. کاهش نمک در رژیم غذایی میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار را نیز کاهش می دهد. مراقب نمک باشید افزودن نمک به وعده های غذایی، آجیل های شور، ترشی ها، فست فودها و برخی غذاها و نوشیدنی های مصرفی مانند آب معدنی خطر ابتلا را افزایش می دهد.
  7. چاشنی را به غذا اضافه کنید، در سالاد خود از سرکه استفاده کنید.
  8. غذاهای غنی از اگزالات را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به طور عمده ریواس، اسفناج، توت فرنگی، شکلات، سبوس گندم، فندق، چغندر، چای، کولا و کاکائو. اگر مجبورید غذایی بخورید که می دانید سرشار از اگزالات است، نوشیدن یک لیوان آب قبل و بعد از غذا مفید است.
بخوانید  5 تا از عوارض کولونوسکوپی و بهترین راه پیگیری و مراقبت

از مصرف دوزهای بالای ویتامین C خودداری کنید.

برای قلب، سرطان مفید است. هر غذایی را با بیان اینکه فواید زیادی برای سلامتی دارد مصرف نکنید. زیرا هر غذایی برای شما مناسب نیست. مثلا؛ حبوبات که فواید زیادی برای سلامتی دارند، اگر معده ناراحت هستید، ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشد.

یا میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال که در ماه‌های زمستان زیاد مصرف می‌شوند، به دلیل داشتن ویتامین C در مصرف بیش از حد آن‌ها می‌توانند تهدیدی برای کلیه‌ها باشند، در حالی که به دلیل اسیدی بودن می‌توانند معده شما را ناراحت کنند. اگر از کلیه ها و معده خود شکایت دارید، قبل از مصرف مطمئن شوید که آیا غذاها برای شما مناسب هستند یا خیر.

خوراکی مفید برای معده

خوراکی مفید برای معده

برای اینکه معده به طور کامل کار کند باید سالم باشد. به همین دلیل می توان با انتخاب غذاهای مفید برای معده درد، از ایده آل ترین عملکرد دستگاه گوارش اطمینان حاصل کرد. خوب چه غذاها و نوشیدنی هایی برای معده درد مفید خواهند بود؟

غذاهای زیادی برای معده درد مفید هستند. اصلی ترین غذاهای مفید برای معده درد; چای زنجبیل، دانه کتان، گلابی، سیب زمینی، روغن زیتون، ماست، موز، کلم، غذاهای کم چرب، گل کلم، حبوبات، آب معدنی و غذاهای فیبری.

بخوانید  فواید و مضرات بیسکویت ساقه طلایی چیست؟

۱٫ چای زنجبیل

زنجبیل برای سلامت معده مهم است. اثر تسکین دهنده ای بر سیستم گوارشی دارد. چای زنجبیل یک درمان موثر برای تهوع، استفراغ و درد معده است. چای زنجبیل برای برخی از مشکلات معده و سوزش سر دل نیز تاثیر مثبت دارد.

۲٫ دانه کتان

علاوه بر دانه کتان که سرشار از فیبر است، از نظر امگا ۳ نیز بسیار غنی است. دانه کتان را که برای رفع نفخ و یبوست استفاده می شود، می توان با آسیاب کردن با ماست مصرف کرد.

۳٫ گلابی

گلابی به عنوان منبع قوی فیبر، میوه ای دوستدار معده است زیرا هضم آن آسان است. گلابی که معده را خسته نمی کند، با جلوگیری از خستگی روده کوچک، فرآیند هضم راحت را فراهم می کند. به همین دلیل از گلابی به طور موثر در کاهش دردهای معده استفاده می شود.

۴٫ سیب زمینی

مصرف سیب زمینی آب پز برای سلامت معده مفید است. سیب زمینی که به لطف فیبرهای موجود در آن به سلامت معده کمک می کند، برای رفع برخی از مشکلات معده نیز موثر است. آب سیب زمینی خام برای سوزش سر دل و معده درد نیز مفید است.

بخوانید  خواص انجیر خشک | هر آنچه که درباره انجیر باید بدانید

۵٫ روغن زیتون

روغن زیتون خام به تسکین درد معده و محافظت از سلامت معده کمک می کند. روغن زیتون خام از ترشح صفرا پشتیبانی می کند که هضم چربی های گرفته شده از غذا را تسهیل می کند.

۶٫ ماست

ماست به عنوان یک منبع عالی از پروبیوتیک ها از ایجاد عفونت های باکتریایی جلوگیری می کند. ماست همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

۷٫ موز

موز که غذای دوستدار معده است، اثر تسکین دهنده ای برای سوزش معده و درد معده دارد. موز که به طور کلی برای بدن مفید است، غذایی است که می توان بعد از غذا مصرف کرد.

۸٫ کلم

مصرف کلم به صورت خام برای سلامت معده بسیار مهم است. از طرف دیگر آب کلم خام برای مشکلاتی مانند ورم معده، زخم معده و درد معده اثر تسکین دهنده دارد.

۹٫ غذاهای کم چرب

افراد مبتلا به مشکلات سوء هاضمه می توانند با مصرف غذاهای کم چرب از شر این مشکل خلاص شوند یا مشکل را به حداقل برسانند. این غذاها که به هضم غذا کمک می کنند، نقش مهمی در تسکین دردهای معده دارند.

بخوانید  بهترین آموزشگاه شیرینی پزی تهران

۱۰٫ گل کلم

گل کلم جوشانده شده با پخت سبک از آسیب اسید معده به معده جلوگیری می کند. اگر معده درد ناشی از اسید معده باشد، درد با مصرف گل کلم پایان می یابد. به همین دلیل گل کلم غذای مهمی هم در تسکین درد و هم در پیشگیری از درد است.
غذاهای کم چرب

نوشیدنی هایی که برای معده درد مفید هستند کدامند؟

۱. دمنوش های گیاهی: بسیاری از دمنوش های گیاهی به ویژه چای بابونه و مریم گلی برای معده درد مفید است.

۲٫ شیر: اگر معده درد دارید با نوشیدن شیر می توانید از شر درد خلاص شوید. با این حال، از آنجایی که نوشیدن بیش از حد شیر باعث ایجاد گاز می شود، باید شیر بسیار کمی بنوشید. به طور خلاصه، مقدار کمی شیر می تواند برای معده درد مفید باشد.

۳٫ آب معدنی: نوشیدن آب معدنی به طور متوسط ​​۱۰ دقیقه بعد از غذا برای سوء هاضمه مفید است و باعث می شود معده راحت تر کار کند.

ده غذایی که به هضم بهتر غذا کمک می کنند!

اگر بعد از خوردن غذا احساس گاز، سوزش سر دل، حالت تهوع یا تورم شکمتان کردید، هضم غذا درست نیست. سوء هاضمه یکی از شایع ترین اختلالات در کشورهای توسعه یافته است. بسیاری از مردم به دلیل غذا و نوشیدنی زیاد دچار سوء هاضمه می شوند (در ایالات متحده بیش از سه میلیون نفر به دلیل بیماری های گوارشی در بیمارستان بستری هستند).

بخوانید  آیا معده درد باعث تپش قلب میشود ؟

غذاهایی وجود دارند که می توانند به ما در پیشگیری و جلوگیری از ناراحتی گوارشی کمک کنند. «سیستم گوارشی ما غذا را می پزد، دیگ بخاری است که انرژی را برای بقیه ارگانیسم استخراج می کند، اگر دیگ قدرت نداشته باشد باید از اجاق گاز بیشتر استفاده کنیم تا به استخراج مواد مغذی از غذا کمک کنیم. در رژیم غذایی انرژی ما با تعادل بین مواد غذایی که در اختیار ما قرار می دهد و آنچه بدن ما می تواند از طریق هضم جذب کند بازی می کنیم..

برگ های تلخی مانند آروگولا، کاهوی بره، شاهی، اسفناج بچه و برگ بلوط از معدود غذاهایی هستند که می توانیم به صورت خام، خیلی خوب جویده، به مقدار کم و در هنگام ظهر بخوریم. این غذاها طعم تلخی دارند و شیره های گوارشی را تحریک می کنند تا بتوانند جذب خوبی از آن ها داشته باشند.

بقیه سبزیجات به چگونگی آتش گوارش ما بستگی دارد. جما هورتت، متخصص تغذیه می گوید: خوردن غذاهایی با بار تغذیه ای بسیار بالا (ویتامین ها، فیتوکمیکال ها، مواد معدنی…) اگر از قدرت گوارشی عالی برخوردار نباشیم، بی فایده است.

بخوانید  برای درمان خانگی استفراغ و تهوع چه بخوریم؟ 7 درمان سه سوته

نحوه غذا خوردن ما نیز بر هضم غذا تأثیر زیادی دارد. از این نظر، پیلار بنیتز، متخصص آشپزی طبیعی، پرانرژی و درمانی، و همکار مرکز پزشکی بیولوژیکی و تغذیه انرژی بارسلونا، اشاره می‌کند که «هضم خوب در دهان، با جویدن شروع می‌شود. هنگامی که نوبت به اطمینان از هضم خوب می رسد، بسیار مهم است که این فرآیند را به خوبی شروع کنید، و این نیاز به توجه دقیق به بزاق کردن و جویدن دارد.

برای نشان دادن اهمیت آن، ضرب المثلی حکیمانه و قدیمی وجود دارد که می گوید: باید غذا را بنوشید و آب را بجوید. بنیتز همچنین اشاره می‌کند که سوء هاضمه می‌تواند نتیجه غذا خوردن بیش از حد یا خیلی سریع، خوردن غذاهای چرب یا خوردن در زمان استرس باشد. همچنین سیگار کشیدن، نوشیدن الکل زیاد، مصرف برخی داروها و خستگی بیش از حد نیز می تواند باعث سوء هاضمه شود.

برعکس، آهسته غذا خوردن، جویدن آگاهانه، غذا خوردن در محیطی آرام، صرف شام زودهنگام و رعایت نظم مناسب در غذا برای هضم غذا مفید خواهد بود. برای معده ، ترتیب مصرف غذا در وعده های غذایی نیز از اهمیت اساسی برخوردار است.: همیشه باید آنها را با پروتئین شروع کنیم. با این حال، می توانید قبل از پروتئین یک سوپ نمک قرار دهید که باعث تحریک ترشح شیره معده می شود.

بخوانید  چطور معده رو شستشو میدن؟

اما نباید غذا را با سالاد، سبزیجات یا غلات شروع کنیم. بهتر است ابتدا با پروتئین شروع کنید، زیرا معده بلافاصله ترشح اسید را برای هضم آن به عهده می گیرد. اگر قبلاً معده را با غلات یا سبزیجات پر کرده باشیم، اسید رقیق می شود و در هنگام فرآوری پروتئین کارایی مشابهی نخواهد داشت. بنابراین باید ابتدا ماهی، سیتان، توفو یا تمپه را بخورید و سپس با غلات و سبزیجات ادامه دهید. در اینجا غذاهایی وجود دارد که هضم ما را بهبود می بخشد:

ماست

محتوای پروبیوتیک آن را به یکی از غذاهایی تبدیل می کند که بیشتر به هضم غذا کمک می کند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای مانند باکتری ها و مخمرها هستند که در غذا وجود دارند. آنها سیستم ایمنی را تقویت می کنند و به حفظ سلامت فلور روده کمک می کنند. آنها برای حفظ انتقال خوب روده مفید هستند.

سیب:

محتوای پکتین آن، فیبر گیاهی محلول، به هضم کمک می کند و از تخمیر روده جلوگیری می کند. همچنین به کاهش یبوست و کنترل کلسترول بد یا LDL کمک می کند. سیب پوست کنده به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

بخوانید  آیا معده درد نشانه حاملگی است ؟ رابطه معده و بارداری چیست ؟

آناناس:

حاوی بروملین است، آنزیمی که به تجزیه پروتئین های سخت هضم کمک می کند . اگرچه شواهد علمی کافی وجود ندارد، اما برای مبارزه با بیماری های روده، تورم و زخم مصرف می شود.

مارچوبه:

آنها حاوی فیبر هستند که به جلوگیری از یبوست و کاهش کلسترول بد کمک می کند و مصرف آنها برای مقابله با سندرم روده تحریک پذیر توصیه می شود . این یک غذای کالری منفی است، زیرا هضم آن بیش از آنکه به بدن کمک کند می سوزاند (۲۰ کالری در ۱۰۰ گرم).

بهبود انرژی گوارشی

نکاتی برای بهبود انرژی گوارشی

نوشیدنی: در طول غذا مناسب است نوشیدنی را از غذا جدا کنید. قبل از غذا باید یک لیوان خوب آب بنوشیم و بعد از غذا خوردن از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت صبر کنیم تا دوباره مایعات بنوشیم. ایده آل است که غذا را با آب سبزیجات یا سوپ میسو شروع کنید و به جای دسر از دم کرده گوارشی استفاده کنید.

از مواد مخدر استفاده نکنید: مصرف برخی داروها مانند آسپرین، داروهای ضدالتهاب باعث سوء هاضمه و حتی زخم معده می شود. اگر مجبور به مصرف دارو هستید، همیشه داروها را با معده پر مصرف کنید.

سموم را از بین ببرید: تنباکو، الکل… مواد سمی برای دستگاه گوارش ما هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

آواتار واحد نویسندگی دندان لند

واحد نویسندگی دندان لند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×